Komerční sdělení (Reklamní článek. EuroZprávy.cz nejsou jeho autorem a neovlivňují jeho obsah) - Bez pochyb jsou brzdy nejdůležitějším z komponentů aktivní bezpečnosti v jakémkoli vozidle, a to především při jízdě na kluzkém povrchu nebo na rušných městských silnicích. Pokud brzdy nefungují správně, výrazně se zvyšuje riziko kolize, protože vozidlo nemusí být schopno zastavit včas. Schopnost včas zjistit selhání v brzdovém systému je proto nesmírně důležitá. Většina brzdových systémů je poměrně komplikovaná, ale máme pro vás několik tipů a triků k údržbě, které vám pomohou prodloužit životnost vašeho auta.
Komponenty brzdového systému
V moderních autech je mnoho typů brzdových systémů, jako například systém bez tření nebo podtlakový systém. Některé využívají pouze kotoučové brzdy, a jiné mají kombinaci kotoučových a bubnových brzd. Nejběžnější dizajn je klasický hydraulický brzdový systém.
Klíčové komponenty:
Posilovač brzd – tento komponent usnadňuje řidiči používání brzd amplifikací síly, která se aplikuje na pedál. Hlavní brzdový válec – ovládá hydraulický tlak potřebný ke stisknutí brzdových destiček. Kapalina proudí přes ventil a hadičky do dalších válců. Pedál – aktivuje systém po jeho sešlápnutí. Píst v hlavním válci se pohne po sešlápnutí pedálu a uvolní kapalinu. Hadičky a trubky – doručují brzdovou kapalinu do válců kol. Písty – pohybují se díky síle hydraulické kapaliny. Písty zmáčknou brzdové destičky oproti kotoučům (rotorům). Třmeny – jsou základnou pro destičky a písty. Písty v plovoucích třmenech pouze stlačují destičku na vnitřní straně kotouče. Designy, které mají více pístů, umožňují rovnoměrnější rozložení tlaku. Brzdové destičky – kovové desky s vrstvou třecího materiálu. Po jejich stisknutí vytvořené tření zpomalí rotaci kol. Kotouče – komponenty jsou připojeny k nábojům kol a rotují spolu s koly.Dnes se bubnové brzdy používají méně často, a obvykle se instalují pouze na zadní nápravě. Namísto používání třmenů a destiček zde písty válce tlačí brzdové čelisti proti vnitřní straně rotujícího bubnu kola.
Tipy k údržbě
Brzdovou kapalinu měňte nejméně dva nebo třikrát za rok, aby si systém udržel účinnost. Časem kapalina absorbuje vodu z okolí, čímž se snižuje její bod varu a začne se zde hromadit vzduch. Pokud se to stane, systém se musí odvzdušnit a starou kapalinu je nutno nahradit za novou. Pravidelně kontrolujte tloušťku brzdových destiček a kotoučů, abyste viděli, kdy a zda je nutné je vyměnit. Pokud je kotouč silně opotřebován, může prasknout nebo se ohnout, a pokud obložení destičky není dostatečně tlusté, prodlouží se brzdná dráha vozidla. Používejte pastu a podložky proti pískání. Sníží se tím hlučnost a vibrace, a jízda autem bude pohodlnější. Hadičky vyměňte alespoň jednou za 5 let. Materiál se postupně opotřebovává a ztrácí svoji elasticitu. Následně se hadičky rozšíří a sníží se tlak v systému. Také zkontrolujte, zda hadičky a trubky nemají nějaký únik nebo jiné znaky poškození. Ujistěte se, že vodící kolíky třmenů a těsnění jsou dobře namazaná, aby se součástky nezablokovaly. Také je důležité používat správné mazivo, aby se nevyskytla koroze nebo jiné problémy.Varovné znaky poukazující na problémy s brzdami
Během jízdy sledujte některé typické zvuky a příznaky. I když jsou brzdové komponenty vytvořeny tak, aby vydržely dlouhou dobu, pokud problém nezjistíte, může to vést k vážnému poškození a drahé opravě. Kterýkoli z následujících znaků může indikovat selhání v brzdovém systému:
Pískání, skřípění nebo řinčení. Může to být znak, že destičky, čelisti nebo kotouče se musí vyměnit. Brzdové destičky jsou obvykle vybaveny elektrickým nebo akustickým indikátorem opotřebení, který upozorní řidiče, když jsou destičky příliš tenké. Zapnutí varovného indikátoru brzdové kapaliny. Světlo indikuje, že někde v systému je únik. Také zkontrolujte jednotlivé komponenty, pokud jsou kolem auta a kol louže barevné kapaliny. Houbový brzdový pedál. Pokud musíte brzdový pedál sešlápnout hlouběji než obvykle, aby brzdy fungovaly, může to být znak, že destičky jsou opotřebované, není zde dostatek kapaliny, nebo je v systému příliš mnoho vzduchu. Problém musíte ihned diagnostikovat a opravit. Auto táhne do jedné strany během brzdění. Může se to stát vlivem nerovnoměrného opotřebení, zablokovaných válců nebo kontaminované kapaliny. Spálený zápach. Pokud během brzdění cítíte spálený zápach nebo silný chemický zápach, brzdy jsou pravděpodobně přehřáté. Zkontrolujte třmeny a další komponenty, a ujistěte se, že vše se pohybuje správně.Jak vyměnit přední brzdové destičky a kotouče
Výměna opotřebovaných brzdových destiček a kotoučů se doporučuje, když objevíte problém. K tomuto úkonu ovšem nemusíte platit odborníkovi. Pokud máte vhodné zručnosti a znalosti, snadno tento úkol zvládnete i svépomocí, a to při dodržení podrobných pokynů. Mějte ale na paměti, že každé vozidlo je jiné, a každé bude mít i vlastní požadavky.
Výměna komponentů předních brzd:
Zvedněte vozidlo použitím zvedáku nebo zvedací platformy a montážních stojanů. Odšroubujte matice kol a odstraňte přední kola. Potom otočte jednotku náboje kola stranou a odšroubujte šrouby třmenu použitím nástrčného a otevřeného montážního klíče. Dejte třmen stranou a odstraňte staré brzdové destičky. Potom odstraňte šrouby na držáku třmenu a odpojte držák. Když to uděláte, měli byste být schopni odstranit kotouč. Nainstalujte a znovu sestavte komponenty v opačném pořadí.Zdroj: Informace o brzdovém systému převzaty z autodoc.cz
Související
Ministerstvo pracuje na další změně bodového systému pro řidiče
Tragédie v Číně. Muž v autě zabil desítky lidí, Si slibuje přísný trest
Aktuálně se děje
včera
Zemřel krokodýl, který se stal filmovou hvězdou. Burt žil déle než 90 let
včera
RECENZE: Tři princezny jsou dalším nekonzistentním a paradoxně zpátečnickým pokusem o inovaci
včera
Vánoce za dob protektorátu. Jak Češi trávili svátky za nelehkých časů
Aktualizováno včera
Velký požár v Bruntále: Hoří bývalé kasárny, dva hasiči se zranili
včera
Clinton je v nemocnici. Zdroj z okolí exprezidenta přiblížil jeho stav
včera
Tržnici SAPA zachvátil na Štědrý den požár. Škoda jde do milionů
včera
Útočník z Magdeburgu doufal, že zemře, naznačují zjištění policistů
včera
Vánoční přání prezidenta i premiéra. Jedno máme všichni společné, říká první dáma
včera
Počasí se vrátí do obvyklých mezí, avizují meteorologové ve výhledu
včera
Fico mě ničím nepřekvapil, tvrdí Zelenskyj. Popsal ukrajinský návrh Bratislavě
včera
České dráhy o svátcích omezí provoz. Cestující se musí pečlivě informovat
včera
Alec Baldwin si může definitivně oddechnout. Případ smrti kameramanky končí
včera
Obchody dnes ještě otevřely. Znovu lidé nakoupí až v pátek
včera
EuroZprávy.cz přejí svým čtenářům příjemné prožití vánočních svátků
včera
Počasí bude o blížícím se víkendu typicky zimní
23. prosince 2024 21:33
Chce vést „suverénní zahraniční politiku“, nemá na to. Je plánem Fica udělat ze Slovenska ruský protektorát?
23. prosince 2024 21:15
Tisícovka je málo. Vyřadili jsme čtvrtinu severokorejských vojáků, ohlásil Zelenskyj
23. prosince 2024 19:54
Zelenskému došla trpělivost: Pokud Severní Korea vyšle další vojáky, odpovíme
23. prosince 2024 18:20
Biden před nástupem Trumpa do úřadu zmírnil tresty smrti pro většinu vězňů
23. prosince 2024 17:15
Podezření se obrací směrem k Číně. Odmítla žádost Švédska o vyšetřování lodi podezřelé z poškození kabelů
Švédské ministerstvo zahraničí potvrdilo, že Čína zamítla žádost švédských vyšetřovatelů o přístup na palubu čínské lodi Yi Peng 3, která je spojována s incidentem poškození podmořských kabelů. Tyto kabely byly přerušeny v Baltském moři, což vyvolalo mezinárodní napětí a spekulace o možném sabotážním útoku.
Zdroj: Libor Novák