Ve čtvrtek se v pořadu Máte slovo Michaely Jílkové mluvilo o špatné dopravní situaci na dálnici D1. V celkové délce 71 kilometrů můžeme počítat se sedmi uzavírkami z důvodů oprav několika úseků najednou. Je rozumné takto modernizovat i na úkor řidičů? Proč se nepracuje více v noci a o víkendu.
Mezi hlavními hosty vystoupili Karel Havlíček, ministr dopravy (nestraník ANO), Marian Jurečka, předseda KDU-ČSL a člen Podvýboru pro dopravu PS PČR, Tomáš Gross, zástupce Ředitelství silnic a dálnic a ředitel Závodu Praha, Robert Šťastný, dopravní expert, Tomáš Juna, zástupce společnosti Eurovia a ředitel Závodu Praha-východ a Miroslav Čech, řidič z Plzně a ředitel kurýrní služby.
Moderátorka Jílková se zeptala předsedy Jurečky, proč se v souvislosti s rozsáhlou modernizací D1 obává kolapsu. Ten jí odpověděl, že vychází ze své osobní zkušenosti, protože několikrát tu cestu absolvoval. Dále vyjádřil obavy, že to resort dopravy nemá dostatečně zkoordinované. Ministr Havlíček odpověděl, že už se jednalo jak se Středočeským krajem, tak i Vysočinou. Posléze si postěžoval, že celý proces měl být dokončen už v letech 2019-20, ale kvůli stížnostem ekologických organizací se to protáhlo až na rok 2021. "Bylo jedenáct podnětu, ale žádný nebyl uznán, a jenom se vše prodloužilo," dopověděl.
Jelikož se debata stočila směrem k aktivistům, předala Jílková slovo Tylové z publika, aby se vyjádřila. Ta hovořila o problému kolem Přerova, kdy se odvolala občanská sdružení, která lobbovala ve vztahu k obchvatu kolem něj. Oni požadovali od roku 2000 na Ministerstvu životního prostředí, aby tam byla udělaná i trasa, která povede i dále od Dluhonic. Ředitelství silnic a dálnic jim nicméně nikdy nevyhovělo. Havlíček uznal, že problémy tam jsou, ale že i aktivismus musí mít určité meze.
Aktivisté nejsou vždy jenom demagogovéMluvilo se pak i o určitých legitimních požadavcích, pokud jde o například o sesuvy půdy. Není to vždy o tom, že by aktivisté blokovali výstavbu kvůli žábám, jak je jim často podsouváno. Jurečka pak následně hovořil o despektu a aroganci státních úřadů vůči občanům, jímž jsou vyvlastňovány majetku z důvodu budování dopravní infrastruktury. Že opravdu sedmi úseků najednou způsobilo nadměrné množství stížnosti nicméně připustil i Gross z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Proti tomu se ohradil řidič Čech, který problém spatřuje ve vztahu mezi zhotovitelem a zadavatelem. "Myslím si, že tu není dostatečná koordinace a dohled ze strany Ministerstva dopravy. Na jedné uzavírce jsem viděl poházené kužely, jedno auto a dva chlapi, kteří jedli," postěžoval si. "Když tam nikdo nepracuje, proč to bylo nakonec hotový?," ohradil se vůči tomu Rýdl z ŘSD. "Ale za jak dlouho?"," vstoupila do toho Jílková. "Mělo to být v roce 2019, máme 2020 a zdaleka se to neblíží konci," oponoval Čech.
Rýdlovi se ale i nadále nelíbilo, že podle Čecha pracovníci nedělají. Jílková vyzvala další řidiče, aby se svěřili se svými zážitky, jak často se setkávají s tím, že se na silnici nepracuje. "Vidím to často. Žiji v Anglii a tam, když se spravovaly cesty v Londýně, tak se v noci pracuje, aby ve dne nedocházelo k dopravním zácpám. V Čechách má opačné zkušenosti. Problém spočívá v tom, že se zadá zakázka, ale nic se nekontroluje. Všechno se řeší, až když se formálně zjistí, že nic nebylo splněno," zlobil se.
Kdo kontroluje dodavatele?Havlíček ale namítl, že to má ověřené, a že se pracuje. "Možná jste někdy někde jel, ale mluvme i o pozitivních příkladech. Je to prostě o jasně stanovených parametrech. Dnes je to nastavené nejen na cenu, nýbrž i na čas," namítal. Pak slíbil, že to v roce 2021 opravdu bude hotové. Na otázku, kdo kontroluje kvalitu, odpověděl Gross, že v podstatě všichni. Zhotovitel to může kontrolovat pouze před odevzdáním. ŘSD má své vlastní kvalifikované kontrolory, kteří pověří, zda práce byla odvedená dobře.
"Nesouhlasím, protože bylo-li by tomu tak, nestala by se situace v úseku Humpolec-Větrný Jeníkov, kde se to kvůli pochybení ŘSD velmi zkomplikovalo," namítl Jurečka. Juna z Eurovia potvrdil Havlíčkova slova, že během stavby je dohled jak ze strany firemních kontrolorů, tak i zástupců ŘSD. Havlíček pak následně informoval o náročnosti práce na silnicích a dálnicích. Pracovníci jsou kvalifikovaní. Dříve to například stavěly kazašské firmy. Dnes to jsou tuzemské a nadnárodní společnosti. Dálničář z řad veřejnosti pak následně připomněl neukázněné chování českých řidičů. Z Belgie má zkušenosti, že se kolikrát stojí půlhodiny kvůli dávání přednosti.
Dopravní expert Šťastný mu dal za pravdu a připomněl, že problém tkví v nevymahatelnosti práce. "Jakto že u nás jen tak může bulharský řidič může vjet beztrestně do zákazu?!," zlobil se. Havlíček informoval, že se chystá novela zákona, která umožní okamžité odebrání značky v případě porušení dopravních předpisů. "Když se tam najde banda nedisciplinovaných řidičů, tak to může trvat i 10 hodin," odhadl dálničář z publika v odpovědi na otázku Michaely Jílkové, jak dlouho cca může trvat cesta z Prahy do Brna.
"Řidiči po nás házejí nedopalky a PET lahve," stěžují si silničářiNásledně se hovořilo o tom, zda je práce silničářů dostatečně doceněná, když kolikrát musejí dělat za každého počasí. Juna si postěžoval, že tomu tak není, a že jsou často od lidí projíždějících okolo vystavěni výsměchu. "Kolikrát po nich i něco hážou," dodal. "Řidiči nám vulgárně nadávají. S tím už jsem se smířil. Rozhodně ale nemohu akceptovat, že po nás házejí nedopalky a PET lahve. To nejde prostě," svěřil se Rosenkranz z publika. Jílkovou to pobouřilo a snažila se diskutující přimět k jasnému odsouzení a dotazovala se na kamerový systém, zda to zachytává. Bylo jí potvrzeno, že existuje.
Jurečka konstatoval, že je špatná spolupráce mezi policií, resortem dopravy a dotčenými obcemi s rozšířenou působností. Pak se mluvilo o pracích v noci, které by řidičům více vyhovovaly. Bylo vysvětleno, že to vždy nejde, protože při umělém osvětlení ztrácíte pohledovou plasticitu. Je mnoho lokalit, kde je to dokonce i explicitně zakázané, jelikož by to dělalo také hluk, a navíc by příliš světla mohlo oslnit řidiče. Jiří Trnka z řad veřejnosti se zeptal Havlíčka, proč se při modernizaci D1 nepočítalo s tříproudovou silnicí. Gross mu odpověděl, že by se v takovém případě výstavba mohla protáhnout i na 15 let.
Rosenkranz se ještě vrátil k otázce práce v noci. Vysvětlil, že se řidičům nelze nikdy zavděčit, protože jim samotná přítomnost silničářů vadí bez ohledu na časovou dobu. Pán z publika, který ještě v blížícím závěru diskuze se zeptal Havlíčka, zda nerozkopal D1 jenom proto, že příští rok budou parlamentní volby. "Nic jsem nerozkopal. Jenom to dávám dohromady," nedal se ministr dopravy. Stavbyvedoucí Tvrdík z řad veřejnosti opět konstatoval, že problémem je neohleduplnost řidičů, a že dokončit opravy rychle, aniž by nebyla ohrožená kvalita. Jílková oznámila konec a téma příštího týdne, jímž bude nedostupnost bydlení.
13. prosince 2025 20:32
V neděli startuje nový jízdní řád. České dráhy nabídnou ještě více komfortních vlaků
Související
Je Brabec pod tlakem agrobaronů? U Jílkové se řešilo sucho a moderátorka dostala kytici
"Lidi, vzpamatujte se. Cestujte po Česku," apelovala u Jílkové seniorka
Máte slovo , Dálnice , doprava , Silniční provoz , Karel Havlíček
Aktuálně se děje
před 34 minutami
Režiséra Reinera a jeho manželku zavraždili. Podezřelým má být syn
před 47 minutami
Otec a syn při útoku zabili 15 lidí. Austrálie zavede přísnější zákony o zbraních
před 2 hodinami
Inverzní charakter počasí přinesou i další dny, vyplývá z předpovědi
včera
Karel III. a Camilla ukázali na fotku z Říma. Vánoční pohlednice vznikla i letos
včera
Hledání nového trenéra národního týmu se komplikuje. FAČR dala Slavia s Trpišovským košem
včera
Důchody v příštím roce. Úřad shrnul, co bude od ledna jinak
včera
Turka se jmenování vlády netýká, podstoupí zákrok v nemocnici
včera
Piráty čeká celostátní fórum. Hřib by měl být potvrzen jako předseda
včera
Ztracenému chlapci šlo nejspíš o život. Policie předpokládá, že byl unesen
včera
Jak Zelenskyj šikovně ukázal Západu, jakým problémem je konání voleb ve válce
včera
Skvělá zpráva od policistů. Pohřešovaný dvanáctiletý chlapec se konečně našel
včera
Akt antisemitismu otřásl Austrálií. Pro násilí u nás není místo, řekl Albanese
včera
Maláčová definitivně skončila v čele SOCDEM. Novým předsedou je Nedvěd
včera
Babiš i Fiala odsoudili teroristický útok v australském Sydney
Aktualizováno včera
Útok na populární pláži v Sydney: Dva útočníci zastřelili několik lidí
včera
Babiš pod palbou. Rakušan ho přirovnal k Orbánovi, kritizoval i Hřib
včera
Trump slibuje odvetu po útoku v Sýrii. Zemřeli tři Američané
včera
Volby na Ukrajině by byly výzvou. Experti upozorňují na několik problémů
včera
Za tři dny se nenašel. Policie nasadila do pátrání po Markovi maximální síly
včera
Výhled počasí na příští víkend. Trend má pokračovat
Počasí bez větších výkyvů se očekává i v příštím týdnu, kdy má pokračovat trend z právě končícího týdne. Předvánoční víkend tak nabídne denní maxima nad nulou, mrznout bude jedině v noci. Vyplývá to z výhledu Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
Zdroj: Jan Hrabě