60 milionů lidí v ohrožení. Nová studie šokovala vědce a odhalila obrovský problém

Na světě existuje celá řada oblastí, kde mají lidé jen velmi omezený přístup k vodě. I tam, kde takové sucho není, však existují problémy. Nejnovější studie švýcarských vědců odhalila, že jsou desítky milionů lidí bezprostředně ohroženy vodou obsahující jedovaté látky.

Vysoká koncentrace toxického minerálního arzénu byla nalezena v podzemních vodách pod obrovskými částmi Pákistánu, což znamená, že existuje až 60 milionů lidí, u kterých hrozí vážné riziko otravy arsenem z kontaminované vody.

Nový výzkum zveřejněný v časopise Scientific Advances, ze kterého cituje server IFL Science, se zaměřil na vzorky získané v letech 2013 až 2015 z téměř 1 200 čerpadel podzemní vody v pákistánském údolí kolem řeky Indus, který bývá považován za jednu z kolébek civilizace.

Obzvláště alarmující situace panuje v oblastech na jihu a východě této jihoasijské země. Mnoho vzorků vody obsahovalo více než 200 mikrogramů arzénu na litr. Nejvyšší zaznamenané hodnoty byly dokonce 500 mikrogramů na litr. Z podle Světové zdravotnické organizace (WHO) je přitom nebezpečná koncentrace už 10 mikrogramů na litr a cokoliv vyšší než 50 mikrogramů na litr by mělo být považováno za akutní nebezpečí.

„Toto je alarmující číslo, které demonstruje naléhavou potřebu otestovat všechny studny pitné vody v oblasti planiny kolem řeky Indus," uvedl hlavní autor studie Joel Podgorski, geofyzik ze švýcarského Federálního institutu vodních věd a technologií (EAWAG).

Otrava arzénem přitom není žádná legrace. Příznaky akutní otravě mohou zahrnovat zvracení, bolest břicha, průjem, necitlivost a pocity brnění. Dlouhodobé vystavení dokonce i nízkým koncentracím může způsobit poruchy jater, ztrátu funkce kardiovaskulárního systému a ledvin, vývojové vady, neurotoxicitu, diabetes a různé formy rakoviny.

Příčina kontaminace je přirozená. Arzén se vylučuje z hornin a sedimentů, přičemž malé množství se rozpouští v podzemních vodách v důsledku povětrnostních vlivů. Anorganické soli arsenu jsou zcela bez chuti a bez zápachu a jsou pro člověka extrémně toxické.

Kontaminace podzemních vod arzénem je rozšířeným problémem v řadě zemí, včetně USA, Argentiny, Chile, Mexika a dalších asijských zemí, jako je Čína, Indie a Bangladéš. Jen v Bangladéši je podle WHO ohroženo až 45 milionů lidí, kteří jsou vystaveni nebezpečně vysokým koncentracím arsenu.

Související

Ilustraní foto

Francií otřásá mohutný skandál: Třetina minerálních vod byla nelegálně upravena

Rozsáhlý skandál, který se týká francouzských miliardových firem vyrábějících balenou minerální vodu, otřásá nejen Francií, ale i Evropou. Vyvstávají otázky, zda mohou světově proslulé značky, jako je Perrier, i nadále používat označení „přírodní minerální voda“. Celá kauza se rozjela poté, co francouzská média odhalila, že řada firem v oboru používá nezákonné filtrační systémy, aby vodu zbavila kontaminace, která se v ní objevila po letech sucha.
Voda, ilustrační fotografie

Smrtící past uprostřed léta: Největší zákaz pití kohoutkové vody v historii je hrozbou pro celou Evropu

V poklidné obci Buschwiller na francouzsko-švýcarské hranici zažívají obyvatelé šok. Zjištění, že kohoutková voda, kterou denně pijí a používají, je kontaminovaná „věčnými chemikáliemi“ PFAS, zasáhlo více než 60 tisíc lidí v oblasti Saint-Louis. Tato látka, spojená s rakovinou, neplodností a poruchami imunity, se do podzemních vod dostala z hasicích pěn používaných na nedalekém letišti Basel-Mulhouse-Freiburg.

Více souvisejících

Voda Pákistán Vědci

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

včera

Fotbal, ilustrační fotografie.

Brazílie vstoupila do MS nemastně neslaně. Katar získal historický bod, slaví Skotsko a Austrálie

Na její start na letošním fotbalovém světovém šampionátu se fanoušci těšili s velkým očekáváním. Není divu, vždyť Brazílie je dlouhodobý fotbalový pojem a jedná se pokaždé o velkého favorita světových šampionátů. Vždyť jde o národní tým s historicky nejvyšším počtem triumfů. Proto tak musel být nakonec výkon svěřenců věhlasného italského kouče Carla Ancelottiho pro mnohé zklamáním. V úvodním zápase s Marokem totiž nejprve vedli Afričané, aby pak přeci jen díky Viníciusovi Júniorovi Brazilci vyrovnali. Na víc než na bod ale jejich výkon nestačil. Bod byl naopak zlatý pro fotbalisty Kataru, kteří využili upadající výkon Švýcarska a v samotném závěru získali gólem na 1:1 historicky první bod na MS. Premiérovou výhru na MS si pak připsali Skotové, kteří zdolali ve svém utkání Haiti. Australané si poradili s Tureckem 2:0.

včera

Letadla, ilustrační fotografie.

Nová letecká linka z Prahy. Do Lisabonu začne létat na podzim

Letecká společnost Smartwings od zimního letového řádu 2026/2027 rozšíří nabídku pravidelných linek z Prahy. Od 23. října zahájí přímé lety do Lisabonu a současně navýší počet spojů do Porta, Bilbaa a Toulouse. Nově bude také celoročně provozovat linku do Nice.

včera

včera

Ilustrační fotografie.

Výkon Kanady proti Bosně stačil na remízu, Američané vstoupili do MS jasnou výhrou

Fotbalisté Kanady v rámci skupiny B vybojovali na letošním fotbalovém mistrovství světa historicky první bod v historii světových šampionátů. Poté, co při předešlých dvou účastech (1986 a 2022) všechny své zápasy prohráli, nyní před domácím publikem dokázali remizovat a odvrátit tak možná pro někoho nečekanou případnou výhru Bosny a Hercegoviny. Do turnaje v noci na sobotu vstoupil i poslední ze tří pořadatelů – Američané. Ti v rámci skupiny D pro změnu slaví hladké vítězství nad Paraguayí 4:1, přičemž dvě přesné trefy si připsal Balogun.

včera

Bern, Švýcarsko

Odmítnutí švýcarského populačního stropu je mírně pozitivní zprávou i pro Česko

Odmítnutí švýcarské iniciativy na zastropování počtu obyvatel na deseti milionech je pro českou ekonomiku mírně pozitivní zprávou. Neznamená nový růstový impuls, ale odvrací riziko zhoršení vztahů mezi Švýcarskem a Evropskou unií. To je důležité i pro české exportéry, firmy napojené na evropské dodavatelské řetězce a část kvalifikovaných pracovníků, kteří ve Švýcarsku pracují nebo o práci v zemi uvažují.

včera

včera

včera

včera

včera

Vlaky, ilustrační fotografie.

Rychleji než dřív. České dráhy od neděle opět jezdí přímo do Hamburku

O víkendu má DB InfraGO obnovit provoz na přímé trati z Berlína do Hamburku. Od neděle 14. června vstoupí v platnost plánované jízdní řády. Česká republika znovu získá přímé a rychlé spojení s Hamburkem a Kielem a v plném plánovaném rozsahu bude nabídnuté spojení do Kodaně. Cesta z Prahy do Hamburku bude trvat nově pouze 6 hodin, je to zhruba o 40 minut méně oproti období před výlukou. 

včera

včera

včera

Donald Trump

Mírovou dohodu s Íránem podepíšeme dnes, oznámil Trump

Americký prezident Donald Trump oznámil, že USA a Írán by v neděli měly podepsat mírovou dohodu. Podle Trumpa se Teherán zaváže k tomu, že nevyvine jadernou zbraň. Očekává se také bezproblémové obnovení lodního provozu v Hormuzském průlivu. 

včera

13. června 2026 21:56

Princ Andrew

Epsteinova oběť ve výpovědi zmínila Andrewa. Dostal ji do královského paláce

Výpověď Sarah Kellenové, ženy zneužívané americkým finančníkem a sexuálním delikventem Jeffrey Epsteinem, před vyšetřovací komisí americké Sněmovny reprezentantů je velkým tématem ve Velké Británii. Kellenová totiž uvedla, že byla na večeři v apartmánech bývalého prince Andrewa v Buckinghamském paláci. Informovala o tom BBC. 

13. června 2026 20:42

Prodejny Penny ve čtvrtek zavřou dříve. Má to zajímavý důvod

Obchody v Česku upravují otevírací dobu prakticky jen během vybraných státních svátků, kdy je k tomu nutí zákon. V červnu ale nastane jedna speciální situace. Příští týden uzavře jeden z tuzemských řetězců své prodejny předčasně kvůli fotbalu. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy