Jak vracet nelegální migranty zpět domů? Švýcarsko má řešení

Italský ministr vnitra a vůdce protimigrační Ligy severu ,Matteo Salvini, slíbil italským voličům, že „zaplní letadla a pošle migranty imigranty domů“. Server Euronews však upozorňuje, že počet reparací ve skutečnosti za jeho působení v úřadu poklesl. Pokud se dá mluvit o zemi, která je v této věci efektivní, je to Švýcarsko.

V roce 2017, 7 147 lidí opustilo Švýcarsko vzduchem pod dohledem úřadů, podle švýcarského sekretariátu pro migraci. Podle dat, který úřad dodal serveru Euronews za měsíc 2018 by to mělo být 3 029 lidí. V kontextu toho, že v zemi by mělo být 76 000 neregulérních imigrantů, je procento reparovaných osob pro rok 2017 9,4% a 3,9% pro rok 2018.

Pro srovnání, v Itálii bylo za rok 2018 repatriováno 6 398 lidí, což je 1,2% odhadovaných 533 000 lidí. Salvini přitom slíbil, že každý rok pošle zpět 100 000 nelegálních migrantů. V roce 2017, za Salviniho předchůdce, Marca Minnitiho, bylo číslo jen o málo větší, 6 514.

Pro všechny evropské země včetně Švýcarska platí, že není tak jednoduché migranty vrátit do jejich domovských zemí. Aby to bylo možné, musí to splňovat několik podmínek – migrant nesmí být v zemi ohrožen na životě a nemá tedy nárok na mezinárodní ochranu, domovská země rozeznává daného jedince jako svého občana a mezi zeměmi, kam tento jedinec přišel a odkud odešel, existují bilaterální vztahy.

Migrant tedy musí být nejprve identifikován a shledán, že je nelegálním, aby mohl být vyhozen. Přesto stále existují značné problémy s jeho repatriací. Předně, reparace, jsou velmi drahé. Za jednu osobu zaplatí stát okolo 3 000 až 5 000 eur za osobu.

V roce 2006 např. musela Itálie zaplatit za 29 občanů Tuniska 115 000 eur. Itálie na rok 2019 vyčlenila na reparace 1,5 milionu eur, což je částka schopná pokrýt asi jen 500 cest.

Problémem jsou též též časová a logistická omezení. Salvini přiznal, že by Itálie bude potřebovat 8 let na reparaci 4 000 migrantů, kteří se do Itálie ilegálně dostali z Tuniska. Podle národního ombudsmana pro práva osob zadržených nebo zbavených osobních svobod, Mauro Palma, na 10 reparovaných osob je potřeba 20 policistů a na 6 000 je potřeba 12 000 policistů.

I přes tyto potíže je Švýcarsko úspěšnější než Itálie v reparaci nelegálních migrantů. Podle Euronews to má několik důvodů, které souvisí s švýcarskými velmi rozvinutými schopnostmi diplomacie. Švýcarsko uzavřelo první dohody o zpětném přebíráním osob už v roce 1993, zatímco Itálie měla v 90. letech uzavřenou jen jednu bilaterální dohodu s Albánií.

Švýcarsko má též více bilaterárních dohod a to 64. V Itálii jsou jen čtyři oficiální – Tunisko, Maroko, Egypt a Nigérie – a některé neoficiální utvořené úřady či policií, které nikdy nebyly ratifikovány nebo diskutovány parlamentem. Diplomatická jednání s Libyí, která otevřel Minniti a která vedla k výraznému poklesu počtu migrantů cestujících do Itálie, za jeho nástupce prakticky zanikla.

Švýcarsko též je schopné rychleji vyřídit žádosti migrantů o azyl a to až 60% během 140 dní. Pro srovnání, v Itálii byla žádost migranta v průměru vyřízena během 562 dnů. Migranti tak mohou díky této byrokracii v zemi zůstat déle.

Ve Švýcarsku na rozdíl od Itálie fungují regionální poradní úřady. Švýcarsko nenabízí žádné kvóty pro legální migraci a namísto toho v daných zemích, odkud migranti pocházejí, pomáhá investovat do projektů, které mají za cíl zvrátit migraci.

Italský systém reparací je proti švýcarskému velmi zmatený a postrádající dostatečné monitorovací kontroly. Itálie se nyní snaží „středomořskou síť, která by kontrolovala, co se stane s repatriovanou osobou poté, co vystoupí z letadla. Cílem je zabránit tomu, aby taková osoba po reparaci opětovně proklouzla do země.

Související

Záchranáři v akci, ilustrační fotografie.

V Česku se má zlepšit pokrytí leteckou záchrankou. Vláda řešila i boj s korupcí

Letecká záchranná služba bude mít od roku 2029 jedenáct základen namísto současných deseti a ze šesti na osm se rozšíří i počet základen, které budou fungovat v nepřetržitém provozu. Plán na zabezpečení činnosti letecké záchranné služby po roce 2028 schválila vláda ve středu. Odsouhlasila také parametry dotačního a úvěrového programu Živel 3, který má pomoci občanům i obcím s obnovou obydlí zničených zářijovými povodněmi.

Více souvisejících

uprchlíci Imigranti z Afriky a Blízkého Východu migrace Švýcarsko Itálie

Aktuálně se děje

před 36 minutami

Robert Fico jedná s Vladimirem Putinem v Kremlu. (22.12.2024)

Fico námluvami s Putinem riskuje. Jde o pověst Slovenska

Slovenský premiér Robert Fico riskuje izolaci Slovenska napříč západními spojenci a hraje riskantní hru, která spíše posiluje strategii šéfa Kremlu Vladimira Putina než cestu k míru. Zatímco EU drží více méně jednotnou linii vůči Rusku, Slovensko se vydává vlastní cestou, která může Bratislavu posunout na okraj evropské diplomacie a přiblížit ji k orbitu Moskvy.

před 1 hodinou

Počasí

Počasí: Česko ochromí námraza a náledí, varují meteorologové

Meteorologové varují před tvorbou námrazy a náledí, vyplývá z nejnovější výstrahy Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ). Výstraha začne platit dnes v 18:00 a potrvá do sobotních 10:00. Meteorologové nicméně naznačili, že je možné očekávat vydání dalších varování i v příštích dnech. 

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

Vladimir Putin

Rusko je připraveno jednat s Ukrajinou na Slovensku, řekl Putin

Rusko hodlá usilovat o ukončení války na Ukrajině, kterou Moskva zahájila plnohodnotnou invazí do sousední země v únoru 2022. Prohlásil to ve čtvrtek ruský prezident Vladimir Putin, podle kterého by případné mírové rozhovory mohlo hostit Slovensko. 

před 7 hodinami

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Sestřelení letu J2-8243 letadla společnosti Azerbaijan Airlines

Sestřelení letu J2-8243 společnosti Azerbaijan Airlines: Co vše zatím víme?

Ázerbájdžán ve čtvrtek vyhlásil den smutku za oběti letecké nehody v Kazachstánu, při níž zahynuly desítky lidí. Zatímco příčiny havárie letu J2-8243 společnosti Azerbaijan Airlines zůstávají nejasné, začínají se objevovat otázky ohledně možné role ruského protivzdušného systému v této tragédii. Agentura Reuters s odkazem na několik anonymních zdrojů uvedla, že letadlo bylo údajně sestřeleno ruským obranným systémem.

včera

Pantsir-S

Pantsir-S. Co je zač ruský systém, který zřejmě sestřelil ázerbájdžánské dopravní letadlo?

Pantsir-S (v kódu NATO: SA-22 Greyhound) je ruský systém protivzdušné obrany krátkého a středního dosahu, který kombinuje raketové a kanónové zbraně. Je určen k ochraně strategických objektů, vojenských základen nebo jednotek před různými druhy leteckých hrozeb, jako jsou letadla, vrtulníky, řízené střely, bezpilotní prostředky (drony) a dokonce i raketové projektily. 

Aktualizováno včera

Ázerbájdžánské dopravní letadlo sestřelila ruská raketa. Kreml se bouří

Ruská vláda varovala před šířením nepodložených „hypotéz“ o příčině pádu letadla společnosti Azerbaijan Airlines, při kterém ve středu v Kazachstánu zahynulo 38 lidí. K incidentu došlo u města Aktau, přičemž přežilo 29 z 67 lidí na palubě. Tragédie vyvolala spekulace, že havárii mohl způsobit zásah ruského systému protivzdušné obrany v čečenské oblasti. Ázerbájdžánské vládní zdroje pro Euronews následně potvrdily, že ruská střela země-vzduch skutečně způsobila středeční havárii letadla.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy