Havana je světově proslulá starými americkými sedany, ale je také rájem motorek s postranním vozidlem čili sajdkár pocházejících z Ruska, Československa nebo východního Německa z doby, kdy Kuba patřila do sféry sovětského vlivu, píše agentura AFP.
Alejandro Prohenza se za řídítky své červené a pestře pomalované Jawy 350 z roku 1989 tváří velmi hrdě. "Hodně cizinců si mě na ní rádo vyfotografuje," chlubí se.
"Jednou mi jeden Bolivijec řekl, že nikdy neviděl opravdovou sajdkáru, jedině ve filmech o nacistech," dodává.
Osmačtyřicetiletý Alejandro vlastní jeden paladar (soukromou restauraci). Často dostává nabídky od různých lidí, že od něho sajdkáru koupí. On však vůbec nemá v úmyslu svůj stroj prodat, protože na něm vozí ženu a děti, nákupy a zásobuje s ním restauraci.
"Je to velmi praktické," říká Alejandro, který považuje svou sajdkáru za svou druhou dceru a raduje se, že ji nikdy nemusel odvézt k lékaři (rozuměj do autoopravny).
V Evropě jsou tato motorová vozidla již vzácná, ale v Havaně jich jezdí stovky a na celé Kubě tisíc.
Jejich příběh souvisí s historií Kuby, která se po socialistické revoluci z roku 1959 politicky vzdálila Spojeným státům a v Sovětském svazu nalezla velkého bratra, a to až do roku 1990. Jezdí tu sovětské Uraly, Dněpry a Jupitery, české Jawy či východoněmecké MZ 250.
Na Kubu přišly v šedesátých a sedmdesátých letech. Nejprve je používala armáda, pak státní podniky a zemědělství a nakonec obyvatelé.
Tak získal José Ceoane svého ostře červeného Jupitera. "Když vláda koupila sajdkáry od Rusů v roce 1981, dostaly je státní podniky. Pak je získávali zasloužilí pracovníci," říká. Jeho otec, který pracoval pro statistický úřad, takto obdržel jednu sajdkáru.
I když je stará, José by ji nikdy neprodal. "Jezdím s ní po městě, je to můj dopravní prostředek a na Kubě jich není mnoho," ujišťuje José, který pravidelně vozí příbuzné a rodinu.
Obstarožní vzhled sajdkár je atrakcí pro turisty, kteří jsou překvapeni, že jich tu tolik vidí. "Tady je to ale běžné," říká Enrique Oropesa, učitel v autoškole. Má zelený Ural z roku 1977, který si hýčká. "Velmi mi na něm záleží, je to dopravní prostředek pro mou rodinu a zdroj příjmů," uvádí.
A sajdkára je levnější než automobil, na nějž mnoho Kubánců nemá.
Osmatřicetiletý Francouz Philippe Ruíz, který se usadil na ostrově před dvěma lety se svou kubánskou ženou, říká, že jich v Havaně denně vidí až stovku.
Na inzerát na internetu se mu podařilo koupit za cenu v přepočtu 167.000 korun jeden modrý Ural s postranním vozíkem. "Mnoho sajdkár vozí stavební materiál," vysvětluje; sám pracuje na rekonstrukci jednoho domu. "Je o rok starší než já a přesto je v dobrém stavu," žertuje.
Na Kubě ovšem nejsou k sehnání náhradní díly, a tak si je lidé musejí opatřovat v cizině, takže se oprava stroje protáhne, zdůrazňuje.
Své koupě však nelituje. Již ve Francii byl motorkářem a za řídítky své ruské sajdkáry objevil nové dojmy. "Je to velmi legrační, liší se to od klasické motorky, musíte se všechno učit znova. Ale je to sympatické," říká. Zvláště pro rodinu, protože do postranního vozíku může dát dítě a zavazadla a žena si sedne za něho na motorku.
Jeho snem je pronajímat již opravenou sajdkáru turistům na projížďky po Havaně, dodává AFP.
Související
Nová bilance hurikánu Melissa. Počet obětí se značně zvýšil
Hurikán Melissa udeřil. Může ovlivnit i počasí v Evropě, meteorologové ho sledují
Aktuálně se děje
před 7 minutami
V Česku se potvrdilo další ohnisko ptačí chřipky
před 1 hodinou
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 2 hodinami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 2 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 3 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 4 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 5 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 6 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 6 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 8 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 9 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 10 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 10 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 11 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 12 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 13 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 14 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
Ruská federace se s blížícím se čtvrtým rokem plnohodnotné invaze na Ukrajinu potýká s nečekaným vedlejším efektem své válečné politiky. Regiony bohaté na energetické suroviny, které tvoří hospodářskou páteř země, totiž doplácejí na konflikt nejvyššími lidskými i ekonomickými ztrátami. Kreml proměnil odlehlé oblasti v zásobárnu vojáků i peněz, čímž však paradoxně ohrožuje průmyslová odvětví, která Putinovu agresi financují.
Zdroj: Libor Novák