ROZHOVOR | Pět let od tragédie ve Studénce: Kamion na přejezdu? Rychlobrzda a útěk do strojovny, říká strojvůdce

ROZHOVOR – Jsou pro ně postrachem, ohrožují jejich životy i zdraví. Strojvůdci se děsí, aby se jim při směně nenaskytl pohled, jak na železničním přejezdu stojí kamion, vůz či chodec. „Pokud je srážka s nákladním či osobním autem anebo osobou nevyhnutelná, sáhneme hned po rychlobrzdě a v případě stojících vozů bychom měli utéci do strojovny,“ říká pro EuroZprávy.cz člen prezidia Federace strojvůdců ČR David Votroubek. Přesně před pěti lety na ignorujícího řidiče kamionu při křížení doplatil ve Studénce strojvůdce Jan Černý, po nárazu mu lékaři amputovali obě nohy a poranil si páteř.

Nerozumí jejich počínání. Člen prezidia Federace strojvůdců ČR David Votroubek nemá žádné pochopení pro řidiče, kteří i přes výstražná znamení a přejezd opatřenými staženými závory vjedou na křížení. „Nedovedu si jejich nezodpovědný manévr absolutně vysvětlit. Jde to naprosto mimo moje chápání,“ kroutí hlavou odborník na železnici. Správa železnic oznámila, že bude zvyšovat investice do zabezpečení železničních přejezdů. Letos zmodernizuje 142 křížení za 1,36 miliardy korun.

„Bohužel zabezpečení mnoha přejezdů nejde tak rychle, jak bychom si přáli. Osobně vůbec nechápu, jak je možné, aby na tratích, kde vlaky letí 160 kilometrovou rychlostí, byl klasický přejezd. Na těchto úsecích mají být vybudované nadjezdy či podjezdy,“ povzdychne si. Jen za první polovinu letošního roku zemřelo při nehodách na železničních přejezdech 18 lidí. Oproti stejnému období loni je to o 38 procent více.

Votroubek v rozhovoru pro EuroZprávy.cz vzpomenul i na kolegu Jana Černého, který 22. července 2015 v 7:43 hodin narazil na přejezdu ve Studénce s vlakem SC 512 Pendolino do stojícího kamionu s ocelovými plechy. Šoféra Slawomira Wojciecha Sondaje potrestal Okresní soud v Novém Jičíně 8,5 letým odnětím svobody a desetiletým zákazem řízení. „I když pana Černého osobně neznám, nebyl členem naší federace, často si na jeho osud vzpomenu a soucítím s ním. Je skvělé, že je takovým bojovníkem a nevzdal se.“

Zástupce pro oblast Olomouc sám zažil nepřijemné momenty na dráze. „Bohužel jsem usmrtil člověka na přejezdu. Není jednoduché se vypořádat s tím, co se mně stalo. Je to hodně psychicky náročné. Časem si ale musíte říci, že ten člověk na daném místě neměl nic dělat, věděl, že se blíží vlak. I tak je to těžké,“ přiznává. Zaměstanec společnosti ČD Cargo zabránil díky své zkušenosti i dalším neštěstím. „Musel jsem použít rychlobrzdu, aby auto, které na přejezdu nemělo co dělat, získalo několik desetin vteřin k dobru, aby popojelo a já do něj nevrazil.“

Strojvůdce je rád, že nyní pro kolegy, kteří utrpí na dráze díky nezodpovědným řidičům zranění, vzniká nadační fond, aby se jejich rodiny neocitly na mizině. „Už dříve jsme ale pamatovali na finanční zabezpečení. Možnosti peněžní podpory nabízí jak zaměstnavetal, tak i odborové organizace, jejichž členem strojvůdce je.“ Votroubka samozřejmě trápí i současná vlna železničních nehod i mimořádných událostí. „Bohužel klíčových příčin je mnoho, ale může k nim přispívat i absence kvalitního odpočinku a snižování stavu zaměstnanců,“ má jasno.

NA ZRANĚNÉHO KOLEGU ČERNÉHO SI ČASTO VZPOMENE

Pane Votroubku, dnes je to přesně pět let, kdy se těžce zranil strojvůdce Pendolina Jan Černý, jemuž na přejezdu ve Studénce vjel do cesty kamion naložený ocelovými plechy. Při neštěstí zahynuly tři osoby a 25 cestujících utrpělo újmu na zdraví. Je asi zbytečné se ptát, zda si na tuto událost vzpomenete...

Samozřejmě, a je to memento pro všechny strojvůdce. Co se stalo panu Černému, může postihnout každého z nás. I když pana Černého osobně neznám, nebyl členem naší federace, často si na jeho osud vzpomenu a soucítím s ním. Je skvělé, že je takovým bojovníkem a nevzdal se. (Redakce EuroZprávy.cz se pokoušela kontaktovat samotného Jana Černého, který však vzkázal, že se k tragickému dni už nechce vyjadřovat a vracet se – pozn. red.)

Nyní po nehodě v Českém Brodě, kdy zemřel strojvůdce, který narazil do soupravy ČD Cargo, vzniká nadační fond pro rodiny zahynuvších anebo zdravotně postižených. Proč až nyní?

Je chybou si myslet, že na podobné případy se už nepamatovalo v minulosti. Už dříve existovalo finanční zabezpečení. Možnosti peněžní podpory nabízí jak zaměstnavatel, tak i odborové organizace, jejichž členem strojvůdce je. Často také pomůže solidarita kolegů i sbírky od veřejnosti, jako tomu bylo v případě zmiňovaného Jana Černého.

Máte nějaké vysvětlení, proč řidiči vjíždí i přes výstražná znamení a stažené závory na železniční přejezdy? Jen připomenu, že od pátku se udály dvě příhody, kdy auta vjela na nechráněném přejezdu pod vlak. Nejhorší byl úterní střet v Borohrádku na Rychnovsku, při němž zemřel řidič vozidla i spolujezdec.

Nedovedu si nezodpovědné manévry všech šoférů absolutně vysvětlit. Jde to naprosto mimo moje chápání. Jedině mně snad napadá, že nevěnují pozornost řízení. Mnozí laikové si myslí, že když je lokomotiva několikatunová, strojvůdci nehrozí při nárazu žádné nebezpečí. To je ale velký omyl. Na mašině sice jsou deformační zóny anebo se dělají simulované crashtesty, aby v kabině bylo ještě více bezpečno, ale stoprocentně ochráněni nejste nikdy. Vždy se vám může něco stát.

Jak se má strojvůdce zachovat, když už ví, že srážka s nákladním kolosem i osobním vozidlem je už nevyhnutelná?

Existuje přesný postup, jak se v takové situaci chovat. Řeknu to zjednodušeně. Pokud je srážka s nákladním či osobním autem anebo osobou nevyhnutelná, sáhneme hned po rychlobrzdě a v případě stojících vozů bychom měli utéci do strojovny, aby náraz neměl pro nás tragické následky. Ne každý ale v takové situaci dokáže jednat chladnokrevně. Někteří kolegové zůstanou sedět jako přikovaní a pak je vše o to ještě horší.

S USMRCENÍM ČLOVĚKA SE NEJDE NIKDY SMÍŘIT

Vy jezdíte už sedmnáct let, zažil jste za tu dobu nějaký dramatický moment na dráze?

Bohužel ano, a to před deseti lety,  kdy jsem usmrtil člověka na přejezdu.

Lze se vůbec s touto situací psychicky vyrovnat?

Není jednoduché se vypořádat s tím, co mně stalo. Je to hodně psychicky náročné. Časem si ale musíte říci, že ten člověk na daném místě neměl nic dělat, věděl, že se blíží vlak, a tak to v sobě uzavřít. I tak je to těžké, s usmrcením člověka se nejde nikdy smířit. Jsem alespoň rád, že jsem zabránil dalším střetům. Musel jsem opět použít rychlobrzdu, aby auto, které na přejezdu nemělo co dělat, získalo několik desetin vteřin k dobru a mohlo tak popojet a já do něj nevrazil.

Správa železnic oznámila, že zabezpečí přejezdy, které vyhodnotila jako rizikové. Vychází přitom i ze statistik střetů aut s vlaky. Jde především o doplnění výstražných světel, instalaci závor a nově také o technologii kompozitových břeven s LED diodami. Jen za první polovinu letošního roku zemřelo při nehodách na železničních přejezdech 18 lidí. Oproti stejnému období loni je to o 38 procent více. Jak lepší zabezpečení vnímáte?

Bohužel zabezpečení mnoha křížení nejde tak rychle, jak bychom si přáli. Například přejezd ve Studénce, kde se před pěti lety odehrálo zmíněné neštěstí, není stále vybudovaný avizovaný podjezd, který by měl vzniknout až za dva roky, tedy sedm let po tragédii. Situaci ztěžují různé zájmové skupiny či účelová hnutí, které neuvěřitelně prodlužují výstavbu a komplikují územní rozhodnutí. Často se k těmto věcem vyjadřují lidé, kteří jim vůbec nerozumí, a to vyvolává zlou krev.

Na některých úsecích je ale i přes vybudování kvalitnějšího zabezpečení přejezdů situace stále dost riziková...

Máte pravdu. Osobně vůbec nechápu, jak je možné, aby na tratích, kde vlaky letí 160 kilometrovou rychlostí, byl klasický přejezd. Na těchto úsecích mají být vybudované nadjezdy či podjezdy.

ODBORNÍK VÍTÁ KAMERY MONITORUJÍCÍ KŘÍŽENÍ

Připadají vám tresty pro řidiče kamionů, kteří vjeli i přes výstražná znamení na přjezd, dostatečná? Polský šofér Slawomir Wojciech Sondaj, jenž způsobil před pěti lety neštěstí ve Studénce, dostal 8,5 roku a k tomu desetiletý zákaz řízení, srbskému řidiči Uroši Andelovićovi, jehož kamion se loni 6. září srazil s vlakem na přejezdu v pražské Uhříněvsi, odvolací Městský soud snížil trest ze čtyř let vězení na dva roky a zrušil mu také pětiletý zákaz řízení...

Já nejsem soudce, a tak nemohu být kompetentní, abych do médií říkal, zda udělené tresty jsou dostatečné či nikoli. Troufnu si ale tvrdit, že je dobrým krokem dopředu, jak se nyní některá křížení monitorují kamerami. Tím se může hodně předejít dalším nehodám i tragédiím. Jsem přesvědčený, že když řidiči uvidí kamery, upustí od svého úmyslu vjet na přjezd, protože třeba spěchají, a vyčkají, až vlak přejede. Doufám, že kamerový systém se postupem času rozšíří všude.

Železnici nyní zachvátila vlna nehod a mimořádných událostí. Nejčerstvější případy se udály ve středu. Nejprve ráno v Jablonném nad Orlicí na Orlickoústecku zastavily dva vlaky společnosti Leo Express Tenders půl kilometru od sebe, přesně 508 metrů. Jeden ze strojvedoucích projel pravděpodobně návěstidlo zakazující jízdu. Nikomu se nic nestalo. Strojvůdce byl podle firmy odpočatý. Ve stejný den odpoledne v Lázních Kynžvart na Chebsku vykolejil vlak RegioNova a při kolizi se zranili tři lidé. Zabezpečovací zařízení včas zastavilo na trati dopravu, konkrétně vjel na úsek určený pro pendolino. Jak si jako odborník vysvětlujete tak častou frekvenci současných kolizí na dráze?

Faktorů, které mohou způsobit nehodu, je obrovské množství. Může mezi ně patřit i únava z přetěžování strojvedoucích dalšími a dalšími povinnostmi, neustálé snižování počtu zaměstnanců a kumulování jejich povinností a neustále se zvyšující tlak na efektivitu a snižování nákladů. Problémy způsobují i velice krátké obraty, které jsou dnes běžně v jednotkách minut. To je velice nebezpečné a musí to být jasné i laikovi. Bohužel potíže způsobují i kraje, které objednávají obrovský počet spojů, na něž nejsou kapacity. Kraje se občas snaží, aby se frekvence vlaků blížila MHD, ale už nedomýšlejí, jaké nebezpečí s tím může souviset v kombinaci s neúměrně nízkou cenou, za kterou tuto službu po dopravcích chtějí.

Na závěr se chci zeptat, zda přes všechny zmíněné problémy a úskalí je ještě na železnici čas a místo na romantiku?

Samozřejmě, že v kabině zažíváme i  příjemné chvíle, pro něž jsme se rozhodli tuto profesi vykonávat a máme sklon je vyhledávat. Jsou to situace, které si chceme pamatovat a předávat mladší generaci, anebo je jen tak vyprávět.

Související

Prezident Petr Pavel jmenoval Andreje Babiše předsedou vlády (foto: Tomáš Fongus) Rozhovor

Velká nevýhoda pro členy vlády za SPD a Motoristy. Jen aklimatizovat se na ministerstvu trvá téměř rok, říká politolog

Politolog David Jágr z Institutu politologických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy zhodnotil předpokládanou podobu třetí vlády Andreje Babiše. Podle něj je důležité, že ve vládě zasednou ministři za ANO se zkušeností s exekutivy. „Jen aklimatizovat se na ministerstvu trvá téměř rok. Vládní zkušenosti jsou zkrátka neocenitelné,“ řekl Jágr. Vliv na vládnutí bude samozřejmě mít i SPD a Motoristé sobě, Babiš je ale podle politologa „natolik dominantní politickou a ekonomickou silou v naší zemi, že se bez jeho svolení nevymění ani žárovka na Úřadu vlády“.
Andrej Babiš po setkání s prezidentem Petrem Pavlem (27.10.2025) Rozhovor

Politika SPD a Motoristů vyhovuje oligarchům, Babiš se v EU může chovat jako Meloniová, říká politoložka

Politoložka Daniela Ostrá z olomoucké Univerzity Palackého v exkluzivním rozhovoru pro EuroZprávy.cz promluvila o tom, jak vnímá budoucí složení nové vlády. Zejména se jí ale nezamlouvá oligarchizace české politiky a zdůraznila, že nyní již premiér Andrej Babiš ani zdaleka není jediným problémem. „Andrej Babiš se ze dne na den nestane obyčejným občanem s lehce nadprůměrnými příjmy. Stále je to člověk, který dokázal nakumulovat velké bohatství i moc. U něj nicméně uplatnění bohatství i moci vidíme relativně transparentně,“ říká.

Více souvisejících

rozhovor Vlaky Nehody vlaků vlaková havárie /Studénka 22. července 2015 v 7:30 hodin/

Aktuálně se děje

před 47 minutami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

Jeffrey Epstein

Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina

Americké úřady oznámily nález více než milionu dodatečných dokumentů, které pravděpodobně souvisejí s vyšetřováním zesnulého sexuálního agresora Jeffreyho Epsteina. Federální prokuratura v New Yorku a FBI o tomto nečekaném objevu již informovaly ministerstvo spravedlnosti. Právní týmy nyní intenzivně pracují na revizi těchto materiálů, aby zajistily ochranu obětí prostřednictvím nezbytných úprav. Ministerstvo slíbilo, že k publikaci dojde v nejbližších týdnech, jakmile skončí proces anonymizace.

před 4 hodinami

Ruská armáda

Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena

Stín, který na Evropu vrhá Rusko, ji přinutil pohlédnout pravdě do očí. Riziko války je po desetiletích klidu opět reálnou hrozbou. Když se minulý měsíc sešla skupina bezpečnostních expertů v britském Whitehallu, aby zhodnotila připravenost Spojeného království a jeho spojenců, výsledek byl podle CNN značně znepokojivý. Shodli se, že Evropa na konflikt, který by mohl přijít v řádu několika let, připravena není.

před 6 hodinami

včera

Evropská unie

Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá

Evropská unie nehodlá ustoupit tlaku Spojených států a bude i nadále důsledně vymáhat svá pravidla pro fungování digitálních platforem. Současný eurokomisař pro vnitřní trh Stéphane Séjourné ve středu jasně prohlásil, že americké vízové sankce nemohou ovlivnit suverenitu evropských národů ani jejich demokraticky přijaté zákony. Reagoval tak na krok Washingtonu, který zakázal vstup do země osobám spojeným s prosazováním Aktu o digitálních službách (DSA).

včera

film Záhada strašidelného zámku

RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění

Štědrovečerní pohádky se v České republice těší vzácnému postavení. I ty největší propadáky každoročně přilákají k televizi miliony diváků, především z řad dospělých, kteří rok co rok doufají, že se po letech konečně podaří vytvořit klasiku, kterou si budou s chutí pouštět i nadcházející generace. To se ale ani zdaleka nedaří, a i když letošní počin zdaleka není tak tragický, jako tomu bylo v posledních letech, do dějin kinematografie pravděpodobně také nevstoupí. 

včera

stíhačka General Dynamics F-16 Fighting Falcon

Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem

Izraelské letectvo provedlo ve středu dopoledne sérii náletů na jihu Libanonu, které cílily na infrastrukturu hnutí Hizballáh. Útoky zasáhly oblasti v okolí Nabatíje, konkrétně údolí Houmin, Wadi Azza a Nimeiriya. Podle svědků se nad zasaženými místy i nad východním údolím Bikáa nadále pohybují izraelské bezpilotní letouny. Izraelská armáda v oficiálním prohlášení uvedla, že údery byly nezbytné kvůli přítomnosti vojenských zařízení, která porušují dohody o příměří.

včera

Volodymyr Zelenskyj

Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj dal najevo novou ochotu ke kompromisům v klíčových bodech, které dosud brzdily mírový proces s Moskvou. Během úterního setkání s novináři detailně popsal dvacetibodový plán, který označil za základní politický dokument mezi Ukrajinou, Amerikou, Evropou a Ruskem. Podle jeho slov je nyní míč na straně Kremlu, od kterého Kyjev očekává vyjádření po středečním jednání amerických zástupců s ruskou stranou.

včera

Záchranná služba, ilustrační fotografie

Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty

Jihomoravští záchranáři čelí v posledních dnech extrémnímu náporu, který výrazně převyšuje běžný průměr. Zatímco standardně vyjíždějí k přibližně třem stovkám případů denně, v aktuálním období se počty výjezdů šplhají až ke čtyřem stovkám výjezdů za 24 hodin. Zdravotníci proto vydali naléhavou výzvu veřejnosti, aby lidé zvážili, zda je příjezd sanitky v jejich situaci skutečně nezbytný.

včera

Ruská armáda

Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí

Ukrajinští představitelé dnes oznámili, že během přeshraničního nájezdu na vesnici Hrabovske v Sumské oblasti odvlekly ruské invazní síly do Ruska 52 civilistů. Útok se odehrál v noci na sobotu, kdy do obce vtrhlo přibližně 100 ruských vojáků. Kromě civilního obyvatelstva bylo zajato také 13 ukrajinských vojáků, kteří v pohraniční oblasti působili.

včera

Emmanuel Macron

Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace

Vztahy mezi Evropou a Spojenými státy zažívají prudké ochlazení. Francouzský prezident Emmanuel Macron a zástupci Evropské unie ostře odsoudili rozhodnutí Washingtonu uvalit zákaz udělování víz pěti vlivným evropským osobnostem. Jde o lidi, kteří stojí v čele boje za regulaci amerických technologických gigantů a potírání dezinformací. Evropská strana mluví o „zastrašování a nátlaku“, zatímco USA argumentují bojem proti „mimosoudní cenzuře“.

včera

Venezuela, ilustrační foto

Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína

Peking má hned několik důvodů, proč ostře vystupovat proti stupňujícímu se vojenskému tlaku USA na Venezuelu. Nedávné zadržení ropných tankerů americkou pobřežní stráží v rámci Trumpovy „úplné blokády“ zasahuje ekonomické srdce jednoho z nejbližších partnerů Číny v Latinské Americe. Právě Čína je přitom hlavním odběratelem venezuelské ropy – v posledních měsících k ní směřovalo zhruba 80 % veškerého exportu této jihoamerické země. 

včera

včera

včera

Ilustrační foto

Ukrajinské město dalo světu nejslavnější vánoční koledu. Rusové ho srovnali se zemí

Zatímco se v ukrajinském Pokrovsku už přes rok a půl bojuje, Rusko nyní tvrdí, že toto strategické město ovládlo. Pro Ukrajince však Pokrovsk není jen bodem na mapě frontových linií, ale místem úzce spjatým s jedním z největších kulturních klenotů země: koledou Carol of the Bells. Světoznámou melodii, kterou lidé znají z filmů jako Sám doma, složil Mykola Leontovyč a její kořeny sahají právě do Pokrovsku. Dnes, kdy se město proměnilo v trosky, získává tato píseň pro Ukrajince opět svůj původní politický a vlastenecký význam.

včera

USS Gerald R. Ford

Návrat terorismu, válka ve Venezuelu nebo souboj o AI? Co lze čekávat od roku 2026

Před rokem touto dobou byl prezidentem Joe Biden a v katarském Dauhá se vyjednávalo příměří v Gaze. Dnes se zdá, že tyto události dělí celé desetiletí, protože rok 2025 přinesl zásadní proměny. Spojené státy nyní shromažďují v Karibiku největší vojenskou sílu od dob kubánské krize a v Miami se jedná o osudu Ukrajiny. Rok 2026 se tak rýsuje jako zlomový okamžik, který prověří stabilitu světového řádu v mnoha ohledech.

včera

Sněhová kalamita

Předpověď počasí na svátky: Budou letos bílé Vánoce?

Vánoční svátky přinesou do Česka pravou zimní atmosféru doprovázenou mrazem a na mnoha místech i sněhovou nadílkou. Zatímco Štědrý den bude ve znamení silného větru a sněžení, následující sváteční dny slibují postupné uklidnění situace a jasnější oblohu. 

23. prosince 2025 21:22

Ilustrační foto

Zákaz tělesného trestání dětí, změny v rozvodech, konec střídavé péče. Co přináší novela občanského zákoníku?

Od 1. ledna 2026 vstupuje v účinnost zásadní novela občanského zákoníku a souvisejících předpisů, která výrazně mění pravidla pro rozvody a péči o děti. Ministerstvo spravedlnosti si od těchto změn slibuje především zmírnění napětí mezi rodiči, ochranu dětí před zdlouhavými soudními spory a zjednodušení celého procesu pro ty, kteří jsou schopni se na budoucím uspořádání domluvit.

23. prosince 2025 19:58

Fond je neodvolatelný, reaguje Babiš na problémy se střetem zájmů. Nic tím nevysvětlil

Jak dnes server EuroZprávy.cz upozornil, premiér Andrej Babiš čelí kritice kvůli způsobu, jakým se rozhodl vyřešit svůj letitý střet zájmů. Nově vzniklý svěřenský fond s názvem RSVP Trust, do kterého má Babiš své vložit holding Agrofert, jej má spravovat po dobu, kdy bude šéf hnutí ANO vykonávat funkci člena české vlády. Babiš v reakci na tyto informace uvedl, že fond je neodvolatelný.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy