Praha - Předseda vlády Bohuslav Sobotka v pondělí po jednání s ředitelem Správy železniční dopravní cesty Pavlem Surým, ministrem dopravy Danem Ťokem a pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou prozradil, kdy by vlaky mohly začít jezdit z centra Prahy na Letiště Václava Havla a kdy by se v Česku mohly začít stavět první úseky vysokorychlostní železnice.
Podle Sobotky je dvojkolejné a elektrifikované spojení centra Prahy s letištěm a s Kladnem vládní prioritou. První úseky by podle premiéra mohl stát začít stavět už v roce 2019. Spojení by mohlo být dokončeno někdy v letech 2023 a 2024. Po jednání o tom Sobotka informoval na Twitteru.
Spojení na Letiště Václava Havla zatím zajišťují jen autobusy z pražského Zličína nebo od stanice metra Nádraží Veleslavín. Ty jsou ale ve špičkách přeplněné. Dopravní podnik na spoji z Nádraží Veleslavín dokonce testoval obří autobus pro 191 lidí. O výstavbě železnice nebo prodloužení metra, které by autobusové spojení měly nahradit, se mluví už od roku 2004.
"Jediný problém je s jedním malým úsekem této stavby, což je propojení mezi Dejvickou a Veleslavínem," uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Radnice nesouhlasí s modernizací tratě v nynější stopě, dlouhodobě požaduje podpovrchovou variantu. Podle Ťoka ale evropské orgány Česko vyzvaly, aby stát plán na vedení trasy na letiště a dále do Kladna v tomto území zlevnil. Zlevnění nicméně naráží na odpor městské části a hrozí, že kvůli tomuto úseku nebude postaven celý projekt, dodal ministr.
Radnice Prahy 3 podle mluvčího Martina Churavého na svém požadavku trvá. "Předložená ražená varianta v nové, přímější stopě, splňuje nejen všechny požadavky městské části, ale přináší navíc i další zefektivnění celé trati ve formě zkrácení jízdní doby," řekl na dotaz ČTK. Uvolněné prostory na povrchu navíc získají využití pro volný čas obyvatel, což se podle Churavého do efektivity investice započítává velmi obtížně, nicméně se na to nesmí zapomínat.
Pokud se nepodaří prosadit proplacení raženého tunelu z evropských peněz, bude muset Česko najít jiné vlastní zdroje, uvedl Ťok. Pro celý projekt, dříve označovaný za rychlodráhu na letiště, se počítá se spolufinancováním z Operačního programu doprava II.
Podle mluvčího SŽDC Jakuba Ptačinského hrozí, že ČR přijde jen o dotace na problematický úsek. Celá stavba je totiž rozdělená do několika fází a evropské orgány mají problém jen s uvedeným úsekem mezi Dejvickou a Veleslavínem. Nová trasa na letiště a současná trať do Kladna má být dvojkolejná a plně elektrifikovaná. Ve městě se počítá s tím, že by jí mohly vlaky projíždět osmdesátikilometrovou rychlostí, za Prahou by se pak vlaky mohly rozjet rychlostí 120 až 140 kilometrů v hodině.
S Ťokem a s ředitelem Správy železniční dopravní cesty Pavlem Surým řešil Sobotka také výstavbu vysokorychlostních železničních tratí. Ty by v první fázi měly propojit Prahu s německými Drážďany a také s Brnem.
"Požádal jsem dnes ministra dopravy, aby do konce roku předložil do vlády strategii rozvoje vysokorychlostních tratí v ČR," uvedl Sobotka na Twitteru. A rovnou stanovil další termín, kdy by se vysokorychlostní tratě mohly začít stavět. "První úsek by se mohl začít stavět kolem roku 2025," slíbil Sobotka.
Vzhledem k tomu, jak dlouho se o podobném spojení hovoří, setkal se Sobotka spíše s posměšnými reakcemi. "To mi přijde příliš uspěchané," napsal jeden z uživatelů Twitteru. "Tak mohl by, jistěže. Ale nezačne, osobně to vidím tak na rok 2145, kdy všude jinde budou už teleporty," komentoval Sobotkův slib další uživatel.
Související
Sliby, chyby? Sobotkovský obrat premiéra Fialy je výrazem odpovědnosti
ČSSD si před 30 lety zvolila Zemana. Současné vedení připomíná správce konkurzní podstaty, říká politolog Bureš
Bohuslav Sobotka , železnice , Ministerstvo dopravy
Aktuálně se děje
Aktualizováno včera
Atentát na Fica: Vyšetřuje se i teorie, že pachatel nebyl osamělým vlkem
Aktualizováno včera
Írán se obává o prezidenta Raísího. Prezidentský vrtulník havaroval
včera
RECENZE: Nesoudný produkt Společně sami se neměl dostat do kin
včera
Stanjura by uvítal odchod Pavla Novotného z ODS
včera
Kvůli Nečasovi musel skončit v národním týmu jeden z náhradníků. Černý Petr padl na Kovařčíka
včera
Pastrňák se Zachou prošli zdravotní prohlídkou a jsou blízko účasti na domácím MS
Aktualizováno včera
Tragédie na Dunaji. Dva mrtví po srážce lodí, obětí ale bude zřejmě více
včera
Velké drama při GP Emilia Romagna! Verstappen se spasil na cílové čáře před „stíhačkou“ Norissem
včera
Pellegrini: Někteří politici nejsou schopni sebereflexe. Na kulatý stůl nedozrál čas
včera
Události Petra Nutila: Slovenská jízda na tygrovi a nová Železná opona
včera
Sněmovní volby by vyhrálo ANO. Lidovci v průzkumech nadále zůstávají mimo Sněmovnu
včera
Počasí: V Česku dnes udeří bouřky. Meteorologové upřesnili výstrahu
včera
Fico je mimo ohrožení života, oznámili lékaři
včera
Slovenská policie obvinila lidi, kteří schvalovali atentát na Fica
včera
Ukrajinské drony v noci vyřadily z provozu důležitou ruskou rafinérii
včera
Česko nakupuje nejvíce zlata na světě. Hodnota zlata v majetku ČNB je proto rekordní
včera
Nicholas Winton se narodil před 115 lety. Zachránil stovky židovských dětí před nacisty
včera
Ukrajinci viní Rusko z dalšího válečného zločinu během ofenzivy u Charkova
včera
Netanjahu dostal nůž na krk. Ganc chce nový plán pro Gazu, pohrozil demisí
včera
Tornádo na Ústecku se potvrdilo. Pohybovalo se i přes tok Labe
Podezření na sobotní výskyt tornáda na Ústecku se potvrdilo, informoval Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) na sociální síti X. Tornádo se pohybovalo i přes říční tok. Experti se chystají na terénní průzkum místa.
Zdroj: Jan Hrabě