Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) se zaměřil na bezpečnost železničního provozu a cestujících v letech 2013 až 2017. Na bezpečnost na přejezdech přidělilo Ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) více než 2,6 miliardy korun, z čehož více než 900 milionů představovaly peníze z Evropské unie. Za tyto peníze měly být hlavně zmodernizovány a zrekonstruovány železniční přejezdy, což by mělo vést ke snížení počtu nehod. Kýžený efekt se však nedostavil.
Počty nehod se v prověřovaných letech významněji nesnížily – v roce 2013 jich bylo 165, v roce 2017 pak 159 a v jednotlivých letech mezi tím to bylo podobné. Ve stejném období zahynulo při nehodách na přejezdech v průměru 35 lidí ročně.
"Česká republika tak zůstala v tomto ohledu jednou z nejhorších zemí v Evropě. Na jeden milion obyvatel připadaly v České republice tři úmrtí na železničních přejezdech. Pro srovnání: v Polsku na stejný počet obyvatel připadalo 1,4 úmrtí, v Bulharsku 0,5 a v Německu 0,4 úmrtí," uvedl nku.cz.
Přestože samo Ministerstvo dopravy zdůrazňovalo nutnost zvýšit bezpečnost na železničních přejezdech, nesplnilo dle kontrolorů úkol, podle kterého mělo už v roce 2008 předložit vládě analýzu, ve které mělo určit konkrétní rizikové přejezdy, potřebné peníze na rekonstrukci, časový harmonogram a další.
Taková analýza v době kontroly stále neexistovala. SŽDC alespoň v roce 2016 vytvořila materiál, ve kterém posuzovala přibližně třetinu z 340 přejezdů na železničních koridorech. Z těch vytipovala 24 nejrizikovějších přejezdů, jejichž řešení se v době kontroly už připravovalo.
Ministerstvo dopravy s tím ale nesouhlasí. Podle jeho tiskového oddělení předložilo vládě v roce 2008 analýzu rizik v bezpečnosti železničního provozu s důrazem na mimořádné události na přejezdech. Financování akcí, které vedly k zajištění bezpečnosti železničního provozu, bylo v té době v harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury v letech 2008 až 2013 a v roce 2016 pak byla zpracována analýza zvýšení bezpečnosti úrovňových přejezdů na koridorech.
"V rámci této analýzy bylo prověřeno 109 stávajících železničních přejezdů (s předpokládanými investičními náklady ve výši 7382,9 mil. Kč), ze kterých bylo vyhodnoceno 24 přejezdů jako prioritních k přednostnímu řešení (s investičními náklady ve výši 1872,4 mil. Kč)," sdělilo ČTK tiskové oddělení ministerstva.
V letech 2013 až 2017 bylo na železničních přejezdech způsobeno 812 nehod, při kterých bylo usmrceno 175 osob a 406 jich bylo zraněno. Celkové škody se vyšplhaly na téměř 500 milionů korun. Nejméně nehod bylo na přejezdech zabezpečených závorami, přibližně 15 %. Nejvíce naopak na těch, které byly vybaveny jen světelným zařízením – šlo zhruba o 46 % ze všech nehod.
Na přejezdech zabezpečených výstražnými kříži se pak odehrálo zbylých přibližně 39 %. V těchto případech se jednalo o přejezdy na méně vytížených silnicích a železničních tratích s nižšími frekvencemi i pomalejším provozem vlakových souprav.
Kontroloři se také zaměřili na 10 konkrétních stavebních akcí, v jejichž rámci bylo zrekonstruováno nebo zmodernizováno 77 přejezdů. V přípravné fázi nenašli závažnější nedostatky, podobně tomu bylo i při samotných stavbách. Analýza nabídek uchazečů a zadávacích řízení ale ukázala na možný prostor pro úspory – například za montáž tzv. „skříně logiky reléového zařízení“ platila SŽDC – Stavební správa východ průměrně jednotkovou cenu 18 tisíc korun, zatímco SŽDC – Stavební správa západ 105 tisíc korun. Takto významnými rozdíly by se SŽDC měla zabývat a zjišťovat, jestli a jak moc jsou opodstatněné.
Související
NKÚ: Česko není připraveno na krize a mimořádné události, obrana neumí účinně využívat peníze
Policie šetří nájemnou vraždu. Úřednice chtěla nechat zabít manžela
nkú , železnice , Ministerstvo dopravy , SŽDC , Nehody vlaků
Aktuálně se děje
před 11 minutami
Bělorusko plánuje systematicky přesouvat stovky migrantů na hranice s Polskem
před 54 minutami
Asii dál decimuje extrémní počasí. Vedra zabíjí desítky lidí
před 1 hodinou
"Ostudný podvodník Biden." Trump kvůli Izraeli zaútočil na amerického prezidenta
před 2 hodinami
Čaputová před koncem mandátu nečekaně odjela vlakem do Kyjeva
před 2 hodinami
Co bude s Pásmem Gazy dál? Hamás dohodu odsouhlasil, teď záleží na Izraeli
před 2 hodinami
Trpělivost došla i Německu. Proti Izraeli zvažuje stejné kroky jako USA
před 2 hodinami
Finále Eurovize 2024 bez Česka. Aiko v semifinále neuspěla
před 4 hodinami
Počasí o víkendu bude typicky jarní, ukazuje předpověď
včera
Ruská oslava Dne vítězství nemá nic společného s druhou světovou válkou
včera
Netanjahu: Izrael zůstane proti Hamásu osamocený, když bude muset
včera
Všechny vodní elektrárny na Ukrajině jsou vážně poškozeny
včera
Širší vedení TOP 09 navrhlo do funkce ministra pro vědu Marka Ženíška
včera
Putin se podivuje nad reakcemi na jaderné cvičení. Není to nic neobvyklého, jen výcvik, tvrdí
včera
Polsko posiluje kovovou bariéru na hranici s Běloruskem
včera
Izraelci se brání Bidenovu ultimátu: Pro dosažení svých cílů uděláme vše
včera
Putin vyslyšel Pašinjana. Stahuje ruská vojska z částí Arménie
včera
Změny ve vedení Ukrajiny: Zalužnyj míří do Británie, Kubrakov skončil
Aktualizováno včera
Na Rudém náměstí proběhla tradiční vojenská přehlídka. Zabráníme globálnímu konfliktu, řekl Putin
včera
Bělorusko zahájilo nečekanou inspekci nosičů jaderných zbraní. Zúčastní se cvičení s námi, oznámil Putin
včera
Létají jinam, samovolně vybuchují. Severokorejské rakety Rusům na Ukrajině příliš nepomáhají
Ukrajinská generální prokuratura uvedla, že prozkoumala trosky 21 z přibližně 50 balistických střel vypálených Ruskem od konce prosince do konce února. Cílem je posoudit možnou vojenskou spolupráci mezi Moskvou a Pchjongjangem, uvedla agentura Reuters.
Zdroj: Libor Novák