Severní Korea je jedna z nejuzavřenějších zemích světa. Do země, která desítky let žije v tvrdé diktatuře, proniká jen velmi málo informací z okolního světa. Čechy tu přesto dobře znají - nebo alespoň jejich výrobky. Bez nich by totiž místní lidé nemohli vůbec cestovat.
V Pchjongjangu hraje hromadná doprava klíčovou roli. Přestože se jedná o třímilionovou metropoli, na silnicích nepotkáte téměř žádná auta. Soukromé osobní vlastnictví automobilů tu téměř neexistuje a pohonných hmot je tu nedostatek, takže jsou jen na příděl. Pchjongjangské ulice tak brázdí pouze auta vládních, armádních a státních institucí.
Obyčejní občané jsou odkázáni na jiný způsob dopravy. Funguje tu metro, které bylo uvedeno do provozu v roce 1973 a které má dvě linky. Údajně jde o nejhlouběji vybudované metro na světě, některé stanice totiž leží až 120 metrů pod povrchem. Po povrchu pak jezdí autobusy, trolejbusy i tramvaje. Jedno přitom mají společné – velká část severokorejského vozového parku pochází z České republiky či Československa.
Mezi severokorejskými autobusy převažují vozy čínských značek Yutong, KingLong a dalších převážně zahraničních vozidel, setkat se tu nicméně můžeme i s vozy československé výroby Karosa B 732 a C 734 vyráběnými v letech 1981 a 1996.
Mezi trolejbusy dominuje značka severokorejská Čcholima. Některé ze starších vozů této značky jsou vyrobené licenčně v karosérii československých autobusů Karosa a Škoda. Vidět tu ale můžeme i trolejbus českého výrobce SOR Libchavy z roku 2017 či vozy značky Škoda z 50. let.
Zdaleka největší zastoupení ale mají české stroje mezi tramvajemi. Ty jezdí nejen v hlavním městě KLDR, ale i v třetím největším městě, přístavu Čchongdžin. V provozu jsou tu tramvaje vyrobené v Československu a Česku, které byly vyřazené z pchjongjanské tramvajové sítě, a také vozy vyřazené z mnohých bývalých východoněmeckých měst, mezi které patří například Lipsko, Drážďany či Magdeburk.
První tramvajová síť vznikla v Pchjongjangu v časech japonské okupace. v časech korejské války byl ale Pchjongjang těžce poničen a tramvajová síť úplně zanikla. Současný systém tramvajové dopravy má v krátkou historii. Slavnostní otevření se konalo u příležitosti 79. narozenin hlavy státu, Kim Ir-sena, 12. dubna 1991.
K zahájení provozu byly dodány tramvaje československé výroby typů T6B5K a KT8D5K. Koncové písmeno K přitom označuje, že se jde o exportní provedení pro Severní Koreu. Najdeme tu i nelicencované čínské kopie vozů KT4.
Další české vozy přibyly za pár let. V letech 1996 a 1998 se v KLDR objevily české tramvaje typu Tatra T4D s vlečnými vozy Tatra B4D. Řádově jde o stovky vozů. V roce 2008 byl vozový park doplněn vyřazenými tramvajemi Tatra T3SU a T3SUCS z pražského dopravního podniku.
Loni na podzim loni v létě se objevila informace, že Pchjongjang má dostat další nové tramvaje. Severokorejská tisková agentura KCNA se zveřejnila snímky vozu, který si osobně přijel prohlédnout severokorejský vůdce Kim Čong-un. Podle fotek se nicméně zdá, že nejde o úplně nové vozidlo, ale o upravenou a modernizovanou československou tramvaj typu KT8D5.
Související
V KLDR probíhají nejhorší formy dětské práce, tvrdí USA. Chcete svrhnout náš systém, reaguje Pchjongjang
Sestra vůdce KLDR hrozí: Vybudujeme ohromnou vojenskou sílu
Severní Korea (KLDR) , Tramvaje , doprava , Trolejbusy
Aktuálně se děje
před 55 minutami
NATO se snaží čelit ruské hybridní válce. Moskva cílí i na Česko
před 1 hodinou
V ZOO Praha se narodil orangutan. Mládě se má čile k světu
před 1 hodinou
Liverpool už má náhradu za Kloppa. Nový kouč si z Feyenoordu může přivést i slovenského fotbalistu
před 2 hodinami
Užitečný idiot, ruská onuce. Morawiecki to schytal za slova pro maďarský týdeník
před 2 hodinami
Pavel přijal demisi ministryně Langšádlové, nahradit ji má Tuleja
před 2 hodinami
Rána pro Putina: Ukrajinci ničí rafinerie, Rusům došly zásoby paliva
před 3 hodinami
Fiala uvedl do funkce nového ředitele NBÚ. Je jím Čuřín
před 3 hodinami
Gazprom skončil ve ztrátě 160 miliard korun. Poprvé od roku 1999
před 3 hodinami
Koubek se rozhodl. I v příští sezóně bude nadále trénovat Viktorii Plzeň
před 3 hodinami
Kuleba řekl, kdy by Ukrajina mohla začít jednat o míru s Ruskem
před 4 hodinami
Rusko poslalo během března na Ukrajinu stovky raket, dronů a tisíce bomb
před 4 hodinami
Vlak bez strojvedoucího se rozjel ze stanice. Jízda skončila vykolejením
před 4 hodinami
Ruská armáda na Ukrajině postupuje. Obsadila další vesnici
před 5 hodinami
Upozornil na problémy při výrobě a zemřel. Boeing obestírají záhadná úmrtí whistleblowerů
před 5 hodinami
Bankovní rada ČNB snížila základní úrokovou sazbu o půl procentního bodu
před 5 hodinami
Trump: Paříž a Londýn už jsou k nerozeznání. Otevřely dveře džihádu
před 6 hodinami
OSN: Obnova zničeného Pásma Gazy může trvat až do příštího století
Aktualizováno před 6 hodinami
Moskva se chlubí ukořistěnou západní vojenskou technikou ve válce na Ukrajině + VIDEO
před 6 hodinami
Scholz a Macron se tajně setkají v Paříži, před návštěvou čínského vůdce
Aktualizováno před 6 hodinami
Macron: Pokud Rusko prolomí frontu, je možné vyslat na Ukrajinu západní vojska
Francouzský prezident Emmanuel Macron v rozhovoru pro týdeník The Economist znovu otevřel otázku nasazení západních pozemních jednotek na Ukrajině. Podle něj by se tak mohlo stát v případě, že by Rusko prolomilo frontovou linii a Kyjev by požádal o pomoc.
Zdroj: Libor Novák