
Severní Korea je jedna z nejuzavřenějších zemích světa. Do země, která desítky let žije v tvrdé diktatuře, proniká jen velmi málo informací z okolního světa. Čechy tu přesto dobře znají - nebo alespoň jejich výrobky. Bez nich by totiž místní lidé nemohli vůbec cestovat.
V Pchjongjangu hraje hromadná doprava klíčovou roli. Přestože se jedná o třímilionovou metropoli, na silnicích nepotkáte téměř žádná auta. Soukromé osobní vlastnictví automobilů tu téměř neexistuje a pohonných hmot je tu nedostatek, takže jsou jen na příděl. Pchjongjangské ulice tak brázdí pouze auta vládních, armádních a státních institucí.
Obyčejní občané jsou odkázáni na jiný způsob dopravy. Funguje tu metro, které bylo uvedeno do provozu v roce 1973 a které má dvě linky. Údajně jde o nejhlouběji vybudované metro na světě, některé stanice totiž leží až 120 metrů pod povrchem. Po povrchu pak jezdí autobusy, trolejbusy i tramvaje. Jedno přitom mají společné – velká část severokorejského vozového parku pochází z České republiky či Československa.
Mezi severokorejskými autobusy převažují vozy čínských značek Yutong, KingLong a dalších převážně zahraničních vozidel, setkat se tu nicméně můžeme i s vozy československé výroby Karosa B 732 a C 734 vyráběnými v letech 1981 a 1996.
Mezi trolejbusy dominuje značka severokorejská Čcholima. Některé ze starších vozů této značky jsou vyrobené licenčně v karosérii československých autobusů Karosa a Škoda. Vidět tu ale můžeme i trolejbus českého výrobce SOR Libchavy z roku 2017 či vozy značky Škoda z 50. let.
Zdaleka největší zastoupení ale mají české stroje mezi tramvajemi. Ty jezdí nejen v hlavním městě KLDR, ale i v třetím největším městě, přístavu Čchongdžin. V provozu jsou tu tramvaje vyrobené v Československu a Česku, které byly vyřazené z pchjongjanské tramvajové sítě, a také vozy vyřazené z mnohých bývalých východoněmeckých měst, mezi které patří například Lipsko, Drážďany či Magdeburk.
První tramvajová síť vznikla v Pchjongjangu v časech japonské okupace. v časech korejské války byl ale Pchjongjang těžce poničen a tramvajová síť úplně zanikla. Současný systém tramvajové dopravy má v krátkou historii. Slavnostní otevření se konalo u příležitosti 79. narozenin hlavy státu, Kim Ir-sena, 12. dubna 1991.
K zahájení provozu byly dodány tramvaje československé výroby typů T6B5K a KT8D5K. Koncové písmeno K přitom označuje, že se jde o exportní provedení pro Severní Koreu. Najdeme tu i nelicencované čínské kopie vozů KT4.
Další české vozy přibyly za pár let. V letech 1996 a 1998 se v KLDR objevily české tramvaje typu Tatra T4D s vlečnými vozy Tatra B4D. Řádově jde o stovky vozů. V roce 2008 byl vozový park doplněn vyřazenými tramvajemi Tatra T3SU a T3SUCS z pražského dopravního podniku.
Loni na podzim loni v létě se objevila informace, že Pchjongjang má dostat další nové tramvaje. Severokorejská tisková agentura KCNA se zveřejnila snímky vozu, který si osobně přijel prohlédnout severokorejský vůdce Kim Čong-un. Podle fotek se nicméně zdá, že nejde o úplně nové vozidlo, ale o upravenou a modernizovanou československou tramvaj typu KT8D5.
Související

Už to nebude jen Ukrajina s Ruskem. Experti varují, že se do války může brzy zapojit třetí země

Severní Korea poprvé veřejně potvrdila, že vyslala vojáky na pomoc Rusku
Severní Korea (KLDR) , Tramvaje , doprava , Trolejbusy
Aktuálně se děje
před 29 minutami

Počasí v příštím týdnu bude stabilní, vyplývá z předpovědi
Aktualizováno včera

Česko - Švédsko 2:5. Rozhodla první třetina, zlatá obhajoba nevyjde
včera

Pád cen pohonných hmot se zastavil. Teď zdraží, ekonom ale očekává další obrat
včera

Nová vlna podvodů na WhatsAppu zaměstnává policisty. Lidé přicházejí i o miliony
včera

Zemřel herec George Wendt, hvězda sitcomů
včera

Paradoxní květnové počasí. Meteorologové poukázali na zajímavou věc
včera

Zemřel Jiří Pernes, uznávaný historik s velkou vazbou na Brno
včera

Policie vyšetřuje smrt chlapce v Táboře. Reagovala na spekulace
včera

Světoví lídři čelí nové výzvě: Trumpova Oválná pracovna mění diplomacii v reality show
včera

Studenti mohou konečně k holiči? Thajsko mění zavedené pořádky, povoluje, co bylo dříve nemyslitelné
včera

Vědci zjistili, jak ryby bojují se změnami počasí. Doslova mění svá těla
včera

UNICEF bije na poplach: Tisíce dětí v Gaze skončilo v péči lékařů, hrozí hladomor
včera

Putin nechce ukončit válku, protože věří, že vítězí, řekl lídrům Trump. Zvažuje, že zapojí papeže
včera

Trumpova dohoda století za 2 biliony dolarů? Skutečnost je úplně jiná
včera

Švédové se ve čtvrtfinále proti Čechům vytasí s posilou s NHL Nylanderem
včera

Pokud vyhraje Nawrocki, bude to mít ruská propaganda v Polsku snazší, říká Klípa
včera

Afrika platí za změny počasí nejvyšší cenu. Za klimatickou krizi přitom vůbec nemůže
včera

Zázračný lék na hubnutí? Ozempic s sebou nese i vážná rizika
včera

Partneři, kteří se nedožili svatby. Zastřelení diplomaté se měli příští týden zasnoubit
včera
Francii dochází trpělivost. EU musí jednat, a to rychle. Místo toho vymýšlí další komplikace
Evropská unie musí výrazně zrychlit reformy zaměřené na snižování administrativní zátěže a posílení jednotného trhu, pokud chce držet krok s globálními ekonomickými giganty, jako jsou Spojené státy a Čína. Uvedl to francouzský ministr pro evropské záležitosti Benjamin Haddad v rozhovoru pro server Politico.
Zdroj: Libor Novák