Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodli se společností Eurovia CS na vytvoření dodatku ke smlouvě na stavbu úseku dálnice D11, který by měl zohlednit současný stav staveniště. Dodatek by měl být uzavřen do 15. února, obě strany sporu by pak měly své odstoupení od smlouvy vzít zpět. Ťok to dnes řekl po jednání s firmou a připustil, že cena stavby se nejspíš navýší. Firma žádá zvýšení ceny o zhruba 200 milionů korun, vysoutěžená cena byla 2,6 miliardy korun.
Konsorcium společností Eurovia, Metrostav a Swietelsky v úterý oznámilo podmínečné odstoupení od smlouvy na stavbu úseku z Hradce Králové do Smiřic, podle firem jim ŘSD řádně nepředalo staveniště. ŘSD na to dnes reagovalo vypovězením smlouvy.
"Dohodli jsme se na řešení, jakým uděláme dodatek ke smlouvě, který by měl vyřešit, jak to že je staveniště předáváno později a také to, že kvůli archeologického výzkumu není zcela podle původní specifikace smlouvy. Budeme se bavit i o valorizaci," uvedl Ťok.
Dohodli jsme se, že se dohodneme. Se zhotoviteli jsme na cestě k uzavření dodatku ke smlouvě o pokračování výstavby D11. Zítra začne technické jednání, jehož cílem je kompenzovat zdržení způsobené rozkladem proti stavebnímu povolení. Dostavba proběhne podle plánu. pic.twitter.com/pwSRqh68SG
— Dan Tok (@tok5934) 30. ledna 2019
Stavební firmy v úterý uvedly, že kvůli zdržení vypršela jejich cenová nabídka, a budou tak žádat víc peněz. Ředitel Eurovie Martin Borovka po dnešním jednání ČTK řekl, že firma náklady navíc vyčíslila na zhruba 200 milionů korun, přičemž do částky zahrnula náklady na uvedení území do potřebného stavu a zvýšené ceny vstupů stavebních prací.
Ťok připustil, že stavební firmy mají kvůli zdržení na určité zvýšení ceny stavby nárok. Asi měsíc dlouhé zdržení podle něj vzniklo kvůli průtahům při územním řízení. O kolik se cena navýší, se podle ministra vyjasní během jednání o dodatku ke smlouvě.
Stavební společnost podle Ťoka dnes také slíbila, že stavba bude hotová v původně dohodnutém termínu. Ministr dopravy ovšem zároveň požádal firmu o ještě dřívější termín, to by mělo být předmětem jednání o dodatku. Dokončení úseku bylo v minulosti stanoveno na rok 2022.
Královéhradecký hejtman Jiří Štěpán (ČSSD) označil dohodu o vytvoření dodatku za dobrou zprávu. "Věříme, že se D11 začne stavět. Jakýkoliv krok, který povede k dohodě a zahájení stavby, je pozitivní," řekl ČTK Štěpán. Již dříve řekl, že by nechtěl, aby obyvatelé kraje sužovaní tranzitní dopravou byli rukojmími ve sporu stavebních firem se státem.
Stavební konsorcium si v úterý stěžovalo na to, že prostor pro stavbu dálnice není ve stavu, na kterém se ve smlouvě s ŘSD dohodlo. Úpravu pozemků by si ŘSD podle firem mělo objednat, což neučinilo. ŘSD kritiku odmítalo s tím, že firmy odmítaly staveniště formálně převzít a snaží se dostat státní úřad pod tlak.
Za Eurovií podle nabídkové ceny skončila v soutěži nabídka firmy Strabag za 2,9 miliardy Kč. Pokud by stát Eurovii vyhověl a cenu stavby navýšil o 200 milionů Kč, byla by výsledná cena 2,8 miliardy Kč.
Stavba úseku D11 z Hradce Králové do Smiřic v délce 15,5 kilometru začala 2. října 2018 za přítomnosti premiéra Andreje Babiše (ANO). Hotový měl být v roce 2022. Stavba ale ještě nezačala, firmy staveniště dosud nepřevzaly. Dálnice D11 zatím končí v Hradci Králové.
5. června 2023 21:55
Dva lidé nepřežili tragickou nehodu u Slaného, zasahoval vrtulník
Související

Policie uzavřela dálnici D11. Běhali po ní koně

Poslední dva úseky dálnice D11 na hranici s Polskem by mohly být hotové v roce 2027
Dálnice D11 , eurovia , Dan Ťok (ministr dopravy) , Praha , Královéhradecký kraj , řsd
Aktuálně se děje
před 6 minutami

Pavel podepsal třináct zákonů, včetně předpisu o dvou procentech HDP na obranu
před 33 minutami

V centru Prahy se porvali fanoušci před finále EKL. Tři lidé utrpěli zranění
Aktualizováno před 43 minutami

ČT bude mít po 12 letech nového generálního ředitele, radní zvolili Součka
před 43 minutami

Zelenskyj kvůli zničené přehradě hovořil s Erdoganem. Popsal mu, co je potřeba k odstranění katastrofy
před 1 hodinou

Politická krize na Slovensku: Hrozí, že důvěru nezíská ani úřednická vláda. Ficův SMER získává na popularitě
před 2 hodinami

Na Frýdlantsku se potvrdil africký mor prasat u dalších uhynulých divočáků
před 2 hodinami

EU versus Polsko: Problém s mocným zákonem o potírání ruského vlivu míří k soudu
Aktualizováno před 2 hodinami

Rusové během evakuace zabíjeli v Chersonu. Voda ze zničené Kachovské přehrady si vzala už 1800 domů
před 3 hodinami

Princ Harry u soudu odpovídal na dotazy, tisk obvinil z "průmyslového" hackování
před 3 hodinami

Válka nepřináší jen mrtvé. Ukrajina postrádá desítky tisíc občanů, nikdo neví, kde jsou
před 4 hodinami

EU má první schválenou vakcínou na RS virus, plánuje očkovat seniory
před 4 hodinami

Pavel navštívil české vojáky na Slovensku, Čaputovou těší jejich přítomnost
před 4 hodinami

Pravidla pro hypotéky zmírňují. Pořídit si nemovitost ale pořád nebude jednoduché
před 4 hodinami

Drony zřejmě v Moskvě cílily na byty ruské rozvědky, naznačují informace z USA
před 5 hodinami

V Evropě upadá solidarita s Ukrajinou. Vzniká ideální prostředí k šíření ruské propagandy, varuje EU
Aktualizováno před 5 hodinami

Papež František dnes absolvuje operaci břicha, potvrdil Vatikán
před 5 hodinami

Kosovo si klade podmínky ke konání nových voleb. Ty nedávné způsobily krvavé nepokoje
před 5 hodinami

Na Slovensku se srazil autobus plný dětí s autem. Na místě zasahoval vrtulník
Aktualizováno před 5 hodinami

Soud s Tušlem byl odročen. Na místo se dostavila „smetánka“ dezinformační scény v čele s Peterkovou a Zítkem
před 6 hodinami
Katastrofální dopady zničené přehrady Ukrajinu změní navždy. Pole se změní v poušť, černomořská fauna vymře
Zničení přehrady a vodní elektrárny na Ukrajině bude zřejmě mít katastrofální důsledky pro tamní ekosystém. Podle úřadů může zničení elektrárny vysušit bohatou zemědělskou oblast jižní části Ukrajiny, vyplavit znečišťující látky do vodních toků a převrátit ekosystémy, které se vyvinuly kolem masivní nádrže. Podle expertů potrvá roky, než se ukáže, jak rozsáhlý bude dopad těchto změn.
Zdroj: Libor Novák