Představa, že by New York a Londýn mohly být propojeny podmořským tunelem, který by umožnil cestu mezi těmito městy za pouhou hodinu, zní jako sci-fi. Přesto se o tomto ambiciózním projektu opět hovoří – jde o plán tunelu využívajícího vakuovou technologii, který by mohl stát astronomických 20 bilionů dolarů.
Takový tunel by musel překonat neuvěřitelných 5000 km Atlantického oceánu. Odhady naznačují, že při současné rychlosti výstavby by realizace projektu mohla trvat stovky let. Pro srovnání, stavba slavného Eurotunelu mezi Británií a Francií, dlouhého pouhých 50 kilometrů, zabrala šest let a stála zhruba 15 miliard dolarů.
Zatímco transatlantický tunel zůstává spíše teoretickým snem, Evropa se pustila do několika projektů, které mají šanci na dokončení, uvedl server CNN.
Norský tunel Rogfast - Tento projekt se stane nejhlubším a nejdelším podmořským silničním tunelem na světě. Stavba již začala a tunel slibuje významně zlepšit dopravu v západním Norsku.
Tunel Fehmarnbelt mezi Dánskem a Německem - Po dokončení v roce 2029 se stane nejdelším kombinovaným silničním a železničním tunelem na světě, čímž propojí obě země efektivněji než kdykoli předtím.
Most mezi Řeckem a Tureckem - I tento projekt se dostává do popředí zájmu. Pokud by byl realizován, mohl by výrazně přispět k propojení Balkánu a Blízkého východu.
Spojené království aktuálně pracuje na jednom z nejdražších železničních projektů světa, High Speed 2 (HS2). Náklady na výstavbu dosahují astronomických 416 milionů dolarů na míli, což vyvolává otázky ohledně jeho účelnosti. Mnozí kritizují projekt jako zbytečný luxus, který neodpovídá skutečným potřebám dopravy.
Před několika lety oživila britská vláda myšlenku mostu spojujícího Británii a Irsko. I když šlo o pouhých 12 mil, projekt narazil na neřešitelné problémy: hluboké vody, radioaktivní odpad a nevybuchlou munici z válek. Není překvapením, že byl plán nakonec zrušen.
Ačkoli plány na transatlantický tunel znějí vábně, jejich realizace by vyžadovala nejen nevídané inženýrské dovednosti, ale i enormní finanční a časové investice. Zatímco technologie se rychle vyvíjejí, takový projekt zůstává spíše vizí budoucnosti. Prozatím si tedy na spojení Londýna a New Yorku leteckou linkou budeme muset vystačit.
Představa cestování rychlostí, která by překonala dnešní letadla, však nabízí pohled do budoucnosti dopravy, kde by vzdálenost přestala být překážkou.
Související
New York proti Trumpovi. Triumf Mamdaniho otevírá frontu mezi Bílým domem a nejvlivnějším městem USA
Pozadí nečekaného zvratu: Jak dokázal Zohran Mamdani porazit Trumpova kandidáta?
Aktuálně se děje
včera
Nezvládli krize, inklinují k neonacismu a chtějí Česko odklonit od Západu. Vžene nás nová vláda do náručí Kremlu?
včera
EU zmrazila ruská aktiva natrvalo, aby obešla veto Maďarska a Slovenska ohledně pomoci Ukrajině
včera
Machadové pomohla utéct americká armáda. Z Venezuely se dostala v přestrojení
včera
VIDEO: Rvačky, alkohol, vulgarity, ponižování žen. Ostudné zasedání parlamentu, jaké Slovensko nepamatuje
včera
Írán zatkl držitelku Nobelovy ceny za mír Narges Mohammadiovou
včera
OBRAZEM: Došlo i na úsměvy. Nejbližší a přátelé se rozloučili s Patrikem Hezuckým
včera
Ukrajinské síly znovu dobyly osady v Charkovské oblasti
včera
"Zákaz spalovacích motorů v roce 2035 je smeten ze stolu." EU příští týden kontroverzní nařízení zmírní
včera
Česko se rozloučilo s moderátorem Hezuckým. Bouček dojemně promluvil
včera
Ukrajina by podle mírového plánu měla vstoupit do EU v roce 2027
Aktualizováno včera
Lidé se rozloučili s Theodorem Pištěkem. Na obřad dohlížela Hradní stráž
včera
Německo: Rusko stojí za kybernetickým útokem proti kontrole letového provozu, snažilo se i ovlivnit volby
včera
Po Ruttem přichází další důrazné varování: Válka klepe na dveře Evropy
včera
Zásadní změny od nového roku: Konec tělesných trestů i střídavé péče
včera
Politika SPD a Motoristů vyhovuje oligarchům, Babiš se v EU může chovat jako Meloniová, říká politoložka
včera
USA mají nový návrh týkající se Donbasu, oznámil Zelenskyj. Kyjev už jej nemusí předat Rusku
včera
Krajní pravice sílí po celé Evropě. Problémy má Starmer, Merz i Macron
včera
Británie čelí masivní vlně super chřipky. Nic horšího jsme od pandemie nezažili, tvrdí NHS
včera
Ukrajina oplácí agresorům stejnou mincí. Stupňuje útoky proti Rusku, míří na energetickou infrastrukturu
včera
Eurovizí zmítá největší skandál v historii. Vítěz loňského ročníku kvůli Izraeli vrací trofej
Vítěz loňského ročníku Eurovize, švýcarský zpěvák Nemo, oznámil, že vrací svou trofej. Tento krok podnikl na protest proti přetrvávající účasti Izraele v této mezinárodní hudební soutěži. Šestadvacetiletý umělec, který je nebinární osobou, uvedl, že vnímá jasný rozpor mezi izraelskou účastí a ideály "jednoty, inkluze a důstojnosti", které se soutěž snaží zastávat.
Zdroj: Libor Novák