Helsinky nezaznamenaly ani jednu smrtelnou dopravní nehodu za uplynulý rok, jak tento týden odhalili městští úředníci. Poslední smrtelná nehoda ve městě se stala začátkem července 2024 na ulici Keinulaudantie v městské části Kontula.
Smrtelné nehody jsou stále běžné ve velkých městech. Dosáhnout celoročního období bez jedné takové nehody je pro většinu měst ohromný úspěch — natož pro evropskou metropoli. Roni Utriainen, dopravní inženýr z městského odboru pro životní prostředí, sdělil podle serveru Politico finskému tisku, že za tímto úspěchem stojí „mnoho faktorů… ale omezení rychlosti je jedním z nejdůležitějších“.
Na základě dat, která ukazují, že riziko usmrcení chodce se sníží na polovinu, pokud dojde ke zpomalení nárazu automobilu z 40 na 30 km/h, zavedli úředníci v roce 2021 nižší rychlostní limit ve většině rezidenčních oblastí Helsinek a v centru města.
Tato omezení byla prosazena pomocí 70 nových radarů a strategie policejního dohledu vycházející z národní politiky „Vision Zero“, jejímž cílem je dosáhnout nulového počtu zranění a úmrtí v dopravě. Data shromážděná organizací Liikenneturva, která se v zemi stará o bezpečnost silničního provozu, ukazují, že počet úmrtí v dopravě v Helsinkách od té doby klesá. „Veřejná doprava v Helsinkách je vynikající, což snižuje používání automobilů,“ říká Roni Utriainen.
Podle serveru DailyGood Utriainen dále zdůrazňuje, že za úspěchem stojí dlouhodobé politiky mobility založené na datech a strategie rozvoje města, které proměnily dříve automobilově orientované hlavní město. V mnoha částech města byly záměrně zúženy silnice a vysázeny stromy s cílem „znepříjemnit“ jízdu řidičům – předpokladem je, že složitější městská krajina přiměje řidiče k větší opatrnosti v oblastech s výskytem lidí.
Město také investovalo do nové pěší a cyklistické infrastruktury, včetně rozsáhlé sítě cyklostezek o délce přes 1 500 kilometrů. Posílilo svou síť veřejné dopravy bezemisními a autonomními autobusy a získalo financování od Evropské investiční banky na novou tramvajovou trať.
Utriainen uvedl, že tyto vylepšení pomohly „snížit používání aut a tím i počet vážných nehod“. Statistiky ukazují, že mezi lety 2003 a 2023 klesl počet zranění při dopravních nehodách ve městě ze 727 na pouhých 14.
Aktuální strategie bezpečnosti silničního provozu Helsinek pro období 2022–2026 se blíží k dokončení. Zaměřila se na zlepšení bezpečnosti dětí, mládeže, chodců a cyklistů prostřednictvím bezpečnějších přechodů pro chodce a chytřejšího návrhu křižovatek. Velká část plánování byla založena na datech, což umožnily vylepšené nástroje pro monitorování dopravy.
Utriainen přičítá zlepšení desetiletím vytrvalého úsilí. „Směr byl pozitivní už roky,“ řekl a poukázal na to, že v roce 2019 nebyl v Helsinkách při dopravních nehodách zabit žádný chodec. Dopravní vzdělávání se také zlepšilo, ale Utriainen podle serveru Yle zdůraznil, že zásluhu mají všichni účastníci silničního provozu – řidiči, cyklisté a chodci.
V roce 2023 přišlo v důsledku dopravních nehod v Evropě o život 20 380 lidí; v loňském roce to bylo 19 800. V celé EU je to pokles o skoro tři procenta.
Související
Finsko tlačí na Trumpa: Ukrajina potřebuje rakety Tomahawk pro útoky na Rusko
Finsko zasáhla tragédie. Mladý poslanec si vzal život v parlamentu
Finsko , Dopravní nehody , Policie Finsko
Aktuálně se děje
před 19 minutami
Válku na Ukrajině lze vyřešit, ale ne rychle. Důkazem je příběh Německa po první světové válce
před 1 hodinou
Mnozí Ukrajinci jsou po dalším ruském útoku bez vody a elektřiny
před 1 hodinou
Konečná přežila volební debakl. Komunisté nic měnit nebudou
před 2 hodinami
Trumpa znovu ukázali na fotkách s Epsteinem. Hoax, obořil se Bílý dům na Demokraty
před 3 hodinami
Další člen Babišovy vlády doplatil na zákon střetu zájmů
před 4 hodinami
Dlouhá historie vánočního koření. Sloužilo i jako lék
před 5 hodinami
Česko na prahu epidemie chřipky. Do vývoje se může promítnout nový subtyp infekce
před 5 hodinami
Tragédie v pražské ZOO. Populární orangutan Kawi nešťastně zahynul
před 6 hodinami
Policie hledá dvanáctiletého Marka. Už ve čtvrtek nedorazil do školy
před 7 hodinami
Počasí se příští týden výrazně ochladí. Během dne bude i mrznout
včera
Nezvládli krize, inklinují k neonacismu a chtějí Česko odklonit od Západu. Vžene nás nová vláda do náručí Kremlu?
včera
EU zmrazila ruská aktiva natrvalo, aby obešla veto Maďarska a Slovenska ohledně pomoci Ukrajině
včera
Machadové pomohla utéct americká armáda. Z Venezuely se dostala v přestrojení
včera
VIDEO: Rvačky, alkohol, vulgarity, ponižování žen. Ostudné zasedání parlamentu, jaké Slovensko nepamatuje
včera
Írán zatkl držitelku Nobelovy ceny za mír Narges Mohammadiovou
včera
OBRAZEM: Došlo i na úsměvy. Nejbližší a přátelé se rozloučili s Patrikem Hezuckým
včera
Ukrajinské síly znovu dobyly osady v Charkovské oblasti
včera
"Zákaz spalovacích motorů v roce 2035 je smeten ze stolu." EU příští týden kontroverzní nařízení zmírní
včera
Česko se rozloučilo s moderátorem Hezuckým. Bouček dojemně promluvil
včera
Ukrajina by podle mírového plánu měla vstoupit do EU v roce 2027
Ukrajina by se mohla stát členem Evropské unie k 1. lednu 2027, pokud bude přijat návrh mírového urovnání, který je v současné době projednáván v rámci amerických zprostředkovaných jednání o ukončení dlouholetého konfliktu s Ruskem. O této informaci informoval v pátek list Financial Times s odvoláním na zdroje obeznámené s obsahem dokumentu.
Zdroj: Libor Novák