Hází na nás nedopalky a PET lahve. U Jílkové si silničáři stěžovali na neurvalé řidiče

Ve čtvrtek se v pořadu Máte slovo Michaely Jílkové mluvilo o špatné dopravní situaci na dálnici D1. V celkové délce 71 kilometrů můžeme počítat se sedmi uzavírkami z důvodů oprav několika úseků najednou. Je rozumné takto modernizovat i na úkor řidičů? Proč se nepracuje více v noci a o víkendu.

Mezi hlavními hosty vystoupili Karel Havlíček, ministr dopravy (nestraník ANO), Marian Jurečka, předseda KDU-ČSL a člen Podvýboru pro dopravu PS PČR, Tomáš Gross, zástupce Ředitelství silnic a dálnic a ředitel Závodu Praha, Robert Šťastný, dopravní expert, Tomáš Juna, zástupce společnosti Eurovia a ředitel Závodu Praha-východ a Miroslav Čech, řidič z Plzně a ředitel kurýrní služby.

Moderátorka Jílková se zeptala předsedy Jurečky, proč se v souvislosti s rozsáhlou modernizací D1 obává kolapsu. Ten jí odpověděl, že vychází ze své osobní zkušenosti, protože několikrát tu cestu absolvoval. Dále vyjádřil obavy, že to resort dopravy nemá dostatečně zkoordinované. Ministr Havlíček odpověděl, že už se jednalo jak se Středočeským krajem, tak i Vysočinou. Posléze si postěžoval, že celý proces měl být dokončen už v letech 2019-20, ale kvůli stížnostem ekologických organizací se to protáhlo až na rok 2021. "Bylo jedenáct podnětu, ale žádný nebyl uznán, a jenom se vše prodloužilo," dopověděl.

Jelikož se debata stočila směrem k aktivistům, předala Jílková slovo Tylové z publika, aby se vyjádřila. Ta hovořila o problému kolem Přerova, kdy se odvolala občanská sdružení, která lobbovala ve vztahu k obchvatu kolem něj. Oni požadovali od roku 2000 na Ministerstvu životního prostředí, aby tam byla udělaná i trasa, která povede i dále od Dluhonic. Ředitelství silnic a dálnic jim nicméně nikdy nevyhovělo. Havlíček uznal, že problémy tam jsou, ale že i aktivismus musí mít určité meze.

Aktivisté nejsou vždy jenom demagogové

Mluvilo se pak i o určitých legitimních požadavcích, pokud jde o například o sesuvy půdy. Není to vždy o tom, že by aktivisté blokovali výstavbu kvůli žábám, jak je jim často podsouváno. Jurečka pak následně hovořil o despektu a aroganci státních úřadů vůči občanům, jímž jsou vyvlastňovány majetku z důvodu budování dopravní infrastruktury. Že opravdu sedmi úseků najednou způsobilo nadměrné množství stížnosti nicméně připustil i Gross z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Proti tomu se ohradil řidič Čech, který problém spatřuje ve vztahu mezi zhotovitelem a zadavatelem. "Myslím si, že tu není dostatečná koordinace a dohled ze strany Ministerstva dopravy. Na jedné uzavírce jsem viděl poházené kužely, jedno auto a dva chlapi, kteří jedli," postěžoval si. "Když tam nikdo nepracuje, proč to bylo nakonec hotový?," ohradil se vůči tomu Rýdl z ŘSD. "Ale za jak dlouho?"," vstoupila do toho Jílková. "Mělo to být v roce 2019, máme 2020 a zdaleka se to neblíží konci," oponoval Čech. 

Rýdlovi se ale i nadále nelíbilo, že podle Čecha pracovníci nedělají. Jílková vyzvala další řidiče, aby se svěřili se svými zážitky, jak často se setkávají s tím, že se na silnici nepracuje. "Vidím to často. Žiji v Anglii a tam, když se spravovaly cesty v Londýně, tak se v noci pracuje, aby ve dne nedocházelo k dopravním zácpám. V Čechách má opačné zkušenosti. Problém spočívá v tom, že se zadá zakázka, ale nic se nekontroluje. Všechno se řeší, až když se formálně zjistí, že nic nebylo splněno," zlobil se.

Kdo kontroluje dodavatele?

Havlíček ale namítl, že to má ověřené, a že se pracuje. "Možná jste někdy někde jel, ale mluvme i o pozitivních příkladech. Je to prostě o jasně stanovených parametrech. Dnes je to nastavené nejen na cenu, nýbrž i na čas," namítal. Pak slíbil, že to v roce 2021 opravdu bude hotové. Na otázku, kdo kontroluje kvalitu, odpověděl Gross, že v podstatě všichni. Zhotovitel to může kontrolovat pouze před odevzdáním. ŘSD má své vlastní kvalifikované kontrolory, kteří pověří, zda práce byla odvedená dobře.

"Nesouhlasím, protože bylo-li by tomu tak, nestala by se situace v úseku Humpolec-Větrný Jeníkov, kde se to kvůli pochybení ŘSD velmi zkomplikovalo," namítl Jurečka. Juna z Eurovia potvrdil Havlíčkova slova, že během stavby je dohled jak ze strany firemních kontrolorů, tak i zástupců ŘSD. Havlíček pak následně informoval o náročnosti práce na silnicích a dálnicích. Pracovníci jsou kvalifikovaní. Dříve to například stavěly kazašské firmy. Dnes to jsou tuzemské a nadnárodní společnosti. Dálničář z řad veřejnosti pak následně připomněl neukázněné chování českých řidičů. Z Belgie má zkušenosti, že se kolikrát stojí půlhodiny kvůli dávání přednosti.

Dopravní expert Šťastný mu dal za pravdu a připomněl, že problém tkví v nevymahatelnosti práce. "Jakto že u nás jen tak může bulharský řidič může vjet beztrestně do zákazu?!," zlobil se. Havlíček informoval, že se chystá novela zákona, která umožní okamžité odebrání značky v případě porušení dopravních předpisů. "Když se tam najde banda nedisciplinovaných řidičů, tak to může trvat i 10 hodin," odhadl dálničář z publika v odpovědi na otázku Michaely Jílkové, jak dlouho cca může trvat cesta z Prahy do Brna.

"Řidiči po nás házejí nedopalky a PET lahve," stěžují si silničáři

Následně se hovořilo o tom, zda je práce silničářů dostatečně doceněná, když kolikrát musejí dělat za každého počasí. Juna si postěžoval, že tomu tak není, a že jsou často od lidí projíždějících okolo vystavěni výsměchu. "Kolikrát po nich i něco hážou," dodal. "Řidiči nám vulgárně nadávají. S tím už jsem se smířil. Rozhodně ale nemohu akceptovat, že po nás házejí nedopalky a PET lahve. To nejde prostě," svěřil se Rosenkranz z publika. Jílkovou to pobouřilo a snažila se diskutující přimět k jasnému odsouzení a dotazovala se na kamerový systém, zda to zachytává. Bylo jí potvrzeno, že existuje.

Jurečka konstatoval, že je špatná spolupráce mezi policií, resortem dopravy a dotčenými obcemi s rozšířenou působností. Pak se mluvilo o pracích v noci, které by řidičům více vyhovovaly. Bylo vysvětleno, že to vždy nejde, protože při umělém osvětlení ztrácíte pohledovou plasticitu. Je mnoho lokalit, kde je to dokonce i explicitně zakázané, jelikož by to dělalo také hluk, a navíc by příliš světla mohlo oslnit řidiče. Jiří Trnka z řad veřejnosti se zeptal Havlíčka, proč se při modernizaci D1 nepočítalo s tříproudovou silnicí. Gross mu odpověděl, že by se v takovém případě výstavba mohla protáhnout i na 15 let.

Rosenkranz se ještě vrátil k otázce práce v noci. Vysvětlil, že se řidičům nelze nikdy zavděčit, protože jim samotná přítomnost silničářů vadí bez ohledu na časovou dobu. Pán z publika, který ještě v blížícím závěru diskuze se zeptal Havlíčka, zda nerozkopal D1 jenom proto, že příští rok budou parlamentní volby. "Nic jsem nerozkopal. Jenom to dávám dohromady," nedal se ministr dopravy. Stavbyvedoucí Tvrdík z řad veřejnosti opět konstatoval, že problémem je neohleduplnost řidičů, a že dokončit opravy rychle, aniž by nebyla ohrožená kvalita. Jílková oznámila konec a téma příštího týdne, jímž bude nedostupnost bydlení.

Související

Michaela Jílková v pořadu Máte slovo

"Lidi, vzpamatujte se. Cestujte po Česku," apelovala u Jílkové seniorka

Globální pandemie nového koronaviru zcela ochromila dopravu a tím pádem i cestování a zahraniční dovolené. Více než polovina Čechů se momentálně chystá strávit prázdniny v tuzemsku. Máme ale jistotu, že když si zakoupíme zájezd, ať už v rámci Česka nebo v cizině, tak skutečně odjedeme, a v pořádku se vrátíme? Toto bylo tématem čtvrtečního pořadu Máte slovo Michaely Jílkové.

Více souvisejících

Máte slovo Dálnice doprava Silniční provoz Karel Havlíček

Aktuálně se děje

včera

včera

Konvoj jednotek U.S. Army

Po vzoru Ruska? Americká armáda chystá vojenskou přehlídku, na Trumpovy narozeniny

Plánovaná oslava 250. výročí americké armády by se letos mohla proměnit v jednu z největších vojenských přehlídek v moderní historii Spojených států – a to právě na počest prezidentových 79. narozenin. Podle dokumentů získaných agenturou Associated Press se jedná o operaci zahrnující více než 6 600 vojáků, 150 vozidel, 50 vrtulníků, sedm armádních orchestrů a tisíce civilistů.

včera

Donald Trump

Trump představil návrh rozpočtu na rok 2026

Donald Trump představil návrh rozpočtu na fiskální rok 2026, takzvaný „skinny budget“, který počítá s výrazným omezením federálních výdajů. Podle Úřadu pro řízení a rozpočet (OMB) by mělo dojít k redukci nevojenských výdajů mimo povinné programy o 163 miliard dolarů, což představuje více než pětinu této kategorie.

včera

včera

včera

Bílý dům (The White House), Wahsington D.C., USA

Kauza Signalgate pokračuje. Člen Trumpova kabinetu používal méně zabezpečenou verzi aplikace Signal

Na snímcích pořízených během středečního zasedání kabinetu Donalda Trumpa bylo odhaleno, že nejvyšší představitelé Bílého domu používají upravenou a méně bezpečnou verzi šifrované komunikační aplikace Signal. Jde o novou kontroverzi poté, co už minulý měsíc vyvolalo pozdvižení odhalení, že v obdobné skupinové konverzaci byly nechtěně sdíleny citlivé informace o vojenských operacích.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Ilustrační foto

Počasí jen v Evropě tvrdě dopadá na statisíce lidí. A bude to jen horší

Evropa zažila v roce 2024 nejteplejší období ve své historii, které bylo doprovázeno ničivými bouřemi a rozsáhlými povodněmi. Podle nové zprávy „Evropský stav klimatu“, kterou zveřejnily klimatické služby EU Copernicus a Světová meteorologická organizace (WMO), bylo přírodními katastrofami postiženo více než 413 000 obyvatel kontinentu.

včera

Donald Trump

Pronásledování odpůrců, návrat detektorů lži, citování předních nacistů. Amerika se za Trumpa mění

Zavádění polygrafů uvnitř FBI na příkaz administrativy Donalda Trumpa není obranou státu, ale symptomem hluboce znepokojivého vývoje. Místo řešení reálných hrozeb sledujeme stíhání „neloajálních“ hlasů a bezostyšné normalizování rétoriky nacistické propagandy. Spojené státy se tak pod vedením paranoidního vůdce posouvají směrem, který si donedávna nikdo netroufl veřejně hájit.

včera

včera

včera

1. května 2025 21:24

Mike Waltz

Trump posílá Waltze do OSN. Nahradí ho Rubio

Prezident Donald Trump dnes ráno informoval Michaela Waltze, že ho odvolává z funkce poradce pro národní bezpečnost a nominuje ho na post amerického velvyslance při OSN. Informaci potvrdil mluvčí Bílého domu stanici CNN. Několik hodin poté Trump oznámil změnu i na své sociální síti Truth Social.

1. května 2025 20:58

1. května 2025 20:03

1. května 2025 18:27

„Amerika nás nezajímá.“ Čínští vývozci si s Trumpem hlavu nelámou, zboží prodají jinde

Uprostřed haly plné pískajících hraček, dronů a robotických aut říká Hu Tianqiang bez zaváhání: „O prodeje do Spojených států nestojíme.“ Jeho stánek se nachází ve městě Iwu na východě Číny, které je domovem největšího velkoobchodního trhu na světě – s více než 75 tisíci obchody a zákazníky ze všech koutů světa, píše server BBC.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy