Senát chce v souladu s novými unijními předpisy umožnit užívání vozidel najatých bez řidiče pro silniční přepravu zboží. Sněmovně kvůli tomu dnes vrátil novelu silničního zákona, která má dát ministerstvu dopravy oprávnění povolit řidičům v nákladní dopravě ve výjimečných případech jezdit i bez dodržování požadavků na přestávky v jízdě a odpočinek. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) senátní změny podpořil.
"Bude možné provozovat silniční dopravu po určitou dobu a za stanovených podmínek i vozidlem registrovaným v jiném členském státě EU," uvedl ministr. Souhlasil i s další senátní úpravou, která má snížit administrativní zátěž živnostenských úřadů.
Povolení k nedodržování bezpečnostních přestávek se podle novely má použít při kalamitách nebo v krizích, například při podstatném zhoršení sjízdnosti silnice, přerušení sjízdnosti či ochraně života, majetku a zdraví. Dopravci krok uvítali.
Schválená novela zavádí takzvaný evropský balíček mobility. Balíček v roce 2020 schválil Evropský parlament a upravuje pravidla pro řidiče kamionů převážejících náklad po Evropě.
Úřady, na které se bude ministerstvo dopravy obracet při vydávání takové výjimky, budou ministerstvo vnitra, policie a krajský úřad. Bude ho ale smět vydat pouze se souhlasem Evropské komise a bude ho moci upravit podle jejích případných připomínek. Ministerstvo bude ale moci takové rozhodnutí vydat i zrychleně, pokud hrozí nebezpečí z prodlení, třeba při přírodní kalamitě. V takovém případě ho bude smět vydat nejvýše na 30 dní. Současná vnitrostátní právní úprava s vydáváním takových výjimek výslovně nepočítá.
Vláda při zdůvodnění novely poukázala na pandemii nemoci covid-19, kdy řada států opětovně zavedla hraniční kontroly, některé silnice kvůli tomu byly zablokované a nebylo možné dodržovat požadavky na odpočinek. Týkalo se to hlavně zásobování.
Změna je podle sdružení Česmad Bohemia důležitá zejména v situaci, kdy hrozí nebezpečí z prodlení. V rámci balíčku změn zároveň dopravci upozorňují na to, že efekt nových ustanovení hlavně v oblasti státního dozoru v dopravě se projeví naplno až v praxi.
Balíček také rozšiřuje definici takzvaného velkého vozidla o nákladní vozidla a soupravy o hmotnosti od 2,5 do 3,5 tuny, což jsou hlavně velké dodávky, pokud provozují mezinárodní silniční dopravu, případně takzvanou kabotáž, tedy silniční dopravu v zemi, v níž nesídlí. Důvodem je to, že roste počet podniků, které jimi tuto dopravu provozují. Unie se snaží zabránit tomu, aby obcházela pravidla. Navíc to má sblížit pravidla hospodářské soutěže. Povinnost mít tachograf na ně podle balíčku dopadne až v roce 2026.
V případě vozidel sloužících k výcviku žadatelů o řidičské oprávnění nebo průkaz profesní způsobilosti řidiče nebude nutné v tomto vozidle používat tachograf, i kdyby jím bylo vozidlo vybaveno. Podnikatelé v silniční dopravě nebudou muset opravovat velká vozidla na plochách k tomu určených a nebudou muset dva roky uchovávat doklady o údržbě mimo vlastní prostory.
Zaváděný balíček mobility představuje reformu silniční dopravy v EU. Upravuje přístup na trh nákladní dopravy, vysílání zaměstnanců v dopravě a má zlepšit pracovní podmínky řidičů. Nová pravidla mají zamezit situacím, kdy některé zejména západoevropské státy vyžadovaly vyplácet řidičům minimální mzdu ve výši země, kterou právě projíždí. Vzhledem k tomu, že v těchto zemích jsou mzdy mnohem vyšší než v Česku nebo dalších okolních zemích, by byla tato pravidla podle dopravců pro české firmy téměř likvidační.
Související

Piráti představili i kandidáty na senátory, uspěli ve stranických primárkách

Předčasný důchod za starých podmínek? Žadatelé mají zřejmě posledních pár dní
Aktuálně se děje
před 11 minutami

Z Karabachu už uprchlo přes 100 tisíc etnických Arménů. Lidé potřebují pomoc
před 1 hodinou

Petr Pavel navštíví Belgii a Francii, ve středu promluví v Evropském parlamentu
před 3 hodinami

Na silnicích přišlo v září o život 46 lidí. Nejčastěji umírali motorkáři
před 3 hodinami

Kdo kandiduje ve slovenských volbách? Mezi relevantními subjekty najdeme krajní pravici i progresivisty
před 4 hodinami

Pes za volantem zaskočil slovenské policisty. Řidičovo vysvětlení nevzali
před 5 hodinami

Školní rok v minulosti nezačínal v září. Co se dříve děti učily?
před 6 hodinami

Na Slovensku začaly volby. Favorité jsou dva, hlas je možné odevzdat až do večera
před 8 hodinami

Tupac Shakur: Policie v Las Vegas obvinila muže ze zastřelení rappera v roce 1996
před 10 hodinami

New York po mohutném dešti zaplavila voda. Doprava zkolabovala
včera

Exploze v Náhorním Karabachu si vyžádala nejméně 170 obětí
včera

Na Slovensku se řeší případy volební korupce. Lidé se obávají manipulace voleb
včera

Vladimír Růžička se domluvil na prvním zahraničním angažmá. Bude trénovat na Slovensku
včera

Žádostí o předčasný důchod je už nyní více než za celý loňský rok
včera

Vláda poslala Sněmovně návrh státního rozpočtu. Čas na to měla do konce září
včera

ČEPS koupila NET4GAS, který provozuje plynovody na českém území
včera

Poštou hlasovalo ve slovenských volbách přes 58 tisíc lidí. Nejvíce hlasů přišlo z ČR
včera

Karviná sáhla po osvědčeném jméně. Po dvou a půl letech se do klubu vrací kouč Jarábek
včera

Policie vyšetřuje vraždu a sebevraždu na Českokrumlovsku
včera

SBU: Ruští agenti, kteří stáli za Vrběticemi, prováděli i sabotáže na Ukrajině
včera
Nehoda na D5 dnes omezila provoz ve směru na Plzeň. Zranil se jeden z řidičů
Dopravní policisté museli v pátek na nějaký čas uzavřít dálnici D5, která spojuje hlavní město Prahu a západočeskou Plzeň. Důvodem byla dopravní nehoda se zraněním. Na místě zasahovaly složky integrovaného záchranného systému.
Zdroj: Jan Hrabě