Rizika střetů tramvají a aut ve městech v poslední době rostou

Riziko srážek tramvají s automobily nebo chodci v posledních letech neustále roste. Důvodem je především stoupající intenzita provozu ve velkých českých městech a také hustější síť městské hromadné dopravy.

Loni se podle statistik stalo takových nehod 2730, při nichž zemřelo sedm lidí. Za posledních pět let se počet střetů zvýšil o 12 procent. Pro řidiče aut bývají tyto střety často fatální. Upozornila na to Asociace Záchranný kruh.

Nejvyšší počet dopravních nehod s tramvajemi bylo loni v Praze, následovalo Brno a Ostrava. Letos jsou statistiky zatím příznivější, do konce května se stalo 828 mimořádných událostí. K tomu však přispěla i koronavirová krize, která výrazně omezila dopravní provoz.

Příčin dopravních nehod s účastí tramvaje a motorového vozidla je podle asociace několik. Mezi nejčastější patří nepozornost řidiče a také neznalost pravidel silničního provozu. "Pokud jede tramvaj po tramvajovém pásu v úrovni vozovky, může na něj řidič vjet při objíždění, předjíždění či pokud nemá dost místa mezi okrajem vozovky a tramvajovým pásem. Jestliže je však tramvajový pás nad či pod úrovní vozovky, nebo od vozovky oddělený, může ho řidič přejíždět jen příčně a v místech k tomu přizpůsobených,“ popsala prezidentka asociace Veronika Krajsová.

Roli hrají také fyzikální podmínky. Vysoká hmotnost tramvajové soupravy v řádu desítek tun způsobuje poměrně dlouhou brzdnou dráhu. Například při rychlosti okolo 40 km/hod. na rovné koleji se brzdná dráha cestujícími neobsazené tramvaje dostává až na hodnotu přibližně 18 metrů. To zpravidla k zabránění nehody nestačí. Největším problémem při střetu tramvaje s automobilem je jejich váhový nepoměr.

"Poškození osobního automobilu je tak mnohem rozsáhlejší a tomu odpovídá i poměrně velký rozsah zranění osob uvnitř vozu, kdy dochází k poranění nejen končetin, ale i hlavy a hrudníku z různě deformovaných částí karosérie. Následná péče a rekonvalescence je poté dlouhá a často mají tito lidé i trvalé následky," podotkl ředitel Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje Jiří Smetana.

Asociace Záchranný kruh realizuje kampaň "Ty to zvládneš", ve které se věnuje instruktáži dopravních nehod a jejich rizik. Kampaň je financována z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.

Související

Více souvisejících

Tramvaje auto

Aktuálně se děje

před 49 minutami

před 58 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 7 hodinami

Ruské ministerstvo obrany vystavuje zbraně a vojenskou techniku ​​zemí NATO, včetně tanků Leopard a M1 Abrams, ukořistěných ruskou armádou během války proti Ukrajině, ve Victory Park v Moskvě v Rusku. Expozice skládající se z více než 30 vzorků zbraní a vojenské techniky z produkce zemí jako USA, Německo, Anglie, Francie a Ukrajina byla otevřena návštěvníkům (1. května 2024).

Moskva se chlubí ukořistěnou západní vojenskou technikou ve válce na Ukrajině + VIDEO

Rusko v impozantním moskevském památníku s názvem Park vítězství odhalilo novou venkovní expozici, která však nemá nic společného s vítězstvím ve druhé světové válce, které se zde obvykle slaví. Pro veřejnost jsou zde vystavena vojenská vozidla a technika západních armád, která byla ukořistěna ruskou armádou ve válce na Ukrajině, kterou Rusko způsobilo. Tyto válečné trofeje slouží jako demonstrace síly a Rusko se rozhodlo je zde prezentovat veřejnosti.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Evropou prošly prvomájové demonstrace. V Německu a Francii zasahovala policie

Prvomájové demonstrace v Paříži a německých městech byly provázeny napětím a incidenty. V Paříži došlo k rozbíjení nejméně dvou výloh obchodů radikály, zatímco ve Stuttgartu se střetly protestující s policií, jak informovala agentura DPA.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy