Praha - Občanští demokraté chtějí do čela resortu dopravy na doporučení grémia dosadit předsedu svého poslaneckého klubu Zbyňka Stanjuru, jak Mediafaxu potvrdil zdroj z ODS. Resort si strana vymění s partají LIDEM za ministerstvo obrany.
Informaci po poledni potvrdil i premiér Petr Nečas v tiskovém prohlášení. "Předseda vlády a ODS Petr Nečas navrhne na post ministra dopravy Zbyňka Stanjuru," napsal mluvčí vlády Michal Schuster.
Stanjura na postu nahradí Pavla Dobeše (LIDEM), který rezignoval k 3. prosinci. K odstoupení ho vyzvala jeho vlastní strana, argumentovala dlouhodobě nefunkčním registrem vozidel. Mezi ministrem a vicepremiérkou Karolínou Peake (LIDEM) panovalo již delší dobu citelné napětí, nejen kvůli registru vozidel. Dobeš po podání rezignaci zaútočil na financování nejmenší vládní strany, nelíbilo se mu získávání darů od lidí, kteří dostávají veřejné stavební zakázky. Uvažuje o odchodu ze strany.
Premiér odmítl první návrh Karoliny Peake, aby se ministrem dopravy stal její náměstek Robert Vacek. Předsedkyně liberálních demokratů začala následně vyhrožovat odchodem své strany z vlády.
Na začátku prosince oznámil svou rezignaci také ministr obrany Alexandr Vondra (ODS), uvedl, že je to proto, že neobstál v senátních volbách. Vzápětí začaly ODS a LIDEM debatovat o tom, že si ministerstva prohodí. Dále chtějí také sloučit resort dopravy a průmyslu a obchodu, podle ministra druhého jmenovaného úřadu Martina Kuby (ODS) by se tak ušetřil až 30 procent úředníků. Vládní špičky zvažovaly i sloučení resortů zemědělství a životního prostředí, s tím však ostře nesouhlasí třetí koaliční partner TOP 09. "To je, jako by to mělo být na základě toho, že se oboje odehrává venku. Na to nekývneme," uvedl již dříve předseda poslaneckého klubu TOP 09 Petr Gazdík.
Slučování by se dále mělo dotknout ministerstva školství a kultury, ministerstvo pro místní rozvoj, které nyní vede Kamil Jankovský (LIDEM), by mělo zaniknout a část jeho agendy přejít pod Úřad vlády.
Do čela obrany by podle všeho měla nastoupit Karolína Peake, její nominace však není dosud potvrzena. Strana LIDEM si chce udržet tři vládní pozice, a tak se ministrem bez portfeje má stát Petr Mlsna, nynější náměstek vicepremiérky.
Oficiálně chce ODS oznámit obsazení postu ministra dopravy v úterý odpoledne.
Změny v počtu a kompetencích úřadů jsou plánovány na rok 2014, tedy se dotknou následující vlády. Z toho důvodu si opoziční ČSSD, která většinově zvítězila v senátních a krajských volbách, stěžuje, že ji nikdo k jednáním o tak zásadní restrukturalizaci nepřizval.
Zbyněk Stanjura vystudoval VUT v Brně, obor elektronické počítače. Do ODS vstoupil roku 1991. V letech 2002 až 2010 působil jako primátor Opavy, od roku 2000 je zastupitelem Moravskoslezského kraje a v letech 2000 až 2008 zastával post člena rady kraje.
Je členem výkonné rady ODS a předsedou regionálního sdružení ODS Moravskoslezského kraje. Dále je místopředsedou Svazu měst a obcí České republiky a také předsedou Euroregionu Silesia.
Do sněmovny byl zvolen roku 2010 v Moravskoslezském kraji. V komunálních volbách v říjnu 2010 ODS v Opavě pod Stanjurovým vedením získala pouhých devět mandátů a po letech ve vedení města se odebrala do opozice. Vloni v květnu se Stanjura stal předsedou poslaneckého klubu ODS.
Kritika se na Stanjurovu hlavu snesla v souvislosti s firmou Eskon, v níž měl třetinový podíl. Vlastnil ho až do roku 2007, i když tvrdil, že ho prodal roku 2002, když začal zastávat úřad primátora Opavy. Firma přitom získávala zakázky i od města. Od roku 2007 je jedinou vlastnicí Eskonu Stanjurova manželka.
Kandidát na nového ministra dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) považuje za svůj hlavní úkol připravit sloučení dopravy s ministerstvem průmyslu. Oba úřady by se podle představ ODS měly zhruba za rok a půl spojit, zastřešilo by je pak ministerstvo hospodářství.
Nový ministr chce například změnit Ředitelství silnic a dálnic na akciovou společnost. Zvažuje také to, že by dopravní stavby už nebyly financovány prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury, ale přímo z rozpočtu ministerstva dopravy.
Související
Fiala je přesvědčen, že Česko předává Babišovi ve skvělé kondici
Tanečky kolem Turka. Exprezident Klaus nechápe, co se děje
Vláda ČR , Ministerstvo dopravy , Zbyněk Stanjura
Aktuálně se děje
před 41 minutami
Zimní počasí se nevrátí ani v předvánočním týdnu, naznačuje předpověď
před 1 hodinou
Česká firma představila světu stealth dron Nightray a moderní střelu. Až Narwhal zasáhne Rusko, půjde do výroby
před 1 hodinou
Nekvalitní mír může znamenat ruské tanky u hranic se Slovenskem. Ukrajina nevydrží každý Trumpův rozmar
před 2 hodinami
Sarkozy strávil ve vězení jen 20 dní. Venku není ani tři týdny a už o tom napsal knihu
před 3 hodinami
Nebudeme na to sami. NATO i Američané popřeli zprávu, že USA od roku 2027 nebudou bránit Evropu
před 4 hodinami
Válka zasáhne každý domov a zničí každou firmu. Dochází nám čas, jsme dalším cílem Ruska, prohlásil Rutte
před 4 hodinami
První evropský stát vrací úder. Po zveřejnění Trumpovy výbušné bezpečnostní strategie označil USA za hrozbu
před 5 hodinami
Otázka, kterou si klade celý svět: Proč Trump nechal zabavit ropný tanker?
před 6 hodinami
Machadová se po roce skrývání objevila v Oslu. Venezuela bude svobodná, slibuje
před 7 hodinami
Týden do klíčového jednání o půjčce Ukrajině: EU hrozí, že Belgii odstaví jako Maďarsko
před 8 hodinami
Zelenskyj dnes uspořádá hovor s třiceti evropskými lídry. Trump hovoří o ztrátě času
před 9 hodinami
VIDEO: Na zabavení tankeru se podílela i FBI. Týdny skrýval svou polohu, jeho ropu si USA nechají
před 9 hodinami
Zelenskyj poslal do Bílého domu odpověď na mírový plán. Trump by mohl o víkendu přiletět do Evropy
před 11 hodinami
Počasí bude příští týden opět připomínat zimu. Teploty klesnou až k nule
včera
Ikonický kamion Coca-Cola odstartoval letošní turné po republice
včera
Tlak na Madura eskaluje. Americké síly zadržely u Venezuely "největší" ropný tanker, oznámil Trump
včera
Babiše čekají nelehké čtyři roky. Česko se musí připravit na krušné časy
včera
Island se připojuje k bojkotu Eurovize kvůli účasti Izraele
včera
Éra bezpečnostních záruk skončila. Evropa řeší, jak přežít bez pomoci USA
včera
Rostoucí ceny online reklamy nutí malé podniky hledat alternativy. Tisk plakátů se vrací do hry
Online reklama výrazně zdražuje a malé firmy stojí před otázkou, jak zůstat vidět, aniž by jejich marketingový rozpočet praskal ve švech. Stále častěji proto zvažují návrat k tradičním a finančně stabilním formám propagace, mezi které patří i tisk plakátů. Ten nabízí lokální dosah, jednorázové náklady a dlouhodobou viditelnost – vlastnosti, které jsou v současné ekonomické situaci stále cennější.
Zdroj: Komerční článek