Stát zanedbává kontroly, údržbu a opravy silničních i dálničních mostů. Vyplývá to z prověrky, jejíž výsledky dnes zveřejnil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Například ani po 13 letech od uzákonění nevznikla povinná evidence cest. Stát také dlouhodobě neřeší závady části mostů, a to až do té míry, že některé musely být strženy.
Ministerstvo dopravy v reakci na zprávu NKÚ odkázalo na páteční tiskovou konferenci, při níž ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) oznámil, že nechá provést audit hospodaření se všemi 24.300 železničními a silničními mosty v Česku. Silničních a dálničních mostů je v Česku zhruba 17.500, část ve správě státu a část spravovaná kraji. Ve špatném až havarijním stavu je podle NKÚ asi pětina mostů.
Systém péče o silniční a dálniční mosty nefunguje. Stát nemá přehled o jejich stavu, tempo oprav je pomalé. Více informací zde: https://t.co/vhXvHowhOb pic.twitter.com/1em5tFOeNP
— NKÚ ČR (@NKU_CZ) August 17, 2020
Kontrola podle úřadu ukázala, že stát nemá přehled, v jakém stavu mosty skutečně jsou. "Neexistuje ani jednotný systém pro evidenci stavu mostů, plánování jejich oprav a objemu financí, které jsou na ně potřeba," uvedl NKÚ. Ačkoli ministerstvo dopravy má už od roku 2007 ze zákona povinnost vést centrální evidenci pozemních komunikací, stále nevydalo příslušný prováděcí předpis. Před 13 lety utratilo 2,7 milionu korun za návrh vyhlášky a vytvoření internetové aplikace. Vyhlášku ale podle kontrolorů nevydalo a aplikaci nevyužilo.
"Uděláme spolu s ČVUT velký audit, jak který kraj hospodaří s mosty, ale také jak probíhá kontrola mostů Ředitelstvím silnic a dálnic nebo Správou železnic. Chceme si to zmapovat a zavést opatření, vytvoříme speciální komisi, která bude řešit financování oprav," řekl v pátek ministr Havlíček. Dnes před jednáním vlády novinářům řekl, že částečně dává NKÚ za pravdu. "Třináct let se s tím systematicky nepracovalo, teprve poslední dva roky zejména Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Správa železnic začínají mosty důsledněji kontrolovat," uvedl.
Největší problémy jsou ale podle něj u mostů na silnicích druhých a třetích tříd, které jsou pod správou krajů. Možnosti řešení vidí Havlíček dvě. Buď se nevyhovující mosty prostě zavřou, nebo se stát s kraji dohodne na tom, že část peněz vyčleněných na silnice druhých a třetích tříd půjde na opravu mostů. "Jsme připraveni i třeba přihodit další zdroje, ale musíme vidět, že i kraje a města s tím pracují a nenechávají to pouze volně ležet s tím, že se řeší až havarijní stav, kdy už se ten most zavírá," dodal ministr.
ŘSD, spadající pod ministerstvo dopravy, v pátek na webu sdělilo, že k plánování prohlídek či evidenci stavu mostů používá systém hospodaření s mosty BMS a chystá nový systém CEV (Centrální evidence vad). Ten bude zahrnovat stav vozovek i mostů, ale zatím byl loni spuštěn jen pro vozovky.
Ředitelství dnes doplnilo, že už v roce 2015 zahájilo interní audit stavu mostů. "Z výstupů těchto kontrol byly zjištěny nedostatky, na kterých se začalo ihned intenzivně pracovat," sdělilo v tiskové zprávě. Byly také podle ŘSD vytvořeny rámcové dohody na provádění prohlídek mostů, díky kterým je znám stav všech mostů ve správě ředitelství.
Podle NKÚ ale ŘSD nezajišťuje prohlídky mostů v předepsaných lhůtách a termínech. Pracovníci NKÚ při namátkové prověrce 27 dálničních a silničních mostů zjistili, že prohlídky nebyly v pořádku ani u jednoho. "Dokončovány byly i s několikaletým zpožděním, zprávy z nich obsahovaly rozpory v údajích, a v některých případech dokonce neodpovídaly skutečnému stavu mostů," uvedl úřad.
ŘSD většinu z kontrolovaných mostů řádně neudržovalo a včas neopravovalo. "Dlouhodobě neřešilo závady, na které upozornily prohlídky, a odkládalo doporučená opatření. Stav mostů se kvůli tomu postupně zhoršoval až do té míry, že některé z nich už bylo nutné strhnout a postavit mosty nové," doplnil NKÚ.
Dokonce i na dálnici D1, kterou stát už několik let opravuje, zůstávají na již přestavěných úsecích některé problematické mosty neopravené, nebo opravené jen částečně. Zakázku na řešení havarijního stavu jednoho z mostů na D1 za 52 milionů podle kontroly zadalo ŘSD nezákonně bez uveřejnění.
ŘSD uvedlo, že plní zákonné povinnosti týkající se evidence, prohlídek a správy mostů. "V posledních dvou letech ŘSD výrazně navýšilo finanční prostředky na správu mostů, které má ve své správě," oznámilo. Podle ŘSD se za posledních šest let zvýšil objem peněz vydávaných na prohlídky a diagnostiku mostů z jednotek milionů korun až na několik desítek milionů. Letos chce ředitelství provést opravy zhruba 100 mostů. V tomto roce mají být podle ŘSD zahájeny mostů celkem za zhruba 2,6 miliardy korun a příští rok chce ředitelství výdaje na opravy ještě navýšit.
Související
Obrana neopravila nedostatky z dřívějších kontrol NKÚ. Může za to covid a nedostatek financí, reaguje resort
NKÚ upozornil na tragický stav digitalizace. Projekty se táhnou deset let, úředníci data přepisují ručně
nkú , Ministerstvo dopravy , řsd , Mosty obecně , Karel Havlíček
Aktuálně se děje
před 4 minutami
Poslední šance si vyřídit všechno potřebné. Pošta sdělila, jak bude mít otevřeno
před 1 hodinou
Davidovou trápí vyhřezlá ploténka. Na operaci se však zatím nechystá
před 1 hodinou
Bramborový salát podle Magdaleny Dobromily Rettigové
před 2 hodinami
Prosincové projevy politiků: Pavel bude poslední v řadě. Promluví i Zeman
před 3 hodinami
Důchody dostanou lidé do Štědrého dne. Příští rok už to bude o Vánocích jinak
před 5 hodinami
Rok od střelby na FF UK: Oběti se spravedlnosti nedočkají, přestože viníka smrti 14 lidí známe
před 7 hodinami
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
před 9 hodinami
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno před 16 hodinami
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
včera
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
včera
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
včera
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
včera
Nobelova cena pro Trumpa? Při splnění jednoho předpokladu může být kandidátem
včera
Zlatý měsíc českých dálnic završen. Otevřelo se 28 nových kilometrů na D3
včera
Pavel kondoloval Steinmeierovi. Připomněl tragickou střelbu na FF UK
včera
Fico tvrdí, že mu Zelenskyj nabídl půlmiliardu eur za souhlas s Ukrajinou v NATO
včera
Z mírumilovného trhu se stalo místo hrůzného činu. Scholz promluvil v Magdeburgu
včera
Vymyslel si muže se zbraní a zaměstnal policii. Hrozí mu tři roky vězení
včera
Počasí do Vánoc. Meteorologové slibují až 40 centimetrů nového sněhu
včera
Volby by jasně vyhrálo hnutí ANO. Poslance by měli komunisté či Motoristé
Sněmovní volby by v listopadu vyhrálo nejsilnější opoziční hnutí ANO, přičemž mandáty by získalo dalších šest politických stran či hnutí, vyplývá z nejnovějšího volebního modelu agentury Median. Pod pětiprocentní hranicí by samostatně skončily vládní strany TOP 09 a KDU-ČSL, které však mají v příštím roce kandidovat s ODS pod hlavičkou koalice Spolu.
Zdroj: Jan Hrabě