Je čas skončit se stíhačkami MiG-29, vybízí dnes polský tisk domácí politiky k rozhodnutí o náhradě těchto strojů. V pondělí se totiž u Varšavy zřítila další stíhačka někdejší sovětské konstrukce. Podle televize TVN 24 byla vyrobena před 30 lety a sloužila původně v československém a pak v českém letectvu. Pilot se stačil katapultovat a jeho život není ohrožen, ujistilo velení ozbrojených sil. Další lety těchto stíhaček dočasně zakázalo.
"Letouny MiG-29 jsou jedny z nejlepších stíhaček v dějinách, ale jejich čas končí. Pokud naše země není s to postarat se o údržbu flotily těchto stíhaček, pak jsou politici povinni přijmout příslušné rozhodnutí. Závisí na něm životy pilotů," zdůraznil opoziční list Gazeta Wyborcza. "Až další piloti budou usedat do kabin těchto stíhaček, jejich rodiny budou ustaraně poslouchat zprávy médií," dodal.
Zatímco pondělní katastrofu pilot přežil, loni v červenci pilot zahynul, protože selhal nejen letoun, ale i vystřelovací sedadlo.
#PolishAirForce MiG-29 from 23rd tactical airbase crashed shortly after takeoff. The pilot managed to eject, in stable conditionpics ©FB/Ratownictwo Powiatu Węgrowskiego#Poland #MiG29 #SiłyPowietrzne #aviation #aircraft #airforce #military #wojsko #samoloty #samolot #lotnictwo pic.twitter.com/Tk9vpaI4kp
— FrogFootTV (@FrogFootTV) 4. března 2019
Jiný MiG-29 se před půldruhým rokem zřítil do lesa u základny Mińsk Mazowiecki, připomněl deník. Ministra obrany Mariusze Blaszczaka přitom obvinil, že není s to sérii těchto katastrof vysvětlit, ani zaručit bezpečnost pilotů, zato volá po nákupu amerických stíhaček F-35, přestože není jasné, kdy se tak stane a kde na to vezme peníze.
"Co je horší - dodnes nevíme, co zavinilo předchozí katastrofy. Je to výsledek obchodní války s Ruskem a rostoucího nedostatku náhradních dílů, které nenahradily nejrůznější padělky? Anebo je to důsledek odchodu nejlepších specialistů za nynější vlády?" ptá se deník. Připomněl, že ministerstvo obrany ještě minulý měsíc tvrdilo, že letadla MiG jsou bezpečná a mohou létat až do roku 2030. Bulhaři si ale stroje tohoto typu nechávají opravovat v Rusku, Maďaři sice měli novější migy, ale přestali s nimi létat v roce 2010 a teď je prodávají. Češi a Němci své letouny prodali Polsku.
Další nehoda letounu MiG-29 je důvodem k naléhavému rozhodnutí o nákupu nových letadel, apeluje rovněž deník Rzeczpospolita. Připomněl, že hlavní síla polského letectva sice spočívá ve 48 stíhačkách F-16 americké výroby, ale v letectvu už 35 let slouží desítky stíhacích bombardérů Su-22 a také jen o málo mladší stíhačky MiG-29.
"O nástupci těchto strojů ještě sovětské konstrukce armáda hovoří od roku 2017, ale z neznámých příčin se rozhodnutí stále odkládá," připomíná Rzeczpospolita. Sliby ministra obrany, že nákup nových strojů je prioritou, jsou podle listu příliš málo. Teď nastal čas jednat. "Životy pilotů jsou nejdůležitější, ale politici si musejí být vědomi, že pokud teď nerozhodnou, pak naše letectvo zakrátko ztratí schopnost efektivně fungovat," zdůraznil.
Stíhačky MiG-29 byly podle vojáků a odborníků tím nejlepším, co měla někdejší Československá lidová armáda ve sféře letecké techniky k dispozici. Byly vyvinuty v 70. letech, do výzbroje sovětské armády se dostaly v roce 1983. V dubnu 1989 dorazil první letoun i do Československa. Část "devětadvacítek" po rozdělení společného státu zdědilo Slovensko, v české armádě sloužily jen krátce. V roce 1995 směřovaly do Polska výměnou za vrtulníky Sokol určené pro záchrannou službu.
Související
Prokuratura na Slovensku potvrdila: Darování stíhaček Ukrajině nebylo trestným činem
Ukrajinci přišli o uznávaného pilota. Zelenskyj ho letos vyznamenal
MiG-29 , Polsko , armáda Polsko , Letecké nehody
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
před 2 hodinami
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
před 3 hodinami
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
před 3 hodinami
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno před 4 hodinami
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
před 5 hodinami
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
před 6 hodinami
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
před 7 hodinami
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 7 hodinami
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 8 hodinami
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 8 hodinami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 9 hodinami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 10 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 10 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 11 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 12 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 12 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 13 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 13 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 14 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
Německý kancléř Friedrich Merz odcestuje v pátek večer do Bruselu, aby se pokusil přesvědčit belgické vedení k podpoře půjčky pro Ukrajinu ve výši 165 miliard eur. Tato reparační půjčka má být financována z peněžní hodnoty zmrazených ruských státních aktiv, které jsou uloženy na belgickém území. Merz zrušil své původní cestovní plány do Osla, aby se mohl zúčastnit klíčové večeře s belgickým premiérem Bartem De Weverem a předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou.
Zdroj: Libor Novák