Havarované vlaky u Českého Brodu se po 8:00 podařilo od sebe odtrhnout, jsou vykolejené, uvedla Správa želenic na twitteru. Na místě pokračují odklízecí práce. Při prvním pokusu se dvěma lokomotivami brzy ráno se soupravy odtrhnout nepovedlo. Na místo proto zamířily další dvě a začalo také rozřezávání kusů soupravy autogenem, řekl dnes ráno mluvčí středočeských hasičů Petr Svoboda.
Při nehodě se v úterý večer zranilo 35 lidí a zemřel strojvedoucí. Trať je neprůjezdná. Vlak projel návěstidlem na červenou.
Protože hrozí, že se souprava osobního vlaku převrátí, zajistili ji hasiči pomocí speciálního tanku drážních hasičů. "Je předpoklad, že trať bude uzavřená asi celé dopoledne," uvedl Svoboda. Nyní bude třeba soupravy odtáhnout, a pak bude pravděpodobně možné alespoň částečně obnovit na trati provoz.
Krátce po osmé hodině se podařilo vlaky od sebe roztrhnout. Jsou vykolejené. Odklízecí práce pokračují. pic.twitter.com/zNXjK4h2sF
— Správa železnic (@Spravazeleznic) July 15, 2020
Osobní vlak CityElefant, ve kterém cestovalo více než sto lidí, kolem 21:30 narazil do stojícího nákladního poštovního vlaku. Celková škoda podle Drážní inspekce dosáhla 45 milionů korun.
Příčinou tragické srážky bylo podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) nejspíš selhání člověka. Strojvedoucí projel návěstidlem na červenou, i když jde o velmi dobře zabezpečenou trať. Zjišťuje se proč. Ministr to řekl ráno Radiožurnálu. Strojvedoucí osobního vlaku nehodu jako jediný nepřežil, podle hasičů zůstal zaklíněný v kabině.
"Faktem je a všechno k tomu spěje, že došlo k selhání lidského faktoru, s největší pravděpodobností strojvůdce projel návěstidlem na červenou, i když se jedná o velmi dobře zabezpečenou trať," uvedl Havlíček.
Systém na této trati podle Havlíčka udržuje strojvedoucího v bdělosti, musí každých deset až 20 vteřin mačkat neustále tlačítko bdělosti. Pokud projede na červenou, tak se ozve signál a vlak zastaví, nicméně může se rozjet, dodal Havlíček. "Je řada dohadů, proč k tomu došlo a proč se zřejmě ještě rozjel (...) Jestli byl třeba v horším zdravotním stavu v daném okamžiku," zmínil Havlíček. Informace podle něj může být i v počítači v zadní části vlaku, v přední byl počítač nejspíš zničen.
Havlíček už v noci na místě nehody novinářům řekl, že podle prvních indicií nedošlo k technickému selhání. Čtyřicetiletého strojvedoucího označil za zkušeného, přepracovaný nebyl, vrátil se z dovolené. Předseda představenstva Českých drah Václav Nebeský podle serveru idnes.cz řekl, že šlo o zkušeného strojvůdce, měl desetiletou praxi. "Byl odpočatý, všechny zákonné lhůty na odpočinek byly dodrženy," dodal.
Zdroj blízký vyšetřování podle idnes.cz uvedl, že strojvedoucí projel Stůj a narazil do poštovního vlaku čekajícího na vjezd do Českého Brodu. Na trati je autoblok, který umožňuje projet návěst Stůj i při dodržení předpisů. Strojvedoucí však musí zastavit a dál jet podle rozhledových poměrů.
Nehoda se stala na jednom z nejvytíženějších železničních úseků v republice. Provoz na trati je zastaven, rychlíky jezdí odklonem přes Lysou nad Labem. Při nehodě se podle hasičů a záchranné služby zranilo 35 lidí, podle Drážní inspekce 23 lidí.
Související

Policie odložila případ předloňské tragické vlakové nehody u Českého Brodu

Za tragickou srážku vlaků u Českého Brodu mohly zdravotní problémy strojvůdce
srážka vlaků u Českého Brodu (14. 7. 2020) , Karel Havlíček , železnice , doprava , Středočeský kraj
Aktuálně se děje
před 44 minutami

Podvodníci přišli s novou metodou na WhatsAppu. Zneužívají důvěry v kamarády
před 1 hodinou

Bundeswehr musí posílit o dalších 60 tisíc vojáků. Vyloučena není povinná služba
před 2 hodinami

Až sedmicentimetrové kroupy a downbursty. Meteorologové zhodnotili čtvrteční bouřky
před 3 hodinami

Ze smrti ženy na Pardubicku je vražda na objednávku. Dva lidé čelí obvinění
před 3 hodinami

Hromadná nehoda na D10. Pět zraněných, dálnice je uzavřena
před 3 hodinami

Česku se nevyhnou bouřky ani o víkendu. Na sobotu už platí varování
před 4 hodinami

Historický objev se nekoná. Vědci krotí nadšení, údaje se pletly, na exoplanetě K2-18b život není
před 5 hodinami

Důrazné varování EMA: Léky Ozempic a Wegovy vás mohou připravit o zrak
před 6 hodinami

Za nejpřísnějšími opatřeními proti imigraci v Evropě stojí země, kde vládne levice. Příběh Dánska a jeho nečekaně tvrdé politiky
před 6 hodinami

Varování před spalničkami: Počet případů v Evropě dosáhl rekordního maxima
před 6 hodinami

Washington chystá největší vojenskou přehlídku za desítky let
před 7 hodinami

Australská válečná loď omylem vyřadila v celé zemi internet a rádio
před 8 hodinami

The Atlantic: Kyjev po ukrajinském útoku na ruská letiště slavil, Bílý dům pohltil vztek
před 9 hodinami

Trump žene Spojené státy do izolace. Ani jeho nástupce pravděpodobně nebude schopen tento trend zvrátit
před 9 hodinami

Bitcoinová aféra zacloumala politickou scénou: ANO drží pozice, SPOLU slábne, SPD ho dohání
před 9 hodinami

Kanada truchlí. Zemřelo předčasně narozené dítě, které se nakazilo spalničkami ještě před narozením
před 10 hodinami

Jaká bude ruská odveta za zásah do triády? Volání po jaderném útoku na Ukrajinu sílí
před 10 hodinami

Muskova reakce na Trumpovy hrozby: SpaceX vyřazuje kosmické lodě Dragon
před 11 hodinami

Automobilovému průmysl hrozí vážná krize. Evropa žádá Čínu o urychlený zásah
před 11 hodinami
Rusko si opět proráží cestu na evropská pódia. Ukrajina bije na poplach
Zatímco Kreml pokračuje ve své agresi proti Ukrajině, ruská kulturní elita si znovu razí cestu zpět do Evropy. Tváře ruské klasické hudby, které byly po roce 2022 vyřazeny z evropských scén kvůli svým vazbám na Vladimira Putina, se nyní vracejí na prestižní koncertní pódia. Tento vývoj vyvolává ostrou kritiku nejen z Ukrajiny, ale i z Bruselu.
Zdroj: Libor Novák