Šokující závěry o zmizení Boeingu 777. Čtěte novou zprávu úřadů

Kuala Lumpur - V den, kdy se ztratilo malajsijské dopravní letadlo, si 17 minut nikdo nevšiml, že zmizelo z radarů. Oficiální záchranná operace pak byla zahájena až po čtyřech hodinách. Vyplývá to z předběžné zprávy o březnovém zmizení letadla s 239 lidmi na palubě, kterou dnes zveřejnilo malajsijské ministerstvo dopravy a ze které citovala americká CNN.

Malajsie zprávu nejprve poskytla Mezinárodní organizaci pro civilní letectví (ICAO), nyní pětistránkový dokument zaslala médiím. Zpráva odhaluje, že letoun, který směřoval z Malajsie do Číny, zmizel z radaru v Kuala Lumpur 8. března v noci v 1:21 místního času. Tehdy měla posádka kontaktovat letové dispečery ve vietnamském Ho Či Minově Městě. Jenže nic takového se nestalo. Trvalo pak 17 minut, než se vietnamští dispečeři začali Malajsijců ptát, kde se letadlo nachází.

Poté nastala čtyřhodinová proluka - mezi chvíli, kdy bylo zjištěno, že letadlo zmizelo a okamžikem, kdy úřady zahájily záchrannou operaci. Zpráva nevysvětluje, co se dělo v těchto čtyřech hodinách, říká jen, že Malajsie tehdy kontaktovala Singapur, Hongkong a Kambodžu. Tyto čtyři hodiny ale mohly být rozhodující, poznamenala CNN.

Ve zprávě malajsijské ministerstvo dopravy rovněž doporučuje Mezinárodní organizaci pro civilní letectví, aby bylo zavedeno sledování civilních dopravních letadel v reálném čase. Letošní zmizení letounu Malaysia Airlines i zmizení stroje Air France v roce 2009 jsou prý důkazem toho, že podobné sledování by bylo prospěšné. "Dvakrát za posledních pět let došlo k případu, kdy obrovské dopravní letadlo zmizelo a jeho poslední pozice není známá. Tato nejistota vedla k závažnému problému při lokalizování letadla v čase," uvedlo ministerstvo.

Zdroj: YouTube

Letecká doprava je bezkonkurenčně nejrychlejší, nejpohodlnější a také nejbezpečnější způsob přepravy. Přesto se tvrdí, že u zhruba čtyř z deseti zákazníků aerolinek se projevuje strach nebo obava z letu.

Podle statistik ASN (American Safety Network) došlo od roku 1945 k zhruba 12 500 leteckých nehod. Toto číslo zahrnuje nejen nehody dopravních letounů leteckých společností a nejen nehody, při kterých došlo ke zranění či ke ztrátám na životech. Nehody dopravních letadel leteckých společností, jejichž následkem bylo vážné zranění nebo smrt cestujících, tvoří jen jejich malou část. Od roku 1960 do konce 2006 jich podle statistik mělo fatální následky jen zhruba 36 %, uvedla Česká televize.

Nejvíce nehod se stalo ve fázích přistávání, zhruba 32 %, necelých 20 % nehod při fázi odletové a jen k 10 % nehod došlo přímo za letu.

Z nehod, u nichž byla jednoznačně objasněna příčina, vyplývá, že v průměru z 53 % se nehoda děje pochybením pilota, zhruba u 16% případů tomu ještě dopomůže počasí. 20 % nehod má na svědomí technická chyba stroje, něco přes 10 % způsobí pouze počasí, 8 % sabotáž a 7 % jiná lidská chyba.

Pravděpodobnost, že se stane člověk obětí letecké nehody v dopravním letadle, je zhruba 1 : 4 milionům, pokud letí s renomovanou společností. Pokud letí se společností, která vykazuje častou nehodovost, je riziko o něco vyšší, přesto zcela zanedbatelné. Pro srovnání: pravděpodobnost, že se člověk zabije v autě, je zhruba 1 : 300.

Související

Pohřešovaný letoun Boeing 777-200ER 9M-MRO

Před 10 lety zmizel let MH370 z radarů. Příbuzní žádají obnovení pátrání

Před velvyslanectvím Malajsie v Pekingu se v pátek sešli příbuzní čínských pasažérů letu MH370 společnosti Malaysia Airlines, aby společně připomněli desáté výročí stále neobjasněného zmizení letadla. Boeing 777 s 239 pasažéry na palubě, který byl na cestě z Kuala Lumpuru do Pekingu, zmizel z radarů dne 8. března 2014. I přes rozsáhlé pátrání, které bylo v historii jedním z největších, nebylo letadlo nikdy nalezeno.

Více souvisejících

Zmizelý Boeing 777 letu MH370 (březen 2014) Malajsie Malaysia Airlines

Aktuálně se děje

před 8 minutami

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu

Netanjahu se poprvé vyjádřil k zatykači na svou osobu

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu v pondělí odsoudil rozhodnutí hlavního prokurátora Mezinárodního trestního soudu (ICC) Karima Khana požádat o vydání zatykače proti jeho osobě. Podle Netanjahua jde o absurdní krok a útok na izraelskou armádu a celý Izrael. Uvedla to agentura AP.

před 52 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu

Izrael: Neslýchané. Zatykač na Netanjahua povzbudí teroristy po celém světě

Rozhodnutí hlavního prokurátora Mezinárodního trestního soudu (ICC) Karima Khana požádat o vydání zatykačů na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a ministra obrany Joava Galanta je neslýchané a povzbudí teroristy po celém světě. Prohlásil to v pondělí izraelský prezident Jicchak Herzog. Rozhodnutí odsoudil i izraelský ministr zahraničí Jisrael Kac, uvedla agentura Reuters.

před 5 hodinami

Martin Exner

V Česku se dvacet let o euru lže. Odpůrci v čele s Klausem s ním veřejnost straší, říká poslanec Exner

Přijetí či nepřijeti eura je v Česku velmi ožehavé téma, které rozděluje společnost. Na začátku roku rozvířil všeobecnou debatu o přijetí sám prezident ČR Petr Pavel, díky tomu, se toto téma opět stalo diskutovatelným. Část ekonomů se stále euru brání, politická populace není jednotná, opozice je zásadně proti a ve vládní koalici nepanuje jednotný názor. Kdo však má jasno, jsou české firmy, těm by jednotná evropská měna prospěla. Tam, kde se platí eurem, tam je s touto měnou spokojenost, na Slovensku panuje obrovská podpora společné měně, avšak Česká republika je jako tradičně opatrná, společnost je proti a politici nemají odvahu a chuť jím proti jejich názoru. O euru jsme si povídali s poslancem za STAN Martinem Exnerem, místopředsedou výboru pro bezpečnost. 

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

Petr Pavel

Pavel tlačí na přijetí eura. Stejně podle něj nemáme na výběr

Prezident Petr Pavel na konferenci ReVize Česka zdůraznil klíčový argument pro přijetí eura – charakter české ekonomiky, která je výrazně exportní a většinu své produkce uplatňuje v eurozóně. Podle Pavla je ekonomická budoucnost a prosperita České republiky výrazně provázána s eurozónou.

před 8 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

před 9 hodinami

před 10 hodinami

Írán, ilustrační foto

Kdo povede Írán po smrti Raísího? Země se chystá na předčasné volby

Íránský nejvyšší duchovní vůdce ajatolláh Alí Chameneí vzdal hold prezidentu Ebráhimu Raísímu, který v neděli zahynul při havárii vrtulníku v provincii Východní Ázerbájdžán na severozápadě Íránu. Na svém webu o tom informovala televize Al-Džazíra, která dodala, že Raísího pozůstatky převážejí do města Tabríz - metropole provincie Východní Ázerbájdžán. Zatím není jasné, kdy a kde bude Raísí pohřben.

před 11 hodinami

před 11 hodinami

Vrtulník s Raísím našel turecký dron. Rusko zapojilo do pátrání desítky specialistů

Zdroj tepla pocházejícího z havarovaného vrtulníku, ve kterém zemřeli prezident Ebráhím Raísí a ministr zahraničních věcí Hosejn Amír Abdollahján, identifikoval turecký dron. Turecká strana jeho lokalitu poskytla íránským úřadům. Informovala o tom agentura Reuters.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy