Italský ministr vnitra a vůdce protimigrační Ligy severu ,Matteo Salvini, slíbil italským voličům, že „zaplní letadla a pošle migranty imigranty domů“. Server Euronews však upozorňuje, že počet reparací ve skutečnosti za jeho působení v úřadu poklesl. Pokud se dá mluvit o zemi, která je v této věci efektivní, je to Švýcarsko.
V roce 2017, 7 147 lidí opustilo Švýcarsko vzduchem pod dohledem úřadů, podle švýcarského sekretariátu pro migraci. Podle dat, který úřad dodal serveru Euronews za měsíc 2018 by to mělo být 3 029 lidí. V kontextu toho, že v zemi by mělo být 76 000 neregulérních imigrantů, je procento reparovaných osob pro rok 2017 9,4% a 3,9% pro rok 2018.
Pro srovnání, v Itálii bylo za rok 2018 repatriováno 6 398 lidí, což je 1,2% odhadovaných 533 000 lidí. Salvini přitom slíbil, že každý rok pošle zpět 100 000 nelegálních migrantů. V roce 2017, za Salviniho předchůdce, Marca Minnitiho, bylo číslo jen o málo větší, 6 514.
Pro všechny evropské země včetně Švýcarska platí, že není tak jednoduché migranty vrátit do jejich domovských zemí. Aby to bylo možné, musí to splňovat několik podmínek – migrant nesmí být v zemi ohrožen na životě a nemá tedy nárok na mezinárodní ochranu, domovská země rozeznává daného jedince jako svého občana a mezi zeměmi, kam tento jedinec přišel a odkud odešel, existují bilaterální vztahy.
Migrant tedy musí být nejprve identifikován a shledán, že je nelegálním, aby mohl být vyhozen. Přesto stále existují značné problémy s jeho repatriací. Předně, reparace, jsou velmi drahé. Za jednu osobu zaplatí stát okolo 3 000 až 5 000 eur za osobu.
V roce 2006 např. musela Itálie zaplatit za 29 občanů Tuniska 115 000 eur. Itálie na rok 2019 vyčlenila na reparace 1,5 milionu eur, což je částka schopná pokrýt asi jen 500 cest.
Problémem jsou též též časová a logistická omezení. Salvini přiznal, že by Itálie bude potřebovat 8 let na reparaci 4 000 migrantů, kteří se do Itálie ilegálně dostali z Tuniska. Podle národního ombudsmana pro práva osob zadržených nebo zbavených osobních svobod, Mauro Palma, na 10 reparovaných osob je potřeba 20 policistů a na 6 000 je potřeba 12 000 policistů.
I přes tyto potíže je Švýcarsko úspěšnější než Itálie v reparaci nelegálních migrantů. Podle Euronews to má několik důvodů, které souvisí s švýcarskými velmi rozvinutými schopnostmi diplomacie. Švýcarsko uzavřelo první dohody o zpětném přebíráním osob už v roce 1993, zatímco Itálie měla v 90. letech uzavřenou jen jednu bilaterální dohodu s Albánií.
Švýcarsko má též více bilaterárních dohod a to 64. V Itálii jsou jen čtyři oficiální – Tunisko, Maroko, Egypt a Nigérie – a některé neoficiální utvořené úřady či policií, které nikdy nebyly ratifikovány nebo diskutovány parlamentem. Diplomatická jednání s Libyí, která otevřel Minniti a která vedla k výraznému poklesu počtu migrantů cestujících do Itálie, za jeho nástupce prakticky zanikla.
Švýcarsko též je schopné rychleji vyřídit žádosti migrantů o azyl a to až 60% během 140 dní. Pro srovnání, v Itálii byla žádost migranta v průměru vyřízena během 562 dnů. Migranti tak mohou díky této byrokracii v zemi zůstat déle.
Ve Švýcarsku na rozdíl od Itálie fungují regionální poradní úřady. Švýcarsko nenabízí žádné kvóty pro legální migraci a namísto toho v daných zemích, odkud migranti pocházejí, pomáhá investovat do projektů, které mají za cíl zvrátit migraci.
Italský systém reparací je proti švýcarskému velmi zmatený a postrádající dostatečné monitorovací kontroly. Itálie se nyní snaží „středomořskou síť, která by kontrolovala, co se stane s repatriovanou osobou poté, co vystoupí z letadla. Cílem je zabránit tomu, aby taková osoba po reparaci opětovně proklouzla do země.
Související
Pád Asada rozpoutal v Evropě vášnivou debatu. Uprchlíci se bojí, co bude dál
V Česku se má zlepšit pokrytí leteckou záchrankou. Vláda řešila i boj s korupcí
uprchlíci , Imigranti z Afriky a Blízkého Východu , migrace , Švýcarsko , Itálie
Aktuálně se děje
před 36 minutami
Fico námluvami s Putinem riskuje. Jde o pověst Slovenska
před 1 hodinou
Počasí: Česko ochromí námraza a náledí, varují meteorologové
před 2 hodinami
Pohonné hmoty už dále nezlevňují. Expert naznačil, jaký bude vývoj cen v příštím roce
před 3 hodinami
Dvojnásobná vražda v rodině na Teplicku. Případ řeší policie, má podezřelého
před 4 hodinami
Michal Sadílek bude v Nizozemsku pokračovat i nadále. V Twente má pokračovat do roku 2026
před 4 hodinami
Druhý impeachment v Jižní Koreji. Pravomocí zbavili i náhradního prezidenta
před 4 hodinami
Válka v Ukrajině: Rusové v noci opět útočili. Zemřelo nejméně 6 lidí, tvrdé boje pokračují
před 5 hodinami
Část Česka trápí smog, varovali meteorologové
před 5 hodinami
Rusko je připraveno jednat s Ukrajinou na Slovensku, řekl Putin
před 7 hodinami
Předpověď počasí na příští týden
včera
Česko může fungovat bez ruské ropy, přesto ji dál nakupuje. MPO poukazuje na logistické překážky
včera
Rusko a Kazachstán se snaží bagatelizovat spekulace o sestřelení letadla
včera
Slib jsem splnil, zdražování skončilo a máme se lépe než loni, prohlásil Fiala v projevu
včera
Izrael bombardoval letiště v Jemenu ve chvíli, kdy se na něm nacházel šéf WHO
včera
Počasí: Meteorologové vydali varování před náledím
včera
O nás bez nás. Francie chtěla vyjednat mír s Ruskem, ale bez Kyjeva, tvrdí Lavrov
včera
Selhání protivzdušné obrany? Sestřelení ázerbájdžánského letounu připomnělo tragédii MH17
včera
Sestřelení letu J2-8243 společnosti Azerbaijan Airlines: Co vše zatím víme?
včera
Pantsir-S. Co je zač ruský systém, který zřejmě sestřelil ázerbájdžánské dopravní letadlo?
Aktualizováno včera
Ázerbájdžánské dopravní letadlo sestřelila ruská raketa. Kreml se bouří
Ruská vláda varovala před šířením nepodložených „hypotéz“ o příčině pádu letadla společnosti Azerbaijan Airlines, při kterém ve středu v Kazachstánu zahynulo 38 lidí. K incidentu došlo u města Aktau, přičemž přežilo 29 z 67 lidí na palubě. Tragédie vyvolala spekulace, že havárii mohl způsobit zásah ruského systému protivzdušné obrany v čečenské oblasti. Ázerbájdžánské vládní zdroje pro Euronews následně potvrdily, že ruská střela země-vzduch skutečně způsobila středeční havárii letadla.
Zdroj: Libor Novák