Tragická nehoda vlaků ve východní Indii, která zabila více než 300 lidí a stovky dalších se zranily, byla způsobeno chybou v elektronickém zabezpečovacím systému, která vedla k tomu, že vlak nesprávně změnil koleje a narazil do nákladního vlaku. Podle agentury AP to vyplývá ze zjištění úřadů.
V důsledku srážky expresu s nákladním vlakem v indickém státě Odiša došlo k vážné nehodě, při níž více než deset vagónů vykolejilo. Podle zpravodajského serveru Times of India na místě proběhly "masivní záchranné operace", při nichž pátrací týmy systematicky prohledaly vagóny, v kterých cestovalo přes 2200 lidí.
Podle Hindustan Times se nehoda stala nedaleko železniční stanice Bahanaga, kdy se Coromandel Express srazil s nákladní soupravou. Coromandel Express, jeden z hlavních vlaků indických železnic, cestoval z Kalkaty do Čennaí, metropole Tamilnádu. Některé vagóny spadly na sousední trať, kde narazil osobní vlak jedoucí opačným směrem. Také tři vagóny druhého vlaku vykolejily.
Jaya Verma Sinha, indický železniční úředník, tvrdí, že předběžné vyšetřování odhalilo, že vysokorychlostnímu Coromandel Expressu byl dán signál, aby jel po hlavní trati, ale návěstidlo se později změnilo a vlak místo toho přejel do sousední smyčky, kde narazil do nákladu s železnou rudou. Srážka převrátila vlaky Coromandel Express na jinou kolej, což způsobilo, že přijíždějící Yesvantpur-Howrah Express z opačné strany také vykolejil.
Verma dodal, že hlavní příčina havárie souvisela s chybou v elektronickém signalizačním systému. Až podrobné vyšetřování teprve odhalí, zda chyba byla lidská nebo technická. Elektronické zabezpečovací zařízení je bezpečnostní mechanismus navržený tak, aby zabránil konfliktním pohybům mezi vlaky. Monitoruje také stav návěstidel, která strojvedoucím sdělují, jak blízko jsou k dalšímu vlaku, jak rychle mohou jet a přítomnost stojících vlaků na trati.
Indie má jednu z největších vlakových sítí na světě a nehody jsou běžné, přestože vlády postupně investovaly stovky milionů dolarů do zlepšení infrastruktury, říká regionální redaktor BBC pro jižní Asii Anbarasan Ethirajan.
Nejhorší vlaková katastrofa v Indii se odehrála v roce 1981, kdy přeplněný osobní vlak vyletěl z kolejí do řeky během cyklonu ve státě Bihár a zabil nejméně 800 lidí. V roce 1995 se poblíž Dillí srazily dva vlaky a zahynulo 358 lidí v další z nejhorších železničních nehod v Indii.
Dne 2. srpna 1999 došlo ke srážce dvou vlaků v Gaisal, ve státě Západní Bengálsko. Při této tragédii zahynulo přes 290 lidí a dalších přes 400 bylo zraněno. Nehoda byla způsobena selháním několika mechanických součástek na jednom z vlaků.
22. června 2005 pak vykolejil vlak v městě Fírózábád ve státě Uttarpradéš. V důsledku nehody zahynulo přes 100 lidí a dalších více než 150 bylo zraněno. Nehoda byla způsobena vadou kolejového lože.
Dne 20. listopadu 2016 vykolejil vlak v Kanpuru ve státě Uttarpradéš. Při této nehodě zemřelo přes 150 lidí a přes 200 dalších bylo zraněno. Příčinou nehody byly poruchy na kolejích.
Související
Tragédie v nočním klubu v Goa: Při požáru zemřelo nejméně 25 lidí včetně turistů
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
Aktuálně se děje
před 52 minutami
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 1 hodinou
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 2 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 2 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 3 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 4 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 5 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 6 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 7 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 9 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 9 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 10 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 11 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 12 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 12 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 14 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.
Zdroj: Libor Novák