Praha - Modernizace železničního uzlu v Brně by mohla stát maximálně 10 miliard korun, alespoň podle projektu, který představila ve čtvrtek občanská koalice Nádraží v centru. To by bylo levnější oproti staršímu projektu "odsunutého" nádraží o 10,4 miliardy, řekl člen sdružení Tomáš Alter.
"Nádraží a celý uzel v současné době opravdu nevyhovuje. Není nikdo, kdo by tuto záležitost zpochybňoval," uvedl Alter. Varianta odsunutého nádraží je podle něj ale nevýhodná, jak finančně, tak i po sociologické stránce.U "odsunutého" nádraží by podle něj byla nejen nedostatečná kapacita, ale navíc by tam museli občané jezdit delší dobu. "Přibližně o sedm minut déle, což by znamenalo neatraktivnost veřejné dopravy," dodal. Autobusy a auta by se podle něj k nádraží rychle nedostaly. "Brání tomu propustnost křižovatek," vysvětlil.Při rekonstrukci nádraží v centru města by se navíc daly využít alespoň částečně prostředky z evropských fondů.Podle spoluautora nového projektu Jiřího Kalčíka lze provést první etapu modernizace železničního uzlu Brno za 10 miliard korun. Jde o modernizaci koridoru v úseku Maloměříce - Horní Heršpice a modernizaci celého osobního nádraží, včetně stavby dvou podzemních nástupišť určených pro napojení vysokorychlostních tratí. "Taková modernizace bude stačit k tomu, aby byl brněnský uzel schopný sloužit po mnoho desetiletí," doufá Kalčík."Historická nádražní budova už nebude určená na odbavování vlaků," upřesnil architekt Jan Vrbka s tím, že ve staré budově se budou moci kupovat lístky. "Byli bychom rádi, kdyby nádraží získalo identitu, které jiné nádraží nemá," upozornil.Kalčík přiznává, že jeho myšlenka není nová, jde o úpravu varianty z roku 2006, která počítala s modernizací všech tratí v železničním uzlu.Podrobná dokumentace byla podle sdružení v minulém týdnu předaná na ministerstvo dopravy. "Doufáme, že se tím bude zabývat," uzavřel Alter.Spekuluje se, že České dráhy (ČD) chtějí pozemky u hlavního nádraží v centru Brna prodat podezřelé firmě. To však ČD ústy svého mluvčího Radka Joklíka odmítají. "Vyhrocená debata kolem údajného prodeje pozemků u hlavního nádraží v Brně je nesmyslná. České dráhy zatím ani nerozhodly, že předmětné pozemky skutečně prodají," sdělil Joklík Mediafaxu.Brněnský železniční uzel je v současnosti podle brněnského primátora Romana Onderky (ČSSD) úzkým hrdlem na prvním tranzitním železničním koridoru v Česku."Nesmíme zapomínat, že v našem městě se bude křížit i připravovaný Balticko-jaderský koridor. Z pohledu města, České republiky i Evropy je nutné průjezd brněnským uzlem co nejdříve dobudovat," řekl agentuře Mediafax brněnský primátor. Projekt přestavby brněnského železničního uzlu schválila podle něj před deseti lety vláda, která se podrobně zabývala odbornými i ekonomickými analýzami. "Usnesení vlády je také pro pro celý projekt závazné," uzavřel Onderka.Město Brno jednoznačně preferuje schválenou, takzvanou odsunutou variantu hlavního nádraží. Investorem přestavby brněnského železničního uzlu je ovšem stát a realizátorem této akce je Správa železniční dopravní cesty, která kooperuje s dalšími subjekty, včetně města Brna. Stavební správa SŽDC nechala vypracovat u specializované firmy aktuální technickou studii proveditelnosti celého díla.Podle Onderky nejsou komplexní závěry studie zatím k dispozici. "Investiční záměry expertízy však k dispozici jsou. Náklady na takzvanou přisunutou variantu činí 23,328 miliardy korun, odsunutá varianta vychází na 18,229 miliardy korun a nulová varianta, tedy nezbytné nutné úpravy pro zakonzervování současného nevyhovujícího stavu by si vyžádaly 4,3 miliardy korun," upřesnil pro Mediafax Onderka. "Pokud vím, tyto informace již od Stavební správy SŽDC obdržel v nedávné minulosti jeden z představitelů sdružení prosazujícím umístění nádraží pod Petrovem," dodal primátor.
Související
Tragická nehoda tramvaje v Brně. Chodec srážku nepřežil
Romové nesouhlasí se zproštěním Ukrajince v případu tragédie u brněnské přehrady
Aktuálně se děje
před 55 minutami
Počasí: Předpověď na pracovní dny. Nejtepleji bude hned na úvod
Aktualizováno včera
Atentát na Fica: Vyšetřuje se i teorie, že pachatel nebyl osamělým vlkem
Aktualizováno včera
Írán se obává o prezidenta Raísího. Prezidentský vrtulník havaroval
včera
RECENZE: Nesoudný produkt Společně sami se neměl dostat do kin
včera
Stanjura by uvítal odchod Pavla Novotného z ODS
včera
Kvůli Nečasovi musel skončit v národním týmu jeden z náhradníků. Černý Petr padl na Kovařčíka
včera
Pastrňák se Zachou prošli zdravotní prohlídkou a jsou blízko účasti na domácím MS
Aktualizováno včera
Tragédie na Dunaji. Dva mrtví po srážce lodí, obětí ale bude zřejmě více
včera
Velké drama při GP Emilia Romagna! Verstappen se spasil na cílové čáře před „stíhačkou“ Norissem
včera
Pellegrini: Někteří politici nejsou schopni sebereflexe. Na kulatý stůl nedozrál čas
včera
Události Petra Nutila: Slovenská jízda na tygrovi a nová Železná opona
včera
Sněmovní volby by vyhrálo ANO. Lidovci v průzkumech nadále zůstávají mimo Sněmovnu
včera
Počasí: V Česku dnes udeří bouřky. Meteorologové upřesnili výstrahu
včera
Fico je mimo ohrožení života, oznámili lékaři
včera
Slovenská policie obvinila lidi, kteří schvalovali atentát na Fica
včera
Ukrajinské drony v noci vyřadily z provozu důležitou ruskou rafinérii
včera
Česko nakupuje nejvíce zlata na světě. Hodnota zlata v majetku ČNB je proto rekordní
včera
Nicholas Winton se narodil před 115 lety. Zachránil stovky židovských dětí před nacisty
včera
Ukrajinci viní Rusko z dalšího válečného zločinu během ofenzivy u Charkova
včera
Netanjahu dostal nůž na krk. Ganc chce nový plán pro Gazu, pohrozil demisí
Izraelský premiér Benjamin Netanjahu dostal ultimátum od ministra a člena válečného kabinetu Bennyho Gance. Ganc v sobotu pohrozil demisí, pokud do 8. června nedojde k přijetí nového plánu války v Pásmu Gazy. Informovala o tom agentura AP.
Zdroj: Lucie Podzimková