Helsinky nezaznamenaly ani jednu smrtelnou dopravní nehodu za uplynulý rok, jak tento týden odhalili městští úředníci. Poslední smrtelná nehoda ve městě se stala začátkem července 2024 na ulici Keinulaudantie v městské části Kontula.
Smrtelné nehody jsou stále běžné ve velkých městech. Dosáhnout celoročního období bez jedné takové nehody je pro většinu měst ohromný úspěch — natož pro evropskou metropoli. Roni Utriainen, dopravní inženýr z městského odboru pro životní prostředí, sdělil podle serveru Politico finskému tisku, že za tímto úspěchem stojí „mnoho faktorů… ale omezení rychlosti je jedním z nejdůležitějších“.
Na základě dat, která ukazují, že riziko usmrcení chodce se sníží na polovinu, pokud dojde ke zpomalení nárazu automobilu z 40 na 30 km/h, zavedli úředníci v roce 2021 nižší rychlostní limit ve většině rezidenčních oblastí Helsinek a v centru města.
Tato omezení byla prosazena pomocí 70 nových radarů a strategie policejního dohledu vycházející z národní politiky „Vision Zero“, jejímž cílem je dosáhnout nulového počtu zranění a úmrtí v dopravě. Data shromážděná organizací Liikenneturva, která se v zemi stará o bezpečnost silničního provozu, ukazují, že počet úmrtí v dopravě v Helsinkách od té doby klesá. „Veřejná doprava v Helsinkách je vynikající, což snižuje používání automobilů,“ říká Roni Utriainen.
Podle serveru DailyGood Utriainen dále zdůrazňuje, že za úspěchem stojí dlouhodobé politiky mobility založené na datech a strategie rozvoje města, které proměnily dříve automobilově orientované hlavní město. V mnoha částech města byly záměrně zúženy silnice a vysázeny stromy s cílem „znepříjemnit“ jízdu řidičům – předpokladem je, že složitější městská krajina přiměje řidiče k větší opatrnosti v oblastech s výskytem lidí.
Město také investovalo do nové pěší a cyklistické infrastruktury, včetně rozsáhlé sítě cyklostezek o délce přes 1 500 kilometrů. Posílilo svou síť veřejné dopravy bezemisními a autonomními autobusy a získalo financování od Evropské investiční banky na novou tramvajovou trať.
Utriainen uvedl, že tyto vylepšení pomohly „snížit používání aut a tím i počet vážných nehod“. Statistiky ukazují, že mezi lety 2003 a 2023 klesl počet zranění při dopravních nehodách ve městě ze 727 na pouhých 14.
Aktuální strategie bezpečnosti silničního provozu Helsinek pro období 2022–2026 se blíží k dokončení. Zaměřila se na zlepšení bezpečnosti dětí, mládeže, chodců a cyklistů prostřednictvím bezpečnějších přechodů pro chodce a chytřejšího návrhu křižovatek. Velká část plánování byla založena na datech, což umožnily vylepšené nástroje pro monitorování dopravy.
Utriainen přičítá zlepšení desetiletím vytrvalého úsilí. „Směr byl pozitivní už roky,“ řekl a poukázal na to, že v roce 2019 nebyl v Helsinkách při dopravních nehodách zabit žádný chodec. Dopravní vzdělávání se také zlepšilo, ale Utriainen podle serveru Yle zdůraznil, že zásluhu mají všichni účastníci silničního provozu – řidiči, cyklisté a chodci.
V roce 2023 přišlo v důsledku dopravních nehod v Evropě o život 20 380 lidí; v loňském roce to bylo 19 800. V celé EU je to pokles o skoro tři procenta.
Související
Finsko tlačí na Trumpa: Ukrajina potřebuje rakety Tomahawk pro útoky na Rusko
Finsko zasáhla tragédie. Mladý poslanec si vzal život v parlamentu
Finsko , Dopravní nehody , Policie Finsko
Aktuálně se děje
včera
Nezvládli krize, inklinují k neonacismu a chtějí Česko odklonit od Západu. Vžene nás nová vláda do náručí Kremlu?
včera
EU zmrazila ruská aktiva natrvalo, aby obešla veto Maďarska a Slovenska ohledně pomoci Ukrajině
včera
Machadové pomohla utéct americká armáda. Z Venezuely se dostala v přestrojení
včera
VIDEO: Rvačky, alkohol, vulgarity, ponižování žen. Ostudné zasedání parlamentu, jaké Slovensko nepamatuje
včera
Írán zatkl držitelku Nobelovy ceny za mír Narges Mohammadiovou
včera
OBRAZEM: Došlo i na úsměvy. Nejbližší a přátelé se rozloučili s Patrikem Hezuckým
včera
Ukrajinské síly znovu dobyly osady v Charkovské oblasti
včera
"Zákaz spalovacích motorů v roce 2035 je smeten ze stolu." EU příští týden kontroverzní nařízení zmírní
včera
Česko se rozloučilo s moderátorem Hezuckým. Bouček dojemně promluvil
včera
Ukrajina by podle mírového plánu měla vstoupit do EU v roce 2027
Aktualizováno včera
Lidé se rozloučili s Theodorem Pištěkem. Na obřad dohlížela Hradní stráž
včera
Německo: Rusko stojí za kybernetickým útokem proti kontrole letového provozu, snažilo se i ovlivnit volby
včera
Po Ruttem přichází další důrazné varování: Válka klepe na dveře Evropy
včera
Zásadní změny od nového roku: Konec tělesných trestů i střídavé péče
včera
Politika SPD a Motoristů vyhovuje oligarchům, Babiš se v EU může chovat jako Meloniová, říká politoložka
včera
USA mají nový návrh týkající se Donbasu, oznámil Zelenskyj. Kyjev už jej nemusí předat Rusku
včera
Krajní pravice sílí po celé Evropě. Problémy má Starmer, Merz i Macron
včera
Británie čelí masivní vlně super chřipky. Nic horšího jsme od pandemie nezažili, tvrdí NHS
včera
Ukrajina oplácí agresorům stejnou mincí. Stupňuje útoky proti Rusku, míří na energetickou infrastrukturu
včera
Eurovizí zmítá největší skandál v historii. Vítěz loňského ročníku kvůli Izraeli vrací trofej
Vítěz loňského ročníku Eurovize, švýcarský zpěvák Nemo, oznámil, že vrací svou trofej. Tento krok podnikl na protest proti přetrvávající účasti Izraele v této mezinárodní hudební soutěži. Šestadvacetiletý umělec, který je nebinární osobou, uvedl, že vnímá jasný rozpor mezi izraelskou účastí a ideály "jednoty, inkluze a důstojnosti", které se soutěž snaží zastávat.
Zdroj: Libor Novák