Na to, že se vozíčkáři při cestování vlakem potýkají s řadou překážek, dnes upozornil happening na pražském hlavním nádraží. Pořadatelé z neziskové organizace Asistence, která poskytuje sociální služby, apelují na vládu, aby se přihlásila k závazné koncepci odstranění bariér při cestování vlakem. Součástí iniciativy je petice, kterou dosud podepsalo několik tisíc lidí. České dráhy a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v reakci poukázaly na vysoká procenta bezbariérových vlaků a nástupišť.
Happeningu se zúčastnily tři desítky lidí, většinou vozíčkáři se svými asistenty. Společně sestavili nápis Vlakembezbariér.cz, jedna z účastnic držela transparent Cílem je, aby každý mohl přijít na nádraží a jet kam chce. Právě to podle ředitele Asistence Erika Čipery vozíčkáři v Česku nemohou. V současnosti si totiž musí nahlásit cesty vlakem s denním až dvoudenním předstihem. Ani to však není zárukou, že se pak cesta uskuteční.
Ředitel upozornil, že od roku 1989 byla bezbariérově upravena pouze čtvrtina nástupišť a nádražních budov v Česku. Cestování pak vedle bariérových vlaků na tratích handicapovaným ztěžují i často nefunkční nástupní plošiny. "Od lidí máme informace, že dvě až tři plošiny z pěti se porouchají," řekl. Vlak se pak podle něj buď zastaví, nebo jsou handicapovaní s vozíkem přenášeni ručně, což je nebezpečné.
V roce 2010 jsem jel vlakem za přítelkyní do Magdeburgu. Kouknul jsem na web Deutsche Bahn, abych si vyhledal bezbariérový vlak. Kupodivu jsem nenašel ani jeden se známým symbolem. Po chvíli mi to došlo. Všechny jsou totiž bezbariérové, včetně nádraží #vlakembezbarier
— vidurius (@vidurius) February 4, 2020
České dráhy uvedly, že vypravují 4845 bezbariérových vlaků, což jsou dvě třetiny všech spojů. "Mnohé naše regionální i dálkové linky linky jsou dnes stoprocentně bezbariérové. Síť bezbariérových spojů se průběžně rozšiřuje," řekla ČTK mluvčí drah Gabriela Novotná. Nutnost objednávání handicapovaných 24 hodin předem je podle ní jednotný čas pro celou Evropu, který vychází z nařízení EU.
Správa železnic uvedla, že má bezbariérový přístup na nástupiště na 54 procentech nádraží, do roku 2025 to bude 72 procent stanic. V případě budov je na páteřních tratích bezbariérově přístupných 37 procent nádraží, v roce 2025 to bude téměř 45 procent. Ke sladění požadavků na bezbariérovost nádraží a na jejich potřebné úpravy slouží od loňského roku platforma pro setkávání zástupců Národní rady osob se zdravotním postižením ČR, osobních dopravců a Správy železnic, dodala správa železnic.
O svých zkušenostech dnes mluvili také někteří handicapovaní. Eliška Morozová například popsala cestu k rodině, z Prahy do Písku, kdy dojede jen do Strakonic, kde na ní čekají příbuzní s autem. Karolína Chovancová řekla, že lépe se dá dojet pouze do krajských měst. Zdůraznila, že právě obtížná možnost cestování je pro handicapované omezující i při výběru zaměstnání. Další z účastníků pak porovnal zážitek, kdy jih Španělska vlakem díky bezbariérovým přístupům procestoval prakticky sám, zatímco tříhodinovou cestou na vesnici v Česku řešil týden.
Právě zjištění, že mnozí handicapovaní vlivem těchto komplikací od cestování upouští, podle Čipery podnítilo současnou aktivitu. "Chceme, aby vláda deklarovala, že chce bezbariérové cestování vlakem," zdůraznil. Právě vyjádření vlády a koncepce s termíny postupného odstraňování bariér podle něj v současnosti chybí. Uvedl, že jako poskytovatelé sociálních služeb vidí, že "nynější způsob nefunguje."
Petici dosud podepsalo více než 3500 lidí. Podpis je možné připojit do konce března. Podle Čipery pak bude předána premiérovi premiérovi Andreji Babišovi.
Související

Minimální mzda se má po roce 2024 valorizovat, rozhodla vláda. NBÚ povede Čuřín

NRZP vadí nevyplácení příspěvku na péči ze Slovenska
zdravotně postižení , České Dráhy , Vlaky , život , SŽDC
Aktuálně se děje
před 11 minutami

Trump si po Putinovi volal i se Zelenským. Bylo to velmi dobré, řekl
před 1 hodinou

Česko shání nové vojáky. Nabídne jim až milion korun, schválil Senát
před 1 hodinou

Přijměte Ukrajinu co nejrychleji, vyzvaly státy EU. Problémem je Maďarsko
před 2 hodinami

Jak Rusko vnímá telefonát Trumpa s Putinem? Média slaví diplomatické vítězství
před 2 hodinami

Trumpem zprostředkované příměří se zhroutilo po hodině. Sestřelili jsme vlastní drony, reaguje Rusko
před 4 hodinami

Pavel: Pokud dojde k nejhoršímu, buďme připraveni vzít zbraň do ruky a chránit zemi
před 4 hodinami

Zelenskyj bude po neúspěšných jednáních USA s Kremlem mluvit s Trumpem, poprvé od hádky v Bílém domě
před 5 hodinami

USA zveřejnily dosud utajované dokumenty o atentátu na Johna F. Kennedyho
před 6 hodinami

Sbalte se, máte 90 minut. Trump vyházel meteorology z NOAA
před 7 hodinami

Ustupování Rusku nikdy nefungovalo. A historie to dokazuje
před 7 hodinami

Na Putinově jídelním lístku nebudeme. Po telefonátu Putina s Trumpem se ozval Kyjev
před 8 hodinami

Evropě dochází čas. Frederiksenová prozradila, do kdy se musí umět sama ubránit Rusku
před 8 hodinami

Putin dal Trumpovi slib a drží ho. Místo energetické sítě zaútočil na nemocnici
před 9 hodinami

Politico: Trump s Putinem nevyřešili nic. Naplánovali hokej, Rusko získalo čas a Zelenského nikdo neinformoval
před 9 hodinami

Putin dal Trumpovi nezbytné minimum. Ale vůbec nic navíc
před 11 hodinami

Výhled počasí až do dubna. Meteorologové řekli, jak to bude s výkyvy
včera

Pátrání v Praze. Nebezpečný muž loupil se zbraní, policie ho dopadla
včera

Trumpova první slova o telefonátu s Putinem. Prozradil, na čem panuje shoda
včera

EU musí být autonomní. Na USA se spoléhat nemůžeme, prohlásila von der Leyenová
Aktualizováno včera
Trump a Putin dokončili telefonát. Rusko přestane útočit na energetickou infrastrukturu
Telefonický rozhovor mezi americkým prezidentem Donaldem Trumpem a jeho ruským protějškem Vladimirem Putinem skončil po zhruba 90 minutách, oznámili podle informací BBC představitelé Bílého domu. Bílý dům a Kreml následně zveřejnily podrobnosti telefonátu. Oba lídři diskutovali o současné situaci na Ukrajině a shodli se na potřebě dosažení trvalého míru.
Zdroj: Libor Novák