
Dva roky poté, co se ztratil let MH370, zůstává nezodpovězená klíčová otázka: Kde je letadlo a co se stalo v jeho kokpitu v ranních hodinách 8. března 2014? Tak začíná svůj komentář pro server CNN Richard Quest. Americký novinář, publicista a letecký korespondent uvedeného serveru, který nedávno dokončil knihu "Zmizení letu MH370" v něm nastínil, co se v osudný den na palubě Boeingu 777 mohlo udát.
Quest konstatuje, že navzdory konspiračním teoriím převládají dva hlavní názory na to, co se s letadlem stalo. První naznačuje, že letoun unesl kapitán a odletěl s 238 lidmi na palubě do oblasti jižního Indického oceánu, kde havaroval a všichni zahynuli, připomíná novinář. Sám se však kloní k druhé možnosti, tedy že se jednalo o nějaký druh mechanické poruchy.
"Podle tohoto scénáře se piloti pokusili dostat zpátky do bezpečí Malajsie, ale nepodařilo se jim to a letadlo letělo dál, nebo jsou piloti hrdinové a když zjistili, že je jejich osud zpečetěn, nastavili kurz, aby zabránili obětem na zemi a zemřeli poté, co letadlo havarovalo," vysvětluje žurnalista.
Korespondent však přiznává, že jednoduchou, krátkou odpověď na otázku, která z uvedených možností je pravdivá, zatím neznáme. "Každý, kdo vám říká, že to ví, si prostě vymýšlí," deklaruje žurnalista.
Je na vině pilot?
Teorie o selhání pilota viní hlavně třiapadesátiletého kapitána Zahrie Šáha. Quest však z mnoha důvodů nesouhlasí. Poukazuje na skutečnost, že sebevraždy pilotů jsou extrémně vzácné. Přiznává, že když už k nim dojde, jde o šokující a znepokojující zprávu pro veřejnost. Posledním případem byla hrozivá havárie letu Germanwings 9525 v březnu 2015, kdy první důstojník Andreas Lubitz zamkl kapitána mimo kokpit a následně nastavil autopilota na výšku 100 stop, což navedlo letadlo do svahů francouzských Alp, připomíná komentář.
Komentář v originálním znění si můžete přečíst zde."Ať jde o promyšlený čin (jak ukázaly důkazy v případu Germanwings), či momentální selhání, vyšinutá mysl netráví hodiny pečlivým plánováním letové trasy, zjišťováním jak odpojit veškeré komunikační nástroje letadla a následně neletí promyšlenou cestou mimo země, aby se zdánlivě vyhnula vojenským radarům," tvrdí novinář. Podle jeho názoru takový člověk prostě převezme řízení a s letadlem havaruje a MH370 do tohoto vzorce nezapadá. Quest deklaruje, že doposud nenalezl jedinou věc, která by na tento scénář poukazovala.
V případech sebevraždy pilota se většinou potenciální důvody objeví poměrně rychle, pokračuje publicista s tím, že při šetření tragédie Germanwings se téměř okamžitě vynořily psychické a zdravotní problémy, kterými Lubitz trpěl. Pilot v týdnech před havárií obcházel lékaře, navštívil praktiky i psychology, poukazuje Quest. Doplňuje, že muž ve svém bytě roztrhal své lékařské záznamy a na internetu hledal sebevražedné metody a uzavírací mechanismus dveří kokpitu.
Nedostatečné důkazy
"V případě MH370 nemáme žádný skutečný důkaz, nic takového" uvádí publicista. Tvrdí, že pracujeme pouze s několika pomluvami, trochou drbů a pár okolnostmi, které někteří chtějí splést dohromady, aby obvinili piloty. Podle Questa bychom však neměli zapomínat, že kapitán Zaharie pilotoval pro Malaysia Airlines od roku 1981 a byl kapitánem Boeingu 777 více než 15 let. Byl tedy mimořádně zkušený a vycvičený kapitán, kterého doplňoval sedmadvacetiletý první důstojník Farik Hamíd, píše novinář. Doplňuje, že Hamíd, který byl zasnoubený s pilotkou jiných aerolinek, byl na typ 777 převeden nedávno a jednalo se o jeden z jeho prvních reálných letů s tímto boeingem mimo simulátor.
Quest odkazuje i na malajsijskou faktickou zprávu zveřejněnou při prvním výročí zmizení letadla, která ve skutečnosti uvedená obvinění pilotů rázně odmítá. "Kapitánova schopnost poradit si se stresem v práci i doma byla dobrá. V jeho stylu života nenastaly žádné výrazné změny či stresující mezilidské konflikty v rodině," cituje novinář zprávu. Zdůrazňuje, že není naivní a lze poznat, že Malajsie zřejmě chtěla vytvořit ten nejlepší obraz, aby chránila reputaci svých pilotů. Na druhou stranu však podle Questa musíme brát zprávu vážně - obsahuje totiž veškeré záznamy, které máme.
Při absenci tvrdých důkazů kvetou alternativní teorie posilované spekulacemi, konstatuje komentář. Mezi ně řadí tvrzení, že kapitán údajně obkroužil svůj domov na ostrově Penang, aby se na něj naposledy podíval, či informace, že letadlo letělo v různých výškách a měnilo kurz, aby se vyhnulo radarům. "Jsou to dobré historky, ale nejsou pravdivé," deklaruje Quest. Podle něj k žádnému obkroužení Penangu ani velkým změnám výšky nedošlo, když se ukázalo, že malajsijský radar se mýlil. Všechny toto teorie byly navíc vyvráceny Australským úřadem pro bezpečnost dopravy, který odmítl australského zkušeného pilota Byrona Baileyho klonícího se k verzi o "pilotu-zloduchovi", tvrdí novinář.
Quest připomíná, že letadlo zachytil též thajský radar, avšak bylo ignorováno, protože nebylo relevantní. "V neposlední řadě bychom neměli zapomínat, že oné osudové noci letadlo zaznamenala malajsijská armáda při přeletu země, ale bylo též ignorováno," doplňuje korespondent. Soudí, že "pilot-zloduch" se nemohl spoléhat na selhání nedbalých operátorů radarů, kteří letadlu nevěnovali pozornost a nepostřehli, co se děje.
"Nechávám na ostatních, aby obvinili piloty na základě technických zdůvodnění. Musíme se však držet faktů. Faktem je, že neexistuje žádný důkaz o tom, že to udělali piloti," konstatuje Quest. Uvádí, že předtím, než bude ochoten obvinit zkušeného kapitána či prvního důstojníka-nováčka z únosu letadla a zabití 238 dalších lidí, požaduje víc než pár lichých spekulací, hodně sprostých drbů a hromadu chybných argumentů. Novinář připouští, že je připraven přiznat svůj omyl, avšak do té doby není připraven připisovat vinu pilotům.
Související

Svět se po 11 letech vrací k jedné z největších záhad současnosti

Malajsie obnovila pátrání po troskách zmizelého letu Malaysia Airlines MH370
Zmizelý Boeing 777 letu MH370 (březen 2014) , Malaysia Airlines , Letecké nehody
Aktuálně se děje
před 17 minutami

Nemocnice v Pásmu Gazy čelí přetížení. Zranění umírají, většinu tvoří děti, v šoku jsou i Izraelci
před 40 minutami

Příměří padlo. Izrael rozpoutal v Pásmu Gazy peklo, celonoční nálety zabily stovky lidí
před 2 hodinami

Počasí značí příchod jara. Do konce týdne se citelně oteplí
včera

Tipsport extraliga: Sparta v play-off porazila Třinec 2:1
včera

Trumpa administrativa ignorovala soudní příkaz. Je nám to jedno, vzkazuje
včera

Kyjev varuje EU: Bez dohody o obchodu budete čelit následkům
včera

Jaro je v rozpuku. Meteorologové upozorňují alergiky na vývoj pylové zátěže
včera

Policie zadržela uprchlého soudce Kafku. Dostal se jen do Chorvatska
včera

Na Trumpa už reaguje i Japonsko. Namíří rakety na KLDR
včera

Kanada a Francie spojily síly. Carney a Macron se postavili Trumpově obchodní válce
včera

Evropští giganti tlačí na von der Leyenovou. Vidí šanci, jak využít nevyzpytatelnost Trumpa
včera

USA mají problém. Evropu žádají o pomoc
včera

EU dnes bude hledat cesty, jak dosáhnout konce války. Putin ve skutečnosti nechce mír, zaznívá od lídrů
včera

Trump rozhodne o budoucnosti evropských sankcí proti Rusku
včera

Ztracení, ale nezapomenutí. Jak Ukrajinci hledají zmizelé ve válce pomocí umělé inteligence a odhodlaných rodin
včera

Moskva couvá. V rámci dohody umožní rozmístění pozorovatelů na Ukrajině
včera

Saúdská Arábie: Proč se stala klíčovou zemí v jednáních o konci války na Ukrajině?
včera

Chceme zjistit, zda můžeme válku ukončit. Trump prozradil, o čem chce mluvit s Putinem
včera

V úterý budu mluvit s Putinem, oznámil Trump
včera
„Všechno je ztraceno.“ Ukrajinští vojáci popisují ústup z Kurské oblasti jako scénu z hororu
Ukrajinští vojáci, kteří bojovali v ruské Kurské oblasti, popisují svůj ústup jako „scény z hororu“. Pod palbou těžkých zbraní, za neustálých útoků ruských dronů a s rozbitými kolonami vojenské techniky se stáhli z frontových linií.
Zdroj: Libor Novák