Kuala Lumpur - V den, kdy se ztratilo malajsijské dopravní letadlo, si 17 minut nikdo nevšiml, že zmizelo z radarů. Oficiální záchranná operace pak byla zahájena až po čtyřech hodinách. Vyplývá to z předběžné zprávy o březnovém zmizení letadla s 239 lidmi na palubě, kterou dnes zveřejnilo malajsijské ministerstvo dopravy a ze které citovala americká CNN.
Malajsie zprávu nejprve poskytla Mezinárodní organizaci pro civilní letectví (ICAO), nyní pětistránkový dokument zaslala médiím. Zpráva odhaluje, že letoun, který směřoval z Malajsie do Číny, zmizel z radaru v Kuala Lumpur 8. března v noci v 1:21 místního času. Tehdy měla posádka kontaktovat letové dispečery ve vietnamském Ho Či Minově Městě. Jenže nic takového se nestalo. Trvalo pak 17 minut, než se vietnamští dispečeři začali Malajsijců ptát, kde se letadlo nachází.
Poté nastala čtyřhodinová proluka - mezi chvíli, kdy bylo zjištěno, že letadlo zmizelo a okamžikem, kdy úřady zahájily záchrannou operaci. Zpráva nevysvětluje, co se dělo v těchto čtyřech hodinách, říká jen, že Malajsie tehdy kontaktovala Singapur, Hongkong a Kambodžu. Tyto čtyři hodiny ale mohly být rozhodující, poznamenala CNN.
Ve zprávě malajsijské ministerstvo dopravy rovněž doporučuje Mezinárodní organizaci pro civilní letectví, aby bylo zavedeno sledování civilních dopravních letadel v reálném čase. Letošní zmizení letounu Malaysia Airlines i zmizení stroje Air France v roce 2009 jsou prý důkazem toho, že podobné sledování by bylo prospěšné. "Dvakrát za posledních pět let došlo k případu, kdy obrovské dopravní letadlo zmizelo a jeho poslední pozice není známá. Tato nejistota vedla k závažnému problému při lokalizování letadla v čase," uvedlo ministerstvo.
Letecká doprava je bezkonkurenčně nejrychlejší, nejpohodlnější a také nejbezpečnější způsob přepravy. Přesto se tvrdí, že u zhruba čtyř z deseti zákazníků aerolinek se projevuje strach nebo obava z letu.
Podle statistik ASN (American Safety Network) došlo od roku 1945 k zhruba 12 500 leteckých nehod. Toto číslo zahrnuje nejen nehody dopravních letounů leteckých společností a nejen nehody, při kterých došlo ke zranění či ke ztrátám na životech. Nehody dopravních letadel leteckých společností, jejichž následkem bylo vážné zranění nebo smrt cestujících, tvoří jen jejich malou část. Od roku 1960 do konce 2006 jich podle statistik mělo fatální následky jen zhruba 36 %, uvedla Česká televize.
Nejvíce nehod se stalo ve fázích přistávání, zhruba 32 %, necelých 20 % nehod při fázi odletové a jen k 10 % nehod došlo přímo za letu.
Z nehod, u nichž byla jednoznačně objasněna příčina, vyplývá, že v průměru z 53 % se nehoda děje pochybením pilota, zhruba u 16% případů tomu ještě dopomůže počasí. 20 % nehod má na svědomí technická chyba stroje, něco přes 10 % způsobí pouze počasí, 8 % sabotáž a 7 % jiná lidská chyba.
Pravděpodobnost, že se stane člověk obětí letecké nehody v dopravním letadle, je zhruba 1 : 4 milionům, pokud letí s renomovanou společností. Pokud letí se společností, která vykazuje častou nehodovost, je riziko o něco vyšší, přesto zcela zanedbatelné. Pro srovnání: pravděpodobnost, že se člověk zabije v autě, je zhruba 1 : 300.
Související
Před 10 lety zmizel let MH370 z radarů. Příbuzní žádají obnovení pátrání
10 let od jedné z největších záhad současnosti. Sílí hlasy po obnově pátrání po letu MH370
Zmizelý Boeing 777 letu MH370 (březen 2014) , Malajsie , Malaysia Airlines
Aktuálně se děje
před 8 minutami
Netanjahu se poprvé vyjádřil k zatykači na svou osobu
před 52 minutami
Ukrajinští vojáci zadržují útok ruských sil poblíž obce Bilohorivka
před 1 hodinou
Fiala: Návrh na zatykač na Netanjahua je nepřijatelný a děsivý
před 2 hodinami
Izrael má v úmyslu rozšířit vojenskou operaci ve městě Rafah
před 3 hodinami
Západ smrt Raísího příliš nekomentuje. RB OSN držela minutu ticha
před 4 hodinami
Izrael: Neslýchané. Zatykač na Netanjahua povzbudí teroristy po celém světě
před 5 hodinami
V Česku se dvacet let o euru lže. Odpůrci v čele s Klausem s ním veřejnost straší, říká poslanec Exner
před 5 hodinami
Fiala nechápe návrh prokurátora ICC. Je to děsivé a nepřijatelné, vzkázal
před 6 hodinami
Chameneí vyhlásil pětidenní smutek za íránského prezidenta Raísího
před 6 hodinami
Dlouho očekávaný rozsudek padl. Soud rozhodl o odvolání Juliana Assangeho
před 7 hodinami
Prokurátor ICC požádal o zatykače na Netanjahua a šéfa Hamásu
před 7 hodinami
Černý kašel v ČR: Situace se podle SZÚ ustálila. Hlášeno další úmrtí seniora
před 8 hodinami
Pavel tlačí na přijetí eura. Stejně podle něj nemáme na výběr
před 8 hodinami
Stav Fica je po atentátu stabilizovaný. Komunikuje a zlepšuje se
před 8 hodinami
Policie eviduje další falešné vstupenky na hokejové MS. U O2 areny zadržela dva lidi
před 9 hodinami
Svět reaguje na smrt Raísího: Pákistán vyhlásil den smutku, kondoluje Rusko i Hamás
před 9 hodinami
Izrael popřel, že by se podílel na smrti íránského prezidenta Ebráhima Raísího
před 10 hodinami
Kdo povede Írán po smrti Raísího? Země se chystá na předčasné volby
před 11 hodinami
Biden pracuje na trvalém míru, který by zahrnoval vytvoření palestinského státu
před 11 hodinami
Vrtulník s Raísím našel turecký dron. Rusko zapojilo do pátrání desítky specialistů
Zdroj tepla pocházejícího z havarovaného vrtulníku, ve kterém zemřeli prezident Ebráhím Raísí a ministr zahraničních věcí Hosejn Amír Abdollahján, identifikoval turecký dron. Turecká strana jeho lokalitu poskytla íránským úřadům. Informovala o tom agentura Reuters.
Zdroj: Libor Novák