Most v Praze na Vltavské, který bylo nutné kvůli havarijnímu stavu dočasně uzavřít a má být zbourán, je postaven z více pospojovaných kusů betonu. Tento typ tzv. segmentové konstrukce se dnes již téměř nepoužívá, betonové mosty z jednoho kusu s ocelovými výztužemi jsou nicméně stále běžné. V rozhovoru pro ČTK to dnes řekl Jiří Kolísko, ředitel Kloknerova ústavu ČVUT, který je vědeckovýzkumným pracovištěm v oboru stavebnictví. Rizikem segmentové konstrukce je zatékání a nevratná koroze ocelových výztuží.
Monitoring mostů je podle Kolíska v ČR na dobré úrovni, problém je spíše politická vůle do údržby infrastruktury investovat.
Podle ředitele ústavu se v dnešní době pro betonové mostní stavby používají monolitické konstrukce, tedy stavby z jednoho kusu. K jejich budování se využívá tzv. letmá betonáž, kdy již hotová část mostu nese zařízení, které se po ztvrdnutí materiálu posune dál a vybetonuje se další kus, takže nevznikají spáry. I v těchto případech se nicméně využívají ocelové výztuže, které řeší nízkou pevnost betonu v tahu.
Segmentové konstrukce podle Kolíska v 60., 70. a 80. letech vznikaly běžně. "Určitě jich nejsou stovky, ale jednotky, možná i desítky jich v různých částech Prahy jsou," uvedl. Jejich riziko spočívá v tom, že se v případě špatného utěsnění může mezi jednotlivé části mostu dostat voda, která způsobí korozi ocelových výztuží. "Takže se od segmentů v zásadě ustoupilo," řekl Kolísko. Dodal, že jeden z posledních segmentových mostů se postavil na dálnici D8, byl otevřen v roce 2016. Most na Vltavské je z roku 1980.
Konstrukce z betonu s využitím ocelových výztuží jsou jinak podle odborníka naprosto běžné, za poslední dekády se navíc zlepšily technologie. "Dneska je situace u předpínání úplně jiná z hlediska instalace, injektování či kontroly, než byla před čtyřiceti lety. Pokrok v technice určitě je, proto tento typ konstrukcí nelze zavrhovat a běžně se dělají. Většina mostů, které vidíte, je nějakým způsobem takto postavena," vysvětlil.
Problém s mostními stavbami není nedostatek informací o jejich stavu, ale liknavost politické reprezentace, uvedl Kolísko. To není problém jen České republiky, bylo to vidět i v případě srpnového pádu dálničního mostu v italském Janově, po které byli jako první obviňováni technici. Ti nicméně na problém dlouhodobě upozorňovali. "Vedení města si ale netrouflo zavřít nejfrekventovanější most, takže to dopadlo, jak to dopadlo," upozornil odborník na problém, který hrozí i Praze.
Celkově se nicméně podle Kolíska situace mírně zlepšuje. "Myslím, že se to teď zlepšuje a že si politická reprezentace uvědomuje, že poručit větru dešti nelze a je potřeba respektovat fyziku, chemii a mechaniku," uvedl. Dodal, že pro zlepšení zanedbané infrastruktury je nutné nastavit systém pravidelných investic do údržby. "Bylo by fajn, kdybychom si uvědomili, že starat se o věci je normální," zakončil.
Na zhoršení stavu mostu nad stanicí metra Vltavská v úterý v podvečer upozornila technickou správu společnost, která dělala jeho diagnostiku. TSK poté musela z bezpečnostních důvodů uzavřít část komunikace Bubenská navazující na magistrálu ve směru z centra na Výstaviště, která po mostě vede. Provoz je uzavřen i pod konstrukcí, takže nejedou tramvaje na Vltavské. Provizorní podepření mostu zabere nejméně týden, poté se provoz na mostě i pod ním obnoví. TSK ve středu uvedla, že plánuje most kvůli rozsahu poškození zbourat, protože je to ekonomicky výhodnější než oprava, která už do dokonalého stavu ani nemusí být možná.
Související
Začaly zátěžové testy mostů v Praze u Vltavské, vjíždějí na ně naložené kamiony
Pod most u Vltavské byl instalován nový nosník, je zastaven provoz aut a tramvají
Most na Vltavské , Praha , ČVUT
Aktuálně se děje
před 5 minutami
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
před 53 minutami
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 1 hodinou
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 1 hodinou
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 1 hodinou
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 2 hodinami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 3 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 4 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 5 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 5 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 6 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 6 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 7 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 8 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 9 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
Letadlo ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského bylo podle zpráv sledováno čtyřmi drony vojenského typu těsně před přistáním na dublinském letišti v pondělí. Zdroje deníku The Journal uvedly, že drony vzlétly z místa na severovýchodě irské metropole. Tyto bezpilotní stroje pak letěly směrem k letové trase ukrajinského prezidenta, čímž narušily bezletovou zónu, která byla zavedena irským úřadem pro civilní letectví (IAA) pro dobu jeho návštěvy.
Zdroj: Libor Novák