Komiks s kočkami vysvětluje, jak odhalit dezinformace o covid-19

Pandemii nemoci covid-19 provází záplava potenciálně smrtících dezinformací a média v různých zemích v posledních týdnech divákům radí, jak se nestát jejich obětí či šiřitelem.

Americký veřejnoprávní rozhlas NPR zvolil netradiční způsob a svá doporučení vtělil do komiksu, v němž hlavní roli mají kočky. Sdílení senzačních zpráv je podle něj za současné vypjaté situace přirozeným chováním, lidé by se však měli "cvičit ve skepticismu".

"Nebojujeme jen proti epidemii, bojujeme proti infodemii," shrnul v únoru složitost krize kolem koronaviru generální ředitel Světové zdravotnické organizace Tedros Adhanom Ghebreyesus.

Nepravdivé a zavádějící informace se šíří na mnoha internetových platformách i v tradičních médiích a týkají se nejrůznějších aspektů pandemie, od původu viru SARS-CoV-2 až po výskyt zvířat ve vylidněných městech. Podle expertů by zdravotnická krize mohla vygenerovat více dezinformací než jakákoli jiná událost v dějinách, uvádí NPR.

Významné zpravodajské události jsou běžně spojené s větší intenzitou neověřených tvrzení, v posledních týdnech je ale půda pro manipulace obzvláště úrodná. "Krizové události přinášejí nejistotu, která spouští šíření zvěstí. Zpravidla ovšem většina oné nejistoty rychle vymizí, tady je však dlouhodobá," tvrdí výzkumnice působící na Washingtonské univerzitě v Seattlu Kate Starbirdová. "Stala se z toho globální událost, takže informace nejsou omezené na lokální kanály a úhly pohledu," dodává její kolegyně Emma Spiroová.

Great @NPR story/comic on dealing with misinformation in a crisis, including comments from @katestarbird . https://t.co/DpSdd7MmFi #morecatcomicsplease

— Leticia Bode (@LeticiaBode) April 21, 2020

Kreslená kočka z dílny NPR k tomu připojuje několik zásad pro zpracovávání nových informací. Tou první je přistupovat k nim se zdravou mírou skepse. "Když zaslechnete nebo uvidíte novou informaci, zastavte se a zapochybujte... informaci si ověřte nebo si vyžádejte zdroj. Je-li informace nepravdivá, dejte o tom ostatním vědět. Pokud si nejste jisti, nesdílejte ji, přerušte řetězovou reakci," uvádí se v komiksu.

Podle autorů je dále nutné porozumět "dezinformační krajině" a mít na paměti, že sociální sítě nejsou z finančního hlediska motivovány k potírání nepravdivých sdělení. Při ověřování informací o pandemii NPR doporučuje "rychlé internetové vyhledávání" a použití stránek Světové zdravotnické organizace (WHO), amerického Střediska pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC) či webu Snopes.com, což je přední portál zaměřený na ověřování.

Obzvláště obezřetní by lidé měli být u emotivního a polarizujícího obsahu, jakož i u zcela čerstvých zpráv, neboli "breaking news". "To jsou situace, kde jsou dezinformace nejrozšířenější a nejefektivnějí," poznamenává NPR.

V posledním bodě doporučuje americký rozhlas shovívavost při debatách o nepravdivých tvrzeních. "Znáte-li někoho, kdo šíří dezinformace, pokuste se zahájit soukromou konverzaci a vycházejte z předpokladu, že daný člověk konal v dobrém úmyslu. Pravda je důležitá, ale stejně tak je teď důležité starat se jeden o druhého," vzkazuje prostřednictvím komiksové bubliny.

Související

Bohumil Kartous Rozhovor

Dezinformátoři a populisté budují tyranii hlouposti, říká mluvčí Elfů Bob Kartous

Jak silná je aktuálně česká dezinformační scéna? Jak se daří českému státu bojovat proti falešným zprávám a antisystémovým hnutím? A jaká jsou největší nebezpečí v internetovém prostoru? Nejen na tyto otázky se EuroZprávy.cz zeptaly pedagoga a mluvčího Českých elfů Bohumila Kartouse, jenž je kromě toho také autorem dvou knih – No Future a nedávno vydané Future ON!.
Vít Rakušan Komentář

Vnitro na plakátech bojuje s dezinformacemi. Ale co v realitě?

Ministerstvo vnitra pod patronátem Víta Rakušana spustilo informační platformu Nenaletět.cz, která má sloužit pro veřejnost a informovat ji o aktuálních tématech i službách státu. Slovy samotného ministra vnitra má „informovat o tématech, která rezonují veřejným prostorem, a předcházet tak informačnímu šumu a nejasnostem.“ Tahle aktivita se zařazuje bok po boku dalším informačně-vzdělávacím snahám o zvyšování mediální gramotnosti a lepší informovanosti. Propagace formou letáků, tiskovin atd. přijde na nějakých 40 milionů a média si jí záhy zařadila do kolonky „boje proti dezinformacím.“

Více souvisejících

Boj proti dezinformacím a fake news USA (Spojené státy americké) fake news Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2)

Aktuálně se děje

před 10 minutami

před 46 minutami

Aktualizováno před 54 minutami

Aktualizováno před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

Robert Fico

Atentátník na Fica se sám stal terčem útoku

Údajný útočník, který ve středu střílel na slovenského premiéra Roberta Fica, se v roce 2016 stal sám terčem útoku. Juraj Cintula tehdy pracoval jako ochranka obchodního domu ve městě Levice.

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

Aktualizováno před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

Vlastimil Harapes

Zemřel známý baletní mistr Vlastimil Harapes

Česko zasáhla ve středu smutná zpráva. Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. O jeho úmrtí informovalo Národní divadlo. Harapes v poslední době bojoval s vážnými zdravotními problémy. 

před 5 hodinami

Aktualizováno před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

Ministerstvo kultury navrhlo od příštího roku zvýšení koncesionářských poplatků

Česká televize získá příští rok díky zvýšení koncesionářských poplatků navíc 865 milionů korun a Český rozhlas si polepší o 331 milionů korun. Ministerstvo kultury navrhuje od roku 2025 zvýšit televizní poplatek o 15 Kč na 150 Kč měsíčně a rozhlasový poplatek o 10 Kč na 55 Kč měsíčně, jak uvedl ministr kultury Martin Baxa (ODS) na dnešní tiskové konferenci. 

Zdroj: Karolína Svobodová

Další zprávy