Slib, že Ukrajina „patří do Evropy“, se dnes ukazuje jako možná unáhlený a příliš velkorysý. Summit ve Lvově sice potvrzuje politickou podporu Kyjevu, zároveň ale odhaluje tvrdou realitu: vstup země uprostřed války by zatížil obranný systém EU, rozpočet i institucionální stabilitu. Riziko kolapsu zemědělské politiky, přetrvávající korupce, organizovaný zločin a slabá sociální struktura vyvolávají zásadní pochybnosti, zda je Unie schopna integrovat stát takové velikosti a nároků. Evropě tak nezbývá než přiznat, že závazek učiněný v návalu solidarity může přesahovat její současné možnosti.
Ukrajinský Lvov bude ve dnech 10.–11. prosince hostit neformální zasedání ministrů pro evropské záležitosti členských států EU. Unie chce podle serveru Politico přímo na ukrajinském území potvrdit svou podporu pokračující snaze Kyjeva o vstup do evropského bloku, a to navzdory probíhajícímu ozbrojenému konfliktu.
Současně však summit odráží i narůstající institucionální komplikace. Přístupový proces Ukrajiny je fakticky zablokován Maďarskem, které odmítá odsouhlasit otevření jednotlivých kapitol přístupových jednání. Vzhledem k tomu, že zahájení těchto kapitol vyžaduje jednomyslný souhlas všech členských států, způsobilo maďarské veto úplnou paralýzu dalšího postupu.
Evropská unie proto hledá alternativní mechanismy, jež by umožnily posunout proces integrace kupředu i bez formálního otevření jednacích kapitol. Zvažovaná strategie tzv. „frontloadingu“ má Ukrajině umožnit plnit další etapy reformní agendy předem, aby po případném odstranění maďarské blokace mohla plynule pokračovat v přístupových krocích bez dalších zdržení.
Bude nutné bránit Ukrajinu?
Maďarská blokace přístupových kapitol představuje vážnou institucionální překážku, avšak v evropských hlavních městech dnes panuje rostoucí přesvědčení, že jde pouze o vrchol ledovce. Druhou, neméně závažnou vrstvou problému je samotný kontext, v němž se Ukrajina uchází o členství – tedy probíhající válka s Ruskou federací.
Lisabonská smlouva, jež definuje současnou podobu Evropské unie, obsahuje ustanovení o vzájemné obraně členských států. Článek 42(7) zavazuje Unii poskytnout napadené zemi „veškerou pomoc, kterou má k dispozici“, pokud se stane obětí ozbrojené agrese. Jde o závazek, který se sice interpretuje odlišně než článek 5 zakládající kolektivní obranu NATO, avšak zůstává významným právním i politickým závazkem.
Právě proto by vstup Ukrajiny do EU v době probíhající války vytvořil bezprecedentní situaci. Ukrajina není členem NATO, a tedy nepožívá ochrany hlavního bezpečnostního pilíře západního světa. Pokud by se však stala členem EU, jejímž obranným pilířem NATO de facto je, musely by evropské státy čelit otázce, zda ozbrojená agresi proti Kyjevu automaticky vyvolává povinnost kolektivní pomoci. To by mohlo EU vtáhnout do konfliktu s jadernou velmocí způsobem, na který Evropa není vojensky ani politicky připravena.
Rozdíly ve schopnostech jednotlivých armád jsou značné. Některé státy dlouhodobě podfinancovaly obranu, jiné teprve budují kapacity narušené desetiletími úspor. Výrobní linky evropského obranného průmyslu zůstávají pomalé a roztříštěné, přičemž zásoby munice a techniky jsou stále na hraně udržitelnosti. V této realitě by jakýkoli závazek bránit Ukrajinu na základě článku 42(7) znamenal radikální posun, a to nejen v oblasti strategických priorit, ale i v samotném pojetí role Evropské unie jako aktéra v oblasti bezpečnosti.
Z diplomatického pohledu by tak EU stála před nezáviděníhodnou volbou – buď respektovat své vlastní smlouvy a riskovat přímou konfrontaci s Ruskem, nebo ustanovení o vzájemné obraně relativizovat, čímž by sama podrývala právní závazky, na nichž stojí celá evropská integrace. V obou případech by šlo o krok s dalekosáhlým dopadem na kredibilitu bloků i vnitřní soudržnost Unie.
Je proto zřejmé, že bezpečnostní dimenze ukrajinské žádosti není pouze okrajovou poznámkou, ale jedním z ústředních problémů, které budou ovlivňovat tempo a podobu celého přístupového procesu. Vstup země, jež je aktivním bojištěm, není jen politickým rozhodnutím, nýbrž testem, zda je Evropská unie připravena nést důsledky svých vlastních závazků.
Zemědělství předčí i ruskou hrozbu
Další komplikace se neomezují pouze na politická veta či bezpečnostní závazky. Významnou překážkou je i samotná strukturální kompatibilita ukrajinské ekonomiky – zejména jejího mimořádně rozsáhlého zemědělství – s dnešním nastavením Společné zemědělské politiky EU (CAP).
Ta představuje největší položku evropského rozpočtu a je výsledkem desetiletí vyjednávání mezi tradičními agrárními mocnostmi, jako jsou Francie, Německo či Polsko. Její mechanismy stojí na stabilním rozsahu evropské zemědělské produkce a pečlivě vyvažují zájmy milionů farmářů napříč Unií.
Integrace Ukrajiny tento model zásadně naruší. Země disponuje zemědělskou plochou, která převyšuje kapacitu největších současných členů EU. Pokud by byla plně začleněna do stávajících dotačních schémat, vznikl by bezprecedentní tlak na rozpočet Unie. Financování milionů ukrajinských malých i velkých producentů by bylo v rámci současného systému sotva proveditelné.
Takový krok by nevyhnutelně nutil EU buď k dramatickému navýšení rozpočtu, k zásadní revizi celého dotačního rámce, nebo k razantnímu snížení podpory stávajícím členským státům. A žádný z těchto scénářů není politicky průchodný.
V krajním případě by Evropská unie musela opustit dnešní podobu CAP a nahradit ji úplně novým systémem, neboť stávající struktura jednoduše není konstruována na absorpci agrárního kolosu velikosti Ukrajiny. Z této perspektivy se otázka ukrajinského členství stává nejen geopolitickou volbou, ale také testem finanční, institucionální a politické udržitelnosti samotného evropského projektu.
Nekompatibilní stát?
Výrazné systémové překážky se však nekoncentrují pouze v oblasti zemědělství či bezpečnosti. Stejně závažným faktorem, který evropské vlády zvažují při úvahách o budoucím členství Ukrajiny, je dlouhodobá strukturální zátěž spojená s organizovaným zločinem, rozbujelou korupcí a nestabilní sociální politikou. Tyto fenomény nejsou marginálními problémy, ale určují samotný charakter ukrajinského státu a zásadně ovlivňují jeho kompatibilitu s evropským právním a institucionálním rámcem.
Ukrajina sice po roce 2014 provedla řadu protikorupčních reforem, zřídila specializované agentury a posílila dohled nad veřejnými zakázkami, avšak rozsah korupce zůstává mimořádný. Vysoká míra propojení státní správy s vlivovými skupinami, klientelismus a dlouhodobý vliv oligarchických struktur představují pro EU nejen reputační riziko, ale také potenciální narušení jednotného trhu. Přijetí země s takto křehkou správní kapacitou by znamenalo, že Unie bude muset nést náklady na robustní dohledové mechanismy, které by monitorovaly tok evropských prostředků a zajišťovaly vymahatelnost práva.
Podobně komplikovaná je oblast organizovaného zločinu. Ukrajina je významným tranzitním uzlem pro pašování lidí, zbraní a drog a její bezpečnostní složky – navzdory snahám o reformu – stále čelí výrazné infiltraci kriminálních sítí. Integrace takové země by vyžadovala masivní posílení policejní a justiční spolupráce, rozšíření mandátu agentur typu Europolu a vytvoření nákladných ochranných opatření na vnější hranici EU, která by se po vstupu Ukrajiny posunula o tisíce kilometrů na východ.
Neméně problematická je sociální oblast. Ukrajinský sociální systém je dlouhodobě podfinancovaný, nevyvážený a vykazuje extrémní nerovnosti. Sociální dávky jsou roztříštěné, penzijní systém je v hlubokém deficitu a míra chudoby zůstávala i před válkou výrazně vyšší než v kterékoli současné členské zemi EU. V případě členství by se Unie musela vyrovnat s masivními nároky na kohezi, strukturální podporu a vyrovnávací mechanismy – opatření, která jsou již dnes politicky kontroverzní a finančně nákladná.
Rekonstrukce nejen Ukrajiny, ale celé Evropy
Evropská unie tak stojí před rozhodnutím, jehož rozsah nemá v moderní historii evropské integrace obdoby. Ukrajina je v geopolitickém smyslu klíčová – její stabilita má přímý dopad na bezpečnost celého kontinentu – avšak její plné začlenění do Unie znamená zásah do samotných základů evropského politického, ekonomického a bezpečnostního systému. Nejde o dílčí úpravy, ale o potenciální rekonstrukci pilířů, na nichž evropský projekt stojí.
Vstup Ukrajiny by vyžadoval přenastavení evropské obranné politiky, zásadní proměnu finanční architektury a reformu klíčových mechanismů, od zemědělských dotací přes kohezní fondy až po kontrolu právního státu. Současně by musela EU zvládnout enormní nároky na dohled, vymáhání práva a správní integraci země, v níž přetrvávají hluboké strukturální slabiny.
K tomu všemu se přidává politická realita, kdy se členské státy musí rozhodnout, zda jsou ochotny nést rizika, která mohou zásadně proměnit jejich vlastní bezpečnostní i ekonomické prostředí. Evropská unie dlouhodobě deklaruje, že budoucnost Ukrajiny je v Evropě. Ale otázka, kterou nyní musí zodpovědět, zní: za jakých podmínek, s jakými náklady a s jakou mírou rizika je Unie připravena toto politické prohlášení naplnit?
Ať už bude výsledek jakýkoli, je zřejmé, že rozhodnutí o Ukrajině se stane precedentem, který určí podobu evropské integrace na celá desetiletí. Unie se ocitá na křižovatce, kde každá cesta znamená hluboké dopady – nejen pro Kyjev, ale pro všechny členské státy. Evropě tak nezbývá než jednat s maximální opatrností, realisticky zhodnotit své kapacity a čelit skutečnosti, že budoucnost evropského projektu bude definována právě odpovědí na ukrajinskou otázku.
Související
Ukrajina by podle mírového plánu měla vstoupit do EU v roce 2027
Na Ukrajině mohou být do tří měsíců volby, Zelenskyj není proti
Aktuálně se děje
včera
Nezvládli krize, inklinují k neonacismu a chtějí Česko odklonit od Západu. Vžene nás nová vláda do náručí Kremlu?
včera
EU zmrazila ruská aktiva natrvalo, aby obešla veto Maďarska a Slovenska ohledně pomoci Ukrajině
včera
Machadové pomohla utéct americká armáda. Z Venezuely se dostala v přestrojení
včera
VIDEO: Rvačky, alkohol, vulgarity, ponižování žen. Ostudné zasedání parlamentu, jaké Slovensko nepamatuje
včera
Írán zatkl držitelku Nobelovy ceny za mír Narges Mohammadiovou
včera
OBRAZEM: Došlo i na úsměvy. Nejbližší a přátelé se rozloučili s Patrikem Hezuckým
včera
Ukrajinské síly znovu dobyly osady v Charkovské oblasti
včera
"Zákaz spalovacích motorů v roce 2035 je smeten ze stolu." EU příští týden kontroverzní nařízení zmírní
včera
Česko se rozloučilo s moderátorem Hezuckým. Bouček dojemně promluvil
včera
Ukrajina by podle mírového plánu měla vstoupit do EU v roce 2027
Aktualizováno včera
Lidé se rozloučili s Theodorem Pištěkem. Na obřad dohlížela Hradní stráž
včera
Německo: Rusko stojí za kybernetickým útokem proti kontrole letového provozu, snažilo se i ovlivnit volby
včera
Po Ruttem přichází další důrazné varování: Válka klepe na dveře Evropy
včera
Zásadní změny od nového roku: Konec tělesných trestů i střídavé péče
včera
Politika SPD a Motoristů vyhovuje oligarchům, Babiš se v EU může chovat jako Meloniová, říká politoložka
včera
USA mají nový návrh týkající se Donbasu, oznámil Zelenskyj. Kyjev už jej nemusí předat Rusku
včera
Krajní pravice sílí po celé Evropě. Problémy má Starmer, Merz i Macron
včera
Británie čelí masivní vlně super chřipky. Nic horšího jsme od pandemie nezažili, tvrdí NHS
včera
Ukrajina oplácí agresorům stejnou mincí. Stupňuje útoky proti Rusku, míří na energetickou infrastrukturu
včera
Eurovizí zmítá největší skandál v historii. Vítěz loňského ročníku kvůli Izraeli vrací trofej
Vítěz loňského ročníku Eurovize, švýcarský zpěvák Nemo, oznámil, že vrací svou trofej. Tento krok podnikl na protest proti přetrvávající účasti Izraele v této mezinárodní hudební soutěži. Šestadvacetiletý umělec, který je nebinární osobou, uvedl, že vnímá jasný rozpor mezi izraelskou účastí a ideály "jednoty, inkluze a důstojnosti", které se soutěž snaží zastávat.
Zdroj: Libor Novák