Osud letu MH370 je jednou z největších záhad moderní letecké historie. Připomeňte si s námi známá fakta

Sydney - Téměř tři roky po zřícení letadla společnosti Malaysia Airlines z letu číslo MH370 bylo ukončeno pátrání po troskách. Ve společném prohlášení to uvedly čínské, australské a malajské úřady. Právě tyto země se vyšetřování osudu letadla, které zmizelo na cestě z Kuala Lumpur do Pekingu dne 8. března 2014 i s 239 lidmi na palubě, podílely. CNN připomíná, jak postupovalo vyšetřování, zároveň ale cituje pozůstalé, kteří netají svou nespokojenost s tím, jak pátrání skončilo.

„Přes veškeré úsilí s použitím nejlepších dostupných vědeckých poznatků, špičkové technologie, různých modelů a rad od vysoce kvalifikovaných odborníků, kteří jsou nejlepší ve svém oboru, bohužel, hledání nevedlo k lokalizování letadla," uvádí se v prohlášení. „Rozhodnutí o pozastavení podmořského hledávání nebylo bráno na lehkou váhu ani bez smutku."

Skupina Voice370, která sdružuje rodinné příslušníky osob na palubě letu, vydala prohlášení, ve kterém vyjádřila své zklamání. „Obchodní letadlo by nemělo jen tak beze stopy zmizet. Zastavení pátrání v této fázi není nic menšího než nezodpovědnost, která prozrazuje šokující nedostatek víry v data, nástroje a doporučení řady oficiálních odborníků,“ tvrdí pozůstalí.

Steve Wang, jehož matka byla na palubě letu, řekl CNN, že je zklamaný, že pátrání skončilo, když zatím poskytlo jen málo nebo vůbec žádné odpovědi. „Říkali, že jsou docela jisti, že hledají na správném místě, ale zdá se, že bylo špatné," řekl. „Myslím, že je jejich povinností, a to nejen vůči těm 239 cestujícím v letadle nebo nejbližším příbuzným jako my, ale pro lidi na celém světě, aby odpověděli na otázku, co se opravdu stalo letu MH370."

Oblast pátrání rozšířena nebude

Toto zmizení zůstává jedním z největších tajemství moderní letecké historie. Pátrači utratili miliony dolarů na prohledání 120.000 čtverečních kilometrů, ale dosud získali jen málo nových informací o posledních okamžicích letadla. Vyšetřovatelé před časem doporučili, aby se oblast pátrání rozšířila o dalších 25.000 kilometrů čtverečních severním směrem, australské úřady ale na požadavek nepřistoupily.

„Rozhodnutí nebereme na lehkou váhu," uvedl Darren Chester, australský ministr dopravy. „Ale vzhledem k absenci nových věrohodných důkazů není možné pokračovat v hledání. Bylo vynaloženo veškeré úsilí. Použili jsme pro toto hledání nejmodernější přístroje a ty nejlepší lidi,“ dodal. 

Let zmizel 8. března 2014

V 12:41 místního času dne 8. března 2014 opustil let MH370 mezinárodní letiště v Kuala Lumpuru a zamířil do Pekingu. Mířit letadlo mělo na sever, ale po poslední zprávě změnilo kurz směrem na západ, ukázaly vojenské radary. Vyšetřovatelé věří, že se letadlo obrátilo na jih a letělo kolem okraje Indonésie a přes Indický oceán. Vyšetřovatelé potvrdili, že kapitán MH370 Zaharie Ahmad Šáh několik týdnů před letem procvičoval na simulátoru trasu z Kuala Lumpur přes Indický oceán.

Na palubě letadla byly stovky lidí, mezi nimi i prarodiče, čerstvý absolvent vysoké školy, mladý pár nebo dvouletý chlapec. Většina cestujících a posádka pocházela z Číny a Malajsie, na palubě ztraceného letu však byli i jednotlivci a rodiny ze 14 různých zemí.

Vyšetřovacích teorií bylo několik

Objevilo se hned několik teorií o tom, co se vlastně stalo. Kusy trosek, které byly nalezeny, podle australského úřadu pro bezpečnost dopravy ukazovaly, že vztlakové klapky byly sklopeny, když MH370 havaroval. Podle zprávy se tak letadlo zřejmě vymklo kontrole a spirálovitě se zřítilo směrem dolů.

Tato zjištění naznačila první dvě hypotézy, říká letecká analytička CNN Mary Schiavová - buď na palubě vypukl oheň, nebo došlo k rychlé dekompresi, snad proto, že bylo rozbité okno, což vedlo k úmrtí cestujících několik hodin před tím, než letadlu došlo palivo a než šlo spirálovitě k zemi.

Vyšetřovatelé však s jistotou nedokáží říci, co pád způsobilo. Jediné, čím si byli jistí, bylo to, že se stroj zřítil na jihu Indického oceánu. „V určitém okamžiku v budoucnosti nastane velký skok kupředu ve schopnosti hledat pod mořem a někdo ho najde. Ale může to trvat celá desetiletí," tvrdí letecký expert Peter Goelz. „Myslím, že jej jednou najdou. Je to příliš velká záhada. Ale dnešní technologie to jednoduše nebo levně neumí.“

Nalezené kusy letadla pozůstalým nestačí

Při pátrání, do kterého se zapojilo několik zemí a různých společností, byly nalezeny celkem tři kusy letadla. První kus - flaperon z křídla, byl objeven v červenci 2015 na ostrově Reunion. Následně byly objeveny dvě vztlakové klapky – jedna na Mauriciu v květnu 2016, další v Tanzanii o měsíc později. Kromě toho se na pobřeží Afriky našlo dalších šest kusů trosek, které by mohly pocházet z letadla, úřady ale jejich původ nedokázaly potvrdit. Celkově dostal vyšetřovací tým upozornění na 20 kusů různých trosek.

Tyto skrovné nálezy však rozhodně pozůstalým nestačí. „Lidé, kteří s vámi žijí více než 20 let najednou odejdou," řekl Wang. „Chceme jen, aby nám dali více informací. Myslím, že je tu stále něco, co nevíme,“ dodal pro CNN.

Související

Pohřešovaný letoun Boeing 777-200ER 9M-MRO

Před 10 lety zmizel let MH370 z radarů. Příbuzní žádají obnovení pátrání

Před velvyslanectvím Malajsie v Pekingu se v pátek sešli příbuzní čínských pasažérů letu MH370 společnosti Malaysia Airlines, aby společně připomněli desáté výročí stále neobjasněného zmizení letadla. Boeing 777 s 239 pasažéry na palubě, který byl na cestě z Kuala Lumpuru do Pekingu, zmizel z radarů dne 8. března 2014. I přes rozsáhlé pátrání, které bylo v historii jedním z největších, nebylo letadlo nikdy nalezeno.

Více souvisejících

Zmizelý Boeing 777 letu MH370 (březen 2014) Austrálie

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Benjamin Netanjahu, známý pod přezdívkou Bibi

Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem

Zatykač na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a bývalého ministra obrany Yoava Gallanta situaci na Blízkém východě moc nezmění. Pro EuroZprávy.cz to vysvětlil Paul Salem, viceprezident pro mezinárodní spolupráci think tanku Middle East Institute. Podle něj je hlavní starostí arabských zemí normalizace vztahů s Izraelem a zatykač příliš neovlivní ani vojenskou pomoc z Evropy. Íránské bezpečnostní obavy nepoleví.

včera

Vladimir Putin na summitu Rusko Afrika 2023.

Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza

Rusko-ukrajinská válka vstoupila do dalšího nebezpečného cyklu eskalací a hrozeb, přičemž obavy z možného použití jaderných zbraní i nadále stoupají. Přestože mnoho analytiků zůstává skeptických k možnosti, že by Vladimir Putin skutečně použil jaderné zbraně na Ukrajině, rétorika Kremlu tuto možnost nevylučuje. Riziko chyby či špatného odhadu je vysoké, což situaci činí mimořádně nebezpečnou. Ve své analýze to uvedl server SkyNews.

včera

včera

včera

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Pořízení hypotéky je pro většinu z nás jedním z největších rozhodnutí v našem životě. Představuje splnění snu o vlastním bydlení, ale také zodpovědnost a dlouhodobý finanční závazek. A právě fixace hraje u hypotečního úvěru zásadní roli.

včera

včera

včera

Donald Tusk

Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování

Polský premiér Donald Tusk varoval, že nedávné události naznačují reálné riziko globálního konfliktu. Tato prohlášení přicházejí poté, co Rusko odpálilo hypersonickou balistickou střelu středního doletu na ukrajinské město. Podle Tuska se konflikt na východě dostává do rozhodující fáze, což naznačuje nejistotu a potenciální eskalaci.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí

Konference OSN o změně klimatu COP29, která právě skončila v ázerbájdžánském Baku, přinesla opětovné výzvy k řešení klimatické krize. Ty však ostře kontrastují s tvrdou realitou: miliony lidí byly nuceny opustit své domovy kvůli klimatickým katastrofám, uvedl server Al-Džazíra.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy