Další krok k objevení mimozemského života: Co našli vědci ve vesmíru?

Molekuly potřebné k vytvoření života jsou prokazatelně i mimo planetu Zemi v hlubokém vesmíru. Na to přišla skupina vědců z Univerzity v Sherbrooku. Podle nich by mohlo jít o důležitý krok k potvrzení hypotézy Panspermie fyzika Stephena Hawkinga. Ta říká, že život na planetu Zemi přišel právě z vesmíru díky mikroorganismům na meteoritech. O objevu informoval britský deník The Independent.

Molekulární tzv. "stavební kameny", které jsou nezbytné pro život na Zemi, se mohly vytvářet v hlubokém vesmíru. Alespoň to tvrdí nová studie. Vědci z Univerzity v Sherbrooku dokázali tuto hypotézu tím, že vytvořili podmínky vesmíru, tj. vakuum a nízkou teplotu. Pozorování přinesla zjištění, že za těchto podmínek se molekuly dokáží formovat.

To má podle výzkumníků dokazovat, že všechny stavební prvky, bez kterých by život nemohl vzniknout, včetně propylenu, etanu nebo acetylenu, mohou pocházet z vesmíru, nikoli ze Země.

Chemické sloučeniny, které vědci objevili, se velmi podobají těm, které byly nalezeny ve vesmírném prachu, jenž byl předtím součástí objektů jako komety, asteroidy nebo měsíce.

"Myslím, že je tato studie zajímavá, protože nám dává nový způsob, jak vytvářet komplexnější organické molekuly pomocí radiace," řekl pro Independent astrobiolog profesor Charles Cockell z Univerzity v Edinburghu, který se sám výzkumu neúčastnil.

Vědci se již po dlouhou dobu domnívali, že život, nebo alespoň molekuly potřebné k jeho vytvoření, mohly vzniknout mimo Zemi. Hypotéza Stephena Hawkinga nazvaná "panspermie" tak získává nový rozměr.

Hawking byl toho názoru, že "by se život mohl šířit z planety na planetu, nebo z hvězdné soustavy na hvězdnou soustavu, přičemž přenos důležitých látek potřebných pro život zařizují meteority".

Taková je tedy teorie, praxe je však o něco složitější. Otevřený vesmír sice má podmínky stejné, jako byly v experimentu, je však nesrovnatelně větší. Proto není příliš pravděpodobné, aby se skupiny molekul k sobě dostaly a vytvořily potřebné látky.

Teorie však poukazuje na to, že zmrzlé vesmírné objekty, jakými jsou například asteroidy, by mohly být dobrým místem k tomu, aby spolu chemické látky začaly reagovat.

"Tyto experimenty nám ukázaly, že i při extrémně nízkých teplotách v meziplanetárním nebo mezihvězdném prostoru se mohou objevit chemické reakce, které vedou ke tvorbě složitějších organických sloučenin," uvedl profesor Cockell.

Skotský vědec však uznává, že tvorba těchto látek má ještě hodně daleko k vytvoření reálného života. "To, co vědci ze Sherbrooku dokázali, je jen další cestou k vytváření komplexnějších uhlovodíků," vysvětlil.

Jakým způsobem vznikl život na samotné Zemi, to zůstává záhadou. Profesor Cockell nepředpokládá, že na tuto otázku existuje jednoduchá odpověď.

"Jak jsme se sem (na Zemi) dostali, to stále zůstává ve hvězdách. Lidé si ovšem budou muset nejspíš připustit, že část z nich se začala od jednoduchých molekul formovat zde a část přiletěla z vesmíru," uzavírá profesor.