Není tomu tak dávno, co odtud vyráželi orientalisté a Iráčané do Berlína, Istanbulu či do Benátek. Dnes je ale nádraží v severoiráckém Mosulu v troskách a odstavené rezavějící lokomotivy jsou připomínkou současné odtrženosti města od ostatního světa. Píše o tom agentura AFP.
Trasa vlaku Taurus Express, který od začátku 20. století spojoval jihoiráckou Basru s Tureckem, kde na něj navazoval proslulý Orient Express, vlivem konfliktů a politických událostí zanikla jako šagrénová kůže z Balzakova románu. Po invazi vedené Spojenými státy v roce 2003 se železniční doprava v Mosulu citelně zredukovala, ale až do roku 2010 jezdily každý týden dva vlaky do tureckého Gaziantepu.
Ámir Abdalláh jako strojvůdce jezdil na trase na západ do Sýrie a na jih do Bagdádu.
"Každý den byly nějaké vlaky s cestujícími nebo se zbožím," vzpomíná sedmačtyřicetiletý otec pěti dětí. Lokomotiva ve žluté, červené, zelené a černé barvě, ve které jezdil, teď převrácená rezaví a vagony i kolejnice kolem ní jsou už jen hromadou starého železa.
Alí Ukla si pamatuje, kdy se dalo za pouhých 1000 nebo 2000 dínárů (necelých 30 Kč) dojet do Bagdádu nebo někam jinam v Iráku. "Byl to pohodlný dopravní prostředek pro nemocné či pro invalidy. A taky to zaručovalo, že zboží dorazilo včas a nepoškozené," vzpomíná.
Král Fajsal II., svržený v roce 1958, míval na nádraží vlastní salonek, upozorňuje železniční inženýr Muhammad Abdalazíz, který je už několik let nezaměstnaný. "Býval tady jeden z největších mosulských hotelů, kavárny, zahrady, garáž pro auta a předtím pro kočáry," dodává. Železnice živila stovky rodin, a to nejen železničářů, ale i stavbařů, obchodníků, taxikářů a majitelů restaurací či kaváren.
Poprvé 1. června 1940 spojil vlak projíždějící Mosulem Bagdád s tureckým Istanbulem. Dnes je metropole propojena jen s Fallúdžou na západě a Karbalou a Basrou na jihu, což je hodně vzdálené někdejším 72 každodenním spojům, jež se pohybovaly na tisících kilometrech iráckých tratí v dobrých časech, tedy až do zavedení embarga proti vládě bývalého prezidenta Saddáma Husajna v 90. letech.
Irák byl už před tímto obdobím na Blízkém východě v čele pokroku - od roku 1869 začala v Bagdádu jezdit tramvaj, z níž ale dnes už nezbylo nic. Ani elegantní dřevěné dvoupatrové vagony, ani koleje, jež spolykala překotná zástavba, kterou si vyžádalo přesídlování venkovanů do metropole.
Agonie mosulského nádraží byla dlouhá - 31. března 2009 jednu jeho část vyhodil do vzduchu kamion naplněný bombami. Pak 1. července 2010 odjel poslední vlak do tureckého Gaziantepu. Mosul, který na Blízkém východě býval dlouho obchodní křižovatkou, pak v letech 2014 až 2017 ničily boje proti teroristické organizaci Islámský stát (IS).
Náměstek severoiráckých železnic Kahtán Lukman říká, že nádraží bylo z 80 procent zničeno. Sloupy na nástupištích jsou rozstřílené, fasáda zničená k nepoznání a mozaiky v hale už téměř neznatelné. Teď, po osvobození města od IS, není obnova nádraží na pořadu rekonstrukce. Nejsou na ni určeny žádné peníze ani termíny.
S mosulským nádražím zmizela velká část irácké minulosti. Díky jeho strategické poloze mezi Irákem, Sýrií a Tureckem jím prošlo mnoho slavných. Před téměř 100 lety právě sem umístila Agatha Christie děj některých svých románů. Podle ředitele nádraží prošla královskou recepcí o několik desítek let později slavná arabská zpěvačka Umm Kalsúmová. V roce 1970 přistoupilo vedení nádraží na to, aby při koncertě libanonské zpěvačky Sabáh umlklo pískání a sirény, které by mohly rušit produkci.
Sedmatřicetiletá Núr Muhammadová si pamatuje cesty vlakem s rodiči na venkov za dob svého mládí. "Bylo mi deset let a s rodinou a přáteli jsme pozorovali krajinu za okny. Krásné časy. Doufám, že se vrátí," řekla.
Související
Exploze osvítily oblohu nad Dauhá. Írán provedl odvetu za americký útok
"Ukončili jsme jeho mizerný život." Trump oznámil likvidaci jednoho z lídrů IS
Aktuálně se děje
před 12 minutami
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
před 2 hodinami
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
před 2 hodinami
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 3 hodinami
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 3 hodinami
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 3 hodinami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 4 hodinami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 5 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 6 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 7 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 7 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 8 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 8 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 9 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 10 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 11 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
Deník The New York Times podává žalobu na Ministerstvo obrany USA kvůli novým, přísným omezením přístupu pro novináře, která Pentagon zavedl. Žaloba míří na Ministerstvo obrany, ministra Peta Hegsetha a hlavního mluvčího Pentagonu, Seana Parnella, a má za cíl zrušení říjnové politiky. Kvůli těmto restrikcím museli reportéři akreditovaní v Pentagonu odevzdat své novinářské průkazy.
Zdroj: Libor Novák