Severní Korea je jedna z nejuzavřenějších zemích světa. Do země, která desítky let žije v tvrdé diktatuře, proniká jen velmi málo informací z okolního světa. Čechy tu přesto dobře znají - nebo alespoň jejich výrobky. Bez nich by totiž místní lidé nemohli vůbec cestovat.
V Pchjongjangu hraje hromadná doprava klíčovou roli. Přestože se jedná o třímilionovou metropoli, na silnicích nepotkáte téměř žádná auta. Soukromé osobní vlastnictví automobilů tu téměř neexistuje a pohonných hmot je tu nedostatek, takže jsou jen na příděl. Pchjongjangské ulice tak brázdí pouze auta vládních, armádních a státních institucí.
Obyčejní občané jsou odkázáni na jiný způsob dopravy. Funguje tu metro, které bylo uvedeno do provozu v roce 1973 a které má dvě linky. Údajně jde o nejhlouběji vybudované metro na světě, některé stanice totiž leží až 120 metrů pod povrchem. Po povrchu pak jezdí autobusy, trolejbusy i tramvaje. Jedno přitom mají společné – velká část severokorejského vozového parku pochází z České republiky či Československa.
Mezi severokorejskými autobusy převažují vozy čínských značek Yutong, KingLong a dalších převážně zahraničních vozidel, setkat se tu nicméně můžeme i s vozy československé výroby Karosa B 732 a C 734 vyráběnými v letech 1981 a 1996.
Mezi trolejbusy dominuje značka severokorejská Čcholima. Některé ze starších vozů této značky jsou vyrobené licenčně v karosérii československých autobusů Karosa a Škoda. Vidět tu ale můžeme i trolejbus českého výrobce SOR Libchavy z roku 2017 či vozy značky Škoda z 50. let.
Zdaleka největší zastoupení ale mají české stroje mezi tramvajemi. Ty jezdí nejen v hlavním městě KLDR, ale i v třetím největším městě, přístavu Čchongdžin. V provozu jsou tu tramvaje vyrobené v Československu a Česku, které byly vyřazené z pchjongjanské tramvajové sítě, a také vozy vyřazené z mnohých bývalých východoněmeckých měst, mezi které patří například Lipsko, Drážďany či Magdeburk.
První tramvajová síť vznikla v Pchjongjangu v časech japonské okupace. v časech korejské války byl ale Pchjongjang těžce poničen a tramvajová síť úplně zanikla. Současný systém tramvajové dopravy má v krátkou historii. Slavnostní otevření se konalo u příležitosti 79. narozenin hlavy státu, Kim Ir-sena, 12. dubna 1991.
K zahájení provozu byly dodány tramvaje československé výroby typů T6B5K a KT8D5K. Koncové písmeno K přitom označuje, že se jde o exportní provedení pro Severní Koreu. Najdeme tu i nelicencované čínské kopie vozů KT4.
Další české vozy přibyly za pár let. V letech 1996 a 1998 se v KLDR objevily české tramvaje typu Tatra T4D s vlečnými vozy Tatra B4D. Řádově jde o stovky vozů. V roce 2008 byl vozový park doplněn vyřazenými tramvajemi Tatra T3SU a T3SUCS z pražského dopravního podniku.
Loni na podzim loni v létě se objevila informace, že Pchjongjang má dostat další nové tramvaje. Severokorejská tisková agentura KCNA se zveřejnila snímky vozu, který si osobně přijel prohlédnout severokorejský vůdce Kim Čong-un. Podle fotek se nicméně zdá, že nejde o úplně nové vozidlo, ale o upravenou a modernizovanou československou tramvaj typu KT8D5.
Související
Trump se nebrání dalšímu setkání s "rakeťákem" Kim Čong-unem
Severokorejští hackeři dotují Pchjongjang. Krádeže kryptoměn tvoří nemalou část HDP KLDR
Severní Korea (KLDR) , Tramvaje , doprava , Trolejbusy
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 20 minutami
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
před 1 hodinou
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
před 2 hodinami
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
před 3 hodinami
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 3 hodinami
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 4 hodinami
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 4 hodinami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 5 hodinami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 5 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 6 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 7 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 7 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 8 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 9 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 9 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 10 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 11 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
Předseda hnutí ANO Andrej Babiš oznámil ve čtvrtek v podvečer na sociálních sítích ve videozprávě, že se nevratně vzdá svého holdingu Agrofert. Tímto krokem hodlá natrvalo vyřešit svůj střet zájmů, aby mohl být jmenován předsedou vlády. Babiš zdůraznil, že voliči rozhodli o jeho osudu v nedávných volbách a že by si připadal jako zrádce, kdyby se po vítězství stáhl z politiky a zanechal hnutí ANO.
Zdroj: Libor Novák