KOMENTÁŘ - Paříž-Stávky odborářů v dopravě, které mají trvat po další tři měsíce, v tomto týdnu ochromily zemi. Jejich cílem je zastavit ekonomické reformy prezidenta Emmanuela Macrona, které mají především zaměstnancům na dráze omezit jejich benefity. Mezi ty patří například dřívější odchod do důchodu, automatická valorizace mezd, 28 denní placená dovolená, ochrana před ztrátou místa nebo režijní jízdenka na všechny tratě ve Francii. Vedle toho by Macron dostal rád na francouzské koleje i jiné dopravce než státní SNCF a zavést konkurenční prostředí dříve než v roce 2023, jak to požaduje EU. Odborářští předáci nešetří silnými slovy: „Nebojujeme jen za železničáře, ale za všechny francouzské státní zaměstnance“ vyjádřil se pro BBC Emmanuel Grondein, šéf železničních odborářů Sud Rail. Jaká je však skutečná síla francouzských odborů?
Poněkud překvapivě francouzské odbory sdružují pouhých 7,7 % všech zaměstnanců a jsou tak po Estonsku (6,4%) početně nejslabší v Evropě. Pro srovnání podle posledních dat z roku 2013 je v České republice mezi zaměstnanci 13, 4% odborářů a například ve Velké Británii je to 25% zaměstnanců. Absolutním evropským rekordmanem je pak Finsko, kde je v odborech organizováno 68,7% zaměstnanců. To, co propůjčuje ve Francii odborům jejich abnormální sílu, je francouzské pracovní právo. To jim dává až neskutečný vliv na vedení firem.
Pokud je ve firmě odborář stává se automaticky zástupcem všech zaměstnanců. Ve středních a větších firmách nad 50 zaměstnanců musí fungovat pracovní a zdravotní rady, které musí být separátně informovány o manažerských rozhodnutích vedení firmy a mohou je ovlivňovat či je dokonce zamítnout. Manažeři s odborářskými radami musí projednávat i záležitosti typu přestavění kancelářského nábytku a předkládat jim plán boje proti stresu. Pokud chce firma propustit více než deset zaměstnanců, musí ve spolupráci s nimi vypracovat sociální plán.
Číslem, kterého se většina podnikatelů ve Francii obává, je číslo 50. Pokud mají právě tolik zaměstnanců, musí ve firmě, vedle zaměstnaneckého delegáta, kteří dohlíží na práva zaměstnanců a je volen pokud má firma více než 11 zaměstnanců, vzniknout obě odborářské rady. Těm na vlastní náklady musí firma poskytnou prostory a školení. Proto většina středních firem zaměstnává právě pouze 49 a méně zaměstnanců. Dle analýz London School of Economics tento zákon stojí francouzskou ekonomiku minimálně 3% HDP a 2-3 % nezaměstnanosti.
Současné stávky se podle největší železniční odborářské centrály SNCFE zúčastnilo v úterý 77% strojvedoucích, ale celkově jen 33,9 % zaměstnanců železnice. Ve středu počet stávkujících klesl na 29%. Na čas pak vyjelo v úterý pouhopouhých 12 % spojů. To, že i samotní zaměstnanci železnice nejsou jednotní, ukazuje, že železniční doprava do Velké Británie, zemí Beneluxu a Německa nebyla prakticky postižena.
Naopak úplně zastavena byla doprava se Švýcarskem, Itálii a Španělskem. V drtivé míře byly postiženy regionální dráhy, kde byla doprava prakticky paralyzována. Vedle drah proběhla i stávka za 6% zvýšení platů v aerolinkách Air France, kde muselo být v úterý zrušena polovina plánovaných letů. Důvodem však byla především technická chyba, která zasáhla navigační systém po celé Evropě.
Avšak i ve Francii se pomalu karta obrací a odbory ztrácí sympatie, které k nim obyvatelé měli. Stávku dle výzkumů veřejného mínění podporuje 44% obyvatel, což je oproti minulosti velmi vlažná podpora. Naproti tomu stávkové hnutí zcela odmítá 22% občanů. Jak podotýká zpravodaj BBC z Paříže Hugh Schofield má Macron dobré důvody vidět situaci optimisticky: Macron byl jasně zvolen s programem reforem, a voliči mu k nim dali mandát.
Na rozdíl od podobných stávek v roce 1995 nemají železniční odbory ani zdaleka takové sympatie veřejnosti. Služby drah se od té doby značně zhoršily a mnozí Francouzi vidí, že jejich reforma je nezbytná. I přesto, že jsou SNCF monopolním státním dopravcem, jejich dluhy dosahují astronomických 40 miliard Eur. Hlavním důvodem možného Macronova úspěchu je však změna společenské situace. Francouzi jsou jednoduše unaveni z věčných stávek a z problémů, které jim především dopravní odboráři způsobují.
Banálně to vyjádřil mluvčí Macronovy strany En Marche! Gabriel Attal „Musíme vymýtit stávkovou kulturu z této země“. A většina obyvatel s ním zřejmě začíná souhlasit. Oproti dřívějšku se k několikatisícové úterní demonstraci železničářů nepřidaly jiné odborové organizace a neorganizovaní zaměstnanci, ale pouze stovka mladých anarchistů. Ti situaci využili k zapalování aut a rabování, což opět odborům a současným stávkám na oblibě nepřidalo.
Související
Za Asada Putinova Sýrie, teď Západu? První státy EU chtějí zahájit spolupráci s "teroristickou" HTS
Putin je závislý na válce, tvrdí Zelenskyj. Ohledně míru spoléhá na USA
Emmanuel Macron , Odbory , Francie
Aktuálně se děje
před 56 minutami
Může být Putin ještě více nelidský, ptá se Zelenskyj po dalším ruském útoku
před 2 hodinami
Současný charakter počasí v Česku setrvá, ukazuje předpověď
před 2 hodinami
Finsko hlásí problém s kabelem do Estonska. Může jít o sabotáž
před 4 hodinami
USA žijí kauzou vraždy ředitele zdravotní pojišťovny. Pachateli hrozí nejvyšší trest
Aktualizováno před 4 hodinami
V Kazachstánu spadl letoun s desítkami lidí na palubě
před 5 hodinami
Hasiči stále zasahují u požáru v Bruntále, pomáhá jim těžká technika
před 6 hodinami
Tři princezny viděly více než dva miliony lidí. ČT zaujala nejvíce diváků
před 7 hodinami
Tragický vánoční požár ve Zlíně nepřežil jeden člověk
před 8 hodinami
V Praze vybuchla zábavní pyrotechnika v bytě. Čtyři lidé se zranili
před 9 hodinami
Válka na Ukrajině: Rusové masivně zaútočili na Charkov
před 11 hodinami
Povánoční počasí. Očekává se přechodné oteplení
včera
Zemřel krokodýl, který se stal filmovou hvězdou. Burt žil déle než 90 let
včera
RECENZE: Tři princezny jsou dalším nekonzistentním a paradoxně zpátečnickým pokusem o inovaci
včera
Vánoce za dob protektorátu. Jak Češi trávili svátky za nelehkých časů
Aktualizováno včera
Velký požár v Bruntále: Hoří bývalé kasárny, dva hasiči se zranili
včera
Clinton je v nemocnici. Zdroj z okolí exprezidenta přiblížil jeho stav
včera
Tržnici SAPA zachvátil na Štědrý den požár. Škoda jde do milionů
včera
Útočník z Magdeburgu doufal, že zemře, naznačují zjištění policistů
včera
Vánoční přání prezidenta i premiéra. Jedno máme všichni společné, říká první dáma
včera
Počasí se vrátí do obvyklých mezí, avizují meteorologové ve výhledu
Češi si momentálně užívají vánoční pohodu, ale nejpozději po Novém roce vyrazí spousta z nich na hory. Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) v pondělí vydal dlouhodobý výhled počasí. Na velkou sněhovou nadílku to každopádně nevypadá.
Zdroj: Jan Hrabě