Stát zanedbává kontroly, údržbu a opravy silničních i dálničních mostů. Vyplývá to z prověrky, jejíž výsledky dnes zveřejnil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Například ani po 13 letech od uzákonění nevznikla povinná evidence cest. Stát také dlouhodobě neřeší závady části mostů, a to až do té míry, že některé musely být strženy.
Ministerstvo dopravy v reakci na zprávu NKÚ odkázalo na páteční tiskovou konferenci, při níž ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) oznámil, že nechá provést audit hospodaření se všemi 24.300 železničními a silničními mosty v Česku. Silničních a dálničních mostů je v Česku zhruba 17.500, část ve správě státu a část spravovaná kraji. Ve špatném až havarijním stavu je podle NKÚ asi pětina mostů.
Systém péče o silniční a dálniční mosty nefunguje. Stát nemá přehled o jejich stavu, tempo oprav je pomalé. Více informací zde: https://t.co/vhXvHowhOb pic.twitter.com/1em5tFOeNP
— NKÚ ČR (@NKU_CZ) August 17, 2020
Kontrola podle úřadu ukázala, že stát nemá přehled, v jakém stavu mosty skutečně jsou. "Neexistuje ani jednotný systém pro evidenci stavu mostů, plánování jejich oprav a objemu financí, které jsou na ně potřeba," uvedl NKÚ. Ačkoli ministerstvo dopravy má už od roku 2007 ze zákona povinnost vést centrální evidenci pozemních komunikací, stále nevydalo příslušný prováděcí předpis. Před 13 lety utratilo 2,7 milionu korun za návrh vyhlášky a vytvoření internetové aplikace. Vyhlášku ale podle kontrolorů nevydalo a aplikaci nevyužilo.
"Uděláme spolu s ČVUT velký audit, jak který kraj hospodaří s mosty, ale také jak probíhá kontrola mostů Ředitelstvím silnic a dálnic nebo Správou železnic. Chceme si to zmapovat a zavést opatření, vytvoříme speciální komisi, která bude řešit financování oprav," řekl v pátek ministr Havlíček. Dnes před jednáním vlády novinářům řekl, že částečně dává NKÚ za pravdu. "Třináct let se s tím systematicky nepracovalo, teprve poslední dva roky zejména Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Správa železnic začínají mosty důsledněji kontrolovat," uvedl.
Největší problémy jsou ale podle něj u mostů na silnicích druhých a třetích tříd, které jsou pod správou krajů. Možnosti řešení vidí Havlíček dvě. Buď se nevyhovující mosty prostě zavřou, nebo se stát s kraji dohodne na tom, že část peněz vyčleněných na silnice druhých a třetích tříd půjde na opravu mostů. "Jsme připraveni i třeba přihodit další zdroje, ale musíme vidět, že i kraje a města s tím pracují a nenechávají to pouze volně ležet s tím, že se řeší až havarijní stav, kdy už se ten most zavírá," dodal ministr.
ŘSD, spadající pod ministerstvo dopravy, v pátek na webu sdělilo, že k plánování prohlídek či evidenci stavu mostů používá systém hospodaření s mosty BMS a chystá nový systém CEV (Centrální evidence vad). Ten bude zahrnovat stav vozovek i mostů, ale zatím byl loni spuštěn jen pro vozovky.
Ředitelství dnes doplnilo, že už v roce 2015 zahájilo interní audit stavu mostů. "Z výstupů těchto kontrol byly zjištěny nedostatky, na kterých se začalo ihned intenzivně pracovat," sdělilo v tiskové zprávě. Byly také podle ŘSD vytvořeny rámcové dohody na provádění prohlídek mostů, díky kterým je znám stav všech mostů ve správě ředitelství.
Podle NKÚ ale ŘSD nezajišťuje prohlídky mostů v předepsaných lhůtách a termínech. Pracovníci NKÚ při namátkové prověrce 27 dálničních a silničních mostů zjistili, že prohlídky nebyly v pořádku ani u jednoho. "Dokončovány byly i s několikaletým zpožděním, zprávy z nich obsahovaly rozpory v údajích, a v některých případech dokonce neodpovídaly skutečnému stavu mostů," uvedl úřad.
ŘSD většinu z kontrolovaných mostů řádně neudržovalo a včas neopravovalo. "Dlouhodobě neřešilo závady, na které upozornily prohlídky, a odkládalo doporučená opatření. Stav mostů se kvůli tomu postupně zhoršoval až do té míry, že některé z nich už bylo nutné strhnout a postavit mosty nové," doplnil NKÚ.
Dokonce i na dálnici D1, kterou stát už několik let opravuje, zůstávají na již přestavěných úsecích některé problematické mosty neopravené, nebo opravené jen částečně. Zakázku na řešení havarijního stavu jednoho z mostů na D1 za 52 milionů podle kontroly zadalo ŘSD nezákonně bez uveřejnění.
ŘSD uvedlo, že plní zákonné povinnosti týkající se evidence, prohlídek a správy mostů. "V posledních dvou letech ŘSD výrazně navýšilo finanční prostředky na správu mostů, které má ve své správě," oznámilo. Podle ŘSD se za posledních šest let zvýšil objem peněz vydávaných na prohlídky a diagnostiku mostů z jednotek milionů korun až na několik desítek milionů. Letos chce ředitelství provést opravy zhruba 100 mostů. V tomto roce mají být podle ŘSD zahájeny mostů celkem za zhruba 2,6 miliardy korun a příští rok chce ředitelství výdaje na opravy ještě navýšit.
Související

Obrana neopravila nedostatky z dřívějších kontrol NKÚ. Může za to covid a nedostatek financí, reaguje resort

NKÚ upozornil na tragický stav digitalizace. Projekty se táhnou deset let, úředníci data přepisují ručně
nkú , Ministerstvo dopravy , řsd , Mosty obecně , Karel Havlíček
Aktuálně se děje
před 5 minutami

Populismus v Česku. Politolog pro EZ hodnotí nové kampaně ANO, SPD či Motoristů
před 12 minutami

Toulová dostala Langmajera na vrchol
před 42 minutami

Motol bude mít od příštího týdne nové vedení. Válek prozradil jméno nového šéfa
před 1 hodinou

Skvělý Menšík si v Miami poradil s Fritzem a zahraje si první finále turnaje Masters
před 2 hodinami

Vance se v Grónsku pasoval na mluvčího místních a kritizoval Dány. Přišla reakce
před 3 hodinami

Válka na Ukrajině: Čtyři mrtví v Dnipru. Rusko se vysmívá mírovým snahám, říká Zelenskyj
před 4 hodinami

Policie vyšetřuje násilnou smrt muže v Pardubicích. Předcházela jí potyčka
před 5 hodinami

Nová bilance tragického zemětřesení v Asii. Záchranné práce pokračují
před 5 hodinami

Den částečného zatmění Slunce je tady. Experti radí, jak ho sledovat
před 7 hodinami

Počasí přinese příští týden výrazné ochlazení. Teploty spadnou až o 15 stupňů
včera

Ukrajina a Rusko si přehazují vinu za problémy v mírových jednáních. Trump mlčí, Kyjev se bojí nejhoršího
Aktualizováno včera

Mimořádná zpráva Myanmar a Thajsko zasáhla mohutná zemětřesení, vyhlášen nouzový stav. Počet uvězněných a mrtvých roste
včera

Kdy budeme vědět, co se v Maynmaru skutečně stalo? Potrvá to týdny
včera

Zemětřesení zasáhlo 1,5 milionu lidí. Myanmaru pomůžeme, prohlásil Trump
včera

Na Vítkově se sešli vojáci operující v zahraničí. Černochová jim měla předat ocenění, vůbec nepřišla
včera

Myanmar nezvykle požádal o mezinárodní pomoc. Škody jsou podle WHO obrovské
včera

Kamikaze satelity nad našimi hlavami? Tiger team posoudil první návrhy Zlaté kopule
včera

Česká republika zpřísňuje opatření proti šíření slintavky a kulhavky
včera

Japonsko představilo plán pro případ války mezi Čínou a Tchaj-wanem
včera
Obchodní válka s USA se zhoršuje. Výrobci alkoholu spustili nevídaný lobbismus
Evropští politici, zejména z Francie, Itálie a Irska, se ocitli pod rostoucím tlakem vlivné alkoholové lobby, která se snaží zabránit tvrdým americkým clům na víno a lihoviny. Poté, co prezident Donald Trump oznámil 200% clo na evropské alkoholické nápoje, se evropští producenti vín, šampaňského a whiskey pustili do intenzivního lobbingu, aby své produkty zachránili před obchodní odvetou Bruselu, píše Politico.
Zdroj: Libor Novák