Severní Korea je jedna z nejuzavřenějších zemích světa. Do země, která desítky let žije v tvrdé diktatuře, proniká jen velmi málo informací z okolního světa. Čechy tu přesto dobře znají - nebo alespoň jejich výrobky. Bez nich by totiž místní lidé nemohli vůbec cestovat.
V Pchjongjangu hraje hromadná doprava klíčovou roli. Přestože se jedná o třímilionovou metropoli, na silnicích nepotkáte téměř žádná auta. Soukromé osobní vlastnictví automobilů tu téměř neexistuje a pohonných hmot je tu nedostatek, takže jsou jen na příděl. Pchjongjangské ulice tak brázdí pouze auta vládních, armádních a státních institucí.
Obyčejní občané jsou odkázáni na jiný způsob dopravy. Funguje tu metro, které bylo uvedeno do provozu v roce 1973 a které má dvě linky. Údajně jde o nejhlouběji vybudované metro na světě, některé stanice totiž leží až 120 metrů pod povrchem. Po povrchu pak jezdí autobusy, trolejbusy i tramvaje. Jedno přitom mají společné – velká část severokorejského vozového parku pochází z České republiky či Československa.
Mezi severokorejskými autobusy převažují vozy čínských značek Yutong, KingLong a dalších převážně zahraničních vozidel, setkat se tu nicméně můžeme i s vozy československé výroby Karosa B 732 a C 734 vyráběnými v letech 1981 a 1996.
Mezi trolejbusy dominuje značka severokorejská Čcholima. Některé ze starších vozů této značky jsou vyrobené licenčně v karosérii československých autobusů Karosa a Škoda. Vidět tu ale můžeme i trolejbus českého výrobce SOR Libchavy z roku 2017 či vozy značky Škoda z 50. let.
Zdaleka největší zastoupení ale mají české stroje mezi tramvajemi. Ty jezdí nejen v hlavním městě KLDR, ale i v třetím největším městě, přístavu Čchongdžin. V provozu jsou tu tramvaje vyrobené v Československu a Česku, které byly vyřazené z pchjongjanské tramvajové sítě, a také vozy vyřazené z mnohých bývalých východoněmeckých měst, mezi které patří například Lipsko, Drážďany či Magdeburk.
První tramvajová síť vznikla v Pchjongjangu v časech japonské okupace. v časech korejské války byl ale Pchjongjang těžce poničen a tramvajová síť úplně zanikla. Současný systém tramvajové dopravy má v krátkou historii. Slavnostní otevření se konalo u příležitosti 79. narozenin hlavy státu, Kim Ir-sena, 12. dubna 1991.
K zahájení provozu byly dodány tramvaje československé výroby typů T6B5K a KT8D5K. Koncové písmeno K přitom označuje, že se jde o exportní provedení pro Severní Koreu. Najdeme tu i nelicencované čínské kopie vozů KT4.
Další české vozy přibyly za pár let. V letech 1996 a 1998 se v KLDR objevily české tramvaje typu Tatra T4D s vlečnými vozy Tatra B4D. Řádově jde o stovky vozů. V roce 2008 byl vozový park doplněn vyřazenými tramvajemi Tatra T3SU a T3SUCS z pražského dopravního podniku.
Loni na podzim loni v létě se objevila informace, že Pchjongjang má dostat další nové tramvaje. Severokorejská tisková agentura KCNA se zveřejnila snímky vozu, který si osobně přijel prohlédnout severokorejský vůdce Kim Čong-un. Podle fotek se nicméně zdá, že nejde o úplně nové vozidlo, ale o upravenou a modernizovanou československou tramvaj typu KT8D5.
Související
Trump se nebrání dalšímu setkání s "rakeťákem" Kim Čong-unem
Severokorejští hackeři dotují Pchjongjang. Krádeže kryptoměn tvoří nemalou část HDP KLDR
Severní Korea (KLDR) , Tramvaje , doprava , Trolejbusy
Aktuálně se děje
před 29 minutami
Izraelská policie zatkla palestinského muže. Převlékl se za Santa Clause
před 55 minutami
Předvánoční úspěch českých sportovců, které dávají naději směrem k Zimním olympijským hrám
před 57 minutami
Ještě v neděli závodil, před Štědrým dnem ho našli v hotelu. Zemřel biatlonista Bakken
před 1 hodinou
Zůna ukázal SPD tvrdou realitu. Bohužel však skončil dříve, než vůbec začal
před 1 hodinou
Na Kilimandžáru se zřítil vrtulník s pěti lidmi na palubě. Mezi mrtvými jsou čeští turisté
před 2 hodinami
Papež vyzval Ukrajinu a Rusko, aby zasedly k jednomu stolu a začaly jednat
před 3 hodinami
Soud poslal MMA zápasníka Karlose Vémolu do vazby
před 4 hodinami
Turecko zadrželo stovku sympatizantů Islámského státu. Chystali teroristické útoky během novoročních oslav
před 5 hodinami
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 6 hodinami
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 8 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 9 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
včera
Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína
Peking má hned několik důvodů, proč ostře vystupovat proti stupňujícímu se vojenskému tlaku USA na Venezuelu. Nedávné zadržení ropných tankerů americkou pobřežní stráží v rámci Trumpovy „úplné blokády“ zasahuje ekonomické srdce jednoho z nejbližších partnerů Číny v Latinské Americe. Právě Čína je přitom hlavním odběratelem venezuelské ropy – v posledních měsících k ní směřovalo zhruba 80 % veškerého exportu této jihoamerické země.
Zdroj: Libor Novák