Dva projíždějící osobní vlaky zasáhl 4. června 1989 na Transsibiřské magistrále v blízkosti města Ufa výbuch zkapalněného plynu z poškozeného potrubí. Bilance tragédie byla hrozivá: na místě zahynulo 258 lidí, dalších 317 zemřelo v nemocnicích. Celkem tak přišlo o život 575 pasažérů, dalších asi 600 lidí zůstalo kvůli popáleninám a dalším zraněním trvale postiženo. Havárie je nejhorším železničním neštěstím v Evropě od konce první světové války.
Hlavními důvody jedné z největších železničních katastrof v dějinách lidstva bylo selhání pracovníků plynovodu, chaotické záchranné práce a nedodržení bezpečnostních pravidel při výstavbě plynovodu.
Katastrofa se stala v 01:15 místního času mezi stanicemi Aša a Ulu Teljak v dnešní Baškortské autonomní republice, která leží na rozhraní evropské a asijské části Ruska. Nejbližším větším městem byla Ufa. Síla výbuchu odpovídala podle některých odhadů atomové bombě svržené na japonské město Hirošima. Plameny byly podle svědků viditelné až do vzdálenosti 100 kilometrů, detonace rozbíjela okna v městečku Aša, vzdáleném od výbuchu deset kilometrů, a požár zachvátil oblast o rozloze 250 hektarů.
Plynovod Západní Sibiř-Ural-Povolží byl uveden do provozu v roce 1985. Již během výstavby se zjistilo, že někde neodpovídá budoucí zátěži a do roku 1989 na plynovodu, který byl původně budován jako ropovod, technici zaznamenali 50 havárií, které se zatím obešly bez obětí. Potrubí bylo u místa havárie uloženo zhruba kilometr od železničního náspu.
Plyn začal unikat asi tři hodiny před příjezdem vlaků a hromadil se ve dvou kalužích nedaleko trati. Místní obyvatelé upozorňovali na zápach unikajícího plynu a také měřící přístroje ukazovaly pokles tlaku. Obsluha plynovodu ale na varovné signály reagovala zvýšením tlaku v potrubí.
V obou vlacích na trase Novosibirsk-Adler a opačně cestovalo v okamžiku výbuchu 1284 pasažérů a 86 členů posádky, vlaky měly celkem 38 vagonů. Přesný počet cestujících ale nebylo možné zjistit, protože děti do pěti let cestovaly bez jízdenek. Dětí bylo mezi pasažéry více než 300, protože trasa byla hojně využívána rodinami s dětmi k cestám k Černému moři.
Vlaky se v místě nehody ale vůbec neměly potkat a jen shoda náhod způsobila, že se potkaly zrovna v místě úniku plynu. První soupravu zdržely technické problémy, druhý vlak musel neplánovaně zastavit kvůli ženě, která začala rodit. Mohutný výbuch pravděpodobně způsobila jiskra, které odletěla od vlaku, podle některých teorií to mohla být i cigareta.
Asi třetinu z oficiálního počtu 575 obětí tvořily děti, podle některých zdrojů zahynulo dokonce až 645 osob.
Podle oficiální verze měla únik plynu na svědomí těžká technika, která při stavbě plynovodu narušila povrch trubek. Kvůli havárii bylo v roce 1992 postaveno před soud devět lidí, mezi nimi byli například šéf podniku Něftěprovodmontaž, které se podílela na stavbě plynovodu, a několik stavbyvedoucích. Maximální trest pro viníky největší železniční katastrofy na území bývalého Sovětského svazu zněl dva roky vězení.
Související
Tunel mezi Ruskem a USA? Už car Mikuláš II. chtěl spojit Aljašku se Sibiří
Jediný vojenský střet Ruska a USA má české pozadí. Rusové jej Američanům dodnes neodpustili
Transsibiřská magistrála , katastrofy , historie , Rusko , výbuch
Aktuálně se děje
před 27 minutami
Turecko sdělilo podmínky, za jakých obnoví obchod s Izraelem
před 1 hodinou
Česko vyzývá Rusko, aby přestalo s kybernetickými útoky
před 1 hodinou
NATO míří k tomu, aby překročilo červené čáry na Ukrajině, varuje Maďarsko
před 1 hodinou
HRW: Ruská armáda popravuje ukrajinské vojáky, kteří se vzdávají
před 2 hodinami
Kuleba: Rusko bude možné zapojit do mírových jednání až po mírovém summitu
před 3 hodinami
Napětí v Nigeru: Ruští vojáci vstoupili na základnu, kde sídlí americká armáda
před 4 hodinami
Turecko definitivně zastavilo veškerý obchod s Izraelem
před 4 hodinami
Policie zasahuje na gymnáziu v Litvínově. Škola byla evakuována
před 4 hodinami
„Rusové se učí a upravují taktiku,“ říkají ukrajinští energetici. Firmám dochází peníze, žádají o Patrioty
před 4 hodinami
USA nevidí, že by Čína chtěla spravedlivé ukončení války na Ukrajině
před 5 hodinami
FOTO: Vykolejený vlak skončil na dva kusy mimo trať. Jel přes 100 km/h
před 5 hodinami
Rusko tajně dodává rafinovanou ropu do Severní Koreje, zákazu navzdory
před 6 hodinami
Předpověď počasí naznačuje, že současný trend bude pokračovat
včera
Trump naznačil, zdali by tentokrát uznal porážku ve volbách s Bidenem
včera
RECENZE: Kaskadér v čele s křehkým Goslingem je ideální letní zábavou z idealizovaného filmařského zákulisí
včera
NATO se snaží čelit ruské hybridní válce. Moskva cílí i na Česko
včera
V ZOO Praha se narodil orangutan. Mládě se má čile k světu
včera
Liverpool už má náhradu za Kloppa. Nový kouč si z Feyenoordu může přivést i slovenského fotbalistu
včera
Užitečný idiot, ruská onuce. Morawiecki to schytal za slova pro maďarský týdeník
včera
Pavel přijal demisi ministryně Langšádlové, nahradit ji má Tuleja
Výměna na postu ministra pro vědu a výzkum se ve čtvrtek přiblížila. Prezident Petr Pavel přijal demisi končící ministryně Heleny Langšádlové (TOP 09). Na Pražský hrad zároveň zamířil návrh na jmenování Pavla Tuleji, který by se měl v pondělí chopit vládní funkce.
Zdroj: Jan Hrabě