Co církev zamlčuje? Ježíšova smrt a vzkříšení není unikátní, v historii se objevuje opakovaně

Dnes křesťané na celém světě vzpomínají ukřižování Ježíše Krista. Smutný den je pro ně i dnem radosti, protože Ježíšova smrt přinesla dle křesťanské nauky lidstvu vykoupení z jeho hříchu. Křesťané považují Ježíšovu smrt a následné vzkříšení nejen za nejdůležitější, ale zcela jedinečnou událost světových dějin. Badatelé o náboženství a novopohané nicméně podobné nadšení nesdílejí. Podle nich Ježíš následuje vzorec známý i z jiných náboženských tradicí a je prakticky jedním z mnoha umírajících a znovupovstávajících bohů.

Dnes křesťané na celém světě vzpomínají ukřižování Ježíše Krista. Smutný den je pro ně i dnem radosti, protože Ježíšova smrt přinesla dle křesťanské nauky lidstvu vykoupení z jeho hříchu. Křesťané považují Ježíšovu smrt a následné vzkříšení nejen za nejdůležitější, ale zcela jedinečnou událost světových dějin. Badatelé o náboženství a novopohané nicméně podobné nadšení nesdílejí. Podle nich Ježíš následuje vzorec známý i z jiných náboženských tradicí a je prakticky jedním z mnoha umírajících a znovupovstávajících bohů.

Tuto ideu nastolil známý antropolog James Frazer. Ve svém mamutím díle Zlatá ratolest věnoval obzvláštní pozornost v mnoha kulturách se objevujícímu příběhu o královi, který byl rituálně obětován po té, co už byl starý a nebyl schopný dostatečně vykonávat své povinnosti ochránce země a zajišťovatele její plodnosti. V některých případech tato rituální smrt měla mít podobu souboje s mladším uchazečem, který po něm nastupoval na jeho místo.

Frazer tvrdí, že tento motiv se netýkal pouze starobylých vládců, ale byl typický i pro samotné bohy. Podle něj umírající a později znovu vzkříšení bohové reprezentují koloběh umírající a znovu povstávající vegetace a přírody obecně. V pozadí této myšlenky mělo být praktické pozorování, že po zimě následuje jaro a po jaru zima.

Umírající a povstávající bůh

Frazerovi následovníci identifikovali postavy umírajících a povstávajících bohů v několika náboženstvích. V oblasti starověké Mezopotámie měl tento typ zastupovat bůh Dumuzi (sumerská varianta jména). V mýtu o sestupu bohyně Ištar (sumersky Inanna) do podsvětí tento bůh plodnosti a její milenec ji nahradil v podsvětní říši. Zde ale pobývá jen po určitý čas, v půlročních cyklech jej nahrazuje jeho sestra Geštinanna, bohyně vinné révy. Odborník na mezopotámské náboženství Jiří Prosecký podotýká, že se tím mělo vysvětlovat střídání letního sucha a zimního vegetačního klidu.

Dumuziho zmizení bylo ve starověké Babylónii rituálně oplakováno. Tento zvyk se dostal i do izraelského království. V Ezechielovi 8, 14 jsou zmiňováni ženy, které v „bráně Božího domu“ – tj. jeruzalémského chrámu – oplakávají Tamúze – hebrejské označení pro Dumuziho. Bible toto konání označuje za „ohavnost“, protože se jedná o uctívání cizího boha.

Frazerovské bádání avšak považovalo Dumuziho za jakýsi předobraz Krista. Měl to naznačovat i význam jména, které podle Proseckého znamená „pravý syn“. Myšlenka toho, že Kristus – umírající a vzkříšený „pravý“ syn Boží – má svůj pohanský předobraz byla zvláště fascinující pro zakladatele hlubinné psychologie, Carla Gustava Junga, který to vnímal jako doklad archetypální povahy Kristova mýtu. Jung tento mýtus rozeznával nejenom v staré mytologii, ale též jej spojoval s alchymií. Mýtus umírajícího a vzkříšeného Boha pro něj reprezentoval psychologický proces sestupu Já do hlubin kolektivního nevědomí, odkud se vynoří v celé své celistvosti a harmonii.

Kromě mezopotámské větvě byl mýtus o umírajícím bohu frazerovskou školou zaznamenáván převážně v antickém prostředí. Badatelé z oblasti starověkého Řecka a Říma nacházeli jeho prvky v několika mytologických celcích. Podobnosti k mýtu o Dumuzim nejlépe vystihoval příběh o zrození a smrti boha vína a plodnosti Dionýsa, který podle orfické verze (orfikové bylo uskupení mystiků, kteří měli následovat učení pěvce Orfea) byl zabit Titány a později oživen jeho otcem, vládcem bohů Diem. Podle orfiků tento příběh reflektuje učení o nesmrtelnosti duše.

Jiný typem tohoto vzorce měl být příběh o Adónisovi. Syn kyperského krále měl být krásný, že uchvátil dvě bohyně zároveň – bohyni krásy Afrodítu a bohyni podsvětí Persefonu. Bylo stanoveno, že Adónis bude strávit krásné období roku s Afroditou a druhé, pochmurné s Persefonou. Opět se tímto příběhem mělo vysvětlovat cyklické střídání plodných a neplodných období.

Samotná Persefona byla též reprezentantem mýtu o umírajícím bohu. Jako Koré, dceru bohyně rolnictví a plodnosti Démétér, ji unesl bůh podsvětí Hádes. Démétér její zmizení oplakala a celá země se propadla do období hluboké neúrody. Znepokojen mizerným stavem světa, hlava řeckého panteonu, bůh nebes Zeus svolil, aby Persefona přebývala jednu část roku – tu plodnou – u své matky a zbylou u svého manžela.

S Démétér a Persefonou byly v antickém Řecku a Římě spojeni tajemné mysterijní kulty. Antičtí autoři se o nich vyjadřovali velmi pochvalně – ten kdo se účastnil jejich ritů, ten měl mít zajištěno místo v řecké obdobě ráje. Nikdo přesně neví, co se během nich dělo, zasvěcenci měli přísně nakázáno o tom mlčet – od toho je ostatně odvozeno slovo mystérium. Mysterijní kult měl i Adonis či jeho syrský ekvivalent Attis, případně egyptský Osiris. Tyto mysterijní kulty byly v řecko-římském období velmi oblíbené a podle některých badatelů křesťanství zpočátku bylo takovým kultem též – odkazovat na to měly tzv. pašijová mystéria, hry a vyprávění o utrpení a vzkříšení Ježíše Krista.

Archetyp či výmysl

Dnešní bádání se však dívá na mýtus umírajícího boha, jehož měl být i Kristův příběh produktem, velmi skepticky. Podle religionisty Jonathana Z. Smitha frazerovské bádání spekulativně spojilo dva typy předkřesťanských božstev – bohy, kteří zemřeli a nikdy prakticky nebyli znovu vzkříšeni s bohy, kteří nikdy zcela nezemřeli.

Považovat Kristův příběh za jakýsi doklad většího mytologického vzorce doložitelného i v pohanských mytologiích též opomíjí zcela odlišné teologické uchopení, které je s jeho postavou spojenou. Ačkoliv lze Krista částečně vnímat jako jarního obnovitele plodnosti země – v lidovém středověkém křesťanství taková ideje hrála svojí roli – přesto je Ježíš vnímán nikoliv v cyklickém rámci, ale jako osoba, které svou smrtí zcela mění dějiny. Nicméně, dnešní novopohané se stále drží výkladu o archetypu mizejícího boha a tvrdí, že křesťané si tento mýtus nepřijatelně nárokují jen pro sebe.

Související

Náboženství, ilustrační fotografie

Německé církve opouští rekordní počet věřících, podle odborníků kvůli obtěžování

 V loňském roce opustil křesťanské církve v Německu rekordní počet lidí. Ukazuje to studie, kterou dnes zveřejnil Institut německého hospodářství (IW). Údaj vyplývá z vývoje daňových odvodů, které mohou Němci poukázat církvím, kterých jsou členové. Příspěvky ve srovnání s předloňským rokem mírně vzrostly. V reálných hodnotách ale klesly, a nepříznivý trend bude zřejmě pokračovat i v příštích letech.
Papež František

Papež František poprvé jmenoval ženy do Kongregace pro biskupy

Papež František poprvé jmenoval ženy do Kongregace pro biskupy, což je orgán Vatikánu, který lze zjednodušeně přirovnat k ministerstvu. Do Kongregace pro biskupy, která papeži navrhuje kandidáty do biskupských úřadů, také poprvé usedne žena, která je laická věřící. Informoval o tom dnes server Vatican News.

Více souvisejících

křesťanství Ježíš Kristus mytologie Velikonoce Náboženství

Aktuálně se děje

před 22 minutami

Štědrovečerní večeře

Bramborový salát podle Magdaleny Dobromily Rettigové

Nedílnou součástí štědrovečerní večeře je dnes bramborový salát. Ten je moderním vánočním jídlem, v minulosti si lidé o Štědrém večeru pochutnávali na něčem jiném. Jedny z nejstarších receptů na bramborový salát zaznamenala ve svých kuchařských knihách Magdalena Dobromila Rettigová.

před 57 minutami

před 2 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 7 hodinami

V Praze proběhla pieta za oběti loňské střelby na FF UK. (21.12.2024) Prohlédněte si galerii

Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii

Rok uplynul v sobotu od nejtragičtějšího útoku střelce v historii České republiky na půdě Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Na den přesně před dvanácti měsíci, tedy 22. prosince 2023, předstoupili policisté před veřejnost a potvrdili, že střelba si vyžádala čtrnáct obětí, přičemž pachatel, který byl v okruhu podezřelých z dvojnásobné vraždy v Klánovickém lese, spáchal sebevraždu. 

Aktualizováno před 15 hodinami

V Praze proběhla pieta za oběti loňské střelby na FF UK. (21.12.2024) Prohlédněte si galerii

OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala

Česko si v sobotu připomíná loňskou tragickou střelbu v budově Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, ke které došlo na den přesně před rokem. Podle premiéra Petra Fialy (ODS) otřásl útok celou českou společností. Ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) konstatoval, že v posledních měsících se udělala řada opatření, aby už k podobnému činu nedošlo.  

včera

včera

Česká republika

Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce

Krátce před Vánoci, dne 21. prosince 1834, byla veřejnosti poprvé představena divadelní hra Fidlovačka z pera Josefa Kajetána Tyla. Právě zde před rovnými 190 lety poprvé zazněla i píseň Kde domov můj, která se ihned stala velice oblíbenou a později dokonce státní hymnou.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Volby, ilustrační fotografie.

Volby by jasně vyhrálo hnutí ANO. Poslance by měli komunisté či Motoristé

Sněmovní volby by v listopadu vyhrálo nejsilnější opoziční hnutí ANO, přičemž mandáty by získalo dalších šest politických stran či hnutí, vyplývá z nejnovějšího volebního modelu agentury Median. Pod pětiprocentní hranicí by samostatně skončily vládní strany TOP 09 a KDU-ČSL, které však mají v příštím roce kandidovat s ODS pod hlavičkou koalice Spolu.

včera

včera

V Česku bezprostřední riziko nehrozí, říká Rakušan po útoku na trzích v Německu

V Česku jsou bezpečnostní opatření na vánočních trzích dostatečná a bezprostřední riziko nehrozí, uvedli policisté a ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) v reakci na páteční útok v německém Magdeburgu. Muž tam najel autem do lidí, přičemž dva zabil a desítky jich zranil. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy