Jalta - Modrá konzerva na čtyřech kolech, která zdolává svahy s drkotem, projíždí lesy a uhání podél Černého moře, takový je krymský trolejbus. Zdejší nejdelší trolejbusová linka na světě prochází napříč poloostrovem a jeho bouřlivou historií již 55 let. Využívá podle agentury AFP stále trolejbusy z bývalého Československa.
Trasa dlouhá 85 kilometrů začíná v metropoli Simferopol a prochází vesnicí, kde Rusové nedávno zabrali významnou základnu ukrajinské armády, a slavnými vinicemi. Nakonec trolejbusy přijíždějí do lázeňského letoviska u Černého moře Jalty, kde si na konci druhé světové války Británie, Spojené státy a Rusko rozdělily svět.Natalia Judenková vozí cestující již 30 let. Tato žena s krátkými vlasy a buclatýma nohama, oblečená do černých šatů, by dvě a půl hodiny trvající jízdu dokázala zvládnout se zavřenýma očima."Chodím každý den do práce v dobré náladě, protože vozím lidi a příroda je tady skutečné krásná," tvrdí řidička s pohledem upřeným na vozovku, aby se vyhnula velkým děrám i krymských automobilistům, kteří jezdí často bezohledně.Linka byla otevřena v roce 1959 na žádost tehdejšího sovětského vůdce Nikity Chruščova, protože místní příliš měkká půda neunesla železniční trať a autobusy by příliš znečišťovaly ovzduší.Lázeňská pobřežní střediska a divoké hory Krymu, kterých si cenili i carové, přitahovaly v té době turisty ze Sovětského svazu.Trolejbusová linka 52 byla dlouho jediným způsobem dopravy pro pracovníky v oblasti. Když byl její provoz na vrcholu, přepravovala denně půl milionu lidí a trolejbus vyjížděl každé dvě minuty."Tato silnice byla symbolem nového života, který lidem přinášel pohodlí a štěstí," ujišťuje ředitel krymské trolejbusové dopravy Valerij Zajkin. Za svou existenci krymské trolejbusy podle něj přepravily na šest miliard osob.Linka, bývalý symbol pokroku, si zcela zachovala svůj půvab. Avšak staré typy vozidel, které se vyrobily v Československu a stále jezdí, by se snadno uplatnily jako exponáty v muzeu.Mnoho cestujících také připouští, že by raději cestovali ve vlastním autě, kdyby nějaké měli. "Tyto trolejbusy by se měly zrušit, aby lidé mohli jezdit rychle jako v ostatních zemích. Trvá to příliš dlouho a stále se to třese," říká jeden z nespokojených cestujících.Ale ani nové typy vozidel nejsou uzpůsobeny pro silnici, která se vine mezi krymskými vrchy a poté náhle klesá k Černému moři.Jedna továrna na západní Ukrajině měla podle Zajkina zhotovit speciální trolejbusy pro linku 52. Ale politická situace na Krymu, který na základě rozporuplného místního referenda opustil Ukrajinu a připoutal se k Rusku, nechává otázku otevřenou. Podle ředitele je zatím jisté jenom to, že cena jízdného, která je nyní v přepočtu asi 27 korun, se zvýší.
Související
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili
Aktuálně se děje
před 10 minutami
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 1 hodinou
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 1 hodinou
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 1 hodinou
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 2 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 2 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 2 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 3 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 3 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 3 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 4 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 4 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 4 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 5 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 5 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 6 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 6 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 7 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 7 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 7 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.
Zdroj: Libor Novák