
S příchodem jara naplno začala motorkářská sezona. Motocyklisté přitom dlouhodobě patří ke zranitelným skupinám silničního provozu, loni byli účastníkem 3233 dopravních nehod, což je meziročně asi o šest procent méně. Motorkáři zavinili 60 procent z těchto nehod. Upozornil na to dnes BESIP. Letos během prvního čtvrtletí na cestách zemřelo při nehodách sedm motocyklistů. Loni za celý rok 61, což je meziročně o 14 méně.
Návrat na silnice po zimní pauze je podle BESIPu kritickým obdobím pro motocyklisty. Během zimy totiž mnoho z nich ztratili řidičské návyky a vyježděnost. Silnice jsou navíc ještě po zimě studené, což způsobuje špatnou přilnavost pneumatik a stále na nich leží spousta nečistot, prachu i štěrku po zimních údržbách. BESIP proto apeluje na důkladnou přípravu motocyklu před vyjetím. Připravit by se na motorkáře na silnicích měli i řidiči aut.
Loni sice počet nehod i jejich tragických následků mezi motorkáři mírně klesl, roli však z části hrála i koronavirová krize. Ta provoz lehce oslabila. I tak motocyklisté nadále patřili k rizikovým skupinám na silnicích. Nejzasaženější věkovou skupinou co do následků nehod byli motocyklisté ve věkové kategorii 45-54 let, mezi kterými bylo usmrceno 12 lidí a 93 jich bylo těžce zraněno. Mezi usmrcenými a zraněnými převládali muži. Celkem bylo loni při nehodách s účastí motocyklistů usmrceno 59 mužů a dvě ženy. Nejhorší bilance byla ve Středočeském kraji se 16 mrtvými. Nejvíce tragických nehod se stalo v zatáčkách, na kterých loni zemřelo 24 motocyklistů, tedy skoro 40 procent z celkového počtu obětí. Nejčastější příčinou byla nepřiměřená rychlost, která byla důvodem nehod s 25 usmrcenými lidmi.
Z hloubkové analýzy dopravních nehod podle BESIPu vyplývá, že až v polovině nehod motocyklisté selhávají v situacích, kdy chybně vyhodnotí získané informace. Typicky jde například o chybné vyhodnocení náročnosti trasy a s tím související nepřizpůsobení rychlosti jízdy. V porovnání s ostatními řidiči je u motocyklistů častější příčina nehod kvůli vysoké rychlosti a nepřizpůsobení jízdy, dále kvůli riskantnímu předjíždění, vědomému nerespektování pravidel silničního provozu nebo kvůli reakci v panice. Při zranění motocyklistů potom nejčastěji dochází k poranění hlavy nebo končetin.
Související

Švédsko řeší svatbu krajně pravicového politika. Byl na ní kontroverzní host

Na silnicích přišlo v září o život 46 lidí. Nejčastěji umírali motorkáři
Aktuálně se děje
před 15 minutami

Jak vážná bude obchodní válka? Cla vyděsila i spojence USA, trhliny dostává Trumpova administrativa i podpora
před 1 hodinou

Příjemné víkendové počasí slibuje aktuální předpověď. Nejsou vyloučeny bouřky
včera

Důchodový kalendář prochází změnami. Část lidí je pocítí až v létě
včera

Výhled počasí do konce dubna. Teploty neporostou věčně, přijde ochlazení
včera

Trump hrozí Číně ještě vyššími cly. Čas jí dává do úterý
včera

Konec jedné éry. Legendární Thomas Müller skončí v Bayernu Mnichov
včera

ANO je stále na cestě k volebnímu vítězství. Polepšila si SPD
včera

EU pohrozila Američanům odvetou za cla. Chce však vyjednat jiné řešení
včera

Kennedy překvapil celou Ameriku. Po úmrtí dalšího dítěte na spalničky vyzval k očkování
včera

Lipavský pro Politico: EU by měla využít kombinaci tlaku a vstřícnosti. Je cesta, jak s Trumpem jednat
včera

Evropa už s USA nepočítá. Chceme jasný plán pro případ stažení vojsk, varuje Finsko
včera

Co je to ekonomická recese a proč se jí obávat?
včera

Nejhorší začátek prezidentského období v moderní historii. Riziko recese prudce stoupá, EU chce zabránit válce
včera

Světu hrozí ekonomická jaderná zima, varuje šéf JPMorgan. Proti Trumpovi už se bouří i podporovatelé
včera

Stínová válka v Evropě je národní katastrofou. Jak Írán verbuje evropské děti k útokům?
včera

Ukrajina usiluje o členství v EU i obnovu. Má šanci, pokud zahodí stará pravidla a reformy nebudou imitací, říká ekonomka
včera

Moskva zabíjí malé děti a Trump mlčí. Svět čeká, kdy USA konečně začnou jednat
včera

Cla drtí světové trhy, akcie v Evropě a Asii krvácí. Zaplaťte spoustu peněz, vzkazuje Trump
včera

Evropa čelí nové válce s Ruskem. Může jít o předzvěst něčeho mnohem horšího, varují experti
včera
Musk má pravdu. Ukrajina je na Starlinku závislá, náhrada neexistuje, shodují se experti
Ukrajina je i nadále plně závislá na satelitní síti Starlink, kterou provozuje technologický magnát Elon Musk. Tato služba je pro ukrajinskou armádu během války s Ruskem zcela zásadní, neboť zajišťuje komunikaci na frontě, v nemocnicích či na vojenských základnách. Podle odborníků ale v současnosti neexistuje žádná jiná alternativa, která by se Starlinku vyrovnala.
Zdroj: Libor Novák