Fakta o KLDR, které byste měli znát aneb čísla říkají pravdu

Pchjongjang - O Severní Koreji se toho napsalo již mnoho a co člověk, to jiný názor na tuto uzavřenou zemi. Někteří je mají za chudý lid pod diktátorskou vládou, jiní v nich vidí novodobé hrdiny, kteří se bez ohledu na velikost a bohatství postaví i proti Spojeným státům. Ať už si o nich myslíte cokoliv, přinášíme vám zde unikátní pohled na režim skrze oficiální statistická čísla.

Že KLDR není demokracií pochybuje málokdo, svědčí tomu i skutečnost, kolik vládců se v čele země už vystřídalo. V Jižní Koreji se od roku 1948 změnil představitel země už 12 krát, někteří měli slavné období, jiní měli tendence podobné vládnoucí dynastii na severu. V Pchjongjangu se za skoro 70 let dostala moc do rukou třem lidem, přičemž milovanému prvnímu vůdci Kim Ir-Senovi náleží titul na věčné časy.

Co se technického pokroku týče, nikdo nepochybuje o nadřazenosti Jižní Koreje. Firmy v Soulu udávají trend na mobilním a elektronickém trhu po celém světě, jejich výrobky se chlubí špičkovou kvalitou. Počet telefonních zařízení dokonce převyšuje počet obyvatelstva, na necelých 52 milionů lidí připadá až 58 milionů aktivních mobilů. V Severní Koreji je však mobilní situace lepší, než by se zdála. V oběhu je přes 3,2 milionů zařízení, která fungují na jediné státní síti Koryolink.

Porovnat můžeme i průměrnou výšku na Korejském poloostrově, na jihu jsou v průměru 5 až 8 centimetrů vyšší. Vědci vyloučili genetické dispozice, protože oba státy tvořily jeden národ. Může za to především kvalita, množství a rozmanitost stravy. K výsledku se statistici dostali na základě měření severokorejských uprchlíků, kteří často bývali podvyživení.

Drastický rozdíl je v kvalitě a množství silnic. Experti odhadují, že komunikace na severu tvoří síť dlouhou asi 25,5 tisíc kilometrů (na jihu je to skoro čtyřikrát více), jenže asi jen 3 procenta silnic jsou použitelná. Zbytek je v tak špatném stavu, že auta tudy vůbec neprojedou. V Severní Koreji si taky jen minimum lidí může dovolit vlastní automobil, většinou jsou to obyvatelé v Pchjongjangu.

Export států se také radikálně liší. Zatímco jižní ekonomika stojí na všem možným, od nerostných surovin, po produkty a služby, Severní Koreju drží nad vodou zejména vývoz uhlí. Kolik na obchodu režim vydělává se ale nedá zjistit, státy jako Čína nebo Rusko - hlavní obchodní partneři Kim Čong-Una čísla přísně tají.

Přitom ještě před padesáti lety byla životní úroveň na poloostrově podobná, ekonomika jihu a severu se nijak nelišila. Korejská válka postihla oba státy stejně, ale Soulu se dostalo vydatné mezinárodní pomoci zejména od Spojených států. Jižní Korea od 70. let výrazně posílila a dneska jsou firmy jako Samsung nebo Hyundai celosvětově žádaná. KLDR oproti tomu stagnovala a kvalitu života mají podobnou až dodneška.

S tím souvisí i nejspíš věk dožití. Na jihu se těší průměrnému věku kolem 82 let, to je skoro o více než 15 let od příměří, v Severní Koreji se dnes lidé dožívají ani ne 70 let. Jenže Jižní Koreju jako většinu moderních států postihly demografické problémy, mezi kterými patří stárnutí obyvatelstva. To severokorejské rodiny se těší mnohem většímu počtu potomků.

Nakonec je na místě si porovnat i velikost armády. Na poloostrově nikdy nezavládl mír a oba státy jsou v bojové pohotovosti. O Pchjongjangu se říká, že živí jednu z největších armád na světě (podle počtu vojáků jsou na 4. místě celosvětově), v aktivní službě slouží celkem skoro 1,2 lidí, některé odhady mluví až o 2 milionech, v rezervě mají dalších 5,7 milionů. Soul se ale také nenechává zahanbit, i když počet aktivních sil má zhruba o polovinu menší (v rezervě pak 4,5 milionů). Kompenzují to ale lepší vybaveností a modernější technikou.

Související

Více souvisejících

Severní Korea (KLDR) Jižní Korea statistika

Aktuálně se děje

před 1 hodinou

před 1 hodinou

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Pořízení hypotéky je pro většinu z nás jedním z největších rozhodnutí v našem životě. Představuje splnění snu o vlastním bydlení, ale také zodpovědnost a dlouhodobý finanční závazek. A právě fixace hraje u hypotečního úvěru zásadní roli.

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 1 hodinou

Donald Tusk

Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování

Polský premiér Donald Tusk varoval, že nedávné události naznačují reálné riziko globálního konfliktu. Tato prohlášení přicházejí poté, co Rusko odpálilo hypersonickou balistickou střelu středního doletu na ukrajinské město. Podle Tuska se konflikt na východě dostává do rozhodující fáze, což naznačuje nejistotu a potenciální eskalaci.

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

Vladimir Putin

Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu

Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.

před 6 hodinami

Vladimír Putin na summitu Rusko Afrika 2023

BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí

Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

Čína, ilustrační fotografie

Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně

Čína reagovala na útok Ruska na ukrajinské město Dnipro balistickou raketou schopnou nést jaderné hlavice výzvou ke klidu a zdrženlivosti. Mluvčí čínského ministerstva zahraničí při pravidelné tiskové konferenci zdůraznil, že je třeba předejít eskalaci a najít politické řešení konfliktu.

před 8 hodinami

Vlak vykolejil v České Třebové. Provoz je omezen, spoje nabírají zpoždění

Velké komplikace nastaly v pátek brzy ráno v železniční dopravě kvůli incidentu v České Třebové. Při posunu tam vykolejil vlak, informovala Správa železnic. Provoz přes důležitou stanici je silně omezen, spoje nabírají zpoždění. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy