
Havana je světově proslulá starými americkými sedany, ale je také rájem motorek s postranním vozidlem čili sajdkár pocházejících z Ruska, Československa nebo východního Německa z doby, kdy Kuba patřila do sféry sovětského vlivu, píše agentura AFP.
Alejandro Prohenza se za řídítky své červené a pestře pomalované Jawy 350 z roku 1989 tváří velmi hrdě. "Hodně cizinců si mě na ní rádo vyfotografuje," chlubí se.
"Jednou mi jeden Bolivijec řekl, že nikdy neviděl opravdovou sajdkáru, jedině ve filmech o nacistech," dodává.
Osmačtyřicetiletý Alejandro vlastní jeden paladar (soukromou restauraci). Často dostává nabídky od různých lidí, že od něho sajdkáru koupí. On však vůbec nemá v úmyslu svůj stroj prodat, protože na něm vozí ženu a děti, nákupy a zásobuje s ním restauraci.
"Je to velmi praktické," říká Alejandro, který považuje svou sajdkáru za svou druhou dceru a raduje se, že ji nikdy nemusel odvézt k lékaři (rozuměj do autoopravny).
V Evropě jsou tato motorová vozidla již vzácná, ale v Havaně jich jezdí stovky a na celé Kubě tisíc.
Jejich příběh souvisí s historií Kuby, která se po socialistické revoluci z roku 1959 politicky vzdálila Spojeným státům a v Sovětském svazu nalezla velkého bratra, a to až do roku 1990. Jezdí tu sovětské Uraly, Dněpry a Jupitery, české Jawy či východoněmecké MZ 250.
Na Kubu přišly v šedesátých a sedmdesátých letech. Nejprve je používala armáda, pak státní podniky a zemědělství a nakonec obyvatelé.
Tak získal José Ceoane svého ostře červeného Jupitera. "Když vláda koupila sajdkáry od Rusů v roce 1981, dostaly je státní podniky. Pak je získávali zasloužilí pracovníci," říká. Jeho otec, který pracoval pro statistický úřad, takto obdržel jednu sajdkáru.
I když je stará, José by ji nikdy neprodal. "Jezdím s ní po městě, je to můj dopravní prostředek a na Kubě jich není mnoho," ujišťuje José, který pravidelně vozí příbuzné a rodinu.
Obstarožní vzhled sajdkár je atrakcí pro turisty, kteří jsou překvapeni, že jich tu tolik vidí. "Tady je to ale běžné," říká Enrique Oropesa, učitel v autoškole. Má zelený Ural z roku 1977, který si hýčká. "Velmi mi na něm záleží, je to dopravní prostředek pro mou rodinu a zdroj příjmů," uvádí.
A sajdkára je levnější než automobil, na nějž mnoho Kubánců nemá.
Osmatřicetiletý Francouz Philippe Ruíz, který se usadil na ostrově před dvěma lety se svou kubánskou ženou, říká, že jich v Havaně denně vidí až stovku.
Na inzerát na internetu se mu podařilo koupit za cenu v přepočtu 167.000 korun jeden modrý Ural s postranním vozíkem. "Mnoho sajdkár vozí stavební materiál," vysvětluje; sám pracuje na rekonstrukci jednoho domu. "Je o rok starší než já a přesto je v dobrém stavu," žertuje.
Na Kubě ovšem nejsou k sehnání náhradní díly, a tak si je lidé musejí opatřovat v cizině, takže se oprava stroje protáhne, zdůrazňuje.
Své koupě však nelituje. Již ve Francii byl motorkářem a za řídítky své ruské sajdkáry objevil nové dojmy. "Je to velmi legrační, liší se to od klasické motorky, musíte se všechno učit znova. Ale je to sympatické," říká. Zvláště pro rodinu, protože do postranního vozíku může dát dítě a zavazadla a žena si sedne za něho na motorku.
Jeho snem je pronajímat již opravenou sajdkáru turistům na projížďky po Havaně, dodává AFP.
Související

Napětí v Karibiku: Nejlepší ponorky USA a Ruska se nacházejí jen kousek od sebe. Obě mohou nést jaderné zbraně

Přízrak Kubánské krize je tady. Ruská jaderná ponorka Kazaň a další bojová plavidla připlouvají na Kubu
Aktuálně se děje
před 35 minutami

Thajsko zaútočilo na Kambodžu
před 1 hodinou

Počasí o víkendu proprší, tropy se nedostaví
včera

Schůzka Putina se Zelenským do konce léta? V Istanbulu proběhlo třetí kolo rozhovorů mezi Ukrajinou a Ruskem
včera

Roosevelt dokázal, že demokracie potřebuje pojistky. Ustojí ale americká demokracie Trumpa?
včera

Zelenskyj po tvrdé kritice otáčí. Slíbil nový zákon na ochranu nezávislosti protikorupčních institucí
včera

Ukrajinci protestují, spojenci varují. Proč jsou všichni naštvaní na Zelenského?
včera

Ukrajina podkopává šanci na přijetí do EU. Vysvětlete nám to, vyzvala von der Leyenová Zelenského
včera

Lipavský nezvykle tvrdě kritizuje Ukrajinu: Naše podpora není bianko šek pro jakékoli vaše kroky
včera

Auto se spalovacím motorem už si nepůjčíte? EU v tichosti zvažuje zásadní změnu
včera

Trhy pod Trumpem lámou rekordy, čeká je ale klíčová zkouška
včera

Ukrajinou po Zelenského podpisu kontroverzního zákona zmítají masové demonstrace. Největší od začátku války
včera

Zelenskyj mění svá vlastní pravidla hry: Boj proti korupci přechází pod státní dohled, návrat k centralizaci moci v čase války je znepokojivý
včera

Tlak na Zelenského roste. Rozvrátil protikorupční struktury a čelí vlně kritiky, píše ukrajinský tisk
včera

Partnerství odsouzené k zániku: Francouzsko-německý motor se zadrhává
včera

Žloutenka je na vzestupu, letos v Česku zabila už 10 lidí. Šíří se také svrab a spalničky
včera

Více než stovka humanitárních organizací varuje před masovým hladověním v Gaze
včera

Nově objevené záběry a fotografie vrhají nové světlo na Trumpovy vazby s Epsteinem
včera

Výhled počasí do poloviny srpna. Meteorologové řekli, zda se oteplí
22. července 2025 22:01

Britové oslavili narozeniny budoucího krále. Na trůnu ho přivítají až za mnoho let
22. července 2025 21:16
Čeští fotbaloví zástupci v Evropě znají další možné soupeře. Nejtěžší výběr má Plzeň, co Ostrava a Sparta?
Ještě předtím než všichni tuzemští pohároví zástupci vstoupili do bojů o účast v hlavních fází evropských soutěží, už vědí, s kým se utkají v další fázi předkol. Z pondělního losování ve švýcarském Nyonu tak vyplývá, že nejtěžší vyhlídky má z českých účastníků Viktoria Plzeň. Český vicemistr by se totiž v případě postupu z 2. předkola Ligy mistrů přes Servette Ženeva utkal s někým z dvojice Glasgow Rangers-Panathinaikos Atény. To v bojích o Evropskou ligu čeká Ostravu po případném postupu do 3. předkola buď slovinské Celje nebo kyperská AEK Larnaka. A své možné příští soky má na vybranou i pražská Sparta, která po kazašském Aktobe může změřit síly s dalšími méně známými celky – s Ararat-Armenia či s rumunským klubem Universitateu Kluž.
Zdroj: David Holub