Ačkoliv pocházejí z Ameriky, Češi brambory milují. I to je možná jeden z důvodů, proč je u nás relativně nízký výskyt rakoviny žaludku. Podle odborníků totiž právě tato potravina dokáže působit jako prevence a riziko propuknutí této choroby snížit.
Brambory tvoří nedílnou součást lidského jídelníčku a v České republice jsou jednou z nejoblíbenějších příloh. Vědci z čínské Univerzity Zhejiang odhalili, že velká konzumace brambor snižuje riziko onemocnění rakovinou žaludku. Informoval o tom server Independent.
Tento výzkum se zakládá na informacích ze 76 studií a celkem zahrnuje informace o 6,3 milionech lidí. Předmětem zkoumání bylo hned několik druhů zeleniny.
Výsledky odhalily, že konzumací brokolice, brambor, česneku, hlávkového zelí, kadeřávku a celeru lze snížit riziko onemocnění rakovinou žaludku o třetinu. Naopak konzumace soli, pálenek, piva a konzervovaného jídla riziko onemocnění zvyšuje.
Jak server vysvětluje, za pozitivním účinkem na lidské zdraví pravděpodobně stojí vysoký obsah vitamínu C, „který funguje jako antioxidant na buněčný stres v žaludku. Každodenní konzumace 50g vitamínu snížila riziko rakoviny o osm procent."
Brambory ale nejsou jedinou potravinou, kterou se dá bojovat proti rakovině. Někteří odborníci tvrdí, že mohou využít i další věc spojenou s jídlem, ne však tak oblíbenou. A sice salmonelozu.
Jihokorejští vědci zjistili, že právě tato nebezpečná střevní bakterie, která mobilizuje imunitní systém, dokáže ničit rakovinné buňky.
Odborníci z Chonnam National University Hwasun Hospital tvrdí, že tato bakterie umí mnohem více, než jen upoutat člověka v mučivých křečích na toaletu. Dokáže totiž proniknout až k nádorovým buňkám a zalarmovat imunitní systém, aby dokázal úspěšně ničit nádorové buňky.
5. června 2026 10:57
Vědci neskrývají nadšení. AI vytvořila vakcínu chránící před celou plejádou virů
Související
Mrazivá zpověď mladíka, jemuž se vrátila rakovina. Příběh zasáhl celé Česko
Rakovina prostaty Joea Bidena: Co znamená agresivní forma, jaké jsou příznaky a jaké existují možnosti léčby?
rakovina , Brambory , potraviny jídlo
Aktuálně se děje
včera
Do Varů dorazí dvě hollywoodské hvězdy. Oscarové nominace zatím neproměnily
včera
Další tornádo potvrzeno. Meteorologové ho zachytili v Děčíně
včera
Šéfka poslanců ANO Malá skončila v nemocnici. Babiš je s ní v kontaktu
včera
Česko dá v příštím roce více peněz za státní pojištěnce, rozhodla vláda
včera
Konec jedné kapitoly. Exprezidenta Čaputová oznámila rozchod
včera
Taxikář střílel v Poleradech. Pro raněného letěl vrtulník, případ řeší policie
včera
Medardovské počasí dorazí se zpožděním, potvrdili meteorologové
včera
Kuba je na suchu. Ropná blokáda USA nechala zemi v kritickém stavu
včera
Čína devastuje evropský chemický průmysl. Zasáhněte, než bude pozdě, žádají firmy EU
včera
Počet mrtvých po zemětřesení na Filipínách překročil tři desítky
včera
Trump vyzval Írán a Izrael k okamžitému zastavení palby. Ukončili jsme operaci, reagoval Teherán
včera
Obama byl zděšen, Washington měl Londýn za neschopný. Nová kniha odhaluje, jak USA reagovaly na brexit
včera
EU slaví, Rusko zuří. V Arménii zvítězila ve volbách vládnoucí proevropská strana
včera
Pavel z jednání vlády po pár minutách odešel. Povede delegaci na OSN
včera
Si Ťin-pching dorazil na návštěvu Severní Koreje. Experti vysvětlují, proč přiletěl za Kimem
včera
Zelenskyj se sešel s evropskými lídry. Definovali pět základních podmínek pro příměří
včera
Netanjahu Trumpa neposlechl. Izraelská armáda zahájila bombardování Íránu
včera
Filipíny zasáhlo silné zemětřesení. Počet mrtvých roste
včera
Počasí se příští víkend ochladí, mohou se objevit deště i bouřky
7. června 2026 21:44
Arménci dali Rusku košem. Ve volbách jasně vyhrává strana premiéra Pašinjana, ukazují odhady i první výsledky
V arménských parlamentních volbách přesvědčivě vede vládnoucí strana Občanská smlouva současného premiéra Nikola Pašinjana. Podle prvních odhadů výsledků zveřejněných bezprostředně po uzavření volebních místností získalo premiérovo uskupení 56,7 procenta hlasů. Hlavní opoziční blok Silné Arménie vedený rusko-arménským oligarchou Samvelem Karapetjanem výrazně zaostal, když podle těchto prognóz obdržel pouhých 17,5 procenta hlasů. Oficiální předběžné výsledky plánuje Ústřední volební komise zveřejnit v pondělí.
Zdroj: Libor Novák