
Jsou tomu téměř tři roky, co zmizel let Malaysia Airlines MH370, připomíná Richard Quest v komentáři pro server CNN. Americký novinář, letecký publicista a autor knihy "Zmizení letu MH370" kritizuje rozhodnutí zastavit pátrání po vraku Boeingu 777, na jehož palubě s největší pravděpodobností zahynulo 239 osob.
Od doby zmizení letounu pátrací tým prohledával hluboké vody jižního Indického oceánu o rozloze 120 tisíc čtverečních kilometrů, konstatuje Quest. Vysvětluje, že výběr lokality se zakládal na satelitních datech, tzv. impulzech Inmarsatu, podle nichž se jedná o nejpravděpodobnější místo, kde pohřešované letadlo skončilo.
Navzdory objevům spících podmořských sopek, dříve neznámých lodních vraků a nejrůznějšího mořského smetí se ale Boeing 777 nalézt nepodařilo, shrnuje publicista. Dodává, že v úterý bylo pátrání zastaveno vládami třech zemí, které se na něm podílely.
Ohromné pátrání
"Pátrací operace patřila mezi ty nejsložitější z dosud realizovaných," zdůrazňuje komentátor. Podotýká, že zapojené lodě byly společně nasazeny vždy na šest týdnů doslova uprostřed ničeho, v oblasti s jedněmi z nejhorších podnebních podmínek na Zemi, kde vanou divoké větry a vyskytují se obrovské vlny. Běžně docházelo k situaci, že pátrání muselo být na celé dny zastaveno kvůli počasí a ačkoliv lodě měly na palubách lékaře, posádky trápily takové nevolnosti, které si žádaly okamžitý návrat do australských přístavů, uvádí Quest.
Komentář v originálním znění si můžete přečíst zde.Během pátrání bylo několik částí letadla - některé z MH370 pocházely s naprostou jistotou, jiné téměř jistě - vyplaveno u pobřeží několika afrických zemí, pokračuje publicista. Vysvětluje, že tyto trosky nám však příliš nesdělily o tom, proč a za jaké situace se letadlo zřítilo, byť se jednalo o první nesporný důkaz, že let MH370 havaroval.
Teorie
Pátrací úsilí v posledních třech letech označuje Quest za herkulovské. Vedl ho Australský úřad pro bezpečnost dopravy, který vydal několik zpráv sestavených za účelem vyjasnění dalších detailů složených z existujících střípků, především sedmi kontaktů mezi letadlem a satelitem společnosti Inmarsat a dvou neúspěšných satelitních pokusů kontaktovat letoun ze země, konstatuje komentátor.
Vyšetřovatelé také prověřili nejrůznější letové výpočty potenciálních tras, vzdáleností a scénářů konce letu, například v jakém směru by letadlo padalo k hladině poté, co mu dojde palivo a motory se zastaví, podotýká publicista.
Navíc existovaly týmy jako Independent Group, nezávislá skupina satelitních a leteckých expertů, jejichž vlastní výzkum rozšířil chápání toho, co se mohlo stát, poukazuje Quest. Dodává, že se našli i kritici, jako australský kapitán Bryon Bailey, kteří vyšetřovatelům s oblibou sdělovali, že jejich teorie jsou chybné a vrak hledají na nesprávném místě.
Proč přestat nyní?
"Pátrání je nyní u konce a letadlo se nenašlo," sumarizuje publicista. Poukazuje, že poslední zpráva "First Principles Report" rekapitulující pátrání definitivně konstatovala, že příslušná oblast vrak zřejmě neskrývá, přičemž text odkazuje na poslední výzkumy expertů, na jejichž základě došlo k vytipování jiné oblasti o rozloze zhruba 25 tisíc čtverečních kilometrů, kde se trosky s největší pravděpodobností nacházejí.
Vlády Austrálie, Malajsie a Číny, které se na pátrání podílely, však doporučení odmítly, připomíná Quest. "Považuji za pobuřující, že se vlády rozhodly nevyčlenit peníze navíc a neprohledat tuto novou, menší oblast. Je pro mě nepochopitelné, že jejich experti měli identifikovat tuto potenciálně novou stopu a vlády jim odmítly dát peníze, aby pokračovali," zuří komentátor.
Rozhodnutí podle Questa absolutně popírá slib malajsijské a čínské vlády učinit vše nezbytné pro nalezení MH370, přičemž úterní prohlášení o odvolání podvodního pátrání na "First Principles Report" ani neodkazuje. "Upřímně, po třech letech pátrání je ostudné nyní úsilí zastavit. Pátrání by mělo pokračovat," píše publicista.
Důvodem je podle něj skutečnost, že o osudu letadla víme velmi málo. Ví se, že letadlo havarovalo v jižním Indickém oceánu, jelikož se našly trosky a dá se vystopovat, kde se stroj zřejmě zřítil, uvádí publicista. "To je ale vše. Nevíme, co se dělo na palubě letadla po 1:19 v noci, kdy z kokpitu zazněla poslední slova 'Dobrou noc Malajsie 370'. Nevíme, zda měl na zmizení podíl kapitán," připomíná Quest.
Dále nevíme, proč došlo k vypnutí transpondéru, proč byly vyřazeny komunikační systémy letounu, proč radiový operátor malajsijského letectva nevyvolal poplach, když viděl letoun letět zpět nad Malajsií, stejně jako nevíme, co - jestli vůbec něco - zaznamenaly radary v Indonésii, když letadlo přelétalo nad jejím územím, shrnuje publicista.
"Ve zkratce, nevíme, zda za zmizením MH370 stál zločin, nebo porucha," deklaruje Quest. Z tohoto důvodu považuje rozhodnutí zastavit pátrání za chybné a apeluje na jeho přehodnocení.
Související

Svět se po 11 letech vrací k jedné z největších záhad současnosti

Malajsie obnovila pátrání po troskách zmizelého letu Malaysia Airlines MH370
Zmizelý Boeing 777 letu MH370 (březen 2014) , Malaysia Airlines
Aktuálně se děje
před 55 minutami

Pátrání v Praze. Nebezpečný muž loupil se zbraní, policie ho dopadla
před 1 hodinou

Trumpova první slova o telefonátu s Putinem. Prozradil, na čem panuje shoda
před 3 hodinami

EU musí být autonomní. Na USA se spoléhat nemůžeme, prohlásila von der Leyenová
Aktualizováno před 3 hodinami

Trump a Putin dokončili telefonát. Rusko přestane útočit na energetickou infrastrukturu
před 4 hodinami

Eskalace v Gaze probíhá v určité kooperaci s Bílým domem, míní Salem. Izraelci čekali, jaká bude jeho pozice
před 5 hodinami

Trumpova hrozba mění německou politiku. Merz ruší léta zavedené pořádky
Aktualizováno před 6 hodinami

Trump si kvůli válce na Ukrajině telefonuje s Putinem
před 6 hodinami

Trumpův plán získat kontrolu nad Panamským průplavem se výrazně zkomplikoval
před 7 hodinami

Trump utnul financování Hlasu Ameriky. Čína slaví, Česko se snaží zachránit Svobodnou Evropu
před 8 hodinami

Jeden ze zakladatelů končí kvůli Fialovi v ODS. Premiéra vyzval, aby rezignoval
před 9 hodinami

Svět míří do nukleární éry. USA odmítají bezpečnostní závazky, hrozí strmý nárůst jaderných velmocí
před 9 hodinami

Svět se nezměnil, Evropu destabilizuje migrace, prohlásil Fiala
před 10 hodinami

Bacik pro EZ promluvil o obnoveném konfliktu v Gaze. Bylo logické takový vývoj očekávat, míní
před 10 hodinami

Kyjev vyhlíží hovor Trumpa s Putinem s obavami. Putin chce jen protahovat válku, míní Zelenskyj
před 11 hodinami

Detaily hovoru Trumpa s Putinem: Kdy si zavolají a o čem budou jednat?
před 11 hodinami

Elektromobil nabitý za 5 minut? Čínská automobilka vlepila Tesle políček, slibuje motoristickou revoluci
před 12 hodinami

Izrael znovu drtí Gazu, příměří je pryč. Svět je rozpolcen mezi lhostejnost a bezmocný hněv
před 12 hodinami

Trump chce uznat Krym jako součást Ruska, může k tomu vyzvat i OSN
před 12 hodinami

Jak Trump mění Evropu? EU čelí zásadnímu přehodnocení bezpečnostní politiky
před 14 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy čelí přetížení. Zranění umírají, většinu tvoří děti, v šoku jsou i Izraelci
Nemocnice v Pásmu Gazy čelí naprostému přetížení a zoufalému nedostatku lékařského vybavení a zásob, uvedl ředitel největší nemocnice v oblasti. Podle Muhammada Abú Salmíji z nemocnice Al-Šifá v Gaze jsou všechna oddělení přeplněná a mnoho zraněných umírá bez možnosti ošetření.
Zdroj: Libor Novák