Praha - Počet osobních aut na českých silnicích se za 100 let zvýšil řádově tisíckrát. Ukázaly to údaje Svazu dovozců aut. Automobil si ve 20. a 30. letech minulého století v Československu mohli dovolit jen ti nejmajetnější.
Zatímco na začátku 20. let minulého století bylo v tehdejším Československu registrováno necelých 5000 vozů, v současnosti je to 5,7 milionu.
V roce 1930 už v Československu jezdilo přes 100.000 aut. Na začátku 60. let minulého století to byl trojnásobek. V roce 1989 bylo v registru 3,2 milionu osobních a dodávkových vozů.
Po vzniku Československa vyráběly osobní auta tři hlavní značky - Tatra, Praga a Laurin & Klement, který se v roce 1925 spojil se Škodovými závody v Plzni. Značka Škoda působí v Česku do současnosti a je největším výrobcem na trhu. Vedle ní v tuzemsku vyrábí ještě Hyundai a kolínská TPCA.
Auto si ve 20. a 30. letech minulého století mohli dovolit jen boháči. K jeho pořízení potřebovali zhruba 50násobek průměrné dělnické mzdy. Nyní si lze nový vůz pořídit za osm či devět platů.
Související
Tragédie v Číně. Muž v autě zabil desítky lidí, Si slibuje přísný trest
Evropa se musí přizpůsobit zákazu. Jde o auta se spalovacími motory
auto , 100. výročí vzniku Československa , automobilový průmysl , Škoda
Aktuálně se děje
před 34 minutami
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 1 hodinou
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 1 hodinou
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 2 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 2 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 3 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 3 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 3 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 3 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 4 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 4 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 4 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 5 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 5 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 6 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 6 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 6 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 7 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 7 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 8 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.
Zdroj: Libor Novák