Jsou tomu téměř tři roky, co zmizel let Malaysia Airlines MH370, připomíná Richard Quest v komentáři pro server CNN. Americký novinář, letecký publicista a autor knihy "Zmizení letu MH370" kritizuje rozhodnutí zastavit pátrání po vraku Boeingu 777, na jehož palubě s největší pravděpodobností zahynulo 239 osob.
Od doby zmizení letounu pátrací tým prohledával hluboké vody jižního Indického oceánu o rozloze 120 tisíc čtverečních kilometrů, konstatuje Quest. Vysvětluje, že výběr lokality se zakládal na satelitních datech, tzv. impulzech Inmarsatu, podle nichž se jedná o nejpravděpodobnější místo, kde pohřešované letadlo skončilo.
Navzdory objevům spících podmořských sopek, dříve neznámých lodních vraků a nejrůznějšího mořského smetí se ale Boeing 777 nalézt nepodařilo, shrnuje publicista. Dodává, že v úterý bylo pátrání zastaveno vládami třech zemí, které se na něm podílely.
Ohromné pátrání
"Pátrací operace patřila mezi ty nejsložitější z dosud realizovaných," zdůrazňuje komentátor. Podotýká, že zapojené lodě byly společně nasazeny vždy na šest týdnů doslova uprostřed ničeho, v oblasti s jedněmi z nejhorších podnebních podmínek na Zemi, kde vanou divoké větry a vyskytují se obrovské vlny. Běžně docházelo k situaci, že pátrání muselo být na celé dny zastaveno kvůli počasí a ačkoliv lodě měly na palubách lékaře, posádky trápily takové nevolnosti, které si žádaly okamžitý návrat do australských přístavů, uvádí Quest.
Komentář v originálním znění si můžete přečíst zde.Během pátrání bylo několik částí letadla - některé z MH370 pocházely s naprostou jistotou, jiné téměř jistě - vyplaveno u pobřeží několika afrických zemí, pokračuje publicista. Vysvětluje, že tyto trosky nám však příliš nesdělily o tom, proč a za jaké situace se letadlo zřítilo, byť se jednalo o první nesporný důkaz, že let MH370 havaroval.
Teorie
Pátrací úsilí v posledních třech letech označuje Quest za herkulovské. Vedl ho Australský úřad pro bezpečnost dopravy, který vydal několik zpráv sestavených za účelem vyjasnění dalších detailů složených z existujících střípků, především sedmi kontaktů mezi letadlem a satelitem společnosti Inmarsat a dvou neúspěšných satelitních pokusů kontaktovat letoun ze země, konstatuje komentátor.
Vyšetřovatelé také prověřili nejrůznější letové výpočty potenciálních tras, vzdáleností a scénářů konce letu, například v jakém směru by letadlo padalo k hladině poté, co mu dojde palivo a motory se zastaví, podotýká publicista.
Navíc existovaly týmy jako Independent Group, nezávislá skupina satelitních a leteckých expertů, jejichž vlastní výzkum rozšířil chápání toho, co se mohlo stát, poukazuje Quest. Dodává, že se našli i kritici, jako australský kapitán Bryon Bailey, kteří vyšetřovatelům s oblibou sdělovali, že jejich teorie jsou chybné a vrak hledají na nesprávném místě.
Proč přestat nyní?
"Pátrání je nyní u konce a letadlo se nenašlo," sumarizuje publicista. Poukazuje, že poslední zpráva "First Principles Report" rekapitulující pátrání definitivně konstatovala, že příslušná oblast vrak zřejmě neskrývá, přičemž text odkazuje na poslední výzkumy expertů, na jejichž základě došlo k vytipování jiné oblasti o rozloze zhruba 25 tisíc čtverečních kilometrů, kde se trosky s největší pravděpodobností nacházejí.
Vlády Austrálie, Malajsie a Číny, které se na pátrání podílely, však doporučení odmítly, připomíná Quest. "Považuji za pobuřující, že se vlády rozhodly nevyčlenit peníze navíc a neprohledat tuto novou, menší oblast. Je pro mě nepochopitelné, že jejich experti měli identifikovat tuto potenciálně novou stopu a vlády jim odmítly dát peníze, aby pokračovali," zuří komentátor.
Rozhodnutí podle Questa absolutně popírá slib malajsijské a čínské vlády učinit vše nezbytné pro nalezení MH370, přičemž úterní prohlášení o odvolání podvodního pátrání na "First Principles Report" ani neodkazuje. "Upřímně, po třech letech pátrání je ostudné nyní úsilí zastavit. Pátrání by mělo pokračovat," píše publicista.
Důvodem je podle něj skutečnost, že o osudu letadla víme velmi málo. Ví se, že letadlo havarovalo v jižním Indickém oceánu, jelikož se našly trosky a dá se vystopovat, kde se stroj zřejmě zřítil, uvádí publicista. "To je ale vše. Nevíme, co se dělo na palubě letadla po 1:19 v noci, kdy z kokpitu zazněla poslední slova 'Dobrou noc Malajsie 370'. Nevíme, zda měl na zmizení podíl kapitán," připomíná Quest.
Dále nevíme, proč došlo k vypnutí transpondéru, proč byly vyřazeny komunikační systémy letounu, proč radiový operátor malajsijského letectva nevyvolal poplach, když viděl letoun letět zpět nad Malajsií, stejně jako nevíme, co - jestli vůbec něco - zaznamenaly radary v Indonésii, když letadlo přelétalo nad jejím územím, shrnuje publicista.
"Ve zkratce, nevíme, zda za zmizením MH370 stál zločin, nebo porucha," deklaruje Quest. Z tohoto důvodu považuje rozhodnutí zastavit pátrání za chybné a apeluje na jeho přehodnocení.
Související
Před 10 lety zmizel let MH370 z radarů. Příbuzní žádají obnovení pátrání
10 let od jedné z největších záhad současnosti. Sílí hlasy po obnově pátrání po letu MH370
Zmizelý Boeing 777 letu MH370 (březen 2014) , Malaysia Airlines
Aktuálně se děje
před 48 minutami
Chameneí se chce za útoky Izraele pomstít USA
před 1 hodinou
Dva mladí Češi jeli na střeše vídeňského metra. Jeden zemřel, druhý bojuje o život
před 2 hodinami
Medveděv opět vyhrožuje: Když nás budete ignorovat, bude třetí světová válka
před 2 hodinami
Američtí experti pro EZ vysvětlili, proč lidé volí Trumpa, když hrozí opakování útoku na Kapitol
před 3 hodinami
Rakouský myslivec, který vraždil u hranic s Českem, je po smrti
před 3 hodinami
"Katastrofa, apokalypsa..." OSN popsala, co se odehrává v Pásmu Gazy
před 4 hodinami
Severokorejští vojáci na Ukrajině jsou hrozbou nejen pro Evropu, varují státy
před 5 hodinami
Írán chce rozpoutat válku na Blízkém východě? Do konfliktu se snaží zatáhnout i Irák
před 6 hodinami
EXKLUZIVNĚ: Šéfka volební komise v USA pro EZ popsala, jak hurikán ovlivní volby
před 7 hodinami
Zelenskyj vyzval svět, aby začal něco dělat se severokorejskými vojáky na Ukrajině
před 8 hodinami
Respirační onemocnění v Česku nabývají na síle. Stoupá počet lidí s covidem i černým kašlem
před 8 hodinami
Íránská hrozba sílí. Zvýší dolet balistických střel, může přehodnotit i jadernou doktrínu
před 10 hodinami
Výhled počasí na listopad. Předpověď budí obavy i jinde v Evropě
včera
Izraelci teď nejsou v bezpečí nikde, ukazuje případ ze Švédska
včera
Princ Harry se z USA poroučet nebude, naznačil syn Donalda Trumpa
včera
Policisté budou protestovat i za vyšší platy. S udělováním pokut se nepočítá
včera
Říjnové počasí bylo nadprůměrně teplé. Teď přijde ochlazení
včera
Día de los Muertos: Jak vypadají mexické Dušičky?
včera
Bleskový zásah policie v České Lípě. Po sídlišti se procházel muž se zbraní
včera
ÚOHS začal rozhodovat o dostavbě Dukovan. Zákaz zůstává v platnosti
Zákaz uzavřít smlouvu o dostavbě Dukovan sice platí dál, ale Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) již rozhodl o návrzích společností EDF a Westinghouse. Řízení o návrzích obou společností byla z větší části zastavena, v dalších částech byly návrhy zamítnuty. Rozhodnutí nejsou pravomocná a účastníci řízení proti nim mohou podat rozklad, dodal úřad.
Zdroj: Jan Hrabě