Strava bohatá na rajčata a jablka by mohla pomoci opravit poškození plic u bývalých kuřáků. Ukazují to nové výzkumy. Je ale důležité, aby jablka a rajčata byla čerstvá, u zpracovaných plodů zdravotní výhody mizí.
Studie, ze které cituje server The Independent, ukázala, že dospělí, kteří jedli dvě rajčata a více než tři porce jablek denně, vykazovali pomalejší pokles funkce plic než ti, kteří jedli méně než jednu porci. Reparativní účinky však mají pouze čerstvé plody, což znamená, že konzervované nebo zpracované alternativy takto pozitivně nefungují.
Studie vědců z Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health zhodnotila stravovací návyky a funkci plic u více než 650 dospělých v roce 2002 a poté opakovala stejné testy na stejné skupině účastníků o deset let později.
Účastníci, kteří pocházeli z Německa, Norska a Spojeného království, také vyplnili dotazníky o jejich stravě a celkovém výživovém příjmu, a podstoupili spirometrii, tedy vyšetření, při kterém lékař zjišťuje funkci pacientových plic. Zohledněny byly také faktory jako věk, výška, pohlaví, index tělesné hmotnosti, socioekonomický stav, fyzická aktivita a celkový příjem energie.
Je zajímavé, že zjištění, která byla zveřejněna v prosincovém čísle magazínu European Respiratory Journal, zjistila, že spojení mezi stravou a funkcí plic bylo ještě více patrné u bývalých kuřáků.
Ukázalo se, že bývalí kuřáci, kteří přijímali stravu vysokým obsahem rajčat a ovoce, zejména jablek, měli pomalejší snižování výkonu plic během onoho desetiletého období. To naznačuje, že živiny v těchto potravinách pomáhají opravovat škody způsobené kouřením.
„Funkce plic szačne klesat přibližně ve věku 30 let s variabilní rychlostí v závislosti na obecném a specifickém zdraví jednotlivců," říká doktorka Vanessa Garcia-Larsenová. „Naše studie naznačuje, že konzumace více plodů pravidelně pomáhá zmírňovat úpadek výkonu plic a může dokonce pomoci napravit škody způsobené kouřením.“
„Dieta by se mohla stát jednou z forem boje proti rostoucímu počtu případů Chronické obstrukční plicní nemoci (CHOPN) po celém světě,“ uvedla. CHOPN je souhrnný název pro chronickou bronchitidu a plicní emfyzém. Jak z názvu vyplývá jedná se o onemocnění dolních dýchacích cest - především plicní tkáně, kdy dojde k překážce (obstrukci) v plicní tkáni a tím pacientovi zamezuje v plnohodnotném dýchání. Výsledky studie nabízejí pro kuřáky potenciální způsob, jak se vyhnout vzniku nevyléčitelné chronické obstrukční plicní poruchy (COPD).
Související
Čína se naplno pustila do boje se stárnutím. Laboratoře pro dlouhověkost slibují, že se dožijeme 150 let
Rh faktor v těhotenství: Co se může stát, když si krev „nesedne“?
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Kyjev poslal drony na Rusko, Moskva zaútočila balistickými raketami. Počet mrtvých na obou stranách roste
před 2 hodinami
AI bude řídit, lidé rozhodovat. NATO vybuduje na východě rozsáhlou dronovou síť
před 3 hodinami
Počty rekrutů jsou výrazně nižší, než ztráty na Ukrajině. Náborové příspěvky už nefungují, Rusko se bojí mobilizace
před 4 hodinami
USA povolí Turecku prodat své zbraně Ukrajině. Moskva se bouří, hrozí a chce vysvětlení
před 6 hodinami
Stíhačka NATO sestřelila dron nad Rumunskem, zřejmě byl ruský
před 7 hodinami
Netanjahuovo odmítnutí nevadí. Hamás zahájil jednání o mírovém plánu pro Pásmo Gazy
před 8 hodinami
Vraťte se do reality, vzkázal Írán Trumpovi po slovech o ovládnutí Hormuzského průlivu
před 9 hodinami
Ukrajina podnikla jeden z největších letošních útoků na Rusko
před 11 hodinami
Další země svádí boj s plameny. Belgii zasáhl největší požár v moderní historii země
před 12 hodinami
Rusko buduje vlastní variantu Starlinku. Rychleji, než se předpokládalo
před 13 hodinami
Flamingo v akci: Ukrajina poprvé udeřila v ruském vnitrozemí střelami vlastní výroby
před 14 hodinami
Počasí příští týden: Po krátkém ochlazení se vrátí tropy
včera
Maďarsko začalo potápět lodě na Dunaji, aby udrželo v chodu jedinou jadernou elektrárnu
včera
Vývoj umělé inteligence vstupuje do nové fáze. Lidé začínají vytvářet své digitální dvojníky
včera
Zákaz sociálních sítí pro děti ve Francii neprošel. Nejvyšší soud zákon zrušil
včera
Po silném zemětřesení zasáhlo Indonésii 230 dalších otřesů. Počet mrtvých roste
včera
Ukrajina dokončuje vývoj první balistické rakety. Bude sloužit jako základ evropského protiruského štítu
včera
Ruská armáda utrpěla v červenci jedny z nejvyšších ztrát od začátku invaze, Ukrajina hlásí úspěšnou protiofenzívu
včera
Španělsko a Maroko se bojí další migrační vlny. Výrazně posilují bezpečnost na hranicích
včera
Rusko vydalo zatykač na Conora Kennedyho, syna ministra zdravotnictví USA
Moskevský obvodní soud schválil žádost o vzetí do vazby v nepřítomnosti na občana Spojených států Conora Kennedyho, syna ministra zdravotnictví USA Roberta F. Kennedyho, který je v Ruské federaci obviněn z účasti v ozbrojeném konfliktu na straně Ukrajiny jako žoldnéř. Rozhodnutí soudu již nabylo právní moci poté, co jej v odvolacím řízení potvrdil Moskevský městský soud.
Zdroj: Libor Novák