Něco zde nesedí. S letem MH370 to bylo jinak?

Dva roky poté, co se ztratil let MH370, zůstává nezodpovězená klíčová otázka: Kde je letadlo a co se stalo v jeho kokpitu v ranních hodinách 8. března 2014? Tak začíná svůj komentář pro server CNN Richard Quest. Americký novinář, publicista a letecký korespondent uvedeného serveru, který nedávno dokončil knihu "Zmizení letu MH370" v něm nastínil, co se v osudný den na palubě Boeingu 777 mohlo udát.

Quest konstatuje, že navzdory konspiračním teoriím převládají dva hlavní názory na to, co se s letadlem stalo. První naznačuje, že letoun unesl kapitán a odletěl s 238 lidmi na palubě do oblasti jižního Indického oceánu, kde havaroval a všichni zahynuli, připomíná novinář. Sám se však kloní k druhé možnosti, tedy že se jednalo o nějaký druh mechanické poruchy.  

"Podle tohoto scénáře se piloti pokusili dostat zpátky do bezpečí Malajsie, ale nepodařilo se jim to a letadlo letělo dál, nebo jsou piloti hrdinové a když zjistili, že je jejich osud zpečetěn, nastavili kurz, aby zabránili obětem na zemi a zemřeli poté, co letadlo havarovalo," vysvětluje žurnalista.  

Korespondent však přiznává, že jednoduchou, krátkou odpověď na otázku, která z uvedených možností je pravdivá, zatím neznáme. "Každý, kdo vám říká, že to ví, si prostě vymýšlí," deklaruje žurnalista.

Je na vině pilot?

Teorie o selhání pilota viní hlavně třiapadesátiletého kapitána Zahrie Šáha. Quest však z mnoha důvodů nesouhlasí. Poukazuje na skutečnost, že sebevraždy pilotů jsou extrémně vzácné. Přiznává, že když už k nim dojde, jde o šokující a znepokojující zprávu pro veřejnost. Posledním případem byla hrozivá havárie letu Germanwings 9525 v březnu 2015, kdy první důstojník Andreas Lubitz zamkl kapitána mimo kokpit a následně nastavil autopilota na výšku 100 stop, což navedlo letadlo do svahů francouzských Alp, připomíná komentář.    

Komentář v originálním znění si můžete přečíst zde.

"Ať jde o promyšlený čin (jak ukázaly důkazy v případu Germanwings), či momentální selhání, vyšinutá mysl netráví hodiny pečlivým plánováním letové trasy, zjišťováním jak odpojit veškeré komunikační nástroje letadla a následně neletí promyšlenou cestou mimo země, aby se zdánlivě vyhnula vojenským radarům," tvrdí novinář. Podle jeho názoru takový člověk prostě převezme řízení a s letadlem havaruje a MH370 do tohoto vzorce nezapadá. Quest deklaruje, že doposud nenalezl jedinou věc, která by na tento scénář poukazovala.     

V případech sebevraždy pilota se většinou potenciální důvody objeví poměrně rychle, pokračuje publicista s tím, že při šetření tragédie Germanwings se téměř okamžitě vynořily psychické a zdravotní problémy, kterými Lubitz trpěl. Pilot v týdnech před havárií obcházel lékaře, navštívil praktiky i psychology, poukazuje Quest. Doplňuje, že muž ve svém bytě roztrhal své lékařské záznamy a na internetu hledal sebevražedné metody a uzavírací mechanismus dveří kokpitu.

Nedostatečné důkazy

"V případě MH370 nemáme žádný skutečný důkaz, nic takového" uvádí publicista. Tvrdí, že pracujeme pouze s několika pomluvami, trochou drbů a pár okolnostmi, které někteří chtějí splést dohromady, aby obvinili piloty. Podle Questa bychom však neměli zapomínat, že kapitán Zaharie pilotoval pro Malaysia Airlines od roku 1981 a byl kapitánem Boeingu 777 více než 15 let. Byl tedy mimořádně zkušený a vycvičený kapitán, kterého doplňoval sedmadvacetiletý první důstojník Farik Hamíd, píše novinář. Doplňuje, že Hamíd, který byl zasnoubený s pilotkou jiných aerolinek, byl na typ 777 převeden nedávno a jednalo se o jeden z jeho prvních reálných letů s tímto boeingem mimo simulátor.

Quest odkazuje i na malajsijskou faktickou zprávu zveřejněnou při prvním výročí zmizení letadla, která ve skutečnosti uvedená obvinění pilotů rázně odmítá. "Kapitánova schopnost poradit si se stresem v práci i doma byla dobrá. V jeho stylu života nenastaly žádné výrazné změny či stresující mezilidské konflikty v rodině," cituje novinář zprávu. Zdůrazňuje, že není naivní a lze poznat, že Malajsie zřejmě chtěla vytvořit ten nejlepší obraz, aby chránila reputaci svých pilotů. Na druhou stranu však podle Questa musíme brát zprávu vážně - obsahuje totiž veškeré záznamy, které máme.             

Při absenci tvrdých důkazů kvetou alternativní teorie posilované spekulacemi, konstatuje komentář. Mezi ně řadí tvrzení, že kapitán údajně obkroužil svůj domov na ostrově Penang, aby se na něj naposledy podíval, či informace, že letadlo letělo v různých výškách a měnilo kurz, aby se vyhnulo radarům. "Jsou to dobré historky, ale nejsou pravdivé," deklaruje Quest. Podle něj k žádnému obkroužení Penangu ani velkým změnám výšky nedošlo, když se ukázalo, že malajsijský radar se mýlil. Všechny toto teorie byly navíc vyvráceny Australským úřadem pro bezpečnost dopravy, který odmítl australského zkušeného pilota Byrona Baileyho klonícího se k verzi o "pilotu-zloduchovi", tvrdí novinář.  

Quest připomíná, že letadlo zachytil též thajský radar, avšak bylo ignorováno, protože nebylo relevantní. "V neposlední řadě bychom neměli zapomínat, že oné osudové noci letadlo zaznamenala malajsijská armáda při přeletu země, ale bylo též ignorováno," doplňuje korespondent. Soudí, že "pilot-zloduch" se nemohl spoléhat na selhání nedbalých operátorů radarů, kteří letadlu nevěnovali pozornost a nepostřehli, co se děje.  

"Nechávám na ostatních, aby obvinili piloty na základě technických zdůvodnění. Musíme se však držet faktů. Faktem je, že neexistuje žádný důkaz o tom, že to udělali piloti," konstatuje Quest. Uvádí, že předtím, než bude ochoten obvinit zkušeného kapitána či prvního důstojníka-nováčka z únosu letadla a zabití 238 dalších lidí, požaduje víc než pár lichých spekulací, hodně sprostých drbů a hromadu chybných argumentů. Novinář připouští, že je připraven přiznat svůj omyl, avšak do té doby není připraven připisovat vinu pilotům.          

Související

Pohřešovaný letoun Boeing 777-200ER 9M-MRO

Před 10 lety zmizel let MH370 z radarů. Příbuzní žádají obnovení pátrání

Před velvyslanectvím Malajsie v Pekingu se v pátek sešli příbuzní čínských pasažérů letu MH370 společnosti Malaysia Airlines, aby společně připomněli desáté výročí stále neobjasněného zmizení letadla. Boeing 777 s 239 pasažéry na palubě, který byl na cestě z Kuala Lumpuru do Pekingu, zmizel z radarů dne 8. března 2014. I přes rozsáhlé pátrání, které bylo v historii jedním z největších, nebylo letadlo nikdy nalezeno.

Více souvisejících

Zmizelý Boeing 777 letu MH370 (březen 2014) Malaysia Airlines Letecké nehody

Aktuálně se děje

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

před 10 hodinami

Irácká věznice Abú Ghrajb

20 let od kauzy Abú Ghrajb. Mučení vězňů pomáhalo rekrutovat dobrovolníky do teroristických skupin, říká odborník

Reportáž americké televize CBS News zveřejněná 28. dubna 2004 upozornila na nehumánní zacházení s vězni zadržovanými americkými vojáky v irácké věznici Abú Ghrajb. Jak vyplývá z rozhovoru, který webu EuroZprávy.cz poskytl expert na Blízký východ Josef Kraus, pro další vývoj v okupovaném Iráku měla kauza nezanedbatelný význam. Nejenže byla v arabské společnosti interpretována jako ukázka západního pokrytectví a dvojího metru v otázce lidských práv, ale mobilizační potenciál záběrů ponižovaných muslimů následně dokázala využít militantní a teroristická uskupení v regionu, konstatuje politolog z Masarykovy univerzity v Brně. Dále vysvětlil například to, proč byl americký přístup ke kauze problematický a jakou roli obecně sehrály věznice a detenční zařízení v radikalizaci irácké společnosti po roce 2003. 

před 10 hodinami

před 11 hodinami

včera

Martin Chlumský

Do čela Sokola byl zvolen Martin Chlumský

Martin Chlumský byl dnes zvolen do čela České obce sokolské (ČOS). Chlumský již od března dočasně řídil organizaci poté, co v souvislosti s podvodem rezignovala tehdejší starostka Hana Moučková.

včera

včera

včera

Vrtulník Kamov Ka-32 ve vzduchu.

VIDEO: Ukrajinci zaútočili na mezinárodní letiště v Moskvě

Ukrajinská vojenská tajná služba HUR se pochlubila likvidací helikoptéry Kamov Ka-32, což mělo  proběhnout na moskevském letišti. Jejím agentům se údajně podařilo proniknout na letiště, kde provedli akci, která byla zachycena na videu. Následně helikoptéra skončila v plamenech.

včera

Náčelník generálního štábu Valerij Zalužnyj (vpravo) a generál Oleksandr Syrskyj (vlevo) během obrany Kyjeva v březnu 2022.

Šéf ukrajinské armády přiznal, že situace na frontě se neustále zhoršuje

Velitel ukrajinské armády Oleksandr Syrskyj dnes na Telegramu informoval o zhoršující se situaci na operační i strategické úrovni ukrajinských vojsk na frontě. Tuto skutečnost sdělil také západním spojencům během virtuálního zasedání kontaktní skupiny pro Ukrajinu. Zároveň ruská armáda oznámila dobytí dvou vesnic v Doněcké oblasti a průlom v ukrajinské obraně.

včera

Ilustrační foto

Dopady změn počasí jsou stále ničivější. Prohlubují konflikty, ničí lidem životy, varuje UNHCR

Organizace spojených národů tento týden oznámila, že spouští nový fond, jehož cílem je posílit ochranu uprchlíků a vysídlených komunit ohrožených změnou klimatu. Podle zprávy agentury AFP Úřad vysokého komisaře OSN pro uprchlíky (UNHCR) uvedl, že cílem je do konce roku 2025 získat do nového fondu 100 milionů dolarů na podporu uprchlíků, jejich hostitelských komunit a zemí původu, které jsou klimatickými krizemi zasaženy nejvíce.

včera

Kreml o mírových jednáních s Ukrajinou: Jednu věc je třeba vzít v úvahu

Mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov dnes uvedl, že v současné době nejsou žádné podmínky pro mírová jednání s Kyjevem. Podle něj Kyjev již před dvěma lety zakázal veškeré vyjednávání, dokud bude ruským prezidentem Vladimir Putin, pod jehož velením ruská vojska v únoru 2022 vstoupila na Ukrajinu. Tento zákaz Kyjev zdůvodnil odhalením válečných zločinů, které údajně spáchalo Rusko.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy