Kodaň/Brusel - 19 kilometrů dlouhý tunel Rødby v Dánsku a Puttgarden v Německu se má stát výstavní skříní nadnárodních dopravních projektů, které mají spojit Evropu od polárního kruhu až po Maltu. Zároveň se také stal prvním sporným projektem a pro ostatní další podobné stavby se může stát precedentem, informuje Politico.
Evropská unie na projekt v roce 2015 uvolnila 700 milionů euro. Proti tomuto podali žalobu provozovatelé trajektů. Podle nich se jedná o nekalou podporu. Poslední slyšení u evropského soudního dvora bylo 26. dubna a rozhodnutí by mělo padnout na podzim.
Dánská vláda vyhověla provozovatelům trajektů a upravila cenu za použití tunelu tak, aby i oni byly stále konkurenceschopní. Cesta tunelem by pro osobní auto tedy měla stát 66 eur, zatímco převoz trajektem stojí 66,25 eur. Cena pro kamiony by měla být kolem 200 eur.
Tunel by mělo využívat až 3,3 miliony automobilů a 35 000 vlaků. Cestu z Německa do Kodaně by měl tunel zkrátit na polovinu. Původně se počítalo, že tunel bude otevřen v roce 2025, ale soudní spory prodloužily předpokládaný termín spuštění celého díla do provozu na rok 2028. Podle expertů je však reálný až rok 2030.
Cely spor napjatě sledují státy, ve kterých se podobné projekty chystají. Může se totiž stát precedentem pro podobné soudní pře. Pokud Evropský soudní dvůr provozovatelům vyhoví, může to spustit lavinu žalob a zcela podobné evropské dopravní projekty zablokovat.
Související
Soudní dvůr EU rozhodl ve sporu ohledně protiruských sankcí
Maďarsko prohrálo další soud s EU, týkal se protiimigrační politiky
Soudní dvůr EU , EU (Evropská unie) , dánsko , tunel
Aktuálně se děje
včera
V Česku se potvrdilo další ohnisko ptačí chřipky
včera
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno včera
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
včera
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
včera
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
včera
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
včera
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
včera
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
včera
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
včera
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
včera
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
včera
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
včera
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
včera
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
včera
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
včera
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
včera
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
27. prosince 2025 21:20
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
27. prosince 2025 20:05
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
27. prosince 2025 18:51
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
Ruská federace se s blížícím se čtvrtým rokem plnohodnotné invaze na Ukrajinu potýká s nečekaným vedlejším efektem své válečné politiky. Regiony bohaté na energetické suroviny, které tvoří hospodářskou páteř země, totiž doplácejí na konflikt nejvyššími lidskými i ekonomickými ztrátami. Kreml proměnil odlehlé oblasti v zásobárnu vojáků i peněz, čímž však paradoxně ohrožuje průmyslová odvětví, která Putinovu agresi financují.
Zdroj: Libor Novák