Praha - Zastupitelé krajských měst si v uplynulém volebním období přivydělali dohromady 110 milionů korun. Za to, že seděli v dozorčích radách a představenstvech firem, v nichž mají magistráty majetkový podíl, píše v sobotním vydání deník MF DNES.
Zhruba milion korun si za každý rok díky své funkci přivydělal brněnský zastupitel a také místostarosta Králova Pole Miloslav Humpolíček (ČSSD). Jak? Město ho dosadilo do orgánů několika firem, v nichž má majetkový podíl, uvádí list.
Není zdaleka jediný. V dozorčích radách a představenstvech městských a poloměstských firem si přivydělávají stovky zastupitelů krajských měst. Jde například o firmy starající se o dodávky vody, elektřiny, odvoz odpadu či zajišťující sportovní či kulturní aktivity. MF DNES prostudovala výroční zprávy všech takových firem za léta 2007 až 2009, porovnala je s majetkovými přiznáními zastupitelů a zmapovala tak odměny stovek politiků sedících ve dvou stovkách firem.
Komunální politici z magistrátů třinácti krajských měst si v právě skončeném volebním období rozdělili zhruba 110 milionů korun. Třeba pražskému zastupiteli Milanu Jančíkovi (ODS) přibude na účtu každý rok 2,5 milionu za členství v představenstvu energetické společnosti. Za co? Hlídá rozhodnutí managementu a se svými kolegy se podle MF DNES loni sešel na deseti schůzích.
Odměny z dozorčích rad pro politiky nejsou nelegální, ale přesto jsou dlouhodobě kritizované. Hlavně proto, že mohou zpochybnit politikovu motivaci. Může zde vzniknout podezření, že dobře placenou funkci dostal jako "trafiku" za zásluhy, nebo dokonce jako odměnu za nějakou službu. Není pak jasné, zda dotyčný pracuje ve prospěch voličů, nebo spíše pro toho, kdo mu přihraje pěkný příjem. Peníze z městských firem mohou být v současných dnech i jednou z motivací pro vyjednávání o koalicích na radnicích, píše MF DNES.
Související
Okamura v čele Sněmovny je bezprecedentním rizikem. Otevřít oči voličům by měl i jeho bratr
Kam se poděla národní hrdost? Ceremoniál na Hradě ukázal, jak se politici vzdálili od občanů – a užívají si to
Aktuálně se děje
před 28 minutami
Zimní počasí se nevrátí ani v předvánočním týdnu, naznačuje předpověď
před 1 hodinou
Česká firma představila světu stealth dron Nightray a moderní střelu. Až Narwhal zasáhne Rusko, půjde do výroby
před 1 hodinou
Nekvalitní mír může znamenat ruské tanky u hranic se Slovenskem. Ukrajina nevydrží každý Trumpův rozmar
před 2 hodinami
Sarkozy strávil ve vězení jen 20 dní. Venku není ani tři týdny a už o tom napsal knihu
před 3 hodinami
Nebudeme na to sami. NATO i Američané popřeli zprávu, že USA od roku 2027 nebudou bránit Evropu
před 3 hodinami
Válka zasáhne každý domov a zničí každou firmu. Dochází nám čas, jsme dalším cílem Ruska, prohlásil Rutte
před 4 hodinami
První evropský stát vrací úder. Po zveřejnění Trumpovy výbušné bezpečnostní strategie označil USA za hrozbu
před 5 hodinami
Otázka, kterou si klade celý svět: Proč Trump nechal zabavit ropný tanker?
před 6 hodinami
Machadová se po roce skrývání objevila v Oslu. Venezuela bude svobodná, slibuje
před 7 hodinami
Týden do klíčového jednání o půjčce Ukrajině: EU hrozí, že Belgii odstaví jako Maďarsko
před 8 hodinami
Zelenskyj dnes uspořádá hovor s třiceti evropskými lídry. Trump hovoří o ztrátě času
před 8 hodinami
VIDEO: Na zabavení tankeru se podílela i FBI. Týdny skrýval svou polohu, jeho ropu si USA nechají
před 9 hodinami
Zelenskyj poslal do Bílého domu odpověď na mírový plán. Trump by mohl o víkendu přiletět do Evropy
před 11 hodinami
Počasí bude příští týden opět připomínat zimu. Teploty klesnou až k nule
včera
Ikonický kamion Coca-Cola odstartoval letošní turné po republice
včera
Tlak na Madura eskaluje. Americké síly zadržely u Venezuely "největší" ropný tanker, oznámil Trump
včera
Babiše čekají nelehké čtyři roky. Česko se musí připravit na krušné časy
včera
Island se připojuje k bojkotu Eurovize kvůli účasti Izraele
včera
Éra bezpečnostních záruk skončila. Evropa řeší, jak přežít bez pomoci USA
včera
Rostoucí ceny online reklamy nutí malé podniky hledat alternativy. Tisk plakátů se vrací do hry
Online reklama výrazně zdražuje a malé firmy stojí před otázkou, jak zůstat vidět, aniž by jejich marketingový rozpočet praskal ve švech. Stále častěji proto zvažují návrat k tradičním a finančně stabilním formám propagace, mezi které patří i tisk plakátů. Ten nabízí lokální dosah, jednorázové náklady a dlouhodobou viditelnost – vlastnosti, které jsou v současné ekonomické situaci stále cennější.
Zdroj: Komerční článek