Na portugalském ostrově Madeira včera zahynulo 29 turistů poté, co se s nimi převrátil autobus. Jednalo se především o Němce. Případ znovu otevřel otázku, jak bezpečné je cestování s autobusy. Německá rozhlasová stanice Deutsche Welle se na to pokusila odpovědět.
Včerejší nehoda se stala za denního světla a dobrého počasí. Autobus zřejmě vyjel ze silnice a na svahu se převrátil na jeden z domů. Vyšetřovatelé dle portugalských médií zvažují hypotézu, že nehodu způsobila technická závada, buď selhání brzd nebo zaseknutý plynový pedál.
Podle německého Spolkového statistického úřadu se v roce 2017 odehrálo 5 926 nehod autobusů, z toho v 4 052 případech byl autobus z veřejné dopravy. Jen 229 nehod se týkalo turistických autobusů a jen 22 lidí celkově zemřelo.
Evropské statistiky potvrzují, že cestování autobusem je v porovnání s cestováním autem velmi bezpečné. Světová zdravotnická organizace v roce 2015 reportovala, že 84 500 lidí bylo zabito na silnicích v Evropě. Z toto 20 000 řidičů autobusů a turistických průvodců bylo účastno v srážkách, 30 000 lidí zraněno a jen 150 zabito. Podle podobné studie EU autobusy mají na svědomí okolo 0% úmrtí na silnicích v Evropě.
Důvodů, proč jsou autobusy jedním z nejbezpečnějších dopravních prostředků na silnici, je několik. Dle nařízení EU od roku 2015 musí všichni cestující v autobusech povinně používat bezpečnostní pásy. Podle dalšího nařízení EU musí mít autobusy i speciálně upravené pásy pro malé děti. Řidič za to zodpovídá, jeho povinností je dohlédnout, že všichni jsou připoutáni.
Nicméně, ani to nemusí cestující v případě nehody zachránit. Během nehody ve Švýcarsku v roce 2012 zemřelo 28 lidí, přičemž 22 obětí byly děti, které měly pásy zapnuté. Vyšetřovatelé došli k názoru, že v případě velkého nárazu poskytují pásy malou pomoc.
Nejčastějšími příčinami dopravních nehod je únava řidiče, který si nedopřává dostatek odpočinku. Podle evropských směrnic by za volantem řidiči měli během týdne strávit nejvíce 56 hodin. Denní limit je maximálně 9 hodin. Po maximálně 4,5 hodinách je povinná alespoň 45 minutová pauza. Za volantem by řidiči měli během týdne strávit nejvíce 56 hodin. Podle expertů ale právě toto pravidlo spolu s povinností mít zapnuté pásy, se nejvíce porušuje.
Dodržování časových pravidel má zajišťovat takzvaný tachograf neboli registrační rychloměr. Bývá nainstalován na převodovce vozidla. Přístroj na papírových kotoučích zaznamenává aktivity řidiče jako je ujetá vzdálenost či rychlosti. Taktéž zaznamenává povinné přestávky. Podle expertů se však s těmito zařízeními dá manipulovat.
Autobusy od roku 2009 též musí mít povinně nainstalovány dva kontrolní systémy, LDWS (Lane Departure Warning System) a AEBS (Autonomous Emergency Braking System). LDWS je systém varování při opouštění jízdního pruhu, bývá rozšířen i o dalšího bezpečnostního asistenta FCWS (Forward Collision Warning System), který upozorňuje na nedodržení bezpečné vzdálenosti.
AEBS je pokročilý brzdový systém který se pokouší omezit možnost srážky. Je kombinován se systém výstrahy před čelním nárazem. Bezpečnostní asistent průběžně zkoumá, zdali má řidič dostatek prostoru pro vyhnutí se srážce s předním vozidlem. Pokud je kritická vzdálenost překročena, systém začne upozorňovat řidiče vizuálními a zvukovými signály. Pokud řidič nereaguje, AEBS se zaktivuje a sníží rychlost, aby zabránil srážce či zmenšil její dopad.
Pokud tyto regulace nejsou dodrženy, řidiči hrozí poměrně striktní a značné pokuty. Mnohé případy dopravních nehod zahrnujících autobus byly uskutečněny i když byly tyto regulace splněny. Jejich společným prvkem bylo ježdění noci. Případ středeční nehody však ukazuje, že i během dne může dojít k tragédii.
Související
Podezření na obecné ohrožení. Policie vyšetřuje nehodu autobusu se studenty
Vážná nehoda autobusu na Frýdecko-Místecku. Vezl studenty, zraněných je přes 30
Aktuálně se děje
včera
Vánoce omezí vlakovou dopravu. Cestující si musí dát pozor na omezení
včera
Novým trenérem české fotbalové reprezentace je velezkušený Miroslav Koubek
včera
Bude se propouštět, rozhodla vláda. Babiš ale odmítá, že jde o čistky
Aktualizováno včera
Turek u Pavla nepochodil. Prezident je připraven ho nejmenovat
včera
Zemřel hitmaker Chris Rea, podlehl krátké nemoci
včera
Konečně zimní počasí. Letošní Vánoce budou jiné, potvrdili meteorologové
včera
Trump se zřejmě nevzdává "amerického" Grónska. Jmenoval nového vyslance
včera
Drama v Liberci. Sedm zraněných při požáru domu, zachraňovali je hasiči
včera
Bratrství je silné slovo, ale slabý kompas. Babiš si rozumí s Ficem a Orbánem, důležitější jsou Němci
včera
Zůna má pokračovat jako ministr obrany. Zastal se ho i prezident
včera
Tragédie v Českých Budějovicích. Chodkyně nepřežila střet s autem
včera
Co se stane, až Rusko zaútočí na Evropu? Hrozí extrémně krvavá válka
včera
Exploze v Moskvě. Generál je po smrti, mluví se o podílu Ukrajinců
včera
Podnikatel Karel Kadlec zemřel. Z CarTec Group udělal respektovanou firmu
včera
Witkoff jednal o míru s Kyjevem i Moskvou. Bylo to produktivní a konstruktivní, řekl
včera
Vražda na Šternbersku. Na místě činu se údajně střílelo
včera
Počasí tento týden: Dorazí na Vánoce a o svátcích sníh?
21. prosince 2025 21:45
Rutte: Putin je ochoten obětovat obrovské množství lidí. Na Ukrajině se zranilo nebo zemřelo milion Rusů
21. prosince 2025 20:28
Turecko se chce vrátit k projektu F-35. Zvažuje, že se zbaví ruských zbraní
21. prosince 2025 19:16
"Jeden z největších pokusů o utajování v historii." Z Epsteinových dokumentů zmizela fotografie s Trumpem
Kolem nově zpřístupněné „Epsteinovy knihovny“ Ministerstva spravedlnosti USA se rozpoutala bouře poté, co z webových stránek zmizela fotografie obsahující snímek Donalda Trumpa. Snímek zachycoval pracovní stůl s několika zarámovanými fotografiemi, přičemž na jedné z nich byl Trump společně s Ghislaine Maxwellovou. Pozorní uživatelé si všimli, že v číselné řadě souborů vznikla mezera, kdy po dokumentu s číslem 467 následuje až 469. Podle některých amerických politiků se může jednat o jeden z největších pokusů o utajování v historii.
Zdroj: Libor Novák