Sdružení stavebních firem v čele se společností Eurovia CS podmínečně odstoupilo od smlouvy s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR (ŘSD) na výstavbu dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic. Společnosti Eurovia, Metrostav a Swietelsky si stěžují, že jim ŘSD řádně nepředalo staveniště. Sdružení chce za stavbu také víc peněz. ŘSD se brání tím, že firmy odmítly staveniště formálně převzít a snaží se ho dostat pod tlak. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) chce s firmou jednat.
Stavba úseku D11 z Hradce Králové do Smiřic v délce 15,5 kilometru začala 2. října 2018 za přítomnosti premiéra Andreje Babiše (ANO). Sdružení mělo úsek postavit za 2,59 miliardy korun bez DPH. Hotový měl být v roce 2022. Stavba ale ještě nezačala, firmy staveniště dosud nepřevzaly. Dálnice D11 zatím končí v Hradci Králové.
Stavební firmy tvrdí, že ŘSD dlouhodobou nečinností zablokovalo jednání o faktickém zahájení stavby. "Pokud ŘSD situaci nevyřeší, bude nutné vypsat nový tendr na dodavatele," uvedly firmy. "Po dokončeném archeologickém průzkumu je prostor budoucí stavby ve stavu, který není v souladu s uzavřenou smlouvou, na což jsme ŘSD opakovaně upozornili. ŘSD se přitom nijak nemá k tomu, aby plochy určené pro výstavbu do potřebného stavu uvedlo," uvedl předseda představenstva a generální ředitel Eurovia CS Martin Borovka. Úpravu pozemků by si ŘSD podle něj mělo objednat.
"Zhotovitel dostal veškeré potřebné pokyny, které reagovaly na změny na staveništi, do dnešního dne je však neprovedl," reagoval generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Firmy se podle něj snaží dostat ředitelství pod tlak.
Ťok na twitteru uvedl, že úseky chce stále otevřít v roce 2022. Kvůli situaci svolal jednání se šéfy Eurovie a ŘSD. "Musíme si vyjasnit, co stalo a rychle najít řešení," podotkl.
Stavební firmy na D11 chtějí víc peněz, než vysoutěžily. Svolávám jednání s ředitelem ŘSD Kroupou a šéfem Eurovie Borovkou. Musíme si vyjasnit, co stalo a rychle najít řešení. Úseky z Hradce až do Jaroměře chceme otevřít v roce 2022.
— Dan Tok (@tok5934) 29. ledna 2019
ŘSD údajně firmám dosud nesdělilo termín zahájení prací a podle sdružení kvůli tomu vypršela cenová nabídka na stavbu. "Nyní má sdružení dle smlouvy nárok na její opětovné sjednání a to tak, aby zohlednila cenový nárůst vstupních surovin a služeb za dobu, která mezitím uplynula," uvedl obchodní ředitel Metrostavu Karel Volf.
Firmy tvrdí, že za víc než rok a čtvrt od podání nabídky vzrostly ceny vstupů ve stavebnictví v průměru o 14,5 procenta, což vedlo k obecnému růstu cen stavebních prací na úrovni přibližně šesti procent. "ŘSD jsme v souladu se smlouvou několikrát vyzvali k projednání úpravy ceny, bohužel zcela bez výsledku," uvedl Volf.
ŘSD se brání tím, že Eurovia svou nabídku kalkulovala stejně jako ostatní uchazeči v soutěži a podpisem smlouvy i symbolickým poklepáním základního kamene 2. října 2018 se za vysoutěženou cenu postavila.
"Nejen rostoucí ceny asfaltu ovlivňují úplně všechny stavební firmy. Pokud bychom dali více peněz jedné společnosti, okamžitě začnou podmínečně odstupovat od smluv firmy na dalších stavbách dálnic D1, D6, D35 i na navazujícím úseku D11 do Jaroměře," uvedl Kroupa. Podle něj je úkolem ŘSD postavit dálnici podle stanoveného harmonogramu a ve vysoutěžených cenách. "Vyjednáváme o způsobech řešení, aby mohla stavba pokračovat," dodal.
Firmy tvrdí, že dálnici chtějí stavět. "Nechceme se ale vydat cestou dlouhých právních sporů," uvedl Borovka.
Doručením oznámení o odstoupení začala dvoutýdenní lhůta, během níž lze podle smluvních podmínek vzít výpověď zpět. Pokud se situaci podaří ve lhůtě odblokovat, jsou firmy připraveny začít stavět. "V opačném případě nabude výpověď definitivně účinnosti a ŘSD bude muset pro stavbu hledat dodavatele v novém zadávacím řízení. Dokončení stavby by se tak mohlo o několik let odsunout," uvedla mluvčí Eurovie CS Iveta Štočková.
"Pokud by skutečně došlo ke zdržení stavby o několik let, je to zásadní zádrhel a jedna z nejhorších zpráv, které jsme mohli slyšet," řekl ČTK hejtman kraje Štěpán. Hradec Králové a další obce na trase silnice číslo 33 by podle něj musely dál snášet velké zatížení tranzitní dopravou do Polska. Od ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) a od ŘSD bude chtít vysvětlení.
Z trasy dálnice D11 nyní běží výstavba sedmikilometrového úseku ze Smiřic do Jaroměře, který má být hotov do konce roku 2021. Úsek staví sdružení společností Porr a Porr Bau za 1,5 miliardy korun bez DPH.
Zbývající úseky D11 z Jaroměře do Trutnova a z Trutnova ke státní hranici měří 40,8 kilometru. ŘSD u obou usiluje o vydání územního rozhodnutí, aby mohlo začít vykupovat pozemky. Ťok loni v říjnu uvedl, že až k hranicím by dálnice mohla být hotová v letech 2024 až 2025.
D11 z Prahy na polské hranice se začala stavět v roce 1978 a z plánovaných 154 kilometrů je hotovo zhruba 91 kilometrů. Od srpna 2017 dálnice končí na okraji Hradce Králové sjezdem do části Kukleny. V Královci u Trutnova se má D11 napojit na budovanou polskou silnici S3.
Související

Dálnice D11 se o víkendu u Prahy uzavře. Bude se bourat

Nehoda na D11 dnes zastavila provoz na Prahu. Srazily se kamiony
Dálnice D11 , Královéhradecký kraj , Jiří Štěpán (hejtman) , řsd , eurovia , Metrostav , Dan Ťok (ministr dopravy) , Ministerstvo dopravy
Aktuálně se děje
před 44 minutami

Tusk čelí hlasování o důvěře. Chce potvrdit pozici po porážce Trzaskowského
před 1 hodinou

Autobus s dětmi narazil na Jesenicku do stromu. Zranilo se více než 15 lidí
před 2 hodinami

Desítky tisíc důchodů čeká další změna. Úřad ji oznámí dopisem
před 2 hodinami

Američané už mají Trumpa dost. Mluví o občanské válce, mnozí prchají ze země
před 3 hodinami

Zemětřesení u Rhodosu otřáslo Středomořím. V Turecku zemřelo dítě
před 4 hodinami

Blažek se rozhodl. V politice nebude pokračovat ani jako poslanec
před 4 hodinami

Babiš chce hlasovat o nedůvěře vládě. Dělají z nás banánovou republiku, prohlásil
před 5 hodinami

Středeční počasí: V Česku opět udeří bouřky. Není vyloučen nejvyšší stupeň varování
před 5 hodinami

Kerčský most terčem dalšího útoku. Ukrajinci na pilíře rozmístili přes tunu výbušnin
před 6 hodinami

Prezident Pavel zkritizoval vládu za bitcoinovou kauzu: Je to velký průšvih, prohlásil
před 6 hodinami

Stát z toho má miliardu a já ani korunu, jen demisi. Odcházím jako zpráskaný pes, stěžuje si Blažek
před 7 hodinami

Ruská armáda postupuje. Čtvrtmilionové město Sumy je na dostřel dronů
před 8 hodinami

Politico: Bitcoinový skandál od drogového dealera může ovlivnit české volby
před 8 hodinami

Euro není všelék, Bulharsko zůstane chudší zemí EU. Ekonom bilancuje (ne)výhody možného českého vstupu do eurozóny
před 8 hodinami

FESTMICHAEL 2025: studenti jako hrdinové dnešní doby
před 9 hodinami

Tajemný vlivný muž stojící za Zelenským: Andrij Jermak tahá za nitky, sklání se před ním i jeho odpůrci
před 9 hodinami

Ministryní spravedlnosti bude Eva Decroix. Fiala svolává Bezpečnostní radu státu
před 10 hodinami

Nizozemská vláda se rozpadla. Wildersova krajně pravicová strana opustila koalici
před 10 hodinami

Policie opět otevřela případ zmizelé Madeleine McCannové. Začalo nové pátrání
před 11 hodinami
Putin odmítl kompromis. Trvá na tvrdých podmínkách míru, Trump musí začít jednat
Mírová jednání mezi Ruskem a Ukrajinou, která se konala v tureckém Istanbulu, skončila bez zásadního pokroku. Přestože obě strany souhlasily s výměnou dalších válečných zajatců, zásadní rozkol v pohledu na ukončení války zůstává. Moskva na jednání přivezla memorandum, které podle všeho opakuje její nejtvrdší požadavky – takové, které by znamenaly pro Ukrajinu de facto kapitulaci. Tento postoj nyní staví prezidenta Donalda Trumpa do nepříjemné pozice.
Zdroj: Libor Novák