Ostrava - Po vážné nehodě pendolina ve Studénce, kde vlak minulý týden narazil do kamionu a zemřeli tři lidé, se začalo více hovořit o bezpečnosti železničních přejezdů.
Inspekce už zjistila, že rychlovlak před srážkou s kamionem snížil rychlost na 142 kilometrů v hodině. "V tuto chvíli ještě nevíme, jestli se rychlost na 142 kilometrů za hodinu snížila vlivem srážky, či zda strojvedoucí použil rychlobrzdu. Toto by měla objasnit analýza dat z přední skříňky vlaku," vysvětlil mluvčí inspektorů Martin Drápal.
Případné úvahy o možném plošném snížení rychlosti vlaků označil za spekulaci, která předbíhá vyšetřování. Železniční přejezd ve Studénce má v současné době nejvyšší možné zabezpečení a rozhodně není z pohledu inspektorů nebezpečný nebo rizikový. Smrtelná nehoda se tam podle statistik stala dvakrát. V roce 1990, kdy zemřel jeden člověk, a právě letos v červenci.
Podobné zabezpečení jako ve Studénce, tedy kombinaci výstražných světel a závor, by podle inspekce mělo mít maximum železničních přejezdů v Česku. "Toto považujeme za nejbezpečnější zabezpečení křížení dráhy s pozemní komunikací. Vyšším stupněm je jen zrušení železničního přejezdu a jeho nahrazení podjezdem nebo nadjezdem," řekl Drápal.
O takovou změnu nyní budou usilovat představitelé Moravskoslezského kraje i Studénky. Podle hejtmana Miroslava Nováka chyba vznikla před lety, když se začal budovat železniční koridor a nevznikaly mimoúrovňové přejezdy. Hejtmanství si podle něj rizikovost místa ve Studénce uvědomovalo. Především to, že lidé často na červenou místem projížděli. Z toho důvodu se kraj podílel na instalaci kamer, které přejezd poslední tři roky monitorují. Právě kamery zachytily, jak kamion do kolejiště vjel na červenou.
Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský řekl, že problémovost přejezdu ve Studénce nespočívá v počtu nehod. "Je to kombinace několika faktorů. Hlavně jde o to, že v místě se kříží extrémně vytížená trať a poměrně vytížená silnice. Přejezd je navíc široký (silnici kříží čtyři koleje). Doba, po níž blikají červená světla před sklopením závor, je dlouhá. Úměrná k tomu, jaká je potřeba na vyprázdnění kolejiště," řekl.
Související
Ve Studénce na Novojičínsku hořel motorový vlak
Pět let od tragédie ve Studénce: Kamion na přejezdu? Rychlobrzda a útěk do strojovny, říká strojvůdce
vlaková havárie /Studénka 22. července 2015 v 7:30 hodin/ , železnice
Aktuálně se děje
před 42 minutami
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 1 hodinou
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 2 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 2 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 3 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 4 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 5 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 6 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 7 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 8 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 9 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 10 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 11 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 11 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 12 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 14 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.
Zdroj: Libor Novák