Počet veganů na celém světě roste. V současnosti vegetariánský či veganský způsob stravy preferuje půl milionu Britů. A ve věkové skupině 16 až 24 let ji vyznává dvacet procent lidí. To je nárůst o 350 procent za posledních 10 let, ukázala velká studie z roku 2016. Víte, co se vlastně s vaším tělem stane, pokud se z vás stane vegan?
Zdravotní výhody konzumace převážně rostlinné stravy jsou dobře zdokumentovány - nemluvě o etických a ekologických argumentech, proč se vzdát masa, píše server The Independent. Existuje řada důvodů, proč dnes lidé volí dietu bez masa, ale co veganství dělá z vaším tělem?
Únava
Vzhledem k nepřítomnosti červeného masa ve stravě trpí veganové (ale i vegetariáni) velmi často nedostatkem vitamínu B12 a železa. To může vést k únavě, bolestem hlavy, závratím a dokonce i k anémii.
Nicméně je velmi snadné doplnit jak B12, tak i železo - a to buď užíváním doplňků, nebo jedením veganských potravin, které jsou obohaceny o B12, jako jsou kvasnice. Existuje také řada potravin, které jsou přirozeně bohaté na železo, jako je lněné semínko, ořechy a špenát.
„Nezapomeňte do každého jídla zahrnout alespoň jednu dávku surovin bohatých na železo," doporučuje dietní lékař Bahee Van de Bor, který se specializuje na pediatrickou výživu.
Klesající hladina vápníku
Když přestanete jíst mléčné výrobky, bude vám chybět vápník. Stejně jako u železa a B12 se to však dá snadno napravit. „Řešení spočívá v přechodu na rostlinné mléko, které je také obohaceno o vápník," říká Van de Bor. „Většina sójových nápojů obsahuje 120 mg vápníku na 100 ml, což je úroveň podobná kravskému mléku," uvedl pro The Independent.
Častější návštěva toalety
Vegani mají přirozeně mnohem vyšší příjem vlákniny, vysvětluje profesor Ian Rowland, vedoucí oddělení výživy na University of Reading. Luštěniny, celozrnné pečivo a zelenina obsahující hodně škrobu – to jsou běžné součásti veganské stravy, které jsou přirozeně bohaté na vlákninu.
Pravidelná konzumace takových jídel přirozeně zlepší zažívací systém. „To je dobré pro laxaci," řekl Rowland a dodal, že většina všežravců nejí jídla s dostatkem vlákniny, takže veganství může být v tomto ohledu výhodné.
Klesá riziko kardiovaskulárních onemocnění
„Stuidie na biochemické úrovni naznačují, že veganské bílkoviny, zejména sója, mohou snížit riziko kardiovaskulárních onemocnění prostřednictvím zlepšeného profilu cholesterolu a krevního tlaku," říká Van de Bor.
Rowland souhlasí a vysvětluje, že řada studií ukázala, že veganové a vegetariáni mají nižší příjem nasycených tuků než většina masožravců, což následně snižuje riziko srdečních infarktů a onemocnění koronární arterie. Poznamenal však, že většina studií týkajících se hladin nasycených tuků se týká vegetariánství, jen málo z nich zkoumalo vegany. Je prý proto třeba provést další výzkum, který by potvrdil tato tvrzení.
Ztráta na váze
Studie naznačují, že vegané mají tendenci mít nižší BMI než všežravci. To může snížit riziko vzniku cukrovky. A proč veganové a vegetariáni vlastně mají tendenci mít nižší tělesnou hmotnost? Odpověď je jednoduchá. „Vegani se mohou cítit plnější z jídel na bázi ovoce a zeleniny bohatých na vlákninu," vysvětluje Van de Bor. To může následně snížit chuť na další jídlo.
Pokud však vegani budou jíst potraviny plné škrobu, jako jsou chléb, chipsy a sušenky, ke ztrátě hmotnosti dojít nemusí – ba naopak. Je důležité nepoužívat veganství jako omluvu pro konzumaci nezdravých, i když rostlinných potravin, dodal Van de Bor.
Související
Vegan v Německu obcházel fast foody a obchody a zalepoval jim zámky
Zájem o rostlinné potraviny stoupá, supermarkety se trendu přizpůsobují
veganství , Vegetariánské potraviny , zdraví , Ovoce , potraviny jídlo
Aktuálně se děje
včera
Trump změnil názor. Licenci k výrobě raket systému Patriot Ukrajině neudělí
včera
Exšéf Mossadu: Izraelští špioni opakovaně pronikli do íránského jaderného zařízení ve Fordo
včera
Evropa se chystá na zatmění. Přímý pohled do Slunce vám zničí oči dřív, než to pocítíte, varují lékaři
včera
Trump se v Íránu spletl. Nové vedení jmenované Chámeneím prosazuje agresivní přístup
včera
Počet mrtvých v Kolumbii překročil 200. Pohřešují se tisíce lidí
včera
Libanon jako první arabský stát zrušil trest smrti. Zavádí těžké doživotní nucené práce
včera
Orbánova pravá ruka skončila. Novým maďarským prezidentem bude András Baka
včera
Trumpa kvůli hrozbě atentátu odvezli v kontejneru na jídlo
včera
Česká televize představila náhradu za Moravce. Zveřejnila podzimní program
včera
Zelenskyj: Rusko při nejnovější vlně nočních útoků použilo balistické rakety ze Severní Koreje
včera
Přes 130 mrtvých a 500 zraněných. Kolumbie svádí závod s časem, pod troskami zůstávají další lidé
včera
Evropa shání rakety Patriot kde se dá. Ukrajina jich za týden vystřelí víc, než kolik dostane za měsíc
včera
Svržený syrský prezident Bašár Asad byl odsouzen k trestu smrti
včera
Trumpova sít Truth Social prodělává stamiliony. Nový nástroj slibující přednostní informace čelí kritice
včera
Trump si zahrává se zdravím. Doporučil snížit očkování, místo studie se odkázal na názory okolí
včera
13 mrtvých a přes 70 zraněných. Ukrajina podnikla nejničivější útok na Rusko za poslední roky
včera
Vyčistili jsme Hormuzský průliv od min, je plně pod kontrolou USA, tvrdí Trump
včera
Počasí bude tropické do konce prázdnin, déšť se objeví jen výjimečně
10. srpna 2026 22:02
Kolumbie vyhlásila stav národní katastrofy. Počet mrtvých po zemětřesení dál prudce stoupá
10. srpna 2026 20:50
Francie zavádí kvůli vedru krizový stav. Domácnostem omezuje spotřebu vody
Francie se potýká s mimořádně závažnou krizí způsobenou vlnami veder a přetrvávajícím suchem. Podle oficiálních informací ministerstva pro ekologickou tranzici podléhá v současné době omezením spotřeby vody již téměř sedmdesát procent území státu. Nepříznivý vývoj počasí z posledních tří měsíců vytváří nebývalý tlak na veškeré vodní zdroje v zemi.
Zdroj: Libor Novák