Známe to asi všichni. Mezi velkými jídly si často si vaříme čaj nebo si dopřejeme nějaké malé občerstvení. Jenže častá konzumace některých nápojů a chuťovek může způsobit silnou erozi zubů, varují odborníci. Vědci z King's College v Londýně zjistili, že konzumace kyselých potravin a nápojů, zejména mezi jídly, může být pro zuby extrémně škodlivá.
Studie publikovaná v magazínu British Dental Journal využila výzkum, který předtím prováděla nemocnice Guy's Hospital. Ta hodnotila stravu 300 lidí se známkami akutní eroze zubů, kterou srovnávala se stravou 300 lidí se zdravými zuby.
Experti dospěli k závěru, že pití kyselých nápojů dvakrát denně, včetně třeba obyčejné vody s plátkem citronu nebo horkých ovocných čajů, může způsobit, že jedinec bude mít 11krát větší pravděpodobnost erozi zubní skloviny, cituje ze studie server The Independent.
Problémy mohou způsobit i nápoje s přidaným ovocem nebo ovocnými příchutěmi a potravinářské výrobky, jako jsou sladkosti nebo pastilky s ovocnou příchutí. A vědci varují i před produkty, které byly naložené v octě – nebo jej obsahují. Škodlivé pro zuby jsou také třeba ochutnávky vína, protože držení vína v ústech po dlouhou dobu může narušit sklovinu.
Nejde jen o to, co jíte nebo pijete, ale také jak často to děláte – to vše může přispět k postupné erozi vašich zubů. Vědci se domnívají, že na vině může být i častější konzumace svačinek – a to jak mezi dětmi, tak i dospělými.
„Je dobře známo, že kyselá strava je spojena s erozivním opotřebením zubů, nicméně naše studie ukázala dopad způsobu, jakým jsou konzumovány kyselé potraviny a nápoje," řekla doktorka Saoirse O'Tooleová, hlavní autorka studie.
„Vzhledem k tomu, že výskyt erozivního opotřebení zubů narůstá, je životně důležité, abychom se zabývali touto preventivní stránkou erozivního opotřebení zubů. Snížení příjmu kyselých kyselin může být klíčem k omezení progrese eroze zubů,“ vysvětluje.
Zmíněné opotřebení zubů postihuje až 30% dospělých v Evropě a může způsobit, že zuby budou mnohem náchylnější k citlivosti.
Související
Čína se naplno pustila do boje se stárnutím. Laboratoře pro dlouhověkost slibují, že se dožijeme 150 let
Rh faktor v těhotenství: Co se může stát, když si krev „nesedne“?
Aktuálně se děje
před 45 minutami
Trump si zahrává se zdravím. Doporučil snížit očkování, místo studie se odkázal na názory okolí
před 1 hodinou
13 mrtvých a přes 70 zraněných. Ukrajina podnikla nejničivější útok na Rusko za poslední roky
před 2 hodinami
Vyčistili jsme Hormuzský průliv od min, je plně pod kontrolou USA, tvrdí Trump
před 3 hodinami
Počasí bude tropické do konce prázdnin, déšť se objeví jen výjimečně
včera
Kolumbie vyhlásila stav národní katastrofy. Počet mrtvých po zemětřesení dál prudce stoupá
včera
Francie zavádí kvůli vedru krizový stav. Domácnostem omezuje spotřebu vody
včera
Rusko přitvrzuje. Útoky raketami jsou stále častější, Moskva polevit nehodlá
včera
Kolumbii zasáhlo silné zemětřesení. Mrtvých jsou nejméně desítky
včera
V Bulharsku vybuchl sklad munice. Exploze byla vidět na kilometry daleko
včera
Lipsko se vyhnulo katastrofě. Dron s výbušninou narazil do letadla, našli na něm DNA
včera
Zuckerbergova jachta odmítla pomoci plavidlu v nouzi
včera
Kanaďanům dochází trpělivost. Pochybují o kapacitách hasičů, požáry začínají hasit sami
včera
Ukrajinské drony zaútočily v Tatarstánu. Nálet prý trval hodiny
včera
Dostupná ložiska mizí. Severní moře se stává rájem robotů a dronů
včera
Čína kvůli mohutnému tajfunu evakuovala milion lidí
včera
Zemřel legendární spisovatel Vladimír Páral
včera
Tragédie v Praze. Při zkoušce prasklo potrubí, jeden člověk zemřel
včera
Ekonomické škody ani nespokojenost Rusů k zastavení bojů nestačí. Putin stál věří, že zvítězí
včera
Počasí aktuálně: Meteorologové varují před vedry a požáry na dalších místech
včera
Počasí láme jeden rekord za druhým. Historicky nejvyšší teploty hlásí oceány i celá Evropa
Světové oceány a moře zaznamenaly v červenci historicky nejvyšší teploty pro toto období, když překonaly předchozí rekord z roku 2023. Informovala o tom evropská monitorovací služba Copernicus s tím, že extrémní teploty postihly zejména Atlantický oceán a západní Středozemní moře.
Zdroj: Libor Novák