Na obalech potravin by kromě tabulky s energetickou hodnotou měla být také informace o tom, kolik pohybu je třeba k tomu, aby byly tyto kalorie spáleny. Navrhla si to skupina britských vědců. Podle nich by takové označení pomohlo lidem jíst zdravěji a snížit nadměrný energetický příjem na doporučené hodnoty. S odvoláním na studii publikovanou ve vědeckém časopisu Journal of Epidemiology and Community Health o tom dnes informoval zpravodajský web BBC.
Autoři studie jsou přesvědčeni, že pokud by lidé věděli, že například ke spálení kalorií v pizze jsou zapotřebí čtyři hodiny chůze a 22 minut běhu pomůže spálit kalorie obsažené v čokoládové tyčince, uměli by si lépe představit, jakou má jídlo energetickou hodnotu. To by prý přispělo ke zdravějšímu stravování.
Poznatek vědců z univerzity v Loughborough se opírá o další studie, které zkoumaly dopady tohoto typu označení potravin. Vědci dospěli k závěru, že označení obsahující informaci o cvičení by mohlo pomoci snížit průměrný kalorický příjem jedince o až 200 kalorií denně. Na první pohled se číslo nezdá vysoké, podle studie by to ale výrazně pomohlo v boji s obezitou.
Muži potřebují v průměru přijímat zhruba 2500 kalorií denně, ženy 2000 kalorií. Pokud má člověk dlouhodobě větší kalorický příjem než výdej, ukládají se přebytečné kalorie do tukových zásob a vede to k obezitě, poznamenal BBC.
"Zajímají nás různé způsoby, jak přimět veřejnost, aby se okolo jídla lépe rozhodovala a věnovala se více fyzické aktivitě," uvedla vedoucí studie Amanda Daleyová. Podle ní si lidé často myslí, že konzumují méně kalorií než je tomu ve skutečnosti. "Není to o držení diet... cílem je lidi poučit o tom, že jídlo, které konzumují, má energetickou hodnotu a mohou si pak sami říct: ' Opravdu chci dvě hodiny běhat, abych spálil/a ten čokoládový dort? Vážně mi za to ten dort stojí?'," řekla.
Možnost takového označování potravin ale také vyvolává obavy z možného ohrožení osob s poruchou příjmu potravy. "Ačkoliv si uvědomujeme nutnost snížit míru obezity, označovat takto jídlo by mohlo mít velmi špatný dopad na lidi trpící poruchou příjmu potravy či na osoby, které jsou k těmto poruchám náchylné," uvedl Tom Quinn z nadace Beat, která takovým lidem pomáhá. "Víme, že mnoho lidí s poruchou příjmu potravy cvičí příliš, takže pokud by se jim řeklo, kolik mají cvičit, aby spálili kalorie, mohlo by to jejich symptomy ještě zhoršit," doplnil.
5. června 2026 10:57
Vědci neskrývají nadšení. AI vytvořila vakcínu chránící před celou plejádou virů
Související
Svět si připomíná důležitý milník. Je to 130 let, co byla objevena radioaktivita
Zapsaly se do historie. Ženy, které obětovaly život pro vědu
věda , potraviny jídlo , cvičení
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Izraelská armáda nařídila evakuaci pátého největšího města Libanonu
před 2 hodinami
Uživatelé v EU mají smůlu. Apple jim přepracovanou Siri s umělou inteligencí nedodá
před 3 hodinami
Trumpa na zápase NBA vypískali. Během utkání usnul
před 3 hodinami
Izrael bez obvinění už 500 dní vězní významného lékaře. Přemístil ho na samotku, kde si ani nelehne
před 4 hodinami
Na frontě se mu nedaří, ve světě čelí rostoucí izolaci. Zelenskyj popsal bezútěšnou pozici Ruska
před 5 hodinami
Trump: K podpisu mírové dohody s Íránem dojde do tří dnů
před 6 hodinami
Írán a Izrael oznámily zastavení vzájemných útoků
před 7 hodinami
Soud opět zasáhl proti Trumpovi. Zrušil poplatek 100 000 dolarů za žádost o víza
před 8 hodinami
Výhled počasí na měsíc. Teploty budou jiné, než bývá zvykem
včera
Do Varů dorazí dvě hollywoodské hvězdy. Oscarové nominace zatím neproměnily
včera
Další tornádo potvrzeno. Meteorologové ho zachytili v Děčíně
včera
Šéfka poslanců ANO Malá skončila v nemocnici. Babiš je s ní v kontaktu
včera
Česko dá v příštím roce více peněz za státní pojištěnce, rozhodla vláda
včera
Konec jedné kapitoly. Exprezidenta Čaputová oznámila rozchod
včera
Taxikář střílel v Poleradech. Pro raněného letěl vrtulník, případ řeší policie
včera
Medardovské počasí dorazí se zpožděním, potvrdili meteorologové
včera
Kuba je na suchu. Ropná blokáda USA nechala zemi v kritickém stavu
včera
Čína devastuje evropský chemický průmysl. Zasáhněte, než bude pozdě, žádají firmy EU
včera
Počet mrtvých po zemětřesení na Filipínách překročil tři desítky
včera
Trump vyzval Írán a Izrael k okamžitému zastavení palby. Ukončili jsme operaci, reagoval Teherán
Mezi Íránem a Izraelem došlo k prudkému obnovení bojů. Jde o první vzájemné údery na vlastních územích od dubnového zavedení křehkého příměří. Nová vlna násilí propukla poté, co Izrael v neděli zaútočil na jižní předměstí libanonského hlavního města Bejrútu, což Teherán vyhodnotil jako porušení dohodnutého klidu zbraní. Izraelská armáda zásah dvou bytů ve dvou samostatných budovách, který si podle předběžných zpráv vyžádal dvě oběti, zdůvodnila cílením na infrastrukturu hnutí Hizballáh v reakci na raketové útoky mířící na severní Izrael.
Zdroj: Libor Novák