Stát zanedbává kontroly, údržbu a opravy silničních i dálničních mostů. Vyplývá to z prověrky, jejíž výsledky dnes zveřejnil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Například ani po 13 letech od uzákonění nevznikla povinná evidence cest. Stát také dlouhodobě neřeší závady části mostů, a to až do té míry, že některé musely být strženy.
Ministerstvo dopravy v reakci na zprávu NKÚ odkázalo na páteční tiskovou konferenci, při níž ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) oznámil, že nechá provést audit hospodaření se všemi 24.300 železničními a silničními mosty v Česku. Silničních a dálničních mostů je v Česku zhruba 17.500, část ve správě státu a část spravovaná kraji. Ve špatném až havarijním stavu je podle NKÚ asi pětina mostů.
Systém péče o silniční a dálniční mosty nefunguje. Stát nemá přehled o jejich stavu, tempo oprav je pomalé. Více informací zde: https://t.co/vhXvHowhOb pic.twitter.com/1em5tFOeNP
— NKÚ ČR (@NKU_CZ) August 17, 2020
Kontrola podle úřadu ukázala, že stát nemá přehled, v jakém stavu mosty skutečně jsou. "Neexistuje ani jednotný systém pro evidenci stavu mostů, plánování jejich oprav a objemu financí, které jsou na ně potřeba," uvedl NKÚ. Ačkoli ministerstvo dopravy má už od roku 2007 ze zákona povinnost vést centrální evidenci pozemních komunikací, stále nevydalo příslušný prováděcí předpis. Před 13 lety utratilo 2,7 milionu korun za návrh vyhlášky a vytvoření internetové aplikace. Vyhlášku ale podle kontrolorů nevydalo a aplikaci nevyužilo.
"Uděláme spolu s ČVUT velký audit, jak který kraj hospodaří s mosty, ale také jak probíhá kontrola mostů Ředitelstvím silnic a dálnic nebo Správou železnic. Chceme si to zmapovat a zavést opatření, vytvoříme speciální komisi, která bude řešit financování oprav," řekl v pátek ministr Havlíček. Dnes před jednáním vlády novinářům řekl, že částečně dává NKÚ za pravdu. "Třináct let se s tím systematicky nepracovalo, teprve poslední dva roky zejména Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Správa železnic začínají mosty důsledněji kontrolovat," uvedl.
Největší problémy jsou ale podle něj u mostů na silnicích druhých a třetích tříd, které jsou pod správou krajů. Možnosti řešení vidí Havlíček dvě. Buď se nevyhovující mosty prostě zavřou, nebo se stát s kraji dohodne na tom, že část peněz vyčleněných na silnice druhých a třetích tříd půjde na opravu mostů. "Jsme připraveni i třeba přihodit další zdroje, ale musíme vidět, že i kraje a města s tím pracují a nenechávají to pouze volně ležet s tím, že se řeší až havarijní stav, kdy už se ten most zavírá," dodal ministr.
ŘSD, spadající pod ministerstvo dopravy, v pátek na webu sdělilo, že k plánování prohlídek či evidenci stavu mostů používá systém hospodaření s mosty BMS a chystá nový systém CEV (Centrální evidence vad). Ten bude zahrnovat stav vozovek i mostů, ale zatím byl loni spuštěn jen pro vozovky.
Ředitelství dnes doplnilo, že už v roce 2015 zahájilo interní audit stavu mostů. "Z výstupů těchto kontrol byly zjištěny nedostatky, na kterých se začalo ihned intenzivně pracovat," sdělilo v tiskové zprávě. Byly také podle ŘSD vytvořeny rámcové dohody na provádění prohlídek mostů, díky kterým je znám stav všech mostů ve správě ředitelství.
Podle NKÚ ale ŘSD nezajišťuje prohlídky mostů v předepsaných lhůtách a termínech. Pracovníci NKÚ při namátkové prověrce 27 dálničních a silničních mostů zjistili, že prohlídky nebyly v pořádku ani u jednoho. "Dokončovány byly i s několikaletým zpožděním, zprávy z nich obsahovaly rozpory v údajích, a v některých případech dokonce neodpovídaly skutečnému stavu mostů," uvedl úřad.
ŘSD většinu z kontrolovaných mostů řádně neudržovalo a včas neopravovalo. "Dlouhodobě neřešilo závady, na které upozornily prohlídky, a odkládalo doporučená opatření. Stav mostů se kvůli tomu postupně zhoršoval až do té míry, že některé z nich už bylo nutné strhnout a postavit mosty nové," doplnil NKÚ.
Dokonce i na dálnici D1, kterou stát už několik let opravuje, zůstávají na již přestavěných úsecích některé problematické mosty neopravené, nebo opravené jen částečně. Zakázku na řešení havarijního stavu jednoho z mostů na D1 za 52 milionů podle kontroly zadalo ŘSD nezákonně bez uveřejnění.
ŘSD uvedlo, že plní zákonné povinnosti týkající se evidence, prohlídek a správy mostů. "V posledních dvou letech ŘSD výrazně navýšilo finanční prostředky na správu mostů, které má ve své správě," oznámilo. Podle ŘSD se za posledních šest let zvýšil objem peněz vydávaných na prohlídky a diagnostiku mostů z jednotek milionů korun až na několik desítek milionů. Letos chce ředitelství provést opravy zhruba 100 mostů. V tomto roce mají být podle ŘSD zahájeny mostů celkem za zhruba 2,6 miliardy korun a příští rok chce ředitelství výdaje na opravy ještě navýšit.
Související

Obrana neopravila nedostatky z dřívějších kontrol NKÚ. Může za to covid a nedostatek financí, reaguje resort

NKÚ upozornil na tragický stav digitalizace. Projekty se táhnou deset let, úředníci data přepisují ručně
nkú , Ministerstvo dopravy , řsd , Mosty obecně , Karel Havlíček
Aktuálně se děje
před 13 minutami

Španělsko a Portugalsko se vzpamatovávají po blackoutu. Elektřina je zpět, ale chaos trvá
před 3 hodinami

Carney pronesl ostrý povolební projev: Trump je hrozba. Snaží se nás zlomit a podmanit
před 4 hodinami

Volby v Kanadě: Liberálové slaví nečekané vítězství, jak se jim povedlo porazit konzervativce?
před 6 hodinami

Počasí se o prodlouženém víkendu ochladí. Letní teploty vystřídá déšť a bouřky
Aktualizováno před 7 hodinami

Kanadští liberálové Marka Carneyho vyhráli volby, ale ve stínu Trumpových hrozeb
včera

Putin bude v pohodě, tvrdí Trump
včera

Proč zhasla světla ve Španělsku a Portugalsku? A co to znamená pro Evropu a její energetické sítě?
včera

Tesla je v horším stavu, než se zdá. Doslova bojuje o svou existenci
včera

Putin oznámil, že Rusko vyhlásilo příměří na Ukrajině
včera

Mimořádná zpráva Příčina masivního blackoutu odhalena. O kyberútok nešlo
včera

Selhaly semafory i doprava. Španělsko se ponořilo do tmy, spekuluje se o kyberútoku
Aktualizováno včera

Blackout v Evropě: Bez proudu je Španělsko i Portugalsko, vypukl chaos, doprava zkolabovala
včera

Dronová zeď v pohotovosti. Ukrajina s mírem nepočítá, připravuje se na mohutný jarní ruský útok
včera

Sto dnů chaosu: Změny v Bílém domě způsobují destabilizaci a konflikt po celém světě
včera

Izrael proměnil Gazu v masový hrob, zaznělo na půdě Mezinárodního soudního dvora
včera

Proti Trumpovi je nutné zahájit odhodlaný celosvětový protiútok, vyzývá expert
včera

Válka na Ukrajině odhalila stejný cynismus, jako za Černobylu. Kreml vnímá lidské životy jen jako číslo, říká historik
včera

Rubio: Tento týden bude klíčový. Rozhodne se o všem
včera

Proč neumíme zastavit extrémní počasí? Firmy přišly na způsob, jak se dostat z obliga
včera
Trump způsobil největší ekonomickou ránu za 50 let. Jeho obchodní válka je ale obrovskou šancí pro Evropu
Přestože obchodní válka rozpoutaná prezidentem Donaldem Trumpem nevyhnutelně zasáhne evropské hospodářství, v Bruselu vidí v aktuální situaci také příležitosti. Ekonomika se na globální úrovni štěpí do tří hlavních bloků – Spojených států, Číny a Evropy – a současné obchodní napětí mezi Washingtonem a Pekingem může dát Evropské unii nečekanou výhodu.
Zdroj: Libor Novák