"Zdá se, že trosky vyplavené na břeh Reuniónu, ostrova východně od Madagaskaru, mohou být z pohřešovaného letu Malaysia Airlines MH370, který zmizel v březnu 2014 a předpokládá se, že se zřítil do moře někde na západ od Austrálie," začíná oceánograf Mattias Green svůj komentář pro server CNN. Expert z univerzity v Bangoru v něm rozebral, zda mohl oceán skutečně odnést trosky tisíce kilometrů daleko a zda nález dokáže pomoci objevit zbytek vraku.
Vzdálenost je obrovská
"Reunión leží 50 kilometrů východně od Madagaskaru, blízko ostrova Mauritius, zhruba 4000 kilometrů od oblasti, kde se doposud soustředilo pátrání po ztraceném letadle. Jde o ohromnou vzdálenost a to i na zhruba 500 dní, které uplynuly od nehody. Je to vůbec z oceánografické perspektivy možné?" ptá se vědec.
"Zajisté je možné, aby trosky letadla - které je zkonstruováno z relativně lehkých materiálů, jinak by pro něj bylo obtížné létat - plavaly poměrně blízko hladině. Hladinové oceánské proudy v regionu jsou především poháněny obecnými koloběhy větru," vysvětluje expert.
"V jižním Indickém oceánu probíhá průměrná dlouhodobá hladinová cirkulace proti směru hodinových ručiček, tudíž materiál, který se do oceánu dostal jihozápadně od Austrálie, mohl byt nesen západoaustralským proudem na sever, směrem k rovníku. Tam se mohl dostat do jižního rovníkového proudu pohybujícímu se na západ, kde se napojil na mozambický proud, který teče okolo afrického pobřeží a míjí Reunión," nastiňuje Green.
Komentář v originálním znění si můžete přečíst zde."Uražená vzdálenost - zhruba 5-6 tisíc kilometrů za přibližně 15 měsíců - nám dává průměrnou rychlost asi 15 centimetrů za sekundu. To je poměrně rozumná hodnota pro proudy v horních vrstvách oceánského vodního sloupce, kde se takové trosky mohly zachytit," míní odborník.
Za pomoci oceánský proudů pohlédnout do minulosti
"Pokud by to byl kus letu MH370, poskytne nám nějaké nové informace, které pomohou vyšetřovatelům určit oblast místa havárie?" pokládá Green důležitou otázku.
"Určit je možná příliš silné slovo. Ale je zajisté možné použít numerické modely oceánského proudění a vystopovat cestu, kterou trosky absolvovaly, a vytipovat nová místa v oceánu, kde pátrat," konstatuje expert.
"Taková simulace je možná za určitého předpokladu. Stejně jako se předpověď počasí stává stále nepřesnější, čím vzdálenější predikci se snažíme učinit, pokusy rekonstruovat takovou cestu skrze simulaci budou méně přesné, čím víc do minulosti musíme zajít. Je to kvůli tomu, že proudění nesoucí trosky bylo hnáno větry a hovoříme zde o větrech nad odlehlou částí oceánu," vysvětluje komentář.
"V důsledku toho každá nepřesnost ve větrném poli použitém v modelu bude vnášet nepřesnost do modelových simulací oceánských proudů, které tak mohou vytvořit potenciálně značnou variabilitu předpokládaných oblastí místa havárie, z něhož oceánské proudy trosky odnesly," tvrdí oceánograf.
"To neznamená, že nemá cenu to udělat - může to velmi dobře napovědět, na jakou část oceánu se má pátrání zaměřit a co je možná důležitější, vyloučit oblasti, kde to nemá cenu. Pokud se objevil jeden kus vraku, možná jich připluje víc, což by do modelu mohlo přidat přesnost," věří Green.
"Každopádně, když prohledáváte oceánskou plochu obrovskou jako jsou Indický a Jižní oceán, každá pomoc je lepší než nic," uzavírá odborník.
Související
Malajsie po 11 letech obnovuje pátrání po letu MH370
Svět se po 11 letech vrací k jedné z největších záhad současnosti
Zmizelý Boeing 777 letu MH370 (březen 2014) , Oceán
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
před 2 hodinami
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 2 hodinami
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 3 hodinami
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 3 hodinami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 4 hodinami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 5 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 5 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 6 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 7 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 7 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 8 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 8 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 9 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 11 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
Letadlo ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského bylo podle zpráv sledováno čtyřmi drony vojenského typu těsně před přistáním na dublinském letišti v pondělí. Zdroje deníku The Journal uvedly, že drony vzlétly z místa na severovýchodě irské metropole. Tyto bezpilotní stroje pak letěly směrem k letové trase ukrajinského prezidenta, čímž narušily bezletovou zónu, která byla zavedena irským úřadem pro civilní letectví (IAA) pro dobu jeho návštěvy.
Zdroj: Libor Novák