Fintech Cashbot.cz působí na trhu čtyři roky a za tu dobu poskytnul tisícům tuzemských klientů financování v objemu téměř 1.5 miliardy korun. K podnikatelům a firmám přistupuje jinak, než zavedené banky, a dokáže jim nabídnout služby, které by u jiných finančních institucí poptávali marně. Využívá při tom jak automatizaci, tak i důraz na individualitu každého klienta. "Díváme se i na osobnost podnikatele. Chceme vědět, kdo firmu řídí, a na základě příznivého psychologického profilu klientovi nabídneme lepší cenu. Díky tomuto šetření máme o 26 procent méně nesplácených úvěrů," říká v rozhovoru pro EuroZprávy.cz zakladatel společnosti Marek Hejdušek.
Co stálo za nápadem vytvořit službu jako je Cashbot? Promítla se do toho například vlastní negativní zkušenost z jednání s jinými poskytovateli úvěru?
Poměrně dlouho jsem pracoval na straně bank i na straně jejich poradců a měl jsem na starosti region střední a jihovýchodní Evropy. Vždy, když jsem se s vedením bank bavil o malých a středních firmách, byl příběh stejný: říkali, že jde o důležitý, perspektivní segment. Ve skutečnosti se ale nedokázal prosadit při prioritizaci projektů proti projektům z korporátního bankovnictví, kde jsou velké miliardové firmy, ani proti projektům z retailového bankovnictví, kde je v Česku zhruba osm milionů podobných klientů. Viděl jsem tedy příležitost v segmentu, kterému banky podle mého názoru hodně dluží, a pustil se do fintechu v oblasti financování podnikatelů a malých a středních firem.
V čem je služba unikátní, odlišná od jiných poskytovatelů úvěrů?
Naši službu jsme stavěli tak, aby podnikatelé a firmy dokázali s Cashbotem při chytrém využívání ve svém podnikání vydělat víc nebo naopak ušetřit a tím ho rozvinout. Jako samozřejmost bereme to, aby měli zákazníci financování k dispozici rychleji a jednodušeji než v bance, a přitom maximálně transparentně.
Každého teď asi napadne, jak můžu díky chytrému financování vydělat víc? Uvedu jeden konkrétní příklad: jsem firma, která má možnost během vánočního období prodat víc zboží, na kterém mám marži 15 %. Bohužel už nemám volné žádné peníze, za které bych toto zboží mohl nakoupit. Buď zboží nenakoupím a nevydělám nic navíc, nebo využiji financování od Cashbotu s jednou splátkou, kterou zaplatím až za tři měsíce, a nakoupím zboží, které během těchto tří měsíců prodám. Marže na tomto zboží je 15 %, kdežto cena takového financování bude v dnešních dnech asi 5 %. Takových příkladů, dokáží naši zákazníci vymyslet spoustu.
Díky tomu, že využíváme moderní technologie, a jednotlivá financování zpracováváme automaticky, což je výrazně levnější než manuální zpracování, můžeme zákazníkům nabízet financování už na několik měsíců a nemusíme účtovat poplatky za zpracování, vedení účtu, předčasné splacení nebo rezervaci zdrojů, které by ekonomiku v příkladu výše úplně zbořily. Například pro banky a další konkurenty je složité obdobné financování nabídnout a obvykle ani nenabízí financování na kratší období než je 12 měsíců.
Cashbot ale neposkytuje jen krátkodobé úvěry firmám. Umožňuje jim i včas proplácet faktury. To v praxi funguje jak?
Zákazníci mohou kromě neúčelového úvěru využívat také možnost okamžitého proplacení vydané faktury, u které mám nastavenou delší splatnost, např. 60 dní, během kterých čekám na peníze. Nebo si naopak mohou prodloužit splatnost a rozložit do splátek platby za svoje přijaté faktury, které mají zaplatit.
U financování jak vydané, tak přijaté faktury, víme, od koho má zákazník peníze dostat nebo naopak komu máme zaplatit, proto máme víc informací ke srovnání a můžeme tak lépe posoudit riziko případného nesplácení. Můžeme nabídnout lepší cenu než při stejném financování formou neúčelového úvěru.
O jakou službu mají vaši klienti největší zájem?
Naši zákazníci obvykle kombinují financování faktur s neúčelovým úvěrem tak, jak právě potřebují. V tuto chvíli máme zhruba polovinu financování formou proplácení faktur a polovinu formou neúčelového úvěru.
Komu je služba určena především a jakým způsobem tuto skupinu klientů oslovujete?
Služba je určena podnikatelům, malým a středním firmám. Zákazníci mají několik možností jak se do Cashbotu zaregistrovat: buď během pár minut přes internet na našich webových stránkách nebo osobně na pobočkách nebo prodejnách našich partnerů, jako je Raiffeisenbank nebo iStyle, známý prodejce Apple zařízení. Také je možnost sjednat si osobní schůzku s naším poradcem třeba přímo ve firmě zákazníka.
Předpokládám, že provádíte i scoring klienta. Využíváte k němu nějaký speciální algoritmus? Jak dlouho tento proces trvá?
Z pohledu zákazníka je proces registrace do Cashbotu a následného nastavení limitu pro financování velmi jednoduchý a nezabere víc než pár minut, stačí k němu doklady, které má člověk běžně k dispozici. Na naší straně potom na pozadí probíhá poté poměrně sofistikované zpracování, které využívá řadu moderních technologií, a díky kterému dokážeme správně nastavit limit pro financování a cenu pro jednotlivé zákazníky, ale také předejít případným pokusům o podvod.
Zajímavostí je například to, že se díváme i na osobnost podnikatele. Chceme vědět, kdo firmu řídí. K tomuto účelu slouží dotazník, podle kterého odhadneme psychologický profil žadatele. Zjišťujeme jeho intelektuální schopnosti, finanční gramotnost, vztah k penězům, k zodpovědnosti. Nejde o žádný složitý test, jen pár jednoduchých otázek, jejichž zodpovězení zabere maximálně několik minut. Zní to možná jako sci-fi, že na základě krátkého online dotazníku určíme psychologický profil, ale realita je taková, že díky tomuto šetření máme o 26 procent méně nesplácených úvěrů.
Toto číslo jsme změřili přesně pomocí A/B testování, při kterém se schvalovaní klienti rozdělí náhodně na dvě poloviny. U jedné se psychologický scoring bere do úvahy, zatímco u druhé skupiny nikoli. Díky porovnání objemu nesplácených úvěrů u těchto dvou skupin pak víme, jaký efekt psychologický scoring má. Může se stát, že když psychologický profil klienta vyhodnotíme jako příliš rizikový, jeho registraci zamítneme. Na druhou stranu se však také stává, že na základě příznivého psychologického profilu klientovi nabídneme lepší cenu. Na konci registrace zároveň klientům radíme, jak mohou svůj scoring zlepšit.
Při poskytnutí úvěru existuje nějaký finanční limit nebo jiné omezení?
V automatizovaném režimu financujeme české podnikatele a firmy až do jednoho milionu korun. Když máme většího klienta, přidáme do celého procesu lidský faktor a následně umíme nabídnout i větší částky.
Jaký souhrnný objem úvěrů dnes Cashbot poskytuje a jak velký je zájem ze stran firem?
Cashbot jsme spustili na trh v polovině roku 2018 a od té doby jsme poskytli téměř dvacet tisíc financování v objemu téměř 1.5 miliardy korun. Jsme tedy stále na začátku, první rok jsme si především ověřovali, jestli naše řešení v praxi funguje. Teď už víme nejen to, že funguje výborně, ale především pozorujeme narůstající zájem ze strany podnikatelů.
Cashbot poskytuje krátkodobé úvěry, v nich dokáže nabídnout výhodnější podmínky než např. banky či jiní úvěroví poskytovatelé. Pro jaké období je nejvýhodnější si vzít úvěr právě u vaší služby?
Nabízíme financování na jeden až dvanáct měsíců. Naši zákazníci využívají financování v průměru na 5 měsíců, což jim umožňuje využít výhody Cashbotu naplno.
Není to tak dávno, co jsme se rozloučili s opatřeními zavedenými kvůli epidemií Covidu-19, která se dotkla velké části firem. Některé obory zaznamenaly výrazné snížení tržeb, některé musely dokonce skončit zcela. Jak se tato situace projevila u vás?
U nesplácených úvěrů jsme žádné dramatické zhoršení neviděli, ale schvalovatelnost se nám v tomto období o něco snížila. Což je známka toho, že scoring dobře funguje. Přicházelo k nám zkrátka více klientů, kteří už na tom byli hůře.
Současná nejistá situace, kdy se zvyšujícími se náklady bojujeme bez výjimky všichni, má výrazný vliv na hospodaření a ziskovost firem. Pociťujete to nějak i vy?
Zatím pozorujeme obdobné chování jako během Covidu-19, kdy jsme u nesplácených úvěrů opět žádné výrazné zhoršení neviděli, ale schvalovatelnost se nám v tomto období vrátila na úroveň pandemie. Znovu k nám přichází více klientů, kteří na tom jsou hůře. Vidíme také, že pro řadu klientů je více důležitá možnost mít k dispozici rezervu, která je u nás zadarmo, Čili pokud financování nepoužívám, nic mě to nestojí.
Předpokládáte díky současné situaci vyšší zájem o vaše služby?
V tuto chvíli je téma optimalizace cashflow a obecně celého podnikání samozřejmě mnohem důležitější pro více firem než v minulosti. Naše služba v tomto pomáhá a vidíme tak zvýšený zájem o naše služby v řádu desítek procent.
Služba Cashbot je ještě velmi mladá, ale určitě přemýšlíte do budoucna. Jaké máte plány s rozvojem vaší služby?
Chystáme se na spuštění našeho nového produktu CashbotPay, který umožní podnikatelům a firmám rozložit platbu za nákup do tří plateb bez navýšení. V tuto chvíli je možné toto využít u našeho partnera iStyle a rádi bychom tuto službu rozšířili mezi další partnery.
Také jsme spustili možnost využití Bankovní identity klienta při registraci a chceme pokračovat ve využívání technologií, které zákazníkům zjednoduší a zrychlí dostupnost financování.
10. prosince 2025 18:15
Rostoucí ceny online reklamy nutí malé podniky hledat alternativy. Tisk plakátů se vrací do hry
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 4 minutami
Na Ministerstvu životního prostředí zasahuje policie. Na budovu vylezli aktivisté
před 12 minutami
Obětí teroristického útoku v Austrálii je i přítelkyně Čaputové
Aktualizováno před 36 minutami
OBRAZEM: Česko má novou vládu ANO, Motoristů a SPD
před 54 minutami
Fiala předal Babišovi klíč od korunovačních klenotů, místo dopisu dostal osmdesátistránkový dokument
před 2 hodinami
Velká nevýhoda pro členy vlády za SPD a Motoristy. Jen aklimatizovat se na ministerstvu trvá téměř rok, říká politolog
před 3 hodinami
Režiséra Reinera a jeho manželku zavraždili. Podezřelým má být syn
před 3 hodinami
Otec a syn při útoku zabili 15 lidí. Austrálie zavede přísnější zákony o zbraních
před 4 hodinami
Inverzní charakter počasí přinesou i další dny, vyplývá z předpovědi
včera
Karel III. a Camilla ukázali na fotku z Říma. Vánoční pohlednice vznikla i letos
včera
Hledání nového trenéra národního týmu se komplikuje. FAČR dala Slavia s Trpišovským košem
včera
Důchody v příštím roce. Úřad shrnul, co bude od ledna jinak
včera
Turka se jmenování vlády netýká, podstoupí zákrok v nemocnici
včera
Piráty čeká celostátní fórum. Hřib by měl být potvrzen jako předseda
včera
Ztracenému chlapci šlo nejspíš o život. Policie předpokládá, že byl unesen
včera
Jak Zelenskyj šikovně ukázal Západu, jakým problémem je konání voleb ve válce
včera
Skvělá zpráva od policistů. Pohřešovaný dvanáctiletý chlapec se konečně našel
včera
Akt antisemitismu otřásl Austrálií. Pro násilí u nás není místo, řekl Albanese
včera
Maláčová definitivně skončila v čele SOCDEM. Novým předsedou je Nedvěd
včera
Babiš i Fiala odsoudili teroristický útok v australském Sydney
Aktualizováno včera
Útok na populární pláži v Sydney: Dva útočníci zastřelili několik lidí
Australská policie zasahuje při útoku na populární pláži Bondi v Sydney ve státě Nový Jižní Wales. Potvrzeno je přes 10 obětí, zraněni byli i nejméně dva strážci zákona. Útočili dva lidé. Jeden z pachatelů má být po smrti, druhého se podařilo zadržet. Policie již potvrdila, že cílem útoku byla místní židovská komunita.
Zdroj: Lucie Podzimková