Novináři ve Spojených státech a Británii poukazují na výraznou mezeru v pravidlech, která v těchto zemích na jaře, respektive v polovině října, zavedla společnost Facebook s cílem zprůhlednit politickou reklamu na své stejnojmenné sociální síti. Web Business Insider dnes popsal, jak dokázal na facebook umístit placené příspěvky, které podle popisků v jejich hlavičce financovala již zanikající poradenská firma Cambridge Analytica. Americký web VICE News zase v úterý zveřejnil článek o úspěšném zadání reklamy ve jménu všech 100 současných amerických senátorů.
Nová pravidla Facebooku udávají zadavatelům reklamních sdělení týkajících se dění v politice povinnost prokázat svou totožnost, dále doplnila příslušná sdělení o štítek ukazující název subjektu, který si jejich propagaci objednal. Politické reklamy se pak ukládají do speciální databáze s dodatečnými informacemi o dané reklamní kampani.
Deník The New York Times (NYT) ale už před dvěma týdny v souvislosti s předvolebními reklamami v americkém státě Virgínie upozornil na zásadní nedostatek. "Jakmile získají objednavatelé povolení k politické reklamě, mohou do políčka 'Zaplaceno tím a tím' napsat úplně cokoli, přestože informace neodpovídá názvu facebookového uživatele či skupiny a nejde o organizaci registrovanou u federální volební komise."
Na facebooku se tudíž může objevit i reklama, kterou údajně koupila Cambridge Analytica. "Nová pravidla Facebooku o transparentnosti reklamy jsou pěkný průser a kdybych byla stát, který v blízké době čekají volby (Ahoj Ameriko!), zakázala bych je," komentovala na twitteru falešnou reklamu reportérka The Guardian Carole Cadwalladrová. Ta pomohla rozkrýt nedávný skandál kolem Cambridge Analytica a jejího podvodného získání údajů o desítkách milionů facebookových uživatelů.
Business Insider napsal, že jeho dva placené příspěvky byly z facebooku staženy po dvou dnech s tím, že "jsou falešné a porušují naše pravidla". Provozovatel sociální sítě ale nevysvětlil, jak fiktivní reklamy prošly schvalovacím procesem. Business Insider v této souvislosti připomíná, že Facebook po skandálu Cambridge Analytica zakázal této poradenské firmě činnost na své platformě.
Nová pravidla o reklamě si ještě předtím na vlastní kůži vyzkoušeli reportéři VICE News, kteří požádali o možnost zveřejňovat placené příspěvky ve jménu všech sloužících senátorů USA, navíc na stránkách jako "Sušenky za politickou transparentnost" nebo "Želvy ninja PAC". Výsledek byl takový, že "všech 100 žádostí proplulo systémem, což naznačuje, že v podstatě kdokoli může zakoupit reklamu označenou jako 'zaplacenou' předním americkým politikem".
VICE News v rámci svého pokusu se senátory nakonec žádnou reklamu nezakoupil, avšak dostal povolení pro politickou inzerci s nepravdivými jmény objednavatelů. Při dřívějším pokusu dokonce zakoupil reklamu ve jménu amerického viceprezidenta Mikea Pence a dostal také povolení inzerovat jako "Islámský stát".
List The New York Times také upozornil, že problémem není jen snadno zmanipulovatelné políčko o údajném objednavateli reklamy. Facebook kromě toho nezpřístupňuje identitu autorizovaných zadavatelů politické reklamy, ani o nich uživatelům neposkytuje další informace. Mluvčí Andy Stone listu řekl, že reklamy se zavádějícím označením autorů pravidla povolují. Dodal, že Facebook nezobrazuje údaje o skupinách s povolením nakupovat politickou reklamu, aby chránil soukromí těchto subjektů.
Související
Facebook zavádí revoluční změnu. Přestane ověřovat obsah
Meta zakázala ruským médiím přístup na své sociální sítě. Kreml promptně zareagoval
Facebook , reklama , sociální sítě , internet
Aktuálně se děje
před 13 minutami
Ursula von der Leyen byla s těžým zápalem plic v nemocnici. Týden to tajila
před 1 hodinou
Masivní požáry v LA se nedaří zastavit. Počet evakuovaných strmě stoupá
před 2 hodinami
Politico: Američané Grónsku prakticky velí už teď. Invaze by byla nejkratší válkou v dějinách
před 2 hodinami
IS území neobnoví, hrozbou ale bude dál. Expert na terorismus Young pro EZ vysvětlil, jak lze předejít útokům
před 3 hodinami
Vážně chce Kanadu? Trudea popsal, o co jde skutečně Trumpovi
před 5 hodinami
Počasí: Česko zasype sníh. Napadnou ho desítky centimetrů
před 5 hodinami
Mohou USA sebrat Britům Kanadu? Historie ukazuje, že teoreticky ano
před 6 hodinami
Tesla Model Y Juniper byla dnes představena světu. Snad nejdůležitější auto nové doby
před 7 hodinami
Trump se sejde s Putinem
před 7 hodinami
10 mrtvých, astronomické škody. Požár v Los Angeles je jednou z nejhorších katastrof v historii
před 9 hodinami
Víkendové počasí slibuje husté sněžení. Místy hrozí sněhové jazyky
Aktualizováno před 9 hodinami
Czech Press Photo 2024 vyhrál Petr David Josek z AP. Michal Zelinka z INCORP images získal ocenění druhý rok po sobě + VIDEO
včera
Může Trump skutečně získat Grónsko? USA už to jednou zkusily, tentokrát mohou uspět
Aktualizováno včera
Mimořádná zpráva Apokalypsa v Los Angeles: Požárů je už pět, hasičům dochází voda, lidé prchají
včera
Jak se žije pacientům v Evropě? Diagnostika nemoci může trvat i desítky let, problémem je i ego lékařů
včera
Noční můra úřadů: Proč je evakuace Los Angeles nadlidský úkol?
včera
Nebezpečný čínský virus už řeší i české úřady. Vydaly první doporučení
včera
Princezně Kate se dožila chvíle, kdy jí gratuluje celý svět. Nebylo to vůbec jisté
včera
Trump chce Panamský průplav, USA na něj ale nemají nárok. Panamě definitivně patří od roku 1999
včera
Belgického premiéra De Crooa se pokusili otrávit
V listopadu loňského roku obdržela kancelář belgického premiéra Alexandra De Crooa dopis obsahující bílý prášek, který byl nyní identifikován jako strychnin – silný jed, který může být smrtelný. Incident vedl k hospitalizaci jednoho z premiérových poradců, který přišel s látkou do styku.
Zdroj: Libor Novák