Sdružení stavebních firem v čele se společností Eurovia CS podmínečně odstoupilo od smlouvy s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR (ŘSD) na výstavbu dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic. Společnosti Eurovia, Metrostav a Swietelsky si stěžují, že jim ŘSD řádně nepředalo staveniště. Sdružení chce za stavbu také víc peněz. ŘSD se brání tím, že firmy odmítly staveniště formálně převzít a snaží se ho dostat pod tlak. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) chce s firmou jednat.
Stavba úseku D11 z Hradce Králové do Smiřic v délce 15,5 kilometru začala 2. října 2018 za přítomnosti premiéra Andreje Babiše (ANO). Sdružení mělo úsek postavit za 2,59 miliardy korun bez DPH. Hotový měl být v roce 2022. Stavba ale ještě nezačala, firmy staveniště dosud nepřevzaly. Dálnice D11 zatím končí v Hradci Králové.
Stavební firmy tvrdí, že ŘSD dlouhodobou nečinností zablokovalo jednání o faktickém zahájení stavby. "Pokud ŘSD situaci nevyřeší, bude nutné vypsat nový tendr na dodavatele," uvedly firmy. "Po dokončeném archeologickém průzkumu je prostor budoucí stavby ve stavu, který není v souladu s uzavřenou smlouvou, na což jsme ŘSD opakovaně upozornili. ŘSD se přitom nijak nemá k tomu, aby plochy určené pro výstavbu do potřebného stavu uvedlo," uvedl předseda představenstva a generální ředitel Eurovia CS Martin Borovka. Úpravu pozemků by si ŘSD podle něj mělo objednat.
"Zhotovitel dostal veškeré potřebné pokyny, které reagovaly na změny na staveništi, do dnešního dne je však neprovedl," reagoval generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Firmy se podle něj snaží dostat ředitelství pod tlak.
Ťok na twitteru uvedl, že úseky chce stále otevřít v roce 2022. Kvůli situaci svolal jednání se šéfy Eurovie a ŘSD. "Musíme si vyjasnit, co stalo a rychle najít řešení," podotkl.
Stavební firmy na D11 chtějí víc peněz, než vysoutěžily. Svolávám jednání s ředitelem ŘSD Kroupou a šéfem Eurovie Borovkou. Musíme si vyjasnit, co stalo a rychle najít řešení. Úseky z Hradce až do Jaroměře chceme otevřít v roce 2022.
— Dan Tok (@tok5934) 29. ledna 2019
ŘSD údajně firmám dosud nesdělilo termín zahájení prací a podle sdružení kvůli tomu vypršela cenová nabídka na stavbu. "Nyní má sdružení dle smlouvy nárok na její opětovné sjednání a to tak, aby zohlednila cenový nárůst vstupních surovin a služeb za dobu, která mezitím uplynula," uvedl obchodní ředitel Metrostavu Karel Volf.
Firmy tvrdí, že za víc než rok a čtvrt od podání nabídky vzrostly ceny vstupů ve stavebnictví v průměru o 14,5 procenta, což vedlo k obecnému růstu cen stavebních prací na úrovni přibližně šesti procent. "ŘSD jsme v souladu se smlouvou několikrát vyzvali k projednání úpravy ceny, bohužel zcela bez výsledku," uvedl Volf.
ŘSD se brání tím, že Eurovia svou nabídku kalkulovala stejně jako ostatní uchazeči v soutěži a podpisem smlouvy i symbolickým poklepáním základního kamene 2. října 2018 se za vysoutěženou cenu postavila.
"Nejen rostoucí ceny asfaltu ovlivňují úplně všechny stavební firmy. Pokud bychom dali více peněz jedné společnosti, okamžitě začnou podmínečně odstupovat od smluv firmy na dalších stavbách dálnic D1, D6, D35 i na navazujícím úseku D11 do Jaroměře," uvedl Kroupa. Podle něj je úkolem ŘSD postavit dálnici podle stanoveného harmonogramu a ve vysoutěžených cenách. "Vyjednáváme o způsobech řešení, aby mohla stavba pokračovat," dodal.
Firmy tvrdí, že dálnici chtějí stavět. "Nechceme se ale vydat cestou dlouhých právních sporů," uvedl Borovka.
Doručením oznámení o odstoupení začala dvoutýdenní lhůta, během níž lze podle smluvních podmínek vzít výpověď zpět. Pokud se situaci podaří ve lhůtě odblokovat, jsou firmy připraveny začít stavět. "V opačném případě nabude výpověď definitivně účinnosti a ŘSD bude muset pro stavbu hledat dodavatele v novém zadávacím řízení. Dokončení stavby by se tak mohlo o několik let odsunout," uvedla mluvčí Eurovie CS Iveta Štočková.
"Pokud by skutečně došlo ke zdržení stavby o několik let, je to zásadní zádrhel a jedna z nejhorších zpráv, které jsme mohli slyšet," řekl ČTK hejtman kraje Štěpán. Hradec Králové a další obce na trase silnice číslo 33 by podle něj musely dál snášet velké zatížení tranzitní dopravou do Polska. Od ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) a od ŘSD bude chtít vysvětlení.
Z trasy dálnice D11 nyní běží výstavba sedmikilometrového úseku ze Smiřic do Jaroměře, který má být hotov do konce roku 2021. Úsek staví sdružení společností Porr a Porr Bau za 1,5 miliardy korun bez DPH.
Zbývající úseky D11 z Jaroměře do Trutnova a z Trutnova ke státní hranici měří 40,8 kilometru. ŘSD u obou usiluje o vydání územního rozhodnutí, aby mohlo začít vykupovat pozemky. Ťok loni v říjnu uvedl, že až k hranicím by dálnice mohla být hotová v letech 2024 až 2025.
D11 z Prahy na polské hranice se začala stavět v roce 1978 a z plánovaných 154 kilometrů je hotovo zhruba 91 kilometrů. Od srpna 2017 dálnice končí na okraji Hradce Králové sjezdem do části Kukleny. V Královci u Trutnova se má D11 napojit na budovanou polskou silnici S3.
12. července 2025 21:57
Nevídaná nehoda na Bruntálsku má vážné následky. Na auto spadl obráběcí stroj
Související

Tragická nehoda v noci uzavřela dálnici D11. Zasahoval záchranářský vrtulník

Dálnice D11 se o víkendu u Prahy uzavře. Bude se bourat
Dálnice D11 , Královéhradecký kraj , Jiří Štěpán (hejtman) , řsd , eurovia , Metrostav , Dan Ťok (ministr dopravy) , Ministerstvo dopravy
Aktuálně se děje
před 34 minutami

Pět zemí EU blokuje novou obchodní dohodu s Ukrajinou. Je mezi nimi i Slovensko
před 56 minutami

V Česku dnes hrozí silné bouřky, varovali meteorologové
před 1 hodinou

Merz se opět topí v problémech. Tentokrát kvůli jmenování ústavní soudkyně
před 1 hodinou

Jak zabránit, aby se z AI stal nacista? Aféra kolem Groku odhaluje víc než jen nevhodné výroky
před 2 hodinami

Trump podmiňuje pomoc Ukrajině strategií America First, MAGA je proti
před 2 hodinami

Čína odmítá, že by na německé letadlo cílila laserem
před 2 hodinami

Turista si vyjel na cyklovýlet do Asie, Írán ho zatknul
před 2 hodinami

Dánsko chce Maďarsku odebrat hlasovací práva v EU
před 2 hodinami

Pentagon začne používat Muskovu umělou inteligenci, ještě před pár dny chválila Hitlera
před 2 hodinami

Rusko prostřednictvím odporných zvěrstev udělalo z migrace zbraň proti Evropské unii
před 3 hodinami

Evropa se činí. Ukrajina dostane masivní "Patriotovou" injekci, Moskva reaguje pohrdavě
před 4 hodinami

Trumpova zbrojní pomoc přináší Ukrajině úlevu. Brzy se ale může dostavit zklamání
před 4 hodinami

Trump: Z Putina jsem zklamaný, ale ještě jsem s ním neskončil
před 6 hodinami

Tropické počasí si do konce pracovního týdne dnes užijeme naposledy. Místo toho se přiženou deště
včera

Španělskem se šíří děsivý trend: Lidé kvůli popularitě na sociálních sítích mlátí seniory na ulici
včera

Izrael plánuje přesídlit celé Pásmo Gazy. Vybuduje obří koncentrační tábor, varuje expremiér Olmert
včera

Trumpův pozoruhodný posun dal Kremlu dostatek času. Rusko očekávalo tvrdší prohlášení
včera

Trump dal Rusku ultimátum: Na uzavření míru s Ukrajinou má 50 dní
včera

Evropa prostředník, USA prodejce. Jak vypadá Trumpův plán na zbrojní pomoc Ukrajině?
včera
Masakr v centru Gazy: Děti šly pro vodu, izraelská armáda je zabila
V centru Gazy došlo v neděli k dalšímu tragickému incidentu, když izraelský letecký útok zasáhl místo, kde Palestinci shromažďovali vodu. Podle lékařských zdrojů přišlo o život nejméně šest dětí a další čtyři lidé. Videozáznamy z místa ukazují zoufalou scénu – těla obětí leží mezi kbelíky a nádobami na vodu.
Zdroj: Libor Novák